erfaringer med ron thompson xps explorer s~
Fra : jakob

Dato : 23-02-03 14:41

Jeg over at købe ovenstående 8 fods stang til kystbrug, og vil derfor
gerne høre dine erfaringer med denne 4 delte stang.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Nels Eriksen

Dato : 23-02-03 18:33

Hej Jakob.
En 8" stang til kystbrug, det er vist ikke særlig optimalt, men der findes
9-9,5" fods stænger der er 3 eller 4 delte, hvis det drejer sig om
"transportlængde".
Om Ron Thompson i almindelighed så får du en udmærket kvalitet til prisen.
Du får hvad du betaler for.
Vh.Nels

Fra : Steelhead -

Dato : 24-02-03 09:28

Hvad i alverden skulle der dog være forkert ved at bruge en 8 fods stang til
kystfiskeri ??
Det fungerer aldeles fremragende.

R.T. spinnestængerne har aldrig givet mig anledning til problemer.

Fra : *¨* kent *¨*

Dato : 24-02-03 15:22

On Mon, 24 Feb 2003 09:27:52 +0100 in <news:dk.fritid.lystfiskeri>
Steelhead - wrote:

>Hvad i alverden skulle der dog være forkert ved at bruge en 8 fods stang til
>kystfiskeri ??

1. Det blir kortare kast än med ett längre spö.

2. Det blir svårare att landa fisk eftersom det är lättare att styra fiskar
runt tångruskor, stenar och andra hinder om man har ett längre spö.

<klipp>

Fra : Steelhead -

Dato : 25-02-03 09:22

Til dit argumet 1.
Det kommer så sandelig da an på stangens aktion, hvordan der kastes og den
anvendte agn.

Argument 2 er jeg helt enig med dig i, jeg har bare aldrig oplevet at det
var et problem.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 24-02-03 09:47

Jeg har selv en RT XPS i 8-36 gram til kysten. Vistnok 10 fod. Og at den er
firdelt er bare et ekstra plus.
Jeg har brugt den til vægte fra 7 til 40 gram, og mener faktisk at den kan
kaste de vægte. Så det er en meget alsidig stang at have i bilen.

Men 8 fod kan også gå. Jeg har selv brugt en i mange mange år. Indtil den
pludselig knækkede i et kast.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Nels Eriksen

Dato : 24-02-03 18:56

Jeg vil lige knytte en kommentar til "tråden" her. Jeg skrev ikke det var
forkert at bruge en 8" stang til kystfiskeri, men at det ikke var optimalt.
Min erfaring siger mig, det går nu bedst med 9-10" særlig ved lave
kastevægte. V.h. Nels

Fra : Steelhead -

Dato : 25-02-03 09:27

Hvad er optimalt ? Hvis du står med ansigtet ret ind i en stærk vind vil jeg
langt foretrække en
kort stang. I alle andre tilfælde vil den kortere stang være lettere og
nemmere at arbejde med.
Det eneste tidspunkt jeg kan komme i tanke om at en lang stang er bedre er
ved flådfiskeri -
herunder boble.
Jeg har brugt en 8 fods i mange år og det har ikke givet anledning til
afsavn.

Fra : john nielsen

Dato : 26-02-03 20:22

Steelhead - <fluebums@yahoo.dk> skrev:
>Hvad er optimalt ? Hvis du står med
>ansigtet ret ind i en stærk vind vil jeg
> [...]

Hej med jer
Tja om den er 6,8,9 eller 10" er der stor forskel på når
man fisker eller har fået bid på kysten. Her tænker jeg
på når fisken skal fejdes.
Jeg kan kun sige at det er en smags sag udover at du fejder
feks. havørred beder på en 9-10" end på en 6-8".
Hvad kaste længden andgår så er det kun kyster som feks.
stevns og nordfalster hvor der skal kastes mere end 30m
for at få kontakt med feks havørred.
Knæk og bræk John

Fra : Steelhead -

Dato : 27-02-03 08:25

> [...]
> Hvad kaste længden andgår så er det kun kyster som feks.
> stevns og nordfalster hvor der skal kastes mere end 30m

Hej John,
selvfølgelig er det en smagssag, men det kommer an på hvad det er for en
stang vi snakker om
om en 10 fods er bedre end en 8 fods til at fighte fisk på. En 8 fods med en
fornuftig aktion vil
til enhver tid være bedre end et 10 fods kosteskaft eller gummistang.
Det er naturligvis op til den enkelte at vælge hvad han vil men jeg syntes
ofte det bærer præg af
en slags uniformering blandt kystfiskere - skabt af producenternes udbud.
Det er blevet sådan at en
9-10 fods stang er standarden og derfor er udbuddet større og derfor vælger
flest disse stænger.
Men det betyder ikke at det nødvendigvis er det bedste for alle.
Som nævnt har jeg ikke bemærket mangler ved at bruge en 8 fods. At den ikke
skulle kunne kaste
langt nok er det rene vrøvl og fightegenskaberne behøver ikke fejle noget.
F.eks. er en 7'6" Scierra den rene fornøjelse.

