Stand by me
Fra : Popeye

Dato : 18-02-03 21:07

Hvem var det der lavede "Stand by me" ?

Nogen der kan hjælpe.

Peter

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 18-02-03 21:38

"Popeye" <popeye(fjern-dette)@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem var det der lavede "Stand by me" ?
>
> Nogen der kan hjælpe.
>
> Peter

Jeps! Det var Ben E. King, som stod bag det nummer.
Nummeret er i øvrigt soundtrack til filmen af samme navn, som på dansk
hedder "Sammenhold".

---
mvh
Mads

Fra : Martin Helbo

Dato : 18-02-03 21:40

"Popeye" <popeye(fjern-dette)@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem var det der lavede "Stand by me" ?

Mener det var Ben E King

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Dorrit Holse

Dato : 19-02-03 08:31

Hej
I følge mine oplysninger, er det altså John Lennon der har skrevet
nummeret.

Dorrit Holse

Fra : -V-

Dato : 19-02-03 08:53

"Dorrit Holse" <dorrit@sto.lo.dk> skrev:
> I følge mine oplysninger, er det altså John Lennon der har skrevet
> nummeret.

Hvor i alverden har du de oplysninger fra?!

Ifølge allmusic.com er der 525 versioner af Stand By Me, og ikke en eneste
af dem er af John Lennon.
Det udelukker det selvfølgelig ikke, men det skulle da være underligt, hvis
der var en Lennon-sang, som stod forkert.
Men men men, du kunne jo prøve google. Så vil du se, at Lennon rigtigt nok
har indspillet nummeret på pladen 'Rock and Roll', og at dette nummer er
skrevet af......Ben E. King (+ Leiber & Stoller).
Nemt, ikke?

-V-

Fra : -V-

Dato : 19-02-03 09:03

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev:

> Ifølge allmusic.com er der 525 versioner af Stand By Me, og ikke en eneste
> af dem er af John Lennon.

Læs: "...og ikke en eneste af dem er _skrevet_ af John Lennon."

Fra : Thomas

Dato : 19-02-03 10:14

John Lennon har INDSPILLET "Stand By Me"... Men den er ganske rigtigt
skrevet af Ben E. King

Mvh. Thomas

Fra : Jan Ohlsson

Dato : 19-02-03 23:47

hej grupe

Efter at have set indlæget om stand by me
har jeg gennem læst teksterne tilstand by me
af Ben E King og John Lennon og der er forskel på disse to
der for er John Lennon krediteret for at være med forfatter på sin egen
udgivelse.
se følgende link

Ben E King tekst original
http://www.ugcs.caltech.edu/~harel/cgi/page/htmlit?Stand_by_Me.html

John Lennons Tekst cover version:
http://ynucc.yeungnam.ac.kr/~bwlee/lyrics/stndbym.htm

hilsen Jan Ohlsson

Fra : kautaq

Dato : 20-02-03 00:53

Jan Ohlsson wrote:

> [...]
> af Ben E King og John Lennon og der er forskel på disse to
> der for er John Lennon krediteret for at være med forfatter på sin egen

Det er altså noget sludder, undskyld, men for det første er Lennons
version af "Stand By Me" udgivet på en plade hvor der kun forekommer
cover-versioner eller genindspilninger af ældre musik som Lennon
var inspireret af før i tiden. Lennons fortolkninger er kun ud i det
musikalske - ikke teksterne.

> Ben E King tekst original
> http://www.ugcs.caltech.edu/~harel/cgi/page/htmlit?Stand_by_Me.html

Ja, den originale tekst. Uden stavefejl.

> John Lennons Tekst cover version:
> http://ynucc.yeungnam.ac.kr/~bwlee/lyrics/stndbym.htm

Her bliver Lennon ikke krediteret for noget som helst. Der står
bare John Lennon.
Teksten er fyldt med stavefejl og det er den eneste forskel.
Det er altså webmaster der har skrevet/stavet forkert -intet andet.
(man skal ikke tro på alt hvad der står skrevet på nettet

Til alle de nye, gider I ikke være søde at skrive _under_ det I
citere og skære lidt i teksten.
Det bliver hurtigt noget misk-mask uden hoved eller hale.

Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Jonas Bille

Dato : 20-02-03 01:01

> [...]
> af Ben E King og John Lennon og der er forskel på disse to
> der for er John Lennon krediteret for at være med forfatter på sin egen

Lennon er da ikke krediteret for at være forfatter til "Stand by me" på sin
egen udgivelse? Lennon's "Stand by me" blev udgivet i 1975 på pladen "Rock
'n' roll", som var en samling covernumre af gamle rock'n'roll-klassikere.
Pladen blev indspillet på baggrund af et forlig, Lennon indgik.
Startlinierne til "Come together" var taget fra Chuck Berry-nummeret "You
can't catch me"; rettighedsindehaverne lagde sag an og enden blev at Lennon
bl. a. skulle indspille tre numre fra rettighedsindehavernes bagkatalog (så
de kunne få flere royalties!). Et af disse blev så "Stand by me". Desuden
indspillede Lennon selvfølgelig også "You can't catch me".... Lidt
underholdende historie fra det virkelige liv...

hilsen Jonas

Fra : kautaq

Dato : 20-02-03 01:19

Jonas Bille wrote:

> Et af disse blev så "Stand by me". Desuden
> indspillede Lennon selvfølgelig også "You can't catch me".... Lidt
> underholdende historie fra det virkelige liv...

Har vi en rigtig Beatles-ekspert iblandt os

/28 IF

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Unlock i Horsens /Ol~

Dato : 24-02-03 13:49

Oasis har også en Stand by me...

Fra : Tommy Hansen

Dato : 25-02-03 14:45

"Unlock i Horsens /Ole" <olesan@tdcadsl.dk> wrote in message news:<3e5a1486$0$16113$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Oasis har også en Stand by me...

Jeg mener også, at Police/Sting engang lavede et remix, hvor de/han
mixede et af deres/hans egne hits sammen med "Stand by me".

VH

Tommy