Tvivlsom opdrætter
Fra : JeNyLa

Dato : 14-02-03 09:43

Rebekka skriver (se under Basse) at der er en opdrætter af Golden og
Hovawart som ikke kan anbefales - nu ved jeg jo desværre ikke præcist
hvilken opdrætter det drejer sig om, men hvorfor er vedkommende mon smidt ud
af DKK og måske DRU - hvornår bliver en avler udelukket - kan nogen fortælle
mig det.
Hvis man skal købe ny hund, vil man selvfølgelig gerne undgå en dårlig
avler. Men det er jo noget af en jungle at begive sig ud i - hvilke
erfaringer har I - er det mon bedst at købe fra en kennel (testede hunde
o.s.v.) eller fra et privat stueopdræt.
Vi glæder os til at høre Jeres mening.
Jette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-02-03 09:53

"JeNyLa" <jenyla@privat.dk> wrote in message
> [...]
> avler. Men det er jo noget af en jungle at begive sig ud i - hvilke
> erfaringer har I - er det mon bedst at købe fra en kennel (testede hunde

Er kennel og stueopdræt ikke det samme ?
Man kan da godt opdrætte 1-2 kuld om året som stueopdræt under et
kennelnavn.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Rikke Andersen

Dato : 14-02-03 11:16

"> Er kennel og stueopdræt ikke det samme ?
> Man kan da godt opdrætte 1-2 kuld om året som stueopdræt under et
> kennelnavn.

Stueopdræt er ikke et udtryk for om opdrætteren har reg. en kennel eller er
"privatperson".

Det er et udtryk for, hvor hvalpene er under opvæksten. Stueopdræt er altså
et udtryk for at hvalpene er inde i huset sammen med familien og ikke i
hundegård, stald eller lign.
Stueopdrættede hvalpe er jo oftest væsentlig mere i menneskehænder og derfor
meget bedre prægede og bedre rustet til deres fremtidige liv hos deres nye
familie.

Venlig hilsen

Rikke Andersen

Fra : Michael Petersen

Dato : 14-02-03 10:03

"JeNyLa" <jenyla@privat.dk> mumbled something in

> [...]
> avler. Men det er jo noget af en jungle at begive sig ud i - hvilke
> erfaringer har I - er det mon bedst at købe fra en kennel (testede hunde

Da vi skulle have hund for et par måneder siden valgte vi at besøge den
kennel vi overvejede at købe hvalpen hos. Dermed kunne vi se hvordan deres
hunde havde det og om det var nogle mennesker vi ville stole på til at
opdrætte vores kommende hund. Vi kiggede ikke så meget på om det var medlem
af den ene eller anden Kennelklub. Som flere diskussioner har vist så er der
jo også brådne kar i selv den fineste kennelklub.
Så et personlig møde synes jeg er den bedste måde at bedømme en kennel på!

--
Michael

Who is General Failure and why is he reading my disc?
Skal du til Roskilde Festival ? Så tjek denne side http://mcp.amok.dk

Fra : basse

Dato : 15-02-03 15:07

Hej Michael !

Vi kiggede ikke så meget på om det var medlem
> af den ene eller anden Kennelklub. Som flere diskussioner har vist så er
der
> jo også brådne kar i selv den fineste kennelklub.

Jeg er helt enig i ovenstående, den eneste grund til at jeg foreslog at tage
en opdrætter, der var medlem af en af kennelklubberne, var for at være
sikker på at undgå den omtalte storopdrætter.

> Så et personlig møde synes jeg er den bedste måde at bedømme en kennel på!

Enig igen men desværre kan man godt blive snydt alligevel af en
overbevisende opdrætter - det er i hvert fald min erfaring.

Hilsen Rebekka

Fra : x Vuf x

Dato : 15-02-03 15:13

Sat, 15 Feb 2003 15:07:01 +0100, basse wrote:

>Jeg er helt enig i ovenstående, den eneste grund til at jeg foreslog at tage
>en opdrætter, der var medlem af en af kennelklubberne, var for at være
>sikker på at undgå den omtalte storopdrætter.

Og du mener ikke, der er storopdrættere (hundefabrikker) i kennelklubberne?

