/ Forside / Interesser / Dyr / Hunde / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hunde
#NavnPoint
Birgitta 19198
Nordsted1 6865
bevi54 6505
Jernladyen 4457
dova 4371
qfha 3911
knh15 3385
k.j.k 3376
ans 3077
10  vaxen 2670
Golden
Fra : JeNyLa


Dato : 15-02-03 01:45

Hej
Jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogen, som har eller har haft en Golden
Retriever.
Var den nem at opdrage - hvordan har den det med børn - har den tendens til
at "stryge" - er det en nem hund at træne o.s.v.
Er der nogen steder (helst stueopdræt) som I har nogen erfaringer med.
Jette



 
 
Ally (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Ally


Dato : 15-02-03 14:01

>Jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogen, som har eller har haft en Golden
>Retriever.

Jeg har

>Var den nem at opdrage

Jeg har i hvertfald ikke haft nogle problemer. Dina havde selvfølgelig
en lømmelperiode ligesom de fleste andre hunde, men ingen nævneværdige
problemer.

> - hvordan har den det med børn

Hun elsker børn! Det er ligegyldigt, om barnet er i barnevogn, på
rulleskøjter eller gående... hun VIL hilse Desværre er det jo ikke
alle hunde, der er fortrolige med en hund, der næsten er ligeså stor
som dem selv.


> - har den tendens til
>at "stryge"

Det forstår jeg ikke helt... mener du strøjfe? Løbe væk? Det er hun
ikke. Får hun færten af en ræv eller lign., så lukker hun ørerne, men
hun løber sjældent ret langt væk.

> - er det en nem hund at træne o.s.v.

Det mener jeg ja. Dina er i hvertfald lige til et 13-tal

>Er der nogen steder (helst stueopdræt) som I har nogen erfaringer med.

Dina blev købt hos en (stue-)opdrætter i Greve. Hende blev jeg meget
fortrolig med, og følte, hun havde det helt rigtige tag på hundene og
hvalpene. Det er imidlertid den eneste opdrætter, jeg har erfaring
med. Det bedste, du kan gøre, er at tage ud til nogle opdrættere og se
forholdene.

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

JN (15-02-2003)
Kommentar
Fra : JN


Dato : 15-02-03 17:31


"JeNyLa" <jenyla@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3e4d8da1$0$236$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
> Jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogen, som har eller har haft en
Golden
> Retriever.
> Var den nem at opdrage - hvordan har den det med børn - har den tendens
til
> at "stryge" - er det en nem hund at træne o.s.v.
> Er der nogen steder (helst stueopdræt) som I har nogen erfaringer med.
> Jette
>
>


Hej Jette

>
>Var den nem at opdrage
>

Jeg har også en golden. Den er nu 10 måneder gammel. Den har let ved at
lære kommandoer og huske ting fra hundetræningen (det er straks værre med
mig). Den har et kanongodt temperament. Altid glad og livlig. Og meget
ihærdig med at få mennesker til at lege. Men den kræver meget motion og
aktivering.
Den er af den lille mørke type. De er generelt mere livlige en den store
lyse type.

Den er endnu aldrig løbet ud af vores indhegnede have.

Vores er nem at opdrage. Dog har den har stor brug for tyggeben; men den har
en forkærlighed
for plastikting (legetøj, dukker o.s.v.) Så hvor hunden skal opholde sig
alene skal vi huske at fjerne
alt som den ikke må tygge i.

>
> - hvordan har den det med børn
>
Den elsker mennesker og specielt børn
Vores hund tror at alle mennesker og hunde er skabt for at lege med den.
Men det er jo ikke alle der er enige med den.


>
> er det en nem hund at træne o.s.v.
>
>
Vores hund er rimelig nem at træne. Men jeg har svært ved at få hunden til
at være
opmærksom nok under træningen. Men som sagt så er det mig der er nybegynder.


