/ Forside / Interesser / Fritid / Musik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Musik
#NavnPoint
Nordsted1 29914
ans 21076
dova 20615
Klaudi 18463
Kazistuta 18027
3773 17729
boibbo 13999
o.v.n. 13226
refi 11088
10  tedd 8824
Ophavsrettigheder - citat af sang - i en ~
Fra : Carsten Thomsen


Dato : 24-02-03 09:24

Hej!

Jeg har tilladt mig at poste dette indlæg i
dk.kultur.litteratur / dk.kultur.musik / dk.videnskab.jura
Jeg er meget i tvivl om den korrekte NG!



Jeg er ved at skrive en roman, hvor jeg citerer en sang...

Er der nogen retslig praksis eller god skik, hvor meget man må citere af en
sang uden
man først skal indhente tilladelse...?

Jeg vil gå ud fra at en enkelt linje er ok uden at indhente tilladelse...
men er 3-4 linjer også ok ?

Der er med garanti grænsetilfælde - men hvordan finder man som ikke-jurist
ud af dette ????

Mange hilsner fra

Carsten
cajuth@hotmail.com
--

PS:
Læser du skønlitteratur?
Vil du være test-læsert af en kommende roman?



 
 
Bertel Lund Hansen (24-02-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-02-03 12:01

Carsten Thomsen skrev:

>Jeg er ved at skrive en roman, hvor jeg citerer en sang...

>Er der nogen retslig praksis eller god skik, hvor meget man må citere af en
>sang uden man først skal indhente tilladelse...?

Sikkert, men der er også en relevant paragraf i ophavsretsloven:

§ 22.   Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i
   overensstemmelse med god skik og i det omfang, som
   betinges af formålet.

>Jeg vil gå ud fra at en enkelt linje er ok uden at indhente tilladelse...
>men er 3-4 linjer også ok ?

Ja (hvis det ikke er en stor del af sangen).

>Der er med garanti grænsetilfælde - men hvordan finder man som ikke-jurist
>ud af dette ?

Det opdager man når man bliver sat på vand og brød ...

.... eller også må man spørge jurister med erfaring i den slags
sager.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

O-V R:nen (24-02-2003)
Kommentar
Fra : O-V R:nen


Dato : 24-02-03 15:28

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> writes:
> Carsten Thomsen skrev:
>
> >Er der nogen retslig praksis eller god skik, hvor meget man må citere af en
> >sang uden man først skal indhente tilladelse...?

> Sikkert, men der er også en relevant paragraf i ophavsretsloven:

> § 22.   Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i
>    overensstemmelse med god skik og i det omfang, som
>    betinges af formålet.

Som jo netop henviser til god skik osv.

> >Der er med garanti grænsetilfælde - men hvordan finder man som ikke-jurist
> >ud af dette ?

Enkelte linier fra en sangtekst i et omfangsmæssigt meget større værk
som en roman er nok ret langt fra en grænsetilfælde (bortset fra hvis
også resten af romanen består af tilsvarende citater og selv i det
tilfælde vil der nok ikke være noget problem hvis man kan få en
sammenhængende historie ud af dem...), det er er ganske klart tilladt
hvis der bare findes en anledning til at citatet skal være der.

Observér dog du også skal nævne ophavsmanden til det citerede værk
som krævet af god skik (OPL § 3), det er vist normal praksis på det her
område at kreditere ophavsmanden på kolofonsiden.

Flying Hotdogs (24-02-2003)
Kommentar
Fra : Flying Hotdogs


Dato : 24-02-03 13:28

Carsten Thomsen wrote:

> Der er med garanti grænsetilfælde - men hvordan finder man som
> ikke-jurist ud af dette ????

Det nemmeste må da være at skrive/ringe til ophavsretshaveren og spørge om
lov.
Har man lov af ejeren, er der jo ikke en kat der kan gø af det.

/ Flying Hotdogs



Allan Olesen (24-02-2003)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 24-02-03 18:35

"Flying Hotdogs" <info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk> wrote:

>Har man lov af ejeren, er der jo ikke en kat der kan gø af det.

Jo.

Mange ophavsretshavere har overladt "administrationen" af deres
ophavsret til en brancheforening, ofte uden at de selv er
opmaerksomme paa, hvor meget magt de derved har afgivet til
foreningen. Det har faktisk af og til foert til eksempler, hvor
den enkelte ophavsretshaver gerne vil tillade ubetalt brug af et
vaerk, men foreningen spaerrer for det.