--
Mvh Sonja Petersen http://www.sonpet.com/ kennel***@sonpet.com fjern de 3 *

Papillonhvalpe. Nu er uldtotterne gamle nok til at flytte hjemmefra.
Mail mig og du får måske mit tlf.nr.

Fra : basse

Dato : 15-02-03 18:49

Hej Sonja !

> Og du mener ikke, der er storopdrættere (hundefabrikker) i
kennelklubberne?

Jo det er der nok, men i hvert fald ikke lige præcis denne opdrætter.

Hilsen Rebekka

Fra : x Vuf x

Dato : 15-02-03 19:12

Sat, 15 Feb 2003 18:48:54 +0100, basse wrote:

>Jo det er der nok, men i hvert fald ikke lige præcis denne opdrætter.

Aha...Vedkommende er altså slet ikke medlem af nogen klub?

Fra : basse

Dato : 15-02-03 21:00

Hej Sonja !

> Aha...Vedkommende er altså slet ikke medlem af nogen klub?

Så vidt jeg kan se på hans hjemmeside er han vist nu medlem af en eller
anden amerikansk klub/forening.

Hilsen Rebekka

Fra : x Vuf x

Dato : 15-02-03 23:29

Sat, 15 Feb 2003 20:59:45 +0100, basse wrote:

>Så vidt jeg kan se på hans hjemmeside er han vist nu medlem af en eller
>anden amerikansk klub/forening.

Kan man dét, når man bor i DK?

Fra : basse

Dato : 16-02-03 10:20

Hej Sonja !

> Kan man dét, når man bor i DK?

Åbenbart (jeg kender ikke reglerne). Han skal jo være medlem af en klub et
eller andet sted for at kunne få stambogsført sine hunde. Det er jo også
dejligt belejligt at være medlem af en udenlandsk klub, for de har jo ikke
noget forhåndskendskab til ham og har heller ikke de store muligheder for at
holde øje med, hvordan kennelen drives.

Hilsen Rebekka

Fra : x Vuf x

Dato : 16-02-03 10:53

Sun, 16 Feb 2003 10:19:51 +0100, basse wrote:

> [...]

>noget forhåndskendskab til ham og har heller ikke de store muligheder for at

Undskyld Rebecca at jeg ikke skriver "Hej" eller "Goddag". Det her er jo
indlæg i et offentligt forum og ikke mails.

VED du, at han får registreret i den klub/forening?
Det burde altså ikke kunne la' sig gøre!

Fra : Steen

Dato : 16-02-03 12:04

Hej med jer

Jeg vil først lige fortælle, at vi også hat købt en hvalp af denne "berømte"
opdrætter.
Vores hvalp er nu sød og dejlig og har ingen dårlige vaner.
Jeg har også først bagefter hørt dårlige ting om denne opdrætter og må
desværre give ret i at det er
en hvalpe fabrik...!!!!
Den ligger i Haslev....

Til den snak om den amerikanske klub..
Ja så er det hans egen klub, ikke medlem af andre.
Kig godt efter og I kan se at den har addr. i Haslev, på samme addr. som han
selv bor på ?????
Så mit bud er at det er hans egen klub, da han jo åbenbart ikke kan være
medlem af andre klubber...

Steen

Fra : Erik Graversen

Dato : 16-02-03 14:17

"Steen" <steen@ondata.dk> skrev i en meddelelse news:3e4f7019$0$239$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> Vores hvalp er nu sød og dejlig og har ingen dårlige vaner.
> Jeg har også først bagefter hørt dårlige ting om denne opdrætter og må

Hej Steen

Jeg bor i Haslev og ejer oveni købet en Golden på ni måneder dog fra en anden
opdrætter. Jeg har aldrig hørt om denne hvalpefabrik! Har du et link til en evt.
web-site?
Hvis du ikke vil offentliggøre den i gruppen kunne du måske sende den til mig på min
mail: erikgr@stofanet.dk

Hilsen.........

Erik.

--

RYGESTOP UDEN STRESS:
http://home1.stofanet.dk/erikgr/

Fra : Erik Graversen

Dato : 16-02-03 14:55

"Erik Graversen" <erikgr@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:3e4f8ed6$0$1770$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Jeg bor i Haslev og ejer oveni købet en Golden på ni måneder dog fra en anden
> opdrætter. Jeg har aldrig hørt om denne hvalpefabrik! Har du et link til en evt.
> web-site?

