Fra transitional til strict
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-02-03 16:02

Hej NG
I forbindelse med at ville stramme op, så mine sider kan validere efter 4.01
strict er jeg rendt ind i et par små ??:

1. Er det i 'strict' ikke lovligt at sætte en startværdi på ordnede
lister?
2. Er '<dl compact' udgået?
3. SKAL der sættes en <p> på indholdet i en <blockquote>?

Er der nogen steder, hvor man kan læse mere om forskelle i 'html 4.01
transitional' og 'html 4.01 strict'.

Lad nu være med at sige www.html.dk/tutorials, jeg har netop været der og
observeret, at deres html-tutorial stadig kører efter html 3.2 standard,
hvilket der burde være pryglestraf for i dag.

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-02-03 16:43

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> writes:

> 1. Er det i 'strict' ikke lovligt at sætte en startværdi på ordnede
> lister?

Nej. Start-attributten er deprecated.

> 2. Er '<dl compact' udgået?

"Compact" er overhovedet ikke nævnt som mulig attribut for dl ...
så åbenbart.

> 3. SKAL der sættes en <p> på indholdet i en <blockquote>?

Tilladt indhold af blockquote er "block" og "script", ikke "inline",
så ja (eller et andet block-element, div kan bruges, men hvis det er
et tekstafsnit, så er p(aragraph) den rigtige).

> Er der nogen steder, hvor man kan læse mere om forskelle i 'html 4.01
> transitional' og 'html 4.01 strict'.

Definitionen: <http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/>
Det er der jeg har fundet svarene til de tre spørgsmål.

Om forskellen på Strict, Transitional og Frameset:
<URL:http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/struct/global.html#version-info>

Generelt, hvis det er deprecated, så er det ikke med i Strict, hvis
det er noget med frames (inkl. target-attributten) så er det kun med
i Frameset.

> hvilket der burde være pryglestraf for i dag.

Jah! Endnu en prygler!
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-02-03 16:48

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev

> [...]
>
> Generelt, hvis det er deprecated, så er det ikke med i Strict, hvis
> det er noget med frames (inkl. target-attributten) så er det kun med

Jeg takker for lektien.
Næste skridt bliver at få det til at validere som xhtml 1.1, men først skal
alt deprecated luges ud.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-02-03 21:13

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev

> "Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev

<URL:http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/struct/global.html#versi
> on-info>

I følge denne dokumentation skulle <iframe> stadig være lovlig, og de af mig
anvendte attributter skulle være OK, men jeg har problemer med at få strict
validering af dette element. Jeg har lavet det således:

<iframe name="if" width="100%" height="150px" scrolling="auto"
frameborder="1" src="indskudt.htm">

.... men får ved forsøg på validering besked om, at der ikke er nogen
attributter name, width, height, scrolling, frameborder eller src.

Hjææælp

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-02-03 21:41

> [...]

> anvendte attributter skulle være OK, men jeg har problemer med at få strict

Det ser godt nok lovligt ud, men det er en frame, og frames er slet ikke
med i Strict. For at bruge Iframe skal man bruge Transitional (Frameset
bruges kun til ... framesets, og tillader slet ikke at man starter med

Jeg må indrømme at jeg ikke kunne læse det ud af teksten, så jeg kiggede
i DTD'en,
<URL:http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/sgml/dtd.html>,
og der er iframe slet ikke nævnt.

/L 'Konklusion: frames er deprecated :)'

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-02-03 23:31

> [...]

>validering af dette element. Jeg har lavet det således:
>
><iframe name="if" width="100%" height="150px" scrolling="auto"

Prøv med object i stedet for.

<object data="under.htm" type="text/html" width="100%"
height="150px"></object>

Ved ikke, hvad der sker, hvis du sætter name på og om der er brug
for det.

For target er jo vidst heller ikke tilladt