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Flying Hotdogs (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Flying Hotdogs


Dato : 25-02-03 02:24

Allan Olesen wrote:
> Mange ophavsretshavere har overladt "administrationen" af deres
> ophavsret til en brancheforening, ofte uden at de selv er
> opmaerksomme paa, hvor meget magt de derved har afgivet til
> foreningen. Det har faktisk af og til foert til eksempler, hvor
> den enkelte ophavsretshaver gerne vil tillade ubetalt brug af et
> vaerk, men foreningen spaerrer for det.

At mange komponister og tekstforfattere overlader deres ophavsret til forlag
og lignende
betyder jo at de ikke længere er ophavsretshavere.
Så har man fået lov at den der har ophavsretten ( om det er den faktiske
komponist/tekstforfatter eller om det er forlag, forening eller lignende) ,
så er der ingen ko på isen.

/ Flying Hotdogs



Carsten Thomsen (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Thomsen


Dato : 25-02-03 21:13

> Det nemmeste må da være at skrive/ringe til ophavsretshaveren og spørge om
> lov.

Jo, men dét jeg sprøger om er, om man BEHØVER at skrive til en gruppe, hvis
man vil citere 3-4-5 linjer af en sang!
Eller om man bare kan gøre dét uden at spørge... eller om man kan få ballade
med f.eks. U2's advokater ....

Nu har jeg ikke prøvet at skrive til U2...
men lad os nu antage at de siger nej til at man må citere en eneste linje -
så er man jo lige vidt!

Jeg tror ikke den person, som har ophavsretten, kan forbyde en forfatter at
citere nogle linjer... men kan han f.eks. forbyde citat af 3-4-5 linjer ???

Der må da være noget retspraksis på området ?

Mange hilsner fra

Carsten
cajuth@hotmail.com
--

PS:
Læser du skønlitteratur?
Vil du være test-læsert af en kommende roman?




Per Christoffersen (26-02-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 26-02-03 14:45


"Carsten Thomsen" <cajuth@hotmail.com> wrote in message
news:b3ifg6$1n0ke4$1@ID-139211.news.dfncis.de...
> > Det nemmeste må da være at skrive/ringe til ophavsretshaveren og spørge
om
> > lov.
>
> Jo, men dét jeg sprøger om er, om man BEHØVER at skrive til en gruppe,
hvis
> man vil citere 3-4-5 linjer af en sang!
> Eller om man bare kan gøre dét uden at spørge... eller om man kan få
ballade
> med f.eks. U2's advokater ....

Hvis du vil være helt sikker på ikke at ryge ud i noget ballade, så er du
nødt til at kontakte ophavsretshaveren. Selvom der er en citatret, så står
ophavsretshaverens ideele rettigheder (§3) over din ret til at citere.
De ideele rettigheder (som vist hedder noget andet i vore dage) består af to
ting:
En ret til at blive krediteret for sit værk
En ret til at modsætte sig gengivelser, der krænker ophavsretshaverens
anseelse.

Det er det sidste punkt der er vigtigt for dig. Om din anvendelse af citatet
kan være krænkende for den oprindelige ophavsretshaver, er det nemlig i
første omgang ophavsretshaveren der afgør. Han kan så forsøge at komme efter
dig ved at rette henvendelse, eller (senere) at rejse sag. Den eneste måde
at undgå det på (med fuldstændig sikkerhed) er at få godkendelse på forhånd.

Om din anvendelse kan give risiko for en sag af denne type, er du selv den
nærmeste til at vurdere.

/Per



Carsten Thomsen (27-02-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Thomsen


Dato : 27-02-03 16:14

> Om din anvendelse kan give risiko for en sag af denne type, er du selv den
> nærmeste til at vurdere.

Ja, men der må da være retspraksis på området...

I øvrigt tvivl jeg på at f.eks. journalister indhenter tilladelser fra
kendte kunstnere hver gang de citerer en linje i en artikel!


Mange hilsner fra

Carsten
cajuth@hotmail.com
--

PS:
Læser du skønlitteratur?
Vil du være test-læsert af en kommende roman?




Bertel Lund Hansen (26-02-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-02-03 17:02

Carsten Thomsen skrev:

>Jo, men dét jeg sprøger om er, om man BEHØVER at skrive til en gruppe, hvis
>man vil citere 3-4-5 linjer af en sang!

Nej, det gør du ikke. Citatretten (populært kaldet) er sikret i
loven om ophavsret.

>men lad os nu antage at de siger nej til at man må citere en eneste linje -
>så er man jo lige vidt!

Nej. Loven gælder alligevel.

>Jeg tror ikke den person, som har ophavsretten, kan forbyde en forfatter at
>citere nogle linjer... men kan han f.eks. forbyde citat af 3-4-5 linjer ?

Nej, ikke af en 'normal' sangtekst. Hvis den bestod af 8 linjer,
kunne han godt.