Well! Jeg fandt selv et link der må være til den omtalte opdrætter. Faktisk havde jeg
det i "Fortrukne" og jeg husker nu at det var en af de steder vi overvejede at købe
vores Golden. Grunden til at vi handlede et andet sted, var at der passede afhentnings
tidspunktet os bedre. Og tak for det!
Det er da altid noget at du har været heldig med din hvalp Steen.
Der er vel desværre ikke meget at gøre overfor sådan nogle med den svage håndhævelse
af dyreværnsloven der finder sted her i landet.

Hilsen........

Erik.

Fra : Bjergskoven

Dato : 16-02-03 19:58

Hej Erik

> [...]
> web-site?
> Hvis du ikke vil offentliggøre den i gruppen kunne du måske sende den til

På DKKs hjemmeside under "sidste nyt" er der en rubrik der hedder "vedr.
CKC" her står omtalte opdrætter nævnt med navn og kennelmærke.

Hilsen

Merete

Fra : x Vuf x

Dato : 16-02-03 22:55

Sun, 16 Feb 2003 19:57:46 +0100, Bjergskoven wrote:

>På DKKs hjemmeside under "sidste nyt" er der en rubrik der hedder "vedr.
>CKC" her står omtalte opdrætter nævnt med navn og kennelmærke.

Kunne man få et nærmere link? Jeg kan altså ikke finde noget "Sidste nyt"!

Fra : Ann K.

Dato : 17-02-03 00:08

>Kunne man få et nærmere link? Jeg kan altså ikke finde noget "Sidste
nyt"!

Jo, jo Sonja... du skal bare kigge godt efter i headeren på forsiden...
taaadaaa "Sidste nyt" *sss*
Det der med direkte link lader jeg lige andre om

Mvh Ann

Fra : Erik Graversen

Dato : 17-02-03 17:37

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse news:35205vgb75ou17bh2abpl1s2v3hon8hs2m@4ax.com...

> Kunne man få et nærmere link? Jeg kan altså ikke finde noget "Sidste nyt"!

Her er det:

http://www.golden-retriever.dk/

Hilsen............

Fra : x Vuf x

Dato : 17-02-03 18:55

Mon, 17 Feb 2003 17:37:12 +0100, Erik Graversen wrote:
>"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev...

>Her er det:
>http://www.golden-retriever.dk/

Tak...Men jeg fandt det...Det drejede sig om en fejl 40!

Fra : basse

Dato : 16-02-03 16:46

Hej Steen !

> Jeg vil først lige fortælle, at vi også hat købt en hvalp af denne
"berømte"
> opdrætter.

Hvis du har købt din hvalp for nylig må du jo næsten kunne opklare mysteriet
med om hvalpene bliver stambogsført i den amerikanske klub. Hvor er din
hvalp stambogsført ?

> Vores hvalp er nu sød og dejlig og har ingen dårlige vaner.

Vi synes nu altså også, at vores Hovawart var sød og dejlig, selvom hun ikke
var helt problemfri, men jeg er ked af at have støttet sådan et foretagende
ved at have købt hvalp der.

> [...]
han
> selv bor på ?????
> Så mit bud er at det er hans egen klub, da han jo åbenbart ikke kan være

Ja men det kan vel ikke lade sig gøre, selv at oprette en kennelklub til
stambogsføring ?

Hilsen Rebekka

Fra : x Vuf x

Dato : 16-02-03 18:38

Sun, 16 Feb 2003 16:46:18 +0100, basse wrote:

>Ja men det kan vel ikke lade sig gøre, selv at oprette en kennelklub til
>stambogsføring ?

Nej det nægter jeg at tro på!

Fra : Pia J

Dato : 16-02-03 19:26

> Nej det nægter jeg at tro på!

Hvis man som køber hopper på dén, så er man i hvert fald selv ude om det....

Hm... jeg har en schæffador som alle tror er en Hovawart, hvis jeg nu laver
hvalpe og printer en flot stamtavle ud på min supergode fotoprinter....

