to tabeller oven i hinanden?
Fra : Carsten H

Dato : 23-02-03 08:30

Jeg så engang en kode der havde to tabeller oven på hinanden, og har bokset
med at få det til at virke - uden resultat

er her en hjælpende hånd ?

De to tabeller skal ikke umiddelbart ligge 100 % oven på hinanden men med en
stor del overlapning
De to tabeller skal samtidig vise hver sit indhold
eks
bagerste tabel med et grafik billede og forreste med et andet grafik
billede. De to billeder bliver skiftet ud uafhængig af hinanden så ingen
ideer om at lave en "nyt" fælles billede.

jeg kan IKKE bruge funktionen baggrundsbillede i den bagerste tabel

er kun ude efter en ren html løsning og ikke css eller andet

Send gerne på mail da jeg ikke kigger her så ofte

Carsten H

Fra : Gil

Dato : 23-02-03 10:34

table i anden table, inderste indenfor rammerne af den nederste.. dog
normalt et nono.. og jeg er ret sikkert på det heller ikke kan rende gennem
en validator.. men virker gør det.

--------------------CODE-----------------------

height="56">

--------------------/CODE-----------------------

hjalp det?

--
Klaus 'Gil' Thomsen
www.darclan.com

Fra : Per Ahm

Dato : 23-02-03 12:45

> [...]
en
> stor del overlapning
> De to tabeller skal samtidig vise hver sit indhold

..box1 {
position: absolute;
margin-top: 50px;
margin-left: 50px;
width: 80px;
height: 150px;
border-top: 1px;
border-left: 1px;
border-right: 1px;
border-bottom: 1px;
border-color: #dfdfdf;
color: #dfdfdf;
background-color: #111111;
text-align: left;
}
..box2 {
position: absolute;
margin-top: 150px;
margin-left: 60px;
width: 80px;
height: 150px;
padding: 10px;
border-top: 1px;
border-left: 1px;
border-right: 1px;
border-bottom: 1px;
border-color: #dfdfdf;
color: #dfdfdf;
text-align: left;
}

--
Per Ahm - www.perahm.dk

Fra : Per Ahm

Dato : 23-02-03 13:09

"Per Ahm" <perahm@msn.com> skrev i en meddelelse

Der var lige et par fejl! - Denne virker!

style.css

..box1 {
position: absolute;
margin-top: 100px;
margin-left: 110px;
width: 80px;
height: 150px;
border-top: 1px;
border-left: 1px;
border-right: 1px;
border-bottom: 1px;
border-style: solid;
border-color: #dfdfdf;
color: #000000;
background-color: #CCCCCC;
padding: 10px;
text-align: left;
z-index: 2;
}

..box2 {
position: absolute;
margin-top: 200px;
margin-left: 140px;
width: 80px;
height: 150px;
padding: 10px;
border-top: 1px;
border-left: 1px;
border-right: 1px;
border-bottom: 1px;
border-color: #dfdfdf;
border-style: solid;
color: #000000;
background-color: #CCCCC2;
font: 70% verdana, arial, sans-serif;
text-align: center;
z-index: 2;
}

side.htm

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<head>
<title>side.htm</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">
</head>

box1</div>

box2</div>

--
Per Ahm - www.perahm.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-02-03 13:33

Per Ahm skrev:

> Der var lige et par fejl! - Denne virker!

Det ser rigtigt ud - men det ville måske være en hjælp hvis du
fortalte hvordan eller hvorfor det virker. Du har en masse
overflødige koder med (i forhold til at løse problemet med overlap
er kant-tykkelser, farver og tekst-egenskaber ikke relevante).

Det der gør det muligt at placere elementer oven på hinanden er:

> position: absolute;

- fordi absolut positionerede elementer ikke "fylder" noget i det
normale flowlayout.

For at styre en absolut positioneret boks kan man bruge fire
"offset-markører" - top, left, bottom og right - som markerer hvor
langt boksen skal flyttes fra hver af de fire kanter på et
omgivende element der også er positioneret (eller evt. på
hovedvinduet, hvis det pågældende element er det yderst
positionerede element).

Offset-markørerne kan kun bruges til at markere et startpunkt for
boksen - ikke til at markere bredde eller højde. Derfor kan man fx
ikke skrive "top: 10px; bottom: 10px;" - og få en boks der er
placeret 10px inde i det omgivende element. Højde og bredde
bestemmes af width og height.

