CSS: % eller em ?
Fra : Morten

Dato : 17-02-03 01:48

Hej

Jeg vil optimere min CSS til brugerens skalering og så fontene har samme
størrelse i Netscape og IE. Hvis jeg bruger "%", vil gif/jpg billeder så
også skaleres ?

Hvilken måleenhed er at foretrække ?

VH Morten

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-02-03 07:19

Morten wrote in <b2pbg0$ne8$1@sunsite.dk>:
> Jeg vil optimere min CSS til brugerens skalering og så fontene har samme
> størrelse i Netscape og IE.
> Hvilken måleenhed er at foretrække ?

Jeg vil anbefale at bruge "em", og at du ikke angiver nogen størrelse på
brødteksten.
Jeg har dog lagt mærke til at mange sites bruger en font-størrelse der
svarer til omkring 0.8em til brødtekst, så der er sikkert mange der har en
standard font-størrelse der er lidt større, end de egentlig fortrækker.

> Hvis jeg bruger "%", vil gif/jpg billeder så
> også skaleres ?

Billeder vil som standard have den størrelse de nu engang har, målt i
pixels.
Hvis du fx. sætter et billedes bredde til "50%", så vil bredden blive det
halve af det, der er tilgængeligt. Altså ikke halv så bred som billedets
størrelse.
Du kan også sætte størrelsen med "em". Så får billedet størrelse i forhold
til teksten omkring det.

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-02-03 10:55

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> Jeg har dog lagt mærke til at mange sites bruger en font-størrelse der
> svarer til omkring 0.8em til brødtekst, så der er sikkert mange der har en
> standard font-størrelse der er lidt større, end de egentlig fortrækker.

Eller også har de en font-størrelse der er større end web-designeren
foretrækker.

Der bør være prygelstraf for at lave brødteksten mindre end browserens
indstilling.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 17-02-03 10:57

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Der bør være prygelstraf for at lave brødteksten mindre end browserens
> indstilling.

Betyder det prygl til mig da jeg bruger en brødtekst på 70% ?

I så fald, hvorfor? :)

--
Martin L. Johansen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-02-03 11:29

"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> writes:

> Betyder det prygl til mig da jeg bruger en brødtekst på 70% ?
>
> I så fald, hvorfor? :)

Fordi man må forvente at brugeren har indstillet browseren sådan at
brødtekst har den størrelse som brugeren ønsker. Derfor er det kritisk
at lave den mindre. Specielt vil svagtseende kunne få problemer, hvis
de har valgt en stor tegnstørrelse for overhovedet at kunne læse siden.

Jeg ved dog også godt at mange mennesker ikke har pillet ved
indstillingerne overhovedet. Det hjælper blot ikke dem som har, eller
dem der bruger en anden browser eller et andet operativsytem med andre
tegnstørrelser.

Af hensyn til tilgængeligheden bør man lade browserens default-
tegnstørrelse bestemme sidens størrelse, ikke omvendt.

Så *prygle*! :)
/L

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 17-02-03 11:40

> [...]

> at lave den mindre. Specielt vil svagtseende kunne få problemer, hvis
> de har valgt en stor tegnstørrelse for overhovedet at kunne læse siden.

Okay.

> [...]
> indstillingerne overhovedet. Det hjælper blot ikke dem som har, eller
> dem der bruger en anden browser eller et andet operativsytem med andre

Okay.

> Af hensyn til tilgængeligheden bør man lade browserens default-
> tegnstørrelse bestemme sidens størrelse, ikke omvendt.

Hmm, det vil skabe et spøjst udseende på min side hvis jeg brugte 100%
overalt, uha uha. But I see your point.

> Så *prygle*! :)

Av av :)

--
Martin L. Johansen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-02-03 12:17

"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> writes:

> Hmm, det vil skabe et spøjst udseende på min side hvis jeg brugte 100%
> overalt, uha uha. But I see your point.

Det behøver ikke være overalt. Mindre vigtigt tekst kan, og bør, laves
mindre fremtrændende, men brødteksten, som det er meningen man skal
bruge tid på at læse, skal netop være så læsevenlig som muligt (høj
kontrast, tilpas størrelse, god font, aldrig italic!).

Prøv engang at kabre en tilfældig forbipasserende eller sambo til at
læse lidt fra en side med 70% font og en med 100%, og spørg dem hvad
de synes bedst om. Prøv igen med en oldemor :)

/L

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 17-02-03 12:42

> [...]