:Pia

Fra : René Kofoed

Dato : 18-02-03 12:14

Hej Pia.
Hvis du kan lave stambogen, så er du meget langt på vej!!!
Molly ikke bare ligner en Hovawart, men adfærden drejer også i den retning,
hvad glæde og legesyge angår.
Rigtig dejlig lille hund!!
Havde du forøvrigt problemer med Mollys tænder, i ting som ikke er hendes, i
forbindelse med hendes første løbetid??
Skal vi snart ud og gå igen??
Mange hilsner fra
Susanne.

Fra : Pia J

Dato : 18-02-03 12:24

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> wrote in message news:Nzo4a.90068

> Rigtig dejlig lille hund!!

Vi takker og bukker :)

> Havde du forøvrigt problemer med Mollys tænder, i ting som ikke er hendes,
> forbindelse med hendes første løbetid??

Næ, men jeg har sørget for godt med tyggeben. 12. dag i dag og vi venter
stadig på, hun bliver højløbsk, så kan det da godt være der ryger en dørkarm
for at komme ind til brormand? (Som står og savler lige nu efter at have
snuset til hende, jeg tror vi er MEGET tæt på)

> Skal vi snart ud og gå igen??

Så snart hun ikke ligner en aberøv...

:Pia

Fra : René Kofoed

Dato : 18-02-03 13:26

Hej Pia.
Går du med hende og Max sammen??
Coco er jo ligeglad, og Xawier ved ikke at, han kan andet end at, tisse med
den!!
Om ikke andet så ville jeg være interesseret i den træning det kan give,
hvis du har mod på det ??
Mange hundehils fra
Susanne.
P.s er du hjemme nu?? Hvis du er, kan du så ikke ringe til mig??

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-02-03 11:06

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> wrote in message

> Nej det nægter jeg at tro på!

Det kan man nemt, dog er stambogen ikke anerkendt af FCI. FCI anerkender kun
én national kennel klub i hvert land, og det er DKK i DK.

Jeg kan da sagtens lave en stambog i Word, og lave stamtavler i en database.
Det gør ikke mine stamtavler officielle, men de kan sikkert blive flottere
end DKK's

For god ordens skyld skal det siges at jeg selvfølgelig aldrig kunne finde
på dette. Min hund er reg. i DKK og jeg er selv medlem af en underklub af
DKK, nemlig DRK.

Fra : x Vuf x

Dato : 17-02-03 12:19

Mon, 17 Feb 2003 11:06:09 +0100, "Christian B. Andresen"
<mailto:username@domain.country> wrote:
>"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> wrote...

>Det kan man nemt, dog er stambogen ikke anerkendt af FCI. FCI anerkender kun
>én national kennel klub i hvert land, og det er DKK i DK.

En klub består normalt af mere end 1 medlem.
Der findes andet end FCI. UCI f.eks.! De anerkender nu heller ikke
alternative stambøger!
DKK ta'r skam andre ind. Før i tiden fik den omreg. hund avlsforbud.
Endnu længere tilbage, blev den bare omregistreret.
I dag får den en stamtavle uden aner! Hvad skal man så med den?
Lige bortset fra, at hunden så kan bruges til avl under DKK.

Fra : Heidi

Dato : 17-02-03 16:14

x Vuf x <nospam@sonpet.com> wrote in message news:<itg15v87ct2scpe0rs15k4aajbpt930bum@4ax.com>...

> [...]
> I dag får den en stamtavle uden aner! Hvad skal man så med den?
> Lige bortset fra, at hunden så kan bruges til avl under DKK.

Tror du virkelig, at der er ret mange ejere af DKK-registrerede hunde,
som vil anvende en hund uden stamtavle med aner???? Jeg tvivler. Du
får det nærmest til at lyde, som om det er endnu et trick, DKK har
opfundet for at få nye individer i avlen.

Nogle gange undrer det mig, at du griber enhver lejlighed/opfordring
til at nedgøre DKK. Enhver organisation har fordele og ulemper, og
derfor er det mig en gåde, hvorfor du altid er først ude, når DKK skal
kritiseres. Hvor stamborgsfører du - og hvorfor er du så bitter på
Dansk Kennel Klub? Hvad er det, der gør din organisation meget bedre
end DKK. Jeg kender da til mindst lige så mange uhensigtsmæssige
forhold i DRU.