> Er der nogen steder (helst stueopdræt) som I har nogen erfaringer med.
>

>Allan skrev: Citat:
> Dina blev købt hos en (stue-)opdrætter i Greve. Hende blev jeg meget
> fortrolig med, og følte, hun havde det helt rigtige tag på hundene og
> hvalpene. Det er imidlertid den eneste opdrætter, jeg har erfaring
> med. Det bedste, du kan gøre, er at tage ud til nogle opdrættere og se
> forholdene. Citat slut.>

Vi købte vores golden hos en stueopdrætter i nærheden af Kolding.
Jeg har også kun erfaring med én opdrætter.
Jeg kan kun tilslutte mig Allan's råd om at tage ud til nogle opdrættere og
se på
forholdene, finde ud af om man kan have tillid til opdrætteren og dennes
måde at
håndtere hundene på;
og ikke kun se på hvalpene men mest på moderen. Ved at se på moderen kan man
fornemme hvordan hvalpen ville kunne blive som voksen.
Faderen har også indflydelse på udseende og temperament. Vi så også faderen
til
vores hund. Men det kan jo godt være at hanhunden befinder sig i den anden
ende af
landet. Men generelt tror jeg at opdrætteren forsøger at finde den bedste
hanhund
til deres tæve.

Hvis du gerne vil vide hvor vi købte den, víl jeg gerne sende dig et link.


Lisbeth




Erik Graversen (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Erik Graversen


Dato : 15-02-03 23:18

Hej Jette

Lige som Lisbeth er vi førstegangs hunde ejere. Vores Golden er små 10 måneder.
Der er en han af den lyse type. Jeg kan kun bekræfte de gode egenskaber Allan og
Lisbeth beskriver. Vi købte fra en kennel her på sjælland som også må siges at være
af stue-opdræts typen. Der var mulighed for at komme og tilse hvalpene hver lørdag
indtil de var afhentnings klare. Ejeren har haft kennelen i 20 år og må siges at være
særdeles omsorgsfuld over for sine hunde.
Det er ikke for at vores "Balto" kræver så meget motion så jeg formoder at Lisbeth
har ret når hun skriver at der er forkæl på den lille mørke og den lidt støre lyse.
Men selvfølgelig skal der motioneres. Og bedst er det jo hvis der er mulighed for
at komme ud og lege med andre hunde. Men det gælder vel alle hunde racer.
Vi var så heldige at kunne holde tre ugers ferie da vi fik Balto. Jeg tro at det har haft
stor betydning for hvordan han klaret at være alene hjemme idag. Vi kunne langsomt
vende ham til at være alene. Han har praktisk talt ikke ødelagt noget.
Som sagt så er Balto små 10 måneder og vejer 32 kg. Det er en tung sag for et 7 årig
barn at håndtere så det er vigtig at begge parter lære lidt gensidig respekt.
Men der ska' ikke herske nogen tvivl om at alle de Golden jeg har set er glade for børn.

Hilsen

Erik.


--

RYGESTOP UDEN STRESS:
http://home1.stofanet.dk/erikgr/


Poul Jacobsen (17-02-2003)
Kommentar
Fra : Poul Jacobsen


Dato : 17-02-03 08:01

For nogle år siden læste jeg om golden retrieveren og dens forhold til børn.
Artiklen fortalte at det var en udbredt misforståelse, at den var
børnevenlig. Det var den hund i forhold til sit antal, der havde bidt flest
børn. Jeg kender et par stykker som er gale oven i hovedet, så det skal nok
passe. Det kan jo godt være den passer godt på sin egen familie men der
kommer måske også fremmede børn til huset.. Til gengæld overraskede det mig
at bokseren var den hund der fik bedst anbefalinger.

