CSS og fonttyper i tabeller og lister
Fra : Mulle's mor

Dato : 15-02-03 22:12

Jeg har et lille problem:

Jeg har lavet et CSS med fonttype: verdana, men når jeg laver tabel og
lister, dur det ikke.
Hvad har jeg glemt at skrive i mit CSS?

http://hei.homepage.dk/FF/vedtaegt.html
og
http://hei.homepage.dk/FF/kontin.html

CSS: http://hei.homepage.dk/FF/stylesheet.css
--
Hilsen Mulle, Miv og MissRosa's mor

[...man lærer det nok en skønne dag...]

http://hei.homepage.dk

Fra : Leonard

Dato : 15-02-03 22:34

"Mulle's mor" <zille@underlig.zzn.com> wrote:

>Jeg har lavet et CSS med fonttype: verdana, men når jeg laver tabel og
>lister, dur det ikke.
>Hvad har jeg glemt at skrive i mit CSS?

Du har ikke defineret for li og td.

li{
font-family:verdana,arial,sans-serif;
font-size:0.9em;
}

td{
font-family:verdana,arial,sans-serif;
font-size:0.9em;
}

Du kan også flytte din font-deklaration op i body, og så håbe på en
nordentlig nedarvning, men det er ikke sikkert det virker i alle
browsere.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Mulle's mor

Dato : 15-02-03 23:19

"Leonard" <dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du kan også flytte din font-deklaration op i body, og så håbe på en
> nordentlig nedarvning, men det er ikke sikkert det virker i alle

Jøsses! Det havde jeg ikke lige tænkt på :o

Tak, men hvorfor ændre teksten sig i listerne inde i listerne? (se
http://hei.homepage.dk/FF/vedtaegt.html §7 og 12)

Skal de også defineres??

Hilsen Mulle's mor Heidi

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-02-03 00:34

"Mulle's mor" <zille@underlig.zzn.com> skrev :

>Tak, men hvorfor ændre teksten sig i listerne inde i listerne? (se
>http://hei.homepage.dk/FF/vedtaegt.html §7 og 12)

Den gør ikke i Mozilla 1.21.
Men det var dog en ualmindelig sløv server, så jeg har opgivet at
få den at se i IE.

Fra : Leonard

Dato : 16-02-03 11:39

"Mulle's mor" <zille@underlig.zzn.com> wrote:

>Tak, men hvorfor ændre teksten sig i listerne inde i listerne? (se
>http://hei.homepage.dk/FF/vedtaegt.html §7 og 12)

Det er måske fordi du laver samme fejl begge steder:

Du har:

<ol>
<li></li>
<ol>
<li></li>

men nr 2 <ol> skal være inde i en <li> dvs:

<ol>
<li></li>
<li>
<ol>
<li></li>
</ol>
</li>
<li></li>

altså skal du lige "pakke" de inderste lister ind i <li> </li>
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Mulle's mor

Dato : 16-02-03 20:29

> [...]
> </li>
> <li></li>
>
> altså skal du lige "pakke" de inderste lister ind i <li> </li>

Hej igen
Hvis jeg gør, som jeg tror du mener, kommer det ikke til at passe med de
fortløbende numre, så bliver underpunkterne i 1'eren til punkter i
2'eren...hvis du forstår...
Jeg synes nu jeg har forsøgt ALT hvad jeg kunne, men der virker bare ikke
*suk*
Har du mod på at skære det ud i pap for mig? *smil*

Hilsen Mulle's mor Heidi

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-02-03 21:14

"Mulle's mor" <zille@underlig.zzn.com> writes:

> Hvis jeg gør, som jeg tror du mener, kommer det ikke til at passe med de
> fortløbende numre, så bliver underpunkterne i 1'eren til punkter i
> 2'eren...hvis du forstår...

Ikke helt :)

> Har du mod på at skære det ud i pap for mig? *smil*

Ok, prøv følgende:

Hvis du har et sted hvor der står

<ol>
<li> ... </li>
<ol>
</ol>

flyt den indre <ol> ind til slut i <li>'en før:

<ol>
<li> ...
<ol>
</ol>
</li>

Giver det mening?
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Mulle's mor

Dato : 17-02-03 19:35

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> --
> Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
> Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Det gir rigtig god mening, men det hjælper bare ikke :(
Uanset hvordan jeg bær' mig ad, så bliver punkterne A,B og C en mindre
fonttype (Explorer 6.0)

og hvis jeg definerer i CSS
ol{ [samme som i li]
så bliver teksten også mindre

så jeg ved snart ikke *snøft*

Hilsen Mulle's mor Heidi

http://hei.homepage.dk/FF/vedtaegt.html
(paragraf 7, 9 og 12)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-02-03 20:22

"Mulle's mor" <zille@underlig.zzn.com> writes:

> Det gir rigtig god mening, men det hjælper bare ikke :(
> Uanset hvordan jeg bær' mig ad, så bliver punkterne A,B og C en mindre
> fonttype (Explorer 6.0)

Det kan jeg godt se.

Hmm, du skriver
li {font-size: 0.9em;}
Det betyder at en li skal have mindre fontstørrelse end dens omgivelser.

Den yderste ol's li'er bliver 90% af normalfonten. Den indre li'er
bliver så 90% af det.

Det kan enten løse ved at sætte en absolut font-størrelse på ol'erne
(også den inderste), men det er mindre pænt. En pænere metode er
at have font-size 100% på den inderste li. Det kan gøres ved:

li li {font-size: 1em;}

> og hvis jeg definerer i CSS
> ol{ [samme som i li]
> så bliver teksten også mindre

Hvis "samme som i li" er font-size:0.9em, så bliver det kun værre :)

Husk at enheden "em" refererer til font-størrelsen på elementet,
undtagen for netop font-size, der refererer det til font-størrelsen på
det omsluttende element. Derfor er 0.9em ikke en bestemt størrelse.

/L

Fra : Mulle's mor

Dato : 17-02-03 22:21

> [...]
> --
> Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
> Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Ved du hvad, dèr forklarede du mig liiiiige noget, jeg ikke helt vidste om
em.
Det ser umiddelbart ud til at fungere nu *stort smil*
Tusind tak for hjælpen :)))))
Hilsen Mulle's mor Heidi

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-02-03 07:24

Mulle's mor wrote in <b2ooot$sdv$1@sunsite.dk>:
> Hvis jeg gør, som jeg tror du mener, kommer det ikke til at passe med de
> fortløbende numre, så bliver underpunkterne i 1'eren til punkter i
> 2'eren...hvis du forstår...

<ol>
<li>1</li>
<li>2
<ol>
<li>2.1</li>
<li>2.2</li>
</ol>
</li>
</ol>

Ikke testet, men jeg håber du ser fidusen. :)

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Mulle's mor

Dato : 17-02-03 19:38

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> </li>
> </ol>
>
> Ikke testet, men jeg håber du ser fidusen. :)

Jamen, jamen....fonten ændrer sig stadigvæk (her hos mig i hvert fald)
Måske skal det i kategorien "sådan er det bare" ???
Hilsen Mulle's mor Heidi

http://hei.homepage.dk/FF/vedtaegt.html (§7, 9 og 12)