Når man er så flittigt ude med riven, som du er, så må man også
forvente at skulle besvare "kildne spørgsmål". Jeg forventer, at du
forsøger at krybe uden om mine spørgsmål, men så må jeg jo bare spørge
igen.

Fra : x Vuf x

Dato : 17-02-03 19:05

17 Feb 2003 07:13:35 -0800, Heidi wrote:
> [...]

>får det nærmest til at lyde, som om det er endnu et trick, DKK har
>opfundet for at få nye individer i avlen.

Dette er fakta, som du kan blive oplyst om, ved at ringe til DKK og
spørge, om hunde kan omregistreres! Og det er sandsynligvis for at
få nyt blod ind, ja!

> [...]
>til at nedgøre DKK. Enhver organisation har fordele og ulemper, og
>derfor er det mig en gåde, hvorfor du altid er først ude, når DKK skal

Som jeg har sagt før, er jeg træt af den evindelige forherligelse af DKK.

> [...]
>Dansk Kennel Klub? Hvad er det, der gør din organisation meget bedre
>end DKK. Jeg kender da til mindst lige så mange uhensigtsmæssige

Nu er jeg ikke i DRU, Men jeg mener nu ikke, jeg har gjort en hemmelighed
ud af, at jeg gik tilbage til DHL. Hvorfor jeg gjorde det, er der også
tærsket langhalm på, så det gider jeg altså ikke gentage. Du kan selv
lede efter de relevante tråde.
Og ja...DHL står også under UCI.

> [...]
>forvente at skulle besvare "kildne spørgsmål". Jeg forventer, at du
>forsøger at krybe uden om mine spørgsmål, men så må jeg jo bare spørge

Jeg har endnu aldrig krøbet udenom spørgsmål! Dette er blevet vendt
fra spørgsmål om en svindler til et angreb på mig!

Fra : Heidi

Dato : 18-02-03 11:03

x Vuf x <nospam@sonpet.com> wrote in message news:<hh825vcou99higeimom6ffko50gbf973ia@4ax.com>...

>Du skriver,at du gerne vil fortælle om de mindre gode forhold i DKK.
Det respekterer jeg - det er demokratiets gode betingelser - dog bør
du også forholde dig til, hvorledes forholdene er i DHL. Til de, der
ikke ved det, så består DHL primært af afløbere fra DRU - nogle endog
medlemmer, der er ekskluderet først af DKK og siden af DRU. På grund
af denne medlemsarv vil man genkende en stor del af regelsættet fra
DRU i DHL. Personligt kunne jeg godt tænke mig at få oplyst, hvorfor
DHL er stiftet. Hvad adskiller DHL fra DRU?

DRU har eksempelvis ikke krav om, at hunde skal udstilles for at kunne
anvendes i avlen. Det er i den forbindelse min påstand, at det er
svært at tjekke, hvorvidt de anvendte hunde har de tænder, de skal
have og er i en god sundhedsmæssig tilstand. Derudover må det også
være svært at udtale sig om, hvorvidt hunden er racetypisk i øvrigt,
når det alene er op til opdrætterens egne etik at afgøre dette
spørgsmål.

Derudover har jeg, da jeg udstillede en hund i DRU med et smil måttet
erkende, at praktisk talt alle hundene på udstillingerne kunne smykke
sig med diverse champion-titler... Om det er pga. de få udstillede
individer (ofte 2-4 hunde i hver race), fordi dommerne er særdeles
gavmilde eller fordi hundene i denne organisation er ualmindeligt
smukke skal jeg lade være usagt Dog kan jeg tilføje, at det kun
blev min første hund, der fik den "ære" at være stambogsført i DRU. De
tre andre er DKK-hunde, fordi jeg anerkender det arbejde, som DKK
udfører i dagens "hunde-Danmark". DRU, DHL og diverse andre foreninger
har ofte mere travlt med at udsprede deres negative holdning til DKK
(se bla. DRUs hjemmeside) end at forholde sig objektivt til spørgsmål
om avl, lovgivning, etik, rådgivning om hundehold osv. Det fremføres
tillige ofte, at DKK er "formandens klub". Dertil kan jeg kun sige, at
man skulle prøve at tjekke udvalgs- og bestyrelsessammensætning i DRU
og DHL. Det er i udstrakt grad de samme personer, der bestrider en
lang række poster.

