Schæfere o.a.
Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 20-02-03 13:07

Hej NG!
Er der nogen der har kendskab til om der er forskel på de grå og de
sorte/brune schæferes temperament?
Jeg er ikke selv schæferejer, og kender kun til racen fra
træningspladsen, gåture o.lign. Jeg er faktisk kun stødt på de grå
schæfere til træning, hvorimod de sorte/brune schæfere møder jeg i
alle sammenhænge. Kan dette være en tilfældighed, eller er de grå
schæfere en mere ren brugshundelinie? Det virker i det hele taget ikke
til der er så mange grå schæfere?
Der var på et tidspunkt et indlæg med en henvisning til politihunden
Cato's hjemmeside. Kan desværre ikke finde dette indlæg, er der nogen
der kan huske adressen på denne hjemmeside?
På forhånd tak.

Mvh

Mette

Fra : Battlefield´s

Dato : 20-02-03 13:24

Hej
Jeg ved ikke noget om Schæfere, men adressen på politihunden Qato (han
hedder det med Q, til forskel fra vores hund, der hedder Cato) er her:
http://www.qato.dk/Galleri/qatohjemme.htm
Hilsen Vibeke

---

Fra : Kristian Andersen

Dato : 20-02-03 13:32

> [...]
> Cato's hjemmeside. Kan desværre ikke finde dette indlæg, er der nogen
> der kan huske adressen på denne hjemmeside?

Hej Mette

Du finder Qato´s hjemmeside her : www.qato.dk

Hilsen Karina

Fra : bettina

Dato : 20-02-03 14:17

"Mette N. Sørensen" <mealbas@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Cato's hjemmeside. Kan desværre ikke finde dette indlæg, er der nogen
> der kan huske adressen på denne hjemmeside?

Jeg kender ikke selv forskellen, men har da hørt fra min træner, der i sin
"fritid" er inkarneret træner i shcæfer-klubben, at de grå er bedre til
brugshunde.
Om det så er videskabeligt begrundet aner jeg ikke. Måske var det bare
fordi hans egen er grå, eller måske er det netop derfor hans egen er
grå...jeg ved det ikke

Bettina

Fra : Ladycatwoman

Dato : 20-02-03 15:02

> [...]
> Cato's hjemmeside. Kan desværre ikke finde dette indlæg, er der nogen
> der kan huske adressen på denne hjemmeside?

Hej Mette.

Jeg har selv en grå schæfer Cujo. Da jeg købte ham, havde jeg valget imellem
den sort/brune og den grå og spurgte derfor "kendere", hvad forskellen var.
Den tilbagemelding jeg fik, var at den grå skulle være mere robust og derfor
en bedre brugshund. Rent fysisk skulle de ikke have så mange skavanker som
den sort/brune.
Forklaringen skulle vidst være, at den sort/brune er blevet avlet til
udstillinger, og derved skulle den have "tabt" noget af fysikken på vejen,
hvis du forstår. Hvor vidt dette er rigtigt ved jeg ikke, men et eller andet
sted lyder det måske meget fornuftigt.

Mht. antallet af de grå ser jeg heller ikke ret mange af dem, og de fleste
jeg møder er en del mere sorte end Cujo, men han er dog også meget lys.
Se ham evt. her http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=1649

Til sidst mht. temperament, kender jeg flere sort/brune, og umiddelbart kan
jeg ikke mærke forskel på deres og Cujos temperament, så der tror jeg ikke
der ligger en forskel.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 20-02-03 21:51

Her er lidt baggrundsinfo:

Schæferhunderacen blev skabt i slutningen af 1800-tallet ud fra fire
eksisterende tyske hyrdehunderacer. Fra én fik man de opretstående
ører, fra en anden den robuste kropsbygning, fra en tredie de
gul/sorte farver og fra en fjerde schæferens milde, kærlige og let
trænbare mentalitet. Racen med de opretstående ører havde den grå
farve som idag stadig slår igennem som 'grå schæfere', den var også
karakteriseret ved at driftigt og iltert temperament. Så måske er det
baggrunden for at grå schæfere idag generelt anses som driftige hunde
som er velegnede til brugshundearbejde.

