danske tegn i utf-8
Fra : Mads Møllegaard

Dato : 18-02-03 13:26

Hejsa,

hvordan får jeg skrevet et æ ud i et document der er utf-8

Ptf.

Mads

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 18-02-03 13:42

"Mads Møllegaard" wrote:

> hvordan får jeg skrevet et æ ud i et document der er utf-8

Du kan bruge:
æ = æ
ø = ø
å = å
Æ = &Aelig;
Ø = Ø
Å = Å

--
/kenne
Fordelen ved Windows er, at man ikke behøver foretage

Fra : Mads Møllegaard

Dato : 18-02-03 13:47

> Du kan bruge:
> æ = æ
> ø = ø
> å = å
> Æ = &Aelig;
> Ø = Ø
> Å = Å

det skal vises i en alert og hvis jeg skriver æ står der æ i
popup boxen !

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-02-03 13:55

"Mads Møllegaard" <madsm77@hotmail.com> writes:

> det skal vises i en alert og hvis jeg skriver &aelig; står der &aelig; i
> popup boxen !

Hvilken browser, og hvad skriver du helt præcist?

Hvis du skriver f.eks.

så skulle det (7-9-13) vise et "æ" i alert-boksen. Det virker
i IE6, Opera 7 og Phoenix 0.5.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Mads Møllegaard

Dato : 18-02-03 13:53

> Hvilken browser, og hvad skriver du helt præcist?
>
> Hvis du skriver f.eks.

> så skulle det (7-9-13) vise et "æ" i alert-boksen. Det virker
> i IE6, Opera 7 og Phoenix 0.5.

ja det er alle browsere, da jeg har denne header i alle dokumenter:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<!DOCTYPE html
PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-02-03 14:03

> [...]

> <?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
> <!DOCTYPE html
> PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"

Hvad er alle browsere? At det virker eller ikke virker, og hvad
skriver du for at lave popup'en?

Med ovenstående header, så giver det jeg skrev stadig et "æ" i alert-boxen
i de tre browsere jeg har.

/L 'Husk at skrive hvem du citerer'

Fra : Niels Andersen

Dato : 18-02-03 13:43

Mads Møllegaard wrote in <b2t8mh$qne$1@sunsite.dk>:
> hvordan får jeg skrevet et æ ud i et document der er utf-8

Åbn dokumentet i en editor, skriv "æ", gem.

Kræver at editoren understøtter utf8, og at den er klar over, at det
aktuelle dokument er utf8.

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 18-02-03 14:17

Mads Møllegaard wrote in <b2t8mh$qne$1@sunsite.dk>:
> hvordan får jeg skrevet et æ ud i et document der er utf-8

Jeg prøver lige på en anden måde så:

Det burde virke bare ved at skrive "æ". Hvilken editor bruger du? Måske er
der nogen der kender den, og kan fortælle om den understøtter utf8.

Fra : Mads Møllegaard

Dato : 18-02-03 14:19

> Jeg prøver lige på en anden måde så:
>
> Det burde virke bare ved at skrive "æ". Hvilken editor bruger du? Måske er
> der nogen der kender den, og kan fortælle om den understøtter utf8.

jeg sidder og editerer i emacs direkte på webserveren, i en jsp fil der
bliver compilet af en en resin server. og den kommer med compilerfejl hvis
der står æ,ø,å og den konverterer ikke &oslash; &aelig; &aring;

så jeg er lidt på bar bund!

Fra : Niels Andersen

Dato : 18-02-03 14:24

Mads Møllegaard wrote in <b2tbqr$b5c$1@sunsite.dk>:
> jeg sidder og editerer i emacs

Og du er sikkert på at den kører utf8?

CTRL-X ENTER F "utf-8" ENTER

> i en jsp fil der
> bliver compilet af en en resin server. og den kommer med compilerfejl hvis
> der står æ,ø,å

Jeg kender ikke resin på dette område, men den burde da tage det. Hvilken
fejl kommer den med?

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 19-02-03 17:32

> hvordan får jeg skrevet et æ ud i et document der er utf-8

Jeg har i anden sammenhæng haft held med:

æ -> &#230;
Æ -> &#198;
ø -> &#248;
Ø -> &#216;