Jeg har besøgt en DRU-kennel, hvor dyrene led under vanrøgt. Kennelen
blev anmeldt til DRUs bestyrelse, men denne klage blev ikke behandlet,
idet den indklagede desværre var bestyrelsesmedlem i DRU. Dette var
bare for at illustrere, at de brodne kar også findes i andre
organisationer end DKK.

Fra : x Vuf x

Dato : 18-02-03 19:45

18 Feb 2003 02:02:41 -0800, Heidi wrote:

>Du skriver,at du gerne vil fortælle om de mindre gode forhold i DKK.

Næ det sagde jeg ikke. Jeg sagde, jeg var træt af forherligelsen
af DKK, der har lige så mange rådne æbler, som de andre foreninger!

>Det respekterer jeg - det er demokratiets gode betingelser - dog bør
>du også forholde dig til, hvorledes forholdene er i DHL.

Det mener jeg nu også, at jeg gør.

>Til de, der ikke ved det, så består DHL primært af afløbere fra DRU -

Nej. Den startede ved at Pomeranianklubben gik ud af DRU. Hvorfor
ved jeg ikke, men det er mange år siden, og meget har ændret sig.

>nogle endog medlemmer, der er ekskluderet først af DKK og siden af DRU.

DET tror jeg ikke på er andet end ondsindet sladder! Den slags medlemmer
optager vi ikke!

>På grund af denne medlemsarv vil man genkende en stor del af regelsættet
>fra DRU i DHL.

Hvilket heller ikke er rigtigt! Blot har alle hundeklubber vel
grundlæggende de samme mål. Sunde, racetypiske hunde!

>Personligt kunne jeg godt tænke mig at få oplyst, hvorfor
>DHL er stiftet. Hvad adskiller DHL fra DRU?

Se ovenstående om Pomserklubben. Hvad der adskiller...Større seriøsitet
og ABSOLUT ingen slinger hvad angår stambøger!

> [...]
>være svært at udtale sig om, hvorvidt hunden er racetypisk i øvrigt,
>når det alene er op til opdrætterens egne etik at afgøre dette

Ja det har du ret i, og jeg var da også ved at slå til lyd for,
at vore hunde skulle avlsgodkendes i DHL. Angående tænder, har
vi ingen problemer. Vore dommere er totalt tandfixerede!
Jeg har altid udstillet før avl.
Og så hold op med at slå DHL i hartkorn med DRU!

Jeg har aldrig påstået andet! Fred?

Fra : Winther

Dato : 18-02-03 08:56

"Heidi" <heidi_rasmussen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> får det nærmest til at lyde, som om det er endnu et trick, DKK har
> opfundet for at få nye individer i avlen.

Det er vel ikke for at avle, nogle vælger at få DKK- stambog. Vi har da
prøvet i PH, at nogle har stillet med en rigtig god hund, men desværre kunne
den ikke kåres pga DRU-stambog.

Vh. Winther

Fra : x Vuf x

Dato : 18-02-03 10:00

Tue, 18 Feb 2003 08:56:27 +0100, Winther wrote:

>Det er vel ikke for at avle, nogle vælger at få DKK- stambog. Vi har da
>prøvet i PH, at nogle har stillet med en rigtig god hund, men desværre kunne
>den ikke kåres pga DRU-stambog.

PH?

Fra : Winther

Dato : 18-02-03 10:40

> PH?

Politihundeforeningen...

Vh. Winther

Fra : x Vuf x

Dato : 18-02-03 10:48

Tue, 18 Feb 2003 10:40:08 +0100, Winther wrote:
>"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev...

>Politihundeforeningen...

Nå??? Ja da fatter jeg ikke, hvad stambogen har af betydning for,
om hunden er god til sit arbejde eller ikke!
Men det VAR avl, jeg talte om!

Fra : basse

Dato : 16-02-03 16:41

> VED du, at han får registreret i den klub/forening?
> Det burde altså ikke kunne la' sig gøre!

Nej det ved jeg ikke for da vi købte hund hos ham var han stadig medlem af
DRU, men i Den Blå Avis reklamerer han med stambogsførte hvalpe og et eller
andet sted må han jo få dem stambogsført. På sin hjemmeside henviser han til
Continental Kennel Club i USA.