Med venlig hilsen
Poul Jacobsen

"JeNyLa" <jenyla@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3e4d8da1$0$236$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
> Jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogen, som har eller har haft en
Golden
> Retriever.
> Var den nem at opdrage - hvordan har den det med børn - har den tendens
til
> at "stryge" - er det en nem hund at træne o.s.v.
> Er der nogen steder (helst stueopdræt) som I har nogen erfaringer med.
> Jette
>
>



JN (17-02-2003)
Kommentar
Fra : JN


Dato : 17-02-03 08:29


"Poul Jacobsen" <jyskkranservice@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3e508890$0$71676$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> For nogle år siden læste jeg om golden retrieveren og dens forhold til
børn.
> Artiklen fortalte at det var en udbredt misforståelse, at den var
> børnevenlig. Det var den hund i forhold til sit antal, der havde bidt
flest
> børn. Jeg kender et par stykker som er gale oven i hovedet, så det skal
nok
> passe. Det kan jo godt være den passer godt på sin egen familie men der
> kommer måske også fremmede børn til huset.. Til gengæld overraskede det
mig
> at bokseren var den hund der fik bedst anbefalinger.
>
> Med venlig hilsen
> Poul Jacobsen
>

Da vi købte vores golden havde vi en lang snak med opdrætteren ang. dette.
Han mente at grunden til at den var høj i statistikkerne var:

1. antallet af hunde (det var ikke i forhold til sit antal).
2. en golden signaleret med sit udseende meget venlighed også selvom at den
ikke er interesseret i kontakt.

Det med venligt udseende kan man jo ikke sige om flere andre racer; f.eks.
bokser,
bullterrier, dobermann, rottweiler o.s.v. der jo godt kan være rare hunde -
men ikke en
hund jeg (og børn) ville henvende sig til hvis der stod en nuttet golden el.
cockerspaniel
ved siden af. Min erfaring er iøvrigt at en cockerspaniel kan være meget
agressiv.
Da jeg var barn havde vi en cocker som skambed min lillebror p.g.a. jalousi.
En anden
cocker i landsbyen bed en pige som ville klappe den.

Selvfølgelig findes der også goldens som kan være "gal i hovedet" - det
findes der efter
min mening indenfor alle racer.


Hilsen fra Lisbeth



Bjergskoven (17-02-2003)
Kommentar
Fra : Bjergskoven


Dato : 17-02-03 11:48

Hej Poul


"Poul Jacobsen" <jyskkranservice@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3e508890$0$71676$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> For nogle år siden læste jeg om golden retrieveren og dens forhold til
børn.
> Artiklen fortalte at det var en udbredt misforståelse, at den var
> børnevenlig. Det var den hund i forhold til sit antal, der havde bidt
flest
> børn.


Det er i det hele taget en udbredt misforståelse at tale om børnevenlige
hunde. Der er snart ikke den race der ikke bliver betegnet som børnevenlige.
Det er alle tiders salgsargument og bliver brugt i stor udstrækning. Ingen
hunde er pr. definition børnevenlige. Alle hunde skal socialiseres på både
voksne og børn (og behandles med respekt af både børn og voksne) og der er
ingen hunde der har et "børne gen" der gør at de er specielt børnevenlige.

Med hensyn til statistikker så kan de jo bøjes og bruges til netop det man
ønsker at bevise.

Det er jo klart at jo mere udbredt en race er, jo mere vil den optræde i
diverse statistikker.

