HTML 4.01 validator
Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 20-02-03 09:25

Jeg har prøvet at tjekke en side med denne validator:
<http://validator.w3.org/>

Jeg får nogle fejl jeg ikke helt ved hvordan de skal ændres,
jeg tænker det er fordi der bruges frames på siden!
<http://shor.ter.dk/666740889>

Gider nogen lige give mig et spark i den rigtige retning?
- Jeg har prøvet at følge de "explain"-links der angives,
men kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg skal der...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-02-03 11:08

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Jeg får nogle fejl jeg ikke helt ved hvordan de skal ændres,

De fire første fejl er "there is no attribute ‘FOO’"..

De er ganske nemme at rette - den attribut der ikke findes skal
blot slettes. Hvis jeg fx skriver <p color="blue">Blå tekst</p> -
vil validatoren fortælle at "color" ikke er en gyldig attribut for
p. For at rette koden slettes attribut og værdi: <p>Blå tekst</p>.

Eksemplet ovenfor er fiktivt, i og med at color ikke understøttes
af nogen browser - så <p color="blue"> giver alligevel ikke blå
tekst. NÃ¥r du fx skriver

<FRAMESET rows="*" cols="140,494" frameborder="no" border="no"
bordercolor="#FCFF79">

- så har frameborder, border og bordercolor en effekt (i hvert fald
i nogle browsere), selv om de ikke er gyldige.

Hvis siden skal validere skal de alle slettes. Jeg vil tro at man
kan bruge css til at sætte tilsvarende egenskaber, men jeg er ikke
helt sikker.

Prøv evt. med:

<FRAMESET rows="*" cols="140,494" style="border: none;">

(der er ingen grund til at sætte en farve på en kant der alligevel
ikke skal vises, så bordercolor er bare slettet).

Den sidste fejl handler om placeringen af <noframes>.
Fejlmeddelelsen fortæller at noframes ikke må stå i de omgivelser
du har placeret den. Du har korrekt placeret <noframes> inde i
hvis noframes skal benyttes. Det der står inde i et noframes-
element er jo en del af normal brødtekst, derfor skal det stå i
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikael Nørrelund An~

Dato : 20-02-03 15:36

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> De fire første fejl er "there is no attribute ‘FOO’"..
>
> De er ganske nemme at rette - den attribut der ikke findes skal
> blot slettes.

Hmm, så får jeg jo vist de borders jeg vil af med.

> Prøv evt. med:
>
> <FRAMESET rows="*" cols="140,494"
> style="border: none;">

Det fjerner desværre ikke mine borders.

> (der er ingen grund til at sætte en farve på en kant der
> alligevel ikke skal vises, så bordercolor er bare slettet).

Det er bare en gemen fejl.

> Den sidste fejl handler om placeringen af <noframes>.

Okay, det ser ud til at virke nu ;)

Mange tak for hjælpen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-02-03 15:59

> Det fjerner desværre ikke mine borders.

Det er muligt at style-definitionen også skal sættes på frame.

Prøv med

   <!--
      frame, frameset {
         border: none;
      }
   -->

- i head-delen af dit dokument.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-02-03 20:44

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev
> [...]
> hvis noframes skal benyttes. Det der står inde i et noframes-
> element er jo en del af normal brødtekst, derfor skal det stå i

Det er nu ikke helt rigtigt, hvad du skriver Knud.
Man kan ikke definere rows og cols i samme fremeset-erklæring. Skal begge
værdier benyttes skal den ene sættes i en frameset-erklæring i en frame i
den anden frameset. Eks:

<frameset rows="80,*">
<frame>
<frame>
<frameset cols="150,*">
<frame>
<frame>
</frameset>
</frameset>

Frameset skal IKKE stå i <body>! Skal der laves <noframes>, skal det
og </noframes>.

Men det er korrekt, at framesettet IKKE skal sættes ind før </head>

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-02-03 21:43

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> writes:

> "Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> Det er nu ikke helt rigtigt, hvad du skriver Knud.

.... men det er det Jens skriver :)

> Man kan ikke definere rows og cols i samme fremeset-erklæring.

Jo, det kan man. Hvis man definerer både rows og cols på samme tid, så
får man det inddelt i både søjler og rækker. Altså
<frameset rows="*,*" cols="*,*">
giver fire frames i et 2*2 mønster, lige som en tabel.

Der er dog ikke er nogen grund til at skrive
rows="*"
da det er default-opførslen (det er faktisk lovligt at lave et frameset
uden både rows og cols, det indeholder en frame der fylder det hele).