Rebekka

Fra : Erik Graversen

Dato : 16-02-03 17:02

"basse" <garp@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:igO3a.59$HT1.22@news.get2net.dk...

> [...]
> andet sted må han jo få dem stambogsført. På sin hjemmeside henviser han til

Det er nok ikke en garanti for noget. Der findes sikker ingen regler om hvad man
må kalde en stambog i den danske lovgivning. Papir er taknemligt.

Hilsen....

Erik.

Fra : Kr Kristensen

Dato : 17-02-03 05:50

Hvis man er statsborger i et andet land JA så kan det lade sig gøre men hvis
han er smidt ud af DKK så tror jeg at alle der er international anerkent FCI
godkendt vidresender oplysninger om sådan en person.

Hvis vi tager et eks.
Dansk Jagt Retriever klub
Dette er nogle menesker som er brudt ud af Dansk Retriever Klub og har
startet deres egen klub OGSÅ med stambogsføring.
Og hvad får de så ud af det.
de kan ikke deltage i nogle officele FCI anerkente udstilling/markprøver men
ellers ingenting
Dansk Race hunde union har samme problemer og derfor er en hund med sådan en
stamtavle som regel også billigere da de jo er afskåret fra nogle ting.
Kristian

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 14-02-03 10:59

Da jeg skulle have Bailey var jeg ude et halvt år før der overhovedet var
tænkt på ham. Jeg fik talt godt og grundigt med opdrætteren og kan kun sige
at det var en god ting.
Det var på en måde lige meget for mig hvilken klub hun hørte under, bare hun
var sød og at hun avlede seriøst. Hendes hunde har hverken det ene eller det
andet, er godt præmierede og vigtigst af alt har de et kanont godt sind.
Hun er kennel registreret men avler på stueopdræt niveau. Et kuld om året.
For mig er kennel et udtryk for masseavl, ved godt det ikke passer, men jeg
vil hellere købe hund hvor det bliver betegnet sådan frem for i en kennel.
Min første hund var også fra et stueopdræt. Han var så også en blanding, men
jeg synes det er mere hyggeligt når der står stueopdræt. Selvfølgelig er det
ikke alle stueopdræt der er lige gode, men det handler vel også om hvordan
man ser opdrætteren. Er det en ansvarlig opdrætter eller er vedkommende
ligeglad med hundene og hvem der får dem!?!?
Hvor Bailey kommer fra ser de meget på hvordan forældredyrene reagerer
overfor hvalpekøberne. Hundene viser tydeligt om de kan lide dem eller ej.
Et par enkelte gange har der været nogen for at købe hvalp men hundene kunne
slet ikke ha' dem! Ellers er de stille og rolige og nyder at blive puslet
om.
Men jo. Det er en jungle at begive sig ud i.

Hilsen Betina

http://medlem.jubii.dk/betina79

Fra : Therese

Dato : 14-02-03 11:10

"Betina von Ahnen Thygesen" skrev
> [...]
jeg
> vil hellere købe hund hvor det bliver betegnet sådan frem for i en kennel.

Min erfaring er da, at langt de fleste kenneler efterhånden arbejder med
stueopdræt. Der er vist ikke så mange der driver kennel for pengenes skyld.

Hos en kennel hvor de har stor erfaring i opdræt af hvalpe, har de fleste
også et rigtigt godt prægningsprogram for hvalpene, og det er vigtigt. Men
det kan man altså også have selv om man "bare" får hvalpe med sin enkelte
avlsgodkendte tæve.

Det, jeg synes man skal være opmærksom på ved valg af kennel/stueopdræt er,
at hundene er avlsgodkendte. Dette giver en vis garanti for arvelige
sygdomme og sind, men under alle omstændigheder bør man besøge nogle
kenneler for at se voksendyrene og vurdere ud fra dem bl.a. om det er et
sted, man er tryg ved at købe hvalpe hos.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : mus

Dato : 14-02-03 13:42

>Min erfaring er da, at langt de fleste kenneler efterhånden arbejder med
>stueopdræt. Der er vist ikke så mange der driver kennel for pengenes skyld.