> bruge tid på at læse, skal netop være så læsevenlig som muligt (høj
> kontrast, tilpas størrelse, god font, aldrig italic!).

Ting at tage til efterretning.

> Prøv engang at kabre en tilfældig forbipasserende eller sambo til at
> læse lidt fra en side med 70% font og en med 100%, og spørg dem hvad
> de synes bedst om. Prøv igen med en oldemor :)

Ha, min oldemor (mormor godt nok) kan ikke læse på en EDB skærm uanset hvad.

Men jeg kan godt følge dig.

--
Martin L. Johansen

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 17-02-03 14:43

In <6U34a.89526$Hl6.8230623@news010.worldonline.dk> "Martin L. Johansen" <ares@c.dk> writes:

>Ting at tage til efterretning.

>Ha, min oldemor (mormor godt nok) kan ikke læse på en EDB skærm uanset hvad.

> [...]

Bare for også at kaste lidt ind i diskussionen. Jeg sidder med en
stor skærm og folk, der angiver størrelser i pixels, ...., har jeg
en lav mening om. I mozilla kan jeg skrive en minimumfontstørrelse
og jeg er ret sikker på at den scrambler mange designeres ide om
hvordan deres site skulle se ud. Fx ser Jyllands-Postens forside
ikke godt ud, men alle deres undersider ser nydelige ud.

Webdesignere, der laver online-butikker, hvor folk med store skærme
ikke kan se teksten,... Tjah, de er måske ikke så snedige endda.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 17-02-03 16:57

Kai Birger Nielsen wrote:

> Bare for også at kaste lidt ind i diskussionen. Jeg sidder med en
> stor skærm og folk, der angiver størrelser i pixels, ...., har jeg
> en lav mening om. I mozilla kan jeg skrive en minimumfontstørrelse

Så er det godt jeg bruger %-satser :)

--
Martin L. Johansen

Fra : find_clausen_01norep~

Dato : 17-02-03 14:57

On Mon, 17 Feb 2003 12:41:54 +0100, "Martin L. Johansen" <ares@c.dk>
wrote:

> Ha, min oldemor (mormor godt nok) kan ikke læse på en EDB skærm uanset hvad.

Jeg kender en oldemor, hun kører bare opløsning 800
hvis det bliver for småt ...

--
find clausen
www.photopress.dk

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 17-02-03 16:57

--
Martin L. Johansen

Fra : Morten

Dato : 18-02-03 19:48

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> wrote in

> Der bør være prygelstraf for at lave brødteksten mindre end browserens
> indstilling.

Er det det, som jeg gør ved at sætte body til 0.8 ?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-02-03 20:13

Morten <ingen@sorthul.øø> writes:

> Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> wrote in

> Er det det, som jeg gør ved at sætte body til 0.8 ?

Jep :)

/L *prygle!*

Fra : Morten

Dato : 18-02-03 19:46

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote in

> Jeg vil anbefale at bruge "em", og at du ikke angiver nogen størrelse
> på brødteksten.

Betyder det at jeg ikke skal angive størrelse på body ?
Jeg fatter ikke hvorfor jeg bliver nødt til at sætte body størrelsen til
0.8 for at alle fonte i body, table og td får samme størrelse ?

body {
   font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
   font-size: 0.8em;
}
table {
   font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
   font-size: 1em;
}
TD {

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-02-03 20:20

Morten <ingen@sorthul.øø> writes:

> Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote in

> Betyder det at jeg ikke skal angive størrelse på body ?

Ja.

> Jeg fatter ikke hvorfor jeg bliver nødt til at sætte body størrelsen til
> 0.8 for at alle fonte i body, table og td får samme størrelse ?

Får de ikke også samme størrelse (bare alle sammen 25% større end nu)
hvis du dropper font-size på body, men beholder den på de to andre?

At skrive
font-size: 1em;
bør(!) være det samme som at skrive
font-size: inherit;
da begge sætter font-størrelsen til én gange fontstørrelsen af det
omgivende element.

Problemet der nogle gange opstår, er at nogle browsere (som forbliver
anonyme) har en default font-size på table- og td-elementer forskellig
fra "inherit". Derfor ændrer teksten i tabellen sig ikke når man
skifter fontstørrelsen på body.

/L