>Der må da være noget retspraksis på området ?

Tvivlsspørgsmålene opstår ved langt større tekstdele end det du
snakker om.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Carsten Thomsen (27-02-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Thomsen


Dato : 27-02-03 16:16

Tak for dit indlæg, Bertel.

Mange hilsner fra

Carsten
cajuth@hotmail.com
--

PS:
Læser du skønlitteratur?
Vil du være test-læsert af en kommende roman?

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:e3pp5vonbffiudvbk8b1k52e4kil1i01mi@news.stofanet.dk...
> Carsten Thomsen skrev:
>
> >Jo, men dét jeg sprøger om er, om man BEHØVER at skrive til en gruppe,
hvis
> >man vil citere 3-4-5 linjer af en sang!
>
> Nej, det gør du ikke. Citatretten (populært kaldet) er sikret i
> loven om ophavsret.
>
> >men lad os nu antage at de siger nej til at man må citere en eneste
linje -
> >så er man jo lige vidt!
>
> Nej. Loven gælder alligevel.
>
> >Jeg tror ikke den person, som har ophavsretten, kan forbyde en forfatter
at
> >citere nogle linjer... men kan han f.eks. forbyde citat af 3-4-5 linjer ?
>
> Nej, ikke af en 'normal' sangtekst. Hvis den bestod af 8 linjer,
> kunne han godt.
>
> >Der må da være noget retspraksis på området ?
>
> Tvivlsspørgsmålene opstår ved langt større tekstdele end det du
> snakker om.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/



Benny Mortensen (26-02-2003)
Kommentar
Fra : Benny Mortensen


Dato : 26-02-03 19:24


"Carsten Thomsen" <cajuth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:b3ifg6$1n0ke4$1@ID-139211.news.dfncis.de...
> > Det nemmeste må da være at skrive/ringe til ophavsretshaveren og spørge
om
> > lov.
>
> Jo, men dét jeg sprøger om er, om man BEHØVER at skrive til en gruppe,
hvis
> man vil citere 3-4-5 linjer af en sang!
> Eller om man bare kan gøre dét uden at spørge... eller om man kan få
ballade
> med f.eks. U2's advokater ....
>
> Nu har jeg ikke prøvet at skrive til U2...
> men lad os nu antage at de siger nej til at man må citere en eneste
linje -
> så er man jo lige vidt!
>
> Jeg tror ikke den person, som har ophavsretten, kan forbyde en forfatter
at
> citere nogle linjer... men kan han f.eks. forbyde citat af 3-4-5 linjer
???
>
> Der må da være noget retspraksis på området ?
>
> Mange hilsner fra
>
> Carsten
> cajuth@hotmail.com
> --
>
> PS:
> Læser du skønlitteratur?
> Vil du være test-læsert af en kommende roman?
>
>
>
Du kan jo bare skrive den med dit citat, så vil den forlægger som skal
udgive romanen nok vide om dit citat overskrider grænsen, men hvis citatet
ellers er i en positiv betydning, tror jeg ikke nogen vil have noget imod at
blive citeret, dog skal du vist passe på med Frank Jæger

M.V.H.....Benny..



Carsten Thomsen (27-02-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Thomsen


Dato : 27-02-03 16:16

> Du kan jo bare skrive den med dit citat, så vil den forlægger som skal
> udgive romanen nok vide om dit citat overskrider grænsen,

Jeg udgiver den selv!

> men hvis citatet
> ellers er i en positiv betydning, tror jeg ikke nogen vil have noget imod
at
> blive citeret, dog skal du vist passe på med Frank Jæger

Hvorfor lige passe på med Frank Jæger, ophavretten er vel ikke anderledes
for nogle kunstnere end andre?


Mange hilsner fra

Carsten
cajuth@hotmail.com
--

PS:
Læser du skønlitteratur?
Vil du være test-læsert af en kommende roman?




Mikael Eriksen (24-02-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Eriksen


Dato : 24-02-03 21:42

Jeg får i næste måned en roman udgivet, hvor der optræder en del citater fra
sange. En henvendelse til opretshaverens pladeselskab resulterede i en
henvisning til KODA, som blot henviste mig tilbage til opretshaveren med
følgende besked:

I forbindelse med rettighederne til at trykke en ophavsmands værker eller
dele deraf, skal tilladelsen indhentes hos ophavsmanden. Trykkeretighederne
forvaltes ikke af KODA.

Så, udgangen for mig blev, at jeg krediterede ophavsmanden i kolofonen, og
så skulle den være i orden.