Hilsen

Merete





René Kofoed (19-02-2003)
Kommentar
Fra : René Kofoed


Dato : 19-02-03 11:06

Hej NG.
Jeg har hørt/læst det samme som Poul.
Og det %-vis en Golden der havde det højeste antal "bid".
Altså ud af eks. 100 hunde fra hver race, det Golden der statistisk bed
flest gange.
Men hvad årsagen er til det, kan man kun gisne om.
Er det fordi at, størstedelen af de andre racer ikke har "mulighed" for at,
komme i nærheden af børn?? Eller er det fordi at, de børn der omgås Golden
ikke har fået den nødvendige hundeopdragelse, og selv været skyld i at,
hunden bed??
Min personlige holdning er at, størstedelen af de børn der bliver bidt, er
selv skyld i det, da de provokere hunden, evt. trækker den i halen, prikker
den i øjnene, hopper på den!!!!
Og i sidste ende er det jo ikke børnenes skyld, men derimod forældrenes
ansvar at, der ikke sker hverken hunde og børn noget!!
I en anden tråd står der at, den hund familien vælge skal finde sig i at,
blive båret på, og "leget" med af børn som åbenbart ikke skal lære at,
hunden er et levende væsen med en egen vilje!!
Hvad er det for noget???
Jeg er selv som barn blevet bidt af vores egen hund og en anden i landsbyen.
Der var ingen "kære mor", jeg ville ikke høre og måtte derfor føle!!
Idag ved jeg jo godt at, det var min egen skyld.
Behandl hundene med den respekt og omsorg som de fortjener og har krav på!!
Dermed sagt jeg tror ikke at, en Golden er mindre børnevenlig end andre
racer, men derimod at, ikke alle børn er lige hundevenlige.
MVH Susanne.
"Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> skrev i en meddelelse
news:3e50be11$0$11009$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej Poul
>
>
> "Poul Jacobsen" <jyskkranservice@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e508890$0$71676$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > For nogle år siden læste jeg om golden retrieveren og dens forhold til
> børn.
> > Artiklen fortalte at det var en udbredt misforståelse, at den var
> > børnevenlig. Det var den hund i forhold til sit antal, der havde bidt
> flest
> > børn.
>
>
> Det er i det hele taget en udbredt misforståelse at tale om børnevenlige
> hunde. Der er snart ikke den race der ikke bliver betegnet som
børnevenlige.
> Det er alle tiders salgsargument og bliver brugt i stor udstrækning.
Ingen
> hunde er pr. definition børnevenlige. Alle hunde skal socialiseres på både
> voksne og børn (og behandles med respekt af både børn og voksne) og der er
> ingen hunde der har et "børne gen" der gør at de er specielt børnevenlige.
>
> Med hensyn til statistikker så kan de jo bøjes og bruges til netop det man
> ønsker at bevise.
>
> Det er jo klart at jo mere udbredt en race er, jo mere vil den optræde i
> diverse statistikker.
>
> Hilsen
>
> Merete
>
>
>
>



Erik Graversen (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Erik Graversen


Dato : 19-02-03 15:35

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> skrev i en meddelelse news:YGI4a.90620$Hl6.8488680@news010.worldonline.dk...
> Hej NG.
> Jeg har hørt/læst det samme som Poul.
> Og det %-vis en Golden der havde det højeste antal "bid".
> Altså ud af eks. 100 hunde fra hver race, det Golden der statistisk bed
> flest gange.
> Men hvad årsagen er til det, kan man kun gisne om.
> Er det fordi at, størstedelen af de andre racer ikke har "mulighed" for at,
> komme i nærheden af børn?? Eller er det fordi at, de børn der omgås Golden
> ikke har fået den nødvendige hundeopdragelse, og selv været skyld i at,
> hunden bed??


Jeg tror at du har fat i noget der! Da Golden går for at være en børnevenlig hund
er det nok også den der %-vis bliver konfronteret med flest børn.

Hilsen

Erik.

--

RYGESTOP UDEN STRESS:
http://home1.stofanet.dk/erikgr/


R. Ilsøe (20-02-2003)
Kommentar
Fra : R. Ilsøe


Dato : 20-02-03 21:46

Ja, Golden er en herlig og nem race. Jeg kan kun anbefale Kennel Whipcord
ved Rødding. http://www.klostergaarden.dk - hendes tæve er noget af det mest
børnevenlige, lærevillige og smukke der findes (IMO) og hendes hvalpe er
lige sådan.

Rinnie
PS. Dette er ikke en reklame da jeg ingen økonomisk interesse har i den
pågældende kennel!



R. Ilsøe (20-02-2003)
Kommentar
Fra : R. Ilsøe


Dato : 20-02-03 21:47

> Ja, Golden er en herlig og nem race. Jeg kan kun anbefale Kennel Whipcord
> ved Rødding. http://www.klostergaarden.dk - hendes tæve er noget af det
mest
> børnevenlige, lærevillige og smukke der findes (IMO) og hendes hvalpe er
> lige sådan.

Sorry, forkert link...

http://www.kloster-gaarden.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste