Font str. i CSS (måleenhed)
Fra : Mr. Smith

Dato : 16-02-03 13:39

HEj!

Hvilken måleenhed bruger I i Jeres stylesheets, til definering af font
størrelser? Pixels, procenter eller noget tredie?

Grunden til at jeg spørger, er at jeg sædvanligvis bruger pixels, men så kan
man jo ikke bruge browserens mulighed for at gøre teksten større - hvis man
eksempelvis har nedsat syn.

// smith

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 16-02-03 14:28

Mr. Smith wrote:

> Grunden til at jeg spørger, er at jeg sædvanligvis bruger pixels, men så
> kan man jo ikke bruge browserens mulighed for at gøre teksten større -
> hvis man eksempelvis har nedsat syn.

Som før sagt er det vist kun Internet Explorer 5 og tidligere versioner, der
ikke giver mulighed for at ændre skrifttypestørrelser angivet i pixels.
Derfor kan jeg ikke se det store problem i at bruge pixels.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 16-02-03 15:18

Problemet er at den gør det ikke automatisk.

Fra : Kurt Lund

Dato : 16-02-03 16:18

Jonas Koch Bentzen skrev:

> [...]
> versioner, der ikke giver mulighed for at ændre skrifttypestørrelser
> angivet i pixels. Derfor kan jeg ikke se det store problem i at bruge

Det var nyt for mig. Jeg synes det samme problem eksisterer i IE6?
Hvis ikke, hvordan kan man nemt ændre tekststørrelser defineret med
pixels i IE6?
Det er med andre ord ikke en fast "handicapindstilling", som Jesper
Brunholm foreslår, jeg er ude efter.

--
Kurt Lund
- der ikke længere ser indlæg afsendt fra kandu.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 16-02-03 16:59

Kurt Lund wrote:

> Det var nyt for mig. Jeg synes det samme problem eksisterer i IE6?
> Hvis ikke, hvordan kan man nemt ændre tekststørrelser defineret med
> pixels i IE6?

Jeg ved det ikke (jeg bruger Linux), men der var på et tidspunkt en
Windows-bruger i denne gruppe, der påstod, det kan lade sig gøre. Jeg kan
desværre ikke huske i hvilken tråd, men prøv evt. at søge på ord som "px ie
6" i denne gruppe på groups.google.com

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Kurt Lund

Dato : 16-02-03 17:58

Jonas Koch Bentzen skrev:

> [...]
> kan desværre ikke huske i hvilken tråd, men prøv evt. at søge på ord
> som "px ie 6" i denne gruppe på groups.google.com

Jeg fandt det under tråden: CSS - em/px til skriftstørrelse. Og ja, IE
kan sættes via handicapindstillingerne som Jesper også har nævnt. Det
introducerer så bare problemet for hr. Jensen og fru Hansen, da de ikke
er klar over at den funktionalitet findes. Når de ikke ved at
scrollknappen på musen kan skifte tekststørrelse, hvordan skal de så
kunne vide, at de kan sætte en indstilling under
Funktioner/Internetindstillinger/Hjælp til handicappede/Ignorer ...

Problemer, problemer, problemer ...

Selvfølgelig kan man sige, at det er brugerens problem, men det er lidt
for letkøbt, synes jeg.

Fra : Kurt Lund

Dato : 16-02-03 18:06

Kurt Lund skrev:

> Funktioner/Internetindstillinger/Hjælp til handicappede/Ignorer ...
>
> Problemer, problemer, problemer ...

Hov! Jeg opdagede lige at det ikke altid er så smart: <p class..>
defineret med en større type ryger tilbage til standard <p>. Ikke så godt
for layoutet ...

Fra : find_clausen_01norep~

Dato : 16-02-03 18:33

On Sun, 16 Feb 2003 18:05:37 +0100, "Kurt Lund" <kl@fabel.dk> wrote:

> Hov! Jeg opdagede lige at det ikke altid er så smart: <p class..>
> defineret med en større type ryger tilbage til standard <p>. Ikke så godt
> for layoutet ...

definer samme størrelse i class ...

--
find clausen
www.photopress.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 16-02-03 19:29

Kurt Lund wrote:

> [...]
> introducerer så bare problemet for hr. Jensen og fru Hansen, da de ikke
> er klar over at den funktionalitet findes.

Hvis de har brug for den må de finde den. Til gengæld er jeg dødtræt af
at få at vide at noget er "alt for småt på min skærm" eller "alt for
stort på min skærm" fordi explorer-brugere har vænnet sig til at køre i
noget andet end medium=100% skriftstørrelse - uden at vide at de har
ændret noget.

> [...]
>
> Problemer, problemer, problemer ...
>
> Selvfølgelig kan man sige, at det er brugerens problem, men det er lidt

Ja - men det er vel også et seriøst problem for brugeren hvis vi lader
vedkommende sidde med noget der svarer til 6px scriftstørrelse fordi
han/hun har været uheldig at røre ved sin scrollknap? (- brugeren som er
uheldig nok til at bruge en browser hvor man let kan låse
skriftstørrelsen - medmindre man går ind i "handikapindstillinger".)

Jeg er ikke sikker på at vi gør IE-brugeren en tjeneste ved at bruge em/%.

Vi kan i øvrigt diskutere bruger-begrebet i en evighed her - det er jo
ikke _kun_ fru Jensen der bruger IE. Det er primært hende jeg har taget
med i betragtning i ovenstående Andre IE-brugerkategorier giver
andre sjove problemer - såsom at de har vænnet sig til at køre i
skriftstørrelse "mindre" osv. For mig at se er det dybest set et problem
at det er så let at ændre på størrelsen, så der ikke er stor
sandsynlighed for at man er _bevidst_ om at man kører i mindre end
standardstørrelse.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 16-02-03 15:19

Normalt em.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 16-02-03 16:02

Mr. Smith wrote:
> [...]
> man jo ikke bruge browserens mulighed for at gøre teksten større - hvis man

Det er faktisk ikke rigtigt - hvis man har nedsat syn må man næsten gå
ud fra at man har set på mulighederne i indstillinger for handikappede -
hvor man kan gøre det muligt at skalere px (selv i Explorer 5, måske
også 4?), ved at vælge "Ignorer faste skriftstørrelser defineret på
hjemmesider" eller lignende.

Alt i alt er der altså ikke den store grund til at bruge
font-størrelsesangivelser som Explorer-brugere let kan lave om på ved en
fejl med deres scroll-knap på musen (jo - jeg har mødt adskillige
Explorer scroll-mus-brugere som ikke kunne forstå at "skriften pludselig
blev mindre på alle de hjemmesider jeg går ind på - jeg har ikke gjort
noget som helst!")

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-02-03 22:42

Nej, de vil derimod sætte skriften til stor i Vis menuen og du vil så
ændre på deres valg ved at angive en fast px størrelse hvor du lige så
godt kunne have brugt en relativ størrelse.
Det er IMNSHO et spørgsmål om dårligt design hvis man føler at man har
behov for at bruge en fast størrelse på fonten.
Jeg har været udsat for flere stærkt nærsynede/langsynede og ingen af
dem kendte på forhånd til at man kunne ignorere skriftstørrelsen, men
alle havde sat størrelsen under Vis til Stor eller Størst.

Fra : Niels Andersen

Dato : 16-02-03 16:42

Mr. Smith wrote in <3e4f864d$0$13223$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:
> Hvilken måleenhed bruger I i Jeres stylesheets, til definering af font
> størrelser? Pixels, procenter eller noget tredie?

Min foretrukne er helt klart "em". Også fordi den er så dejlig nem at
arbejde med.

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 16-02-03 14:06

"Mr. Smith" <no@email.net> skrev i en meddelelse
> HEj!
>
> Hvilken måleenhed bruger I i Jeres stylesheets, til definering af font
> størrelser? Pixels, procenter eller noget tredie?
- em ... så kan brugeren selv få en større eller mindre tekststørrelse ...

ras

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-02-03 19:16

Hej.

"Mr. Smith" <no@email.net> wrote in message
> [...]
kan
> man jo ikke bruge browserens mulighed for at gøre teksten større - hvis

Ud over de svar, der er givet, kunne du eksempelvis tjekke denne side:
http://www.netsteder.dk/publ/tilgaeng/doc6.html

Speciel bobby-testen.

--

Med venlig hilsen/Best regards