Halter
Fra : Smat

Dato : 22-02-03 07:21

Hej
Jeg ved godt, at jeg nu er lidt pylret, men Apollo er begyndt at halte,
og jeg er bare så bange for og det er den store stygge HD, der er ved at
melde sin ankomst. Jeg har talt med dyrlægen og vi skal vente en uge
hvor vi holder han i ro. Hvis ikke det har hjulpet skal vi i gang ved
den store undersøgelse.
Jeg synes virkelig at vi har tænkt os om. Vi har lige så stille vænnet
ham til at gå mere og mere, og går stadig ikke voldsomt langt med ham.
Jeg kan da ikke sige mig fri for at jeg måske er kommet til at gå for
langt. Det eneste jeg ved med sikkerhed er at jeg virkelig prøver at se
om han er træt, jeg kan jo have fejlvurderet ham.
Vi giver ham det bedst mulig foder (og hvad det er ved jeg godt man kan
diskuterer). vi giver ham foder købt ved dyrlægen til hvalpe der hører
til gigangtracerne.
Han går ikke på trapper, springer ikke ud ad og op i bilen.
På hans stambog er den værste HD-status B.
Det skal fandeme være alt andet end HD, men lige nu har jeg svært ved at
holde roen og sige at jeg ikke skal male fanden på væggen.
Håber I forstår mig lidt, jeg bliver bare så bekymret når han ikke har
det godt.

Margrethe

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik Graversen

Dato : 22-02-03 10:30

"Smat" <Smat.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:3e571722$0$120$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> melde sin ankomst. Jeg har talt med dyrlægen og vi skal vente en uge
> hvor vi holder han i ro. Hvis ikke det har hjulpet skal vi i gang ved

Hej Margrethe.

Jeg ved godt det kan værre svært men "la' vær med at male fanden på væggen"!
Er du sikker på at Apollo ikke har været ude at rende lidt mere end han plejer? Ude
og lege med andre hunde?
Jeg har en Golden på ca. 9 måneder som for 14 dage siden begyndte at halte på venstre
forben. Det var efter en omgang leg med 10 andre hunde. Og jeg skal lige sige at han haltede
meget. Han ville faktisk slet ikke støtte på benet til sidst.
Dyrlægen ordinerede nogle smertestilende piller til fem dage og så skulle vi se om det ikke
havde fortaget sig. Det springende punkt ville være to dage efter vi var stoppet med pillerne.
Hvis Han ikke haltede der var alting ok. Det gjorde han ikke. Så nu kan han rende rundt igen
Og jo man ånder da lettet op.

Med venlig hilsen

Erik.

--

RYGESTOP UDEN STRESS:
http://home1.stofanet.dk/erikgr/

Fra : Smat

Dato : 22-02-03 12:19

Hej Erik.
Tak for din hilsen, det var lige sådan en jeg havde brug for.
Jeg mødte tilfældigvis lige vores dyrlæge på apoteket, hun fik også
beroliget mig lidt. Mit indlæg skal heller ikke forståes som at hele
livet er gået i stå. Men engang imellem når man sidder for sig selv og
tænker, så bliver man lige i 10 min en sortseer, og så er det jo godt at
få sådan en hilsen som din
Margrethe

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik Graversen

Dato : 23-02-03 15:25

> Hej Erik.
> Tak for din hilsen, det var lige sådan en jeg havde brug for.

Jamen det var da dejligt hvis det var til gavn. Hvilken slags
hund er Apollo for øvrigt?

Apropos Mari's indlæg i tråden (se længere nede) har vi købt
sådan en sele som hun beskriver, men uden at vide at det
skulle være bedre for hunden.

Hilsen

Erik.

Fra : Smat

Dato : 25-02-03 06:59

Hej igen
Apollo er en Berner Sennen, så defor skal vi være meget opmærksom på
hans bevægemønster, jeg synes ikke der er bedring endnu, men det kommer
nok

MVH
Margrethe

http://www.kandu.dk/

Fra : Moses

Dato : 25-02-03 15:06

Hej
Nu skriver du ikke noget om Apollo's alder, men ud fra det du skriver om
foder til hvalpe satser jeg på at han er teenager.
teenagere får ( hvis du selv kan huske så langt tilbage ) vokseværk. Det kan
være derfor han halter.
Det kan også være noget så simpelt som rødmen mellem trædepuderne p.g.a.
salt fra fortorvene.

hilsen
Michael

Fra : Henrik Hansen

Dato : 22-02-03 21:48

Hej!

eg har den dybeste forståelse for din reaktion.

Jeg har prøvet samme situation med en hund der var mig meget nær. Ligel
pludselig peb hun når hun skulle rejse sig, kunne ikke gå op ad trapper,
kunne ikke springe op i bilen, og så i det hele taget ikke spor glad ud. Jeg
havde set i øjnene at den hund havde kun en vej (snøft).
Afsted til dyrelægen som godt kunne se at det ikke var godt. Med Atroflex i
14 dage, så var der intet at mærke på hunden. Nu tøffer hun rundt som ældre
hunde nu en gang gør.