Fra HTML 4.01 specification:
---
Setting the rows attribute defines the number of horizontal
subspaces in a frameset. Setting the cols attribute defines the
number of vertical subspaces. Both attributes may be set
simultaneously to create a grid.
---

> Frameset skal IKKE stå i <body>! Skal der laves <noframes>, skal det
> og </noframes>.

Det er rigtigt. For at få framesets til at validere bør man også bruge
Frameset-DTD'en til selve framesettet.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-02-03 22:49

Erik Ginnerskov skrev:

> Det er nu ikke helt rigtigt, hvad du skriver Knud.

1) Det er ikke Knud der har skrevet det du besvarer.
2) Det er svært at se hvad du kommenterer når du citerer hele mit
indlæg. Prøv at nøjes med at citere de dele du kommenterer - i
dette tilfælde fx de ting du mener er forkerte.

> Man kan ikke definere rows og cols i samme fremeset-erklæring.

Jo - jf. Lasses indlæg.

> Frameset skal IKKE stå i <body>!

Nej, det har du ret i.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : jopa

Dato : 20-02-03 11:13

"Mikael Nørrelund Andersen" skrev
> Jeg får nogle fejl jeg ikke helt ved hvordan de skal ændres,

Du ændrer dem ved at fjerne de ugyldige atributter,og definerer dem i dit
CSS i stedet.

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-02-03 11:47

On Thu, 20 Feb 2003 09:25:16 +0100, Mikael Nørrelund Andersen
wrote:

> Gider nogen lige give mig et spark i den rigtige retning? - Jeg har
> prøvet at følge de "explain"-links der angives, men kan ikke
> rigtig finde ud af hvad jeg skal der...

Det er fordi, du har sat siden til strict, hvor tags som border,
frameborder og bordercolor ikke er defineret. Du har to muligheder

1) sænke valideringen til transitional (bagud kompatibel)
2) definere border, frameborder og bordercolor i et stylesheet

Jeg ville klart anbefale løsning 2.

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-02-03 12:31

Michael Rasmussen skrev:

> Det er fordi, du har sat siden til strict, hvor tags som
> border, frameborder og bordercolor ikke er defineret. D

Nej. Han bruger korrekt en framesetdefinition - men de tre
attributter er ikke gyldige alligevel. Det er browserspecifikke
koder der så vidt jeg husker aldrig har været gyldige.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-02-03 13:04

On Thu, 20 Feb 2003 12:31:01 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Nej. Han bruger korrekt en framesetdefinition - men de tre
> attributter er ikke gyldige alligevel. Det er browserspecifikke
> koder der så vidt jeg husker aldrig har været gyldige.
Hvis man tvinger browseren i quirks mode, er det gyldigt, da de,
svjv, er med i den oprindelige specifikation fra Netscape.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-02-03 13:15

"Michael Rasmussen" <mir@datanom.net> writes:

> Hvis man tvinger browseren i quirks mode, er det gyldigt, da de,
> svjv, er med i den oprindelige specifikation fra Netscape.

Som pedant vil jeg opponere mod den udtalelse.

Hvis du tvinger browseren i quirks mode, så *virker* det. Det bliver det
ikke *gyldig* HTML af.

Hvis han vil gøre det gyldigt, så skal han måske snarere bruge en
DOCTYPE på HTML 2.0, hvis det er det han ønsker at skrive.

Man bør heller ikke lave nye sider til quirks mode. Det er en mode der
er der for bagudkompatbilitet med forældede og forkerte sider, ikke en
undskyldning for at blive ved med at lave dem.

/L

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-02-03 14:31

On Thu, 20 Feb 2003 13:15:03 +0100, Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Man bør heller ikke lave nye sider til quirks mode. Det er en mode
> der er der for bagudkompatbilitet med forældede og forkerte sider,
> ikke en undskyldning for at blive ved med at lave dem.

Nu var det heller ikke en opfordring til at gøre det, men blot en
kommentar om, at attributterne til frameset var med i den
oprindelige specifikation fra Netscape, og som sådan havde
eksisteret på et tidspunkt - bemærk jeg skriver havde.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-02-03 14:51

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
> oprindelige specifikation fra Netscape, og som sådan havde
> eksisteret på et tidspunkt - bemærk jeg skriver havde.

Jeg ved ikke hvilken version de nævnte attributter er med i - men
det er ikke nogen af de definitioner man kan validere til på W3's
validator. Og dit råd om at skifte til transitional gør altså ingen
forskel mht. valideringen.

Jeg validerede forsøgsvis med HTML 3.2 og HTML 2 - de to muligheder
der er for at validere mod tidligere definitioner. Der var ingen af
de nænvte attributter der blev godtaget i nogen af forsøgene.
--
Jens Gyldenkærne Clausen