brug af fløjte
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 17-02-03 19:51

Godaften.

Jeg over vejer at lære Nicki at komme når man kalder ved lyd fra en fløjte,
er der nogen der har erfaringer med dette, og hvordan indlærer jeg ham det?

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : BN

Dato : 17-02-03 20:10

Hej Bolette

God idé! ...synes jeg i hvert fald, for så er du fri for at råbe efter din
hund, men blot fløjte.

Jeg bruger to hurtige fløjt lige efter hinadne, så kommer Sandra.
Et laaangt fløjt, som starter højt og bliver lavere i tonen, så lægger hun
sig.
Ros Nicki lige så snart han vneder om, og igen når han kommer på plads, så
vænner han sighurtigt til den nye kommunikationsmåde.

Det er dejligt nemt, og folk kigger heller ikke mærkeligt på én, når man
fløjter i forhold til, hvilke blikke man nogle gange får, når man kalder sin
hund til sig.

God fornøjelse.

Fra : Per, Odense

Dato : 17-02-03 22:51

I news:b2rb29$2fn0$1@news.cybercity.dk , skrev Bolette Nielsen
<bobo@nospam.bolettes.dk> , bl.a. :
> Godaften.
>
> Jeg over vejer at lære Nicki at komme når man kalder ved lyd fra en
> fløjte, er der nogen der har erfaringer med dette, og hvordan
> indlærer jeg ham det?

Hej
Jeg har brugt de to hurtige fløjt siden Molly var ca 3 mdr. Det er nu hvor
hun er 6 mdr. en meget sikker måde at få hende "på plads" med.
Det er ganske givet min fejl, men det med "kom" blev hurtigt lidt "slidt"
fordi der nogen gange blev kaldt uden at det virkede. (Og det fandt hun jo
hurtigt ud af at der ikke skete det helt stor ved)
Jeg startede med at fodre hende med favorit-godbidder samtidig med at
signalet lød. Fløjten lød altså i det øjeblik hun fik godbiden.
Efter kort tid brugte jeg fløjten når hun var på afstand, og hun fik
godbiden så snart hun kom hen til mig. (Kombineret med ros undervejs)
Jeg har så øget afstanden - laddet hende sidde og vente på fløjten, og
senere koblet på at hun skal gå helt på plads ved fløjten. "På plads" kendte
hun i forvejen på stemme og håndtegn. Jeg koblede så bare håndtegnet på når
hun kom stormende.
Det vigtige for mig i starten var, at jeg kun brugte fløjten når jeg var
sikker på at hun ville komme (så sikker som man kan blive) for at hun ikke
skulle lære at det kun var en gang imellem det betød "kom straks".
Jeg ved ikke hvad andre mener om den metode, men den har virket for mig

--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Ann K.

Dato : 17-02-03 23:13

<snip klippe hakke ang fremragende indlæg om brug af fløjte >

>Jeg ved ikke hvad andre mener om den metode, men den har virket for mig

<> Jamen jeg syn's da det er en go' måde
Den virker også (næsten - undtagelsen er cykler/joggere) på en bindegal
sheltie

Mvh Ann

Fra : Per, Odense

Dato : 18-02-03 00:26

> [...]
> straks".
> Jeg ved ikke hvad andre mener om den metode, men den har virket for

Tilføjer lige at det er sket et par gange i starten at jeg har brugt fløjten
i situationer hvor der har været noget der altså lige var for interessant.
Så er det bare med at gå tilbage til stuen og den korte afstand og tage
træningen fra et sted hvor det lykkes. Det skal ikke være den ene gang hvor
det gik galt der bliver husket af hunden.
--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 18-02-03 10:00

On Mon, 17 Feb 2003 19:50:38 +0100, "Bolette Nielsen"
<bobo@nospam.bolettes.dk> wrotd:

> [...]
>er der nogen der har erfaringer med dette, og hvordan indlærer jeg ham det?

Jeg har med min gamle hund og min nye ,gjort det at jeg til at starte
med var et sted hvor vi var alene i skoven eller ligende , og når han
bare løb foran uden at være igang med at snuse til noget intersant
eller på anden måde avære optaget af noget, så har jeg fløjtet , og
han vender sig om fordi det er en ny lyd med det samme siger jeg kom ,
og han kom og fik en ekstra god godbid"brug eventuelt flæskesteg eller
ligendedet husker hunden og lærer lynhurtigt"ved han så det altid kan
betale sig at komme når jeg fløjter, det laver jeg aldrig om på ,som
jeg gør med de andre komandoer hvor han ikke hver gang får en godbid.
Når jeg fløjter skal han komme ellers må jeg hente ham , man må aldrig
fløjte og bare lade hunden være ligeglad for så husker den at det ikke
altid er så nødvendigt at komme når der fløjtes. Jeg bruger sådan en
dobbelbenfløjte de skulle være de bedste har jeg hørt ,jægerne bruger
dem osv. Jeg har personligt opgivet at lave flere forskellige
komandoer med forskellige fløjt , for jeg syntes at det forvirer
hunden lidt det er så bare min mening men andre kan sagtens gøre det,
jeg fokuserer udelukkende på at han skal komme med det samme når jeg
fløjter det er det vigtigeste for mig. Og det gode ved fløjten er at
hunden ikke er i tvivl om hvad det betyder som den kan være hvis man
råber , der kan være forskelligt tonefald osv plus det godt kan være
lidt pinligt at råbe og skrige efter sin hund især hvis den løber i
modvind og ikke kan høre en så godt , der trænger fløjten nemmere
igennem.

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George