Mvh
Søren

Fra : Jannie Würtz Sløk

Dato : 20-02-03 22:13

Jeg tror - med vægt på tror - at det er lidt tilfældigt. Dog mener jeg at
træneren der talte om udstilling/avl er på sporet. Her i området er der en
kennel, Satori, der så udpræget avler brugshunde, og vi spotter faktisk ofte
en Satori hund på enten at være grå eller helt sort ( og da også noget med
bygningen o.l. ). Har du en god brugshund af passende ydre, og grå - ja, så
avles der, og det grå vil vel også i en vis grad nedarves ligesom de gode
brugsegenskaber forhåbentligt også bliver det. Min erfaring, omend den
absolut er begrænset, er at der findes to hovedlinier i avlsarbejdet : De
der satser mest på udseendet/udstilling, og de der satser på
brugsegenskaber. Den sidste gruppe er ikke så kræsen mht. udseende hvis bare
brugsegenskaberne er i orden. En dårligt bygget hund er sjældent stærk nok
til brugsarbejde, så man kan absolut ikke påstå er brugsavlere er ligeglade
med eksteriøren - men modesvingninger påvirker den ikke så meget, de er
temmelig ligeglade med om hunden er grå, sort, sort/gul eller det netop nu
så moderne sort/brun.
- Jep jeg ved udmærket god at i teorien, men kun i teorien, arbejder alle
opdrættere på at fremavle den "hele hund"- det er hele formålet med
avlsarbjdet ! I praksis er tingene bare lidt anderledes. Hvem der ret, skal
jeg lade være usagt.

med venlig hilsen
Jannie

Fra : Søren Houlberg

Dato : 21-02-03 18:03

Hej!

Den brune/gule schæfer er det der også kaldes højavlshund - som korrekt
skrevet tidligere er det efterhånden blevet en primær udstillingshund - de
brugsmæssige egenskaber er herved gået lidt tabt.

Ebkelte opdrættere (f.eks. Hulgaard ( www.kennelhulgaard.dk/ ) hvor Qato
kommer fra) opdrætter så den grå schæfer som er langt mere en brugshund end
det er en udstillingshund.

Den grå schæfer har stadig utrolig høj drift og er derved bedre egnet som
politihund eller brugshund i det hele taget end den gule (højavlsschæferen)
er det. Derfor ses der heller ikke mange højavlsschæfere i brug ved politi
og forsvar mere.

Den grå schæfer kører faktisk så højt i drift at det er nødvendigt at træne
meget med den - de har meget (læs rigtig, rigtig meget) mere energi end
højavlen, og er derfor sværere at have rendende i en almindelig familie
(dermed ikke sagt, at det ikke kan lade sig gøre) Den grå schæfer ligger
formodentlig nærmere det som man engang havde i tankerne omkring
schæferhunden.

Den grå schæfer (som jo egentlig er alle farver men bare ikke har den sorte
sadel så tydeligt) er ganske rigtigt mere robust end en højavl. Der er ikke
arbejdet så hårdt hen mod den skråtstillede bagpart - og derfor er der ikke
helt så stor risiko for HD som der er i højavlen.

En grå schæfer har svært ved at blive eksteriørmæssiget flot bedømt - fordi
den jo ikke har schæferfarverne.... men den har derimod ikke svært ved at
best en brugsprøve.

Håber, at det gav lidt svar på spørgsmålet.

Hilsen

Mette Sofie

Fra : Winther

Dato : 22-02-03 19:13

"Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!

> sadel så tydeligt)

Bortset lige fra den helt sorte "grå" schæfer

God beskrivelse du har givet omkring højavl og brugslinje. Jeg plejer at
sige, når højavl er på vej til kanten, så bremser de og tænker, "hovsa, det
ku´godt være farligt det her", hvor imod brugshunden springer, og måske
bagefter konstaterer, at det var farligt.

Vh. Winther, som altså også har set gode gule, og dårlige grå til
avlskåring....

Fra : Søren Houlberg

Dato : 24-02-03 17:37

Kæew Winther!

Ja , de findes jo i begge varianter

Men jeg syntes nu også at den "gule" schæfer ser mere "rigitg" ud - selvom
den som oftest ikke rigtig dur til brugshund.

Den sorte schæfer - den er bare flot kender selv nogen stykker.

Hilsen

Mette Sofie

Fra : Ella

Dato : 25-02-03 18:30

> "Men jeg syntes nu også at den "gule" schæfer ser mere "rigitg" ud - selvom
> den som oftest ikke rigtig dur til brugshund."

Hej Mette Sofie oa

Det er jeg nu ikke enig i, og alt er jo relativt.... Det er helt
rigtigt at de grå schæferhunde er dem politiet foretrækker at bruge
pga højere drive, men alligevel at komme dertil og påstå at de
gule/brune som oftest ikke dur til brugshund, syn's jeg nu lige er at
gabe for højt. Uden træning ingen brugschampignon, og sådan vil det
altid være uanset race.
Den grå schæferhund vinder ikke de store præmier på diverse skuer,
derfor må man gå ud fra at den primært bliver købt med øje for
hundesport.
De gule/brune derimod bliver tit benyttet til udstilling, men der er
altså også folk med gule/brune, som ikke interessere sig for
udstilling og har købt hund med det formål at træne dem til feks
konkurrencer, og jeg vil bestemt ikke mene at de her falder igennem.
En grå schæferhund er efter min mening ikke en hund til en almindelig
hundeejer. De har et energi-niveau ud over det almindelige og der er
ikke langt til at de kravler på væggene

Mvh Ella

Fra : Ladycatwoman

Dato : 27-02-03 13:32

..
> En grå schæferhund er efter min mening ikke en hund til en almindelig
> hundeejer. De har et energi-niveau ud over det almindelige og der er
> ikke langt til at de kravler på væggene
>
> Mvh Ella

Hej Ella.