Fra : *¨* kent *¨*

Dato : 27-02-03 12:45

On Thu, 27 Feb 2003 08:25:02 +0100 in <news:dk.fritid.lystfiskeri>
Steelhead - wrote:

<klipp>

>Som nævnt har jeg ikke bemærket mangler ved at bruge en 8 fods. At den ikke
>skulle kunne kaste
>langt nok er det rene vrøvl og fightegenskaberne behøver ikke fejle noget.

Du måste ju jämföra spön av motsvarande kvalitet. Ett bra 8'-spö/stang
kastar längre än ett dåligt 10'-spö. Givetvis. Men om du jämför ett bra
8'-spö med ett 10'-spö med samma aktion och samma kvalitet på klingan så
kastar 10'-spöt längre.....

Fra : Hobi

Dato : 27-02-03 18:14

Jeg sidder og bliver helt vemodig.....
Nu har jeg altid brugt en 7 fods stang på kysten, og tænk på alle de ørreder
jeg har mistet, ved ikke at kunne kaste langt nok......???

Jeg har da fanget en del ørreder gennem tiden, sjældent tabt nogen, og altid
været godt tilfreds med stangen. Specielt fordi jeg kunne tage den i
ryglommen af min fiskevest og herefter bruge fluestangen.

Jeg mener kun det er et spørgsmål om temperament, og ikke andet, som afgør
valget af stanglængden.
At man skulle kunne kaste længere med en lang stang er sikkert
indiskutabelt, men hvor langt er det lige man skal kaste.... Jeg kaster i
hvet fald noget længere med min 7 fods spinnestang, end jeg gør med
fluestangen, og jeg fanger størstedelen af fiskene på fluestangen.

Fordelen ved den korte stang er, at den er meget mindre anstrengende at gå
med hvis man fisker en hel dag, men hvis man gerne vil kombinere fiskeriet
med lidt styrketræning, er det også ok for mig.

--
MVH
Hobi

Fra : *¨* kent *¨*

Dato : 27-02-03 22:53

On Thu, 27 Feb 2003 18:13:42 +0100 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Hobi
wrote:

<klipp>

>Fordelen ved den korte stang er, at den er meget mindre anstrengende at gå
>med hvis man fisker en hel dag, men hvis man gerne vil kombinere fiskeriet
>med lidt styrketræning, er det også ok for mig.

Nu är jag stor och stark av naturen så jag har inga sådana problem, så spön
på 10'-12' är vad jag använder.......

Men annars så finns det 10' spön som inte är tyngre än vad de flesta spön
på 7'-8' är. Välj ett spö med en tunn grafitklinga, och se till att
balansen, med rulle/hjul monterat, är sådan att det väger precis jämnt om
du placerar ett finger under spöet strax framför rullen/hjulet. Ett sådant
spö är inte mer ansträngande att använda än ett vanligt 7'-8' spö.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 28-02-03 11:55

Ening det er ikke vægten der er afgørenmde. Det er balancen. Og det taler
imod en lang stang.

Men man kan ikke sige at en lang eller kort stang er bedst. Ingen villle vel
fiske med en på 2 fod eller en på 2 fod til kastefiskeri.

Jeg har selv kyststænger fra 5½ fod til 12 fod. Ok, at kalde den korte for
en kyststang er måske ikke korrekt, men den bliver brugt på kysten ind
imellem.

At lange kast ikke er nødvendigt undtagen på nogle få pladser er ævl. Det
svinger meget fra dag til dag. Nogle dage ville jeg godt kunne kaste 80
meter.

Hvor langt kaster i iøvrigt på kysten? Selv omkring 50-75 meter med 20 gram.
50 med en 8 fod, 75 med en 10½ fod.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 28-02-03 12:13

"Erik Breum Petersen"
Hvor langt kaster i iøvrigt på kysten? Selv omkring 50-75 meter med 20
gram.
50 med en 8 fod, 75 med en 10½ fod.

Jeg har aldrig målt efter - men med fluestangen bliver det nok højst til
20-25 meter.

Bigbang