/mikael strøm eriksen

"Carsten Thomsen" <cajuth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:b3ct2m$1kv2e7$1@ID-139211.news.dfncis.de...
> Hej!
>
> Jeg har tilladt mig at poste dette indlæg i
> dk.kultur.litteratur / dk.kultur.musik / dk.videnskab.jura
> Jeg er meget i tvivl om den korrekte NG!
>
>
>
> Jeg er ved at skrive en roman, hvor jeg citerer en sang...
>
> Er der nogen retslig praksis eller god skik, hvor meget man må citere af
en
> sang uden
> man først skal indhente tilladelse...?
>
> Jeg vil gå ud fra at en enkelt linje er ok uden at indhente tilladelse...
> men er 3-4 linjer også ok ?
>
> Der er med garanti grænsetilfælde - men hvordan finder man som ikke-jurist
> ud af dette ????
>
> Mange hilsner fra
>
> Carsten
> cajuth@hotmail.com
> --
>
> PS:
> Læser du skønlitteratur?
> Vil du være test-læsert af en kommende roman?
>
>



Anders Vind Ebbesen (27-02-2003)
Kommentar
Fra : Anders Vind Ebbesen


Dato : 27-02-03 13:48

"Carsten Thomsen" <cajuth@hotmail.com> wrote in message
news:b3ct2m$1kv2e7$1@ID-139211.news.dfncis.de...
>
> Jeg vil gå ud fra at en enkelt linje er ok uden at indhente tilladelse...
> men er 3-4 linjer også ok ?

I "Det Generøse Menneske" af Tor Nørretranders bliver såvel Beatles og Dire
Straits citeret.

Beatles citatet er 4 linier fra sangen "The End", skrevet som et seperat
afsnit; Dire Straits citatet er sætningen "money for nothing and chicks for
free" skrevet direkte i brødteksten.

I begge tilfælde er der en reference til slutnoter, der angiver kunstner,
sang, album, pladeselskab og årstal.

Jeg vil ikke tro at Nørretranders har spurgt om lov, men du kan sende ham en
mail når han får www.tor.dk op at køre igen.

--
Anders Vind Ebbesen
www.webbesen.dk | www.packets.dk
Wait.. are you seriously suggesting someone use a different distribution of
linux just to play a movie?



Troels (27-02-2003)
Kommentar
Fra : Troels


Dato : 27-02-03 14:56


> Dire Straits citatet er sætningen "money for nothing and chicks for
> free" skrevet direkte i brødteksten.

Øv, troede det var chips for free man fik. Så gider jeg sgu ikke være
rockstar alligevel...



/Troels



RH (27-02-2003)
Kommentar
Fra : RH


Dato : 27-02-03 16:13

"Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> wrote in news:b3l8f7$5mq$1
@sunsite.dk:

>
>> Dire Straits citatet er sætningen "money for nothing and chicks for
>> free" skrevet direkte i brødteksten.
>
> Øv, troede det var chips for free man fik. Så gider jeg sgu ikke være
> rockstar alligevel...

Jeg vil også hellere have gratis chips!

Mvh
RH.

Holbek (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Holbek


Dato : 07-04-03 11:49


"Carsten Thomsen" <cajuth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:b3ct2m$1kv2e7$1@ID-139211.news.dfncis.de...
> Hej!
>
> Jeg har tilladt mig at poste dette indlæg i
> dk.kultur.litteratur / dk.kultur.musik / dk.videnskab.jura
> Jeg er meget i tvivl om den korrekte NG!
>
>
>
> Jeg er ved at skrive en roman, hvor jeg citerer en sang...
>
> Er der nogen retslig praksis eller god skik, hvor meget man må citere af
en
> sang uden
> man først skal indhente tilladelse...?
>
> Jeg vil gå ud fra at en enkelt linje er ok uden at indhente tilladelse...
> men er 3-4 linjer også ok ?
>
> Der er med garanti grænsetilfælde - men hvordan finder man som ikke-jurist
> ud af dette ????
>
> Mange hilsner fra
>
> Carsten
> cajuth@hotmail.com
> --
>
> PS:
> Læser du skønlitteratur?
> Vil du være test-læsert af en kommende roman?
>
>

http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/l_ophav.htm

"Citatretten" fremgår af § 22 i lov om ophavsret, hvor der står følgende:
Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse med
god skik og i det omfang, som betinges af formålet.
Som en meget grov tommelfingerregel kan du citere op til 20 procent af
læserbrevets indhold, uden nogen kan komme efter dig.
ignorer "læserbrevet"

Fik jeg lige oplyst..
Ved godt at emnet er lidt gammelt, men til fremtidig reference.
Første post fra min side. Holder igen med dem.. lurer bare..



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177507
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408569
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste