Hvad er forskellen på DKK og DRU?
Fra : Glavind

Dato : 19-02-03 20:10

Hejsa.
Hvad er forskellen på Dansk kennel Klub og Dands Racehunde Union.?
Kan begge klubber udstede stamtavler?
Er der de samme restriktioner?
M.v.h.
Glavind
2 * Westie.

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 19-02-03 20:24

Hejsa

Ja, DKK er vist dem der er har flest avlrestriktioner, men ved ikke med DRU,
der skal hanhunde vist have en attest på den ikke er kryptochid, ved ikke om
andet kræves, mens ved DKK svinger det fra de forskellige racer.

Begge har mulighed for at udstede stamtavler , men der findes jo også en
masse små organisationer der går det , bl.a DHL som jeg først lige har hørt
om selv

MVH
Gitte

Fra : Freedom

Dato : 19-02-03 21:17

Hvad er Dansk Kennel Klub?

Dansk Kennel Klub (i daglig tale: DKK) er Danmarks største organisation for
hundeejere. Alle hundeejere (både med racehunde og andre hunde) og
hundeinteresserede kan være medlemmer. I dag har DKK over 26.000 medlemmer.
DKK er stiftet i 1897 og er dermed en af Danmarks ældste foreninger. Hans
Kgl. Højhed Prins Henrik er protektor for DKK.

Det er DKKs formål at skabe interesse for typiske, fysisk og mentalt sunde
racehunde og varetage hundeejerens og hundens interesser i samfundet.

DKK søger at opfylde sit formål gennem en række aktiviteter, som er
beskrevet nærmere i klubbens love. Her skal nævnes:

· at føre Dansk Hundestambog - den af FCI anerkendte stambog. FCI er den
internationale organisation af nationale kennelklubber med i dag ca. 80
medlemslande. FCI anerkender kun én kennelklub i hvert land. I Danmark er
det DKK. Stambøger udstedt af andre organisationer anerkendes ikke.

· at afholde udstillinger, brugs- og markprøver, lydighedsprøver,
agilitykonkurrencer m.m. samt træning til alle disse typer aktiviteter.

· at samarbejde med dyrlæger, veterinære myndigheder m.fl. om bekæmpelse af
arvelige sygdomme.

· at virke for god behandling af hundene som husdyr og brugsdyr bl.a. gennem
hundekonsulenternes rådgivning af hundeejere, kennelkontakternes rådgivning
af opdrætterne, opdrætteruddannelse, barn og hund projektet i skoler og
meget andet.

· at varetage hundeejernes almene interesser.

DKK er en stor organisation, som alt overvejende baserer sit virke på
frivillig, ulønnet arbejdskraft. Alle hverv i DKKs bestyrelse, kredse og
udvalg varetages således af frivillige, engagerede hundefolk. Du kan læse
mere om bestyrelsen, udvalgene og kredsene under disse overskrifter.

DKK modtager ikke nogen form for offentlige tilskud el. lign. og er således
finansieret af medlemmerne gennem betaling af medlemskontingenter,
stambogsføringsgebyrer og diverse aktivitetsgebyrer.

DKK er også paraplyorganisation for de mange specialklubber (p.t. 69), som
findes for de enkelte (grupper af) racer.
Dansk Kennel Klub har ca. 26.000 medlemmer
Dansk Kennel Klub registrerer ca. 22.000 nye hvalpe pr. år
Dansk Kennel Klub registrerer ca. 275 nye kennelmærker pr. år

DKKs omverden

DKK er ikke alene om at beskæftige sig med hunde. En lang række andre
myndigheder, organisationer og enkeltpersoner har også "noget at skulle have
sagt", når det drejer sig om hunde.
Vi kan nævne:
a.. Justitsministerium
b.. Det Dyreetiske Råd
c.. Dyreværnsrådet
d.. Miljøministerium
e.. Veterinærdirektorat
f.. Kredsdyrlæger
g.. Seruminstitut
h.. EU zootekniske komite
i.. Dyreværnsorganisationer
j.. Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole (KVL)
k.. Praktiserende dyrlæger
l.. Den Danske Dyrlægeforening
m.. Danmarks Jægerforbund
n.. Hundeejere udenfor Dansk Kennel Klub
o.. Andre hundeorganisationer
p.. FCI (DKKs moderorganisation)
q.. Dansk Kennel Klub medlemmer
r.. Ca. 70 Specialklubber
s.. "Køkken-/stueopdrættere"
t.. "Store" opdrættere
u.. Hvalpekøbere
v.. TV
w.. Radio
x.. Aviser
y.. Klippere/trimmere
z.. Foder
aa.. Hundepensioner
ab.. Tilbehør
ac.. Loppe-/ormemidler
ad.. Private trænere
ae.. Privatpraktiserende adfærdsterapeuter og hundepsykologer
----------------------------
Taget fra deres egen side!

Iben

Fra : R. Ilsøe

Dato : 19-02-03 22:01

> [...]
> medlemslande. FCI anerkender kun én kennelklub i hvert land. I Danmark er
> det DKK. Stambøger udstedt af andre organisationer anerkendes ikke.

http://www.dansk-kennel-klub.dk/kunder/dkk/dkkweb.nsf/3FA3778800DE8978C1256A
D0004C28EE/CF11BEC046CE472BC12569670034DE5C?opendocument (Link til de
internationale medlemmer af FCI)

Rinnie Ilsøe