Når elementer overlapper er der endnu en egenskab der er relevant -
nemlig:

> z-index: 2;

Z-indekset bestemmer hvilket element der ligger øverst. Jo højere
z-værdi, desto længere fremme ligger et element.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Per Ahm

Dato : 23-02-03 13:49

> [...]
> overflødige koder med (i forhold til at løse problemet med overlap
> er kant-tykkelser, farver og tekst-egenskaber ikke relevante).

Ganske korrekt, men gutten ønskede udelukkende en HTML løsning, hvilket
sikkert ikke giver ham det ønskede resultat.

Her fik han et værktøj, der var køre klar til at lege lidt med! - Og
eftersom han ikke besøger gruppen ret tit! Må han stille spørgsmål til
hvorfor det virker!

Hos andre af gruppens brugere (som vitterlig ønsker hjælp) vil jeg gerne
forklarer "når jeg kan "

Så jeg er ening med dig... Men ikke lige til denne gut...
--
Per Ahm - www.perahm.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-02-03 14:10

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> [...]
> ikke skrive "top: 10px; bottom: 10px;" - og få en boks der er
> placeret 10px inde i det omgivende element. Højde og bredde

Jo, det kan man faktisk.
Det man opgiver er
left offset
margin left
border left
padding left
width
padding right
border right
margin right
right offset
Disse skal tilsammen give bredden af det omgivende element. Alle disse
har en værdi givet ved CSS og cascading, den værdi kan for offsets og
width være "auto" (det er endda default).

Hvis kun en af disse tre er auto, så bliver dens værdi sat så det kommer
til at passe, også hvis det er width.

Prøv følgende:

> Z-indekset bestemmer hvilket element der ligger øverst. Jo højere
> z-værdi, desto længere fremme ligger et element.

Her skal man ogsa passe på, fordi et element med højere angivet
z-index kan godt blive placeret bag et med lavere.

Hvert element med en angivet z-index starter et nyt "stacking context",
hvor alle børn bliver placeret i forhold til.

Eksempel (hvis vi kun kigger på z-index):

Ligegyldigt hvordan man placerer div'erne, så vil den første være
under den tredje (lavere z-index og placeret i samme context). Den
anden har højere z-index end den tredje, men det z-index er *kun* i
forhold til den omkrandsende div, og den anden div bliver også placeret
under den tredje.

Fuldt eksempel:
---
div {
width:100px;
height:100px;
border-width:5px;
border-style:solid;
position:absolute;
}
#div1 {z-index:3; border-color:blue; top:0px; left:0px;}
#div2 {z-index:10;border-color:green; top:20px;left:20pxs;}
#div3 {z-index:5 ;border-color:red; top:50px;left:50px;}
#div4 {z-index:2 ;border-color:red; top:20px;left:20px;}
#div5 {z-index:1 ;border-color:purple; top:20px;left:20px;}
Z:3
Z:5.2
Z:5
---

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-02-03 12:47

Carsten H skrev:

> De to tabeller skal ikke umiddelbart ligge 100 % oven på
> hinanden men med en stor del overlapning

Det lyder som om du skal bruge absolut positionering og z-index.
Fx noget som:

40px; width: 300px;">....</table>
460px;>....</table>

> De to tabeller skal samtidig vise hver sit indhold
> eks bagerste tabel med et grafik billede og forreste med et andet
> grafik billede.

Er der kun et enkelt billede i hver tabel? I så fald er tabellen
overflødig. Billedet kan placeres i en div - eller blot
positioneres direkte med samme style-kode som tabelløsningen.

> er kun ude efter en ren html løsning og ikke css eller andet

Øh - placering af elementer foregår med css. Css virker i alle
moderne browsere og kræver ikke noget specielt af webserveren; der
er kort sagt ingen gode grunde til at undgå brug af css.

> Send gerne på mail da jeg ikke kigger her så ofte

Beklager - hvis du vil have hjælp må du læse med i gruppen. Det er
ikke et online supportforum. Ved at holde debatten i gruppen kan
andre få glæde af den.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Carsten H

Dato : 23-02-03 20:03

Tak for hjælpen til dem der "bar"

En kombination af jeres løsningsforslag har fået mig på rette spor.
Undskylder det med at man ikke svarede på e-mail. og når jeg gør brug af
jeres viden vil dette naturligvis kun sker her igennem så andre også får en
evt. hjælp