Det er jeg da lidt ked af at høre, for jeg er en almindelig hundeejer, og
jeg ville da nødigt af med min Cujo, selvom han er grå.
Jeg har aldrig haft en almindelig sort/gul schæfer, så jeg ved ikke, om de
kravler mindre på væggene, men jeg vil da godt give dig ret i, at han har
energi.- Om det så er mere end så mange andre unghunde på snart 2 år, det
ved jeg ikke, men hvis jeg ville have en doven sofahund, havde jeg købt et
tøjdyr.

Med venlig hilsen den lykkelige ejer af en grå schæfer.

Fra : Ella

Dato : 28-02-03 14:35

> [...]
> tøjdyr.
>
> Med venlig hilsen den lykkelige ejer af en grå schæfer.

Hej Cujo's mor

Nu har jeg været inde og se dejlige foto's af Cujo. Og selvom det
selvfølgelig er noget svært at se på billeder, så er han ikke det, jeg
vil kalde grå. (?) Men de grå schæfere jeg snakker om er naturligvis
dem som er avlet til netop at ha' det drive jeg snakker om - og det er
de fleste grå - netop som jeg også skrev, fordi de ikke har den store
udstillingskarriere (og nej, ikke et ondt ord om de grå. Men de bliver
ikke præmieret så højt som de andre) Men hvis du får en hund fra
kendte brugskenler som ChaDe, Jabina osv. har du altså fået nok at se
til især hvis du ikke er den som træner med din hund flere gange om
dagen.

Og hvad angår den dovne sofahund - ja hvis der er nogen som leder
efter en sådan, så er det nok ikke en schæfer de skal kigge efter.
(eller en anden brugshund for den sags skyld!) En gul el brun schæfer
har et noget mindre energiniveau - men det er sgu ikke ens betydende
med at den ligger i sofaen og sover hele dagen. MEN det betyder at den
godt kan ligge sig på tæppet og ta' en slapper engang imellem...
Selvfølgelig er det noget skarpt delt op, men jeg går ud fra du
forstår hvor jeg vil hen. Og til sidst må jeg selvfølgelig lige
hellere nedskrive at INGEN HUND ER ENS, så derfor kan der godt
forekomme at en grå schæfer er stille og rolige og en gul har ild i
numsen

Mvh Ella

Fra : Ladycatwoman

Dato : 28-02-03 15:15

"Ella" <kanto@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hellere nedskrive at INGEN HUND ER ENS, så derfor kan der godt
> forekomme at en grå schæfer er stille og rolige og en gul har ild i

Hej Ella.

Jeg forstår godt, hvad du mener.
Mht. om han er grå eller ej, har han godtnok ikke stamtavle men skulle være
ægte nok. Når jeg ser på andre grå, findes de som før nævnt herinde i alle
afskygninger fra lyse som Cujo til næsten helt sorte.
Jeg har selv været i tvivl om, hvorvidt han virkelig var en grå schæfer, men
jeg blev overbevist, da jeg mødte en tæve med stamtavle, der faktisk var en
tro kopi af min lyse Cujo.
Som før nævnt spørger folk mig ofte, hvilken hund han er. Jeg synes det må
være forholdsvist tydeligt, men åbenbart ikke. Så sent som i går var der
faktisk en dreng, der mente han lignede lidt en Pittbull i ansigtet .
Ikke fordi jeg har noget imod denne race, men der blev jeg lidt fornærmet.

Med venlig hilsen Cujos mor.

P.s. Cujo har INTET problem med at lægge sig og fede den af, hvad billederne
vidst også tydeligt viser. Desværre fik jeg ikke taget et, hvor han ligger
på ryggen med alle benene i vejret. Så feder han den.

Fra : Ella

Dato : 28-02-03 21:48

> [...]
> jeg blev overbevist, da jeg mødte en tæve med stamtavle, der faktisk var en

Som sagt er det lidt svært at bedømme på billeder. Men han ligner
faktisk en schæfertæve jeg kender, og den vil jeg også betegne som
lys, men ikke grå. (Den er desværre også uden stambog, så jeg kan ikke
se hvad den er registreret som) Hvad angår den stambogsførte schæfer
du mødte, så bliver hvalpene registreret hos DKK som ca 6 uger gamle.
Og her er farven tit sort, brun eller lys med aftegninger. Og så vidt
jeg ved (ret mig gerne hvis det er forkert!) er de eneste farvekoder
på stambogen S/G, S/B eller grå. Dem som ikke er sorte m. aftegn. får
så på stambogen betegnelsen grå. I visse tilfælde vokser de
"ikke-sorte" sig til at blive grå og i andre tilfælde udvikler/ændre
de sig til det vi kalder de gule. Tit her er den sorte saddel ikke
helt sort. Men nu er jeg kommet noget væk fra den oprindelige tråd....

Mvh Ella