forskellige linkfarver?
Fra : Foxy_Lady

Dato : 23-02-03 22:38

Jeg har en menu, jeg gerne vil ha til at være hvid...

på indholds-siden har jeg nogle links jeg gerne vil have lavet blå..

men jeg kan ikke rigtigtg få det til at virke, det hele bliver entehvidt
eller blåt, har prøvet med span og div...

hvordan gør man?

mvh

foxy_lady
-----------
www.foxylady.dk

Fra : Foxy_Lady

Dato : 23-02-03 22:38

skal lige siges at jeg arbejder med css

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-02-03 22:45

"Foxy_Lady" <khansen84@hotmail.com> skrev :

>men jeg kan ikke rigtigtg få det til at virke, det hele bliver entehvidt
>eller blåt, har prøvet med span og div...

Du skal hverken bruge <span> eller <div>.

Nu går jeg ud fra du definerer linkfarven med css allerede, så
brug class til dem der skal være anderledes.

a.classnavn {color: #fff}
a.classnavn:visited {#f00}
a.classnavn:hover {color: #ff0}

<a class="classnavn" href="....

classnavn kan være hvadsom helst i et ord og uden æøå.

Fra : Foxy_Lady

Dato : 23-02-03 23:04

> [...]
> a.classnavn:hover {color: #ff0}
>
> <a class="classnavn" href="....
>
> classnavn kan være hvadsom helst i et ord og uden æøå.

jeg har skrevet sådan her:

<a class="menufarve">
</a>

a.menufarve {
color: #dfdfdf;
background-color: transparent;
text-decoration: none;
}

a.menufarve:visited {
color: #dfdfdf;
background-color: transparent;
text-decoration: none;
}

a.menufarve:hover {
letter-spacing: 0px;
color: #000000;
background-color: transparent;
text-decoration: none;
background-color: #dfdfdf;
}

a.menufarve:active {
color: #ffffff;
background-color: transparent;
text-decoration: none;
}

men den er stadig blå... hvad skal jjeg gøre?

Fra : Morten K. Hansen

Dato : 23-02-03 23:24

Den 23-02-2003 23:03, skrev Foxy_Lady:

> jeg har skrevet sådan her:
>
> <a class="menufarve">
> </a>
>

> men den er stadig blå... hvad skal jjeg gøre?

Skrive:
<a class="menufarve" href="html/kontakt.html">Kontakt</a>

--
Mvh / Regards
Morten K. Hansen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 24-02-03 00:45

Morten K. Hansen wrote:
> Skrive:
> <a class="menufarve" href="html/kontakt.html">Kontakt</a>

Alternativt kunne man vel også bruge

#menu a {color: #fff}
#menu a:visited {#f00}
#menu a:hover {color: #ff0}

Måske skal man lige passe på rækkefølgen af disse i forhold til reglerne
for almindelige links.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-02-03 01:35

"Anders Thorsen Holm" <zoolook.removethis@daimi.au.dk> skrev :

>Alternativt kunne man vel også bruge

Det vil ikke virke på linktext, kun på evt. anden tekst, der står
i <div> og så må et id kun bruges en gang.

>#menu a {color: #fff}
>#menu a:visited {#f00}
>#menu a:hover {color: #ff0}
>
>Måske skal man lige passe på rækkefølgen af disse i forhold til reglerne
>for almindelige links.

Og det skal være den nævnte med evt. active til sidst.

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 24-02-03 01:52

Knud Gert Ellentoft wrote:
> Det vil ikke virke på linktext, kun på evt. anden tekst, der står
> i <div> og så må et id kun bruges en gang.

Joda! Det er da netop links inde i et element med bestemt id, de nævnte
regler matcher på?!

Og ja, et id må kun bruges een gang, men det synes jeg da også er en
passende egenskab for en menu: at den kun findes een gang på en side.

På min egen side benytter jeg tilsvarende for eksempelvis min footer:

<h3>Kontaktinformation</h3>
<ul>
<li>e-mail: <a href=mailto:zoolook@xxx.xx>zoolook@xxx.xx</a></li>
<li>Tlf.: +45 86 75 32 50</li>
<li>Fax: +45 86 75 32 51</li>
</ul>

#footer a {
color: #fff;
background-color: transparent;
text-decoration: none;
}

#footer a:visited {
color: #fff;
background-color: transparent;
text-decoration: none;
}

#footer a:hover {
color: #fff;
background-color: transparent;
text-decoration: none;
}

#footer a:active {
color: #fff;
background-color: transparent;
text-decoration: none;
}

Og så er der naturligvis lige en enkelt regel til at gøre noget ved h3,
ul og li, men det er irrelevant i den her sammenhæng.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-02-03 02:25

"Anders Thorsen Holm" <zoolook.removethis@daimi.au.dk> skrev :

>Joda! Det er da netop links inde i et element med bestemt id, de nævnte
>regler matcher på?!

Det lader til at du har ret, men i det eksempel er der jo ingen
forskel på uanset linkets tilstand.

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 24-02-03 11:22

Knud Gert Ellentoft wrote:
> Det lader til at du har ret, men i det eksempel er der jo ingen
> forskel på uanset linkets tilstand.

Sandt nok, men så kan jeg jo som modtræk nævne et andet eksemepel

http://www.daimi.au.dk/~zoolook/tdots/

<ul>
<li><a href="/~zoolook/tdots/"
title="Introduction">Introduction</a></li>
<li><a href="?p=dreams" title="The Twelve Dreams of the Sun">The
dreams</a></li>
<li><a href="?p=fanmeeting" title="Pictures from the fan meeting in
Cairo, December 30 1999">Fan meeting</a></li>
<li><a href="?p=concert" title="Pictures from the concert, December 31
1999 - January 1 2000">The concert</a></li>
<li class="last"><a href="?p=links" title="Jarre related
links">Links</a></li>
</ul>

#menu li a {
background-color: transparent;
color: #663;
text-decoration: none;
margin-right: 10px;
}

#menu li a:hover {
background-color: #ddc;
color: #663
}

Godt nok har jeg været pedantisk og smidt en 'li' med ind, men effekten
er den samme i den givne situation, da jeg antager indholdet af div'en
ikke ændrer sig.