MVH

Henrik

Fra : Smat

Dato : 25-02-03 07:01

Det er altid godt med lidt gode historier
Til forslaget længere nede, omkring en sele lignende tind, så vil jeg da
have det med i mine overvejelser.
I hvert fald tak for forslaget

http://www.kandu.dk/

Fra : Mari

Dato : 23-02-03 01:07

> [...]
> holde roen og sige at jeg ikke skal male fanden på væggen.
> Håber I forstår mig lidt, jeg bliver bare så bekymret når han ikke har

Ja, Margrethe....... halteri kan f.eks. skyldes smerter i hals/skulder
regionen. (også halt på bagben kan stamme derfra) Jeg taler af bitter
erfaring - og vil anbefale dig at bruge en gå-sele, når hunden skal gå i
snor.
En gå-sele forhindrer at der kan rykkes i hundens hals - enten
af den selv eller af den, der holder i snoren.

Måske vil du også opleve at det er lettere at lære hunden at gå pænt i
en gå-sele. Ikke torturselen, den med snore rundt i armhulerne - men
en sele, der minder om en sporsele, hvor snoren er fæstnet til en
ring lige bag skulderen.

Hvis du ikke ved, hvor den kan købes - så oplys hvor i landet - og du
får med garanti nogle forslag.

/Mari

Fra : lover

Dato : 23-02-03 19:52

"Smat" <Smat.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> holde roen og sige at jeg ikke skal male fanden på væggen.
> Håber I forstår mig lidt, jeg bliver bare så bekymret når han ikke har

Ja så er det frem med geværet hurtigst muligt.

Fra : Smat

Dato : 25-02-03 06:57

"> Ja så er det frem med geværet hurtigst muligt.

Øhh... der er nu ikke noget som en go medmenneskelig forståelse.

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-02-03 00:23

> [...]
> holde roen og sige at jeg ikke skal male fanden på væggen.
> Håber I forstår mig lidt, jeg bliver bare så bekymret når han ikke har

Hej Margrethe

Nu efter af at have læst lidt ned i tråden, så får jeg den opfattelse, at du
har en Berner sennen. Alderen er jeg stadig lidt i tvivl om, men efter
andre indlæg lyder det til at være en rimelig ung hund. Så lad mig gætte
på, at Apollo er blevet overmotioneret. Store hunderacer skal ikke have ret
meget motion, ja man plejer faktisk at sige, det første år motionerer
hvalpen sig selv. Det med at springe, skal man helst holde dem fra, og i
hvert fald til hunden er godt et år, gerne 1 ½ år. Som du selv skriver,
gigantracer, bør også i starten have diverse spring bygget op til dem,
således at hunden springer op, og så er det på den anden side i niveau, så
hunden ikke skal lige så langt ned igen på den anden side. Samtidigt med
det, skal hunden have en kost med masser af kalk, men det har du sikkert
fået tudet ørerne fulde af. Men kan du se hvor hans halten stammer fra, er
det knæ, hofte eller fodled og hvor gammel er han. Du kan F.eks prøve en
lille test, det er lidt svært på sådan en bunke hår, men du må prøve
fornemmeren. Når han har stået lidt for sig selv et lille stykke tid, stryg
ham så meget blidt hen over ryggen, jo blidere jo bedre, så skal du holde
godt øje med rygskindet, om der kommer en trækning gennem skindet, der er jo
rimelige chancer for at han måske har lidt ondt i ryggen, og det er derfor
han halter.

M.V.H.....Benny..

Fra : Smat

Dato : 27-02-03 19:41

> [...]
er jo
> rimelige chancer for at han måske har lidt ondt i ryggen, og det er

Hej Benny.
Mange tak for dit saglige indlæg.
Ja du har ret i at Apollo er en Berner, han er 5 mdr gammel, så er
stadig en hvalp.
Han bliver fodret med Prescription (Hills´ udgave af dyrlægefoder) som
tidligere nævnt bruger jeg hvalpefoder til gigantracer.
Jeg er klar over at de skal motionere sig selv, men vi bor sådan at vi
bliver nød til at gå ture med ham. Vi går ikke ret langt, startede ud
med 50 m, og er nu oppe på 500-1000m.
Som sagt springer han ikke op af noget. Han hopper selvfølgelig lidt
rundt i begejstring en gang i mellem, men han er jo også en hund.
Hans halten stammer fra højre hofte (såvidt som jeg kan vurderer det).
Jeg har nok begået en stor fejl ved ikke tidligere at fortælle at det er
opstået under leg med andre hvalpe. Som lyn fra en klar himmel. Jeg tror
ikke det er ryggen der genere ham.
Jeg kan rører ved ham over alt uden at han giver lyd fra sig, han klager
ikke halter bare. Men det er jo ikke unormalt at en hund skla være halv
død før den hyler. Så jeg tror ikke man kan vurderer hans smerter ud fra
at han ikke siger noget.
Jeg ved ikke hvornår man har overmotioneret sin hund, men han havde den
uge det skete været ude at lege med andre hunde lidt mere end han
plejer.
Hvis din omtalte rygundersøgelse kræver at han står har jeg et
problem... jeg har en racetypisk Berner, hver gang han skal noget tænker
han lige først "kan det nu betale sig...". Mit store træningsproblem er
netop at få ham til at stå
Nå men jeg giver ham til på mandag og så skal vil ned til dyrlægen igen.
Kan lige nævne at han er kommet på smertestillende (kodimagnyl,
dyrlægens anbefaling), som indtil videre ikke har haft nogen effekt (vi
startede tirsdag morgen).
Håber at have afklaret mine manglende oplysninger.

MVH
Margrethe og Apollo

http://www.kandu.dk/