Ok her tror jeg ikke du har ret. Synes jeg hører om mange dårlige kenneler
rundt omkring. Og ser man i den blå avis, ser man også nogle mistænkelige
annoncer hver uge.

Jeg kender en som købte en shæfer fra en kennel, hvor man havde mange flotte
hunde der klarede sig godt og var højt præmierede. De blev anbefalet stedet
af DKK/DRU(ved ikke hvilken det var).

De måtte aflive den indenfor et år. De fik en ny fra samme sted(gratis pga
en garanti det første år). Også her måtte de aflive. De fandt så ud at 90 %
i det kuld måtte aflives. Alvorlige HD og rygproblemer.

Det er jo let at få præmier på mange hunde, hvis man avler mange hunde. Der
blev intet nævnt mht hvor mange der klarede det dårligt og hvor mange
præmierede der var i forhold til antallet af hvalpe der blev avlet.

Prøver ikke at sige at det er sådan alle store steder ,men at det ikke er en
garanti bare fordi at stedet har avlet nogle gode hvalpe, når man ikke ved
hvor mange man har måttet aflive eller ikke har klaret sig godt.

Hør på folks erfaringer omkring de forskellige steder. Brug den sunde
fornuft. Se stedet (hvis muligt uanmeldt).

Personligt er jeg til små stueopdræt, men her kan man da også være uheldig.

LN

Fra : Mari

Dato : 15-02-03 02:17

"mus" <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Personligt er jeg til små stueopdræt, men her kan man da også være
uheldig.

Det er jeg med bestemthed også.
Det er MEGET vigtigt at hvalpene har været en del af en livlig
familie - når de senere skal fungere sammen med familiens
børn og deres kammerater.

En Hovawart er - som nævnt af basse - SLET ikke en begynderhund.
Med børn i huset har man ikke "råd" til de fejltagelser, man uvægerligt
begår med den første hund.

/Mari

Fra : basse

Dato : 15-02-03 15:03

Hej Jette !

> [...]
ud
> af DKK og måske DRU - hvornår bliver en avler udelukket - kan nogen

Jeg har ikke skrevet, hvad kennelen hedder, da jeg faktisk ikke ved det
mere. Dengang vi købte vores Hovawart var kennelens navn Hirsholmen, men jeg
tvivler på, at han bruger dette navn mere, da det ikke kan siges at være
blevet kendt for noget godt. Jeg er desuden overbevist om, at han nu står
bag flere kenneler rundt om på Sjælland i hvert fald, for jeg synes der er
mange af de annoncer, der er i Den Blå Avis, der lyder som ham, selvom det
ikke er samme tlf.nr.

Jeg kender ikke den præcise begrundelse for, at han er blevet smidt ud af
DKK og DRU, men der har været flere dyreværnssager mod ham, fordi han har
alt for mange hunde. De er stuvet sammen i bure i staldbygninger pga.
pladsmangel. Der har været noget i fjernsynet om ham et par gange bl.a. i 48
timer, hvor formanden for alle dyrs ret, viste billeder af hunde i små bure
og sagde, at det var en af de værste sager, han nogen sinde har set. Manden
(og hans familie) lever af hundeopdrættet og er derfor nødt til at lave
rigtigt mange hunde. Der er tale om en hundefabrik og hvalpene er ikke
præget på noget som helst (han har så mange, at det er umuligt at nå at
arbejde med dem). F.eks. var vores hund meget længe om at blive renlig,
fordi hun altid havde været i en lille hundegård og der gjorde hundene jo
bare det de skulle, når de nu skulle det.

Som hvalpekøber ser man jo selvfølgelig ikke alle de hunde, der er maset
sammen. Da vi kom der ud, fik vi fremvist en Hovawart i hver farvevariant.
Disse hunde så flotte og velnærede ud og virkede også velprægede. Derefter
kom vi ind i hvalperummet, hvor der var tre "hundegårde" med tæver med deres
hvalpe. Vi fik så fremvist de hvalpe, vi kunne være interesserede i. Manden
virkede meget overbevisende og derfor valgte vi at købe hund der, men det
havde vi selvfølgelig ikke gjort, hvis vi havde vist, hvem vi havde med at
gøre.

Vi var glade for vores hund, men hun var svær at opdrage på, hvilket helt
sikkert også havde noget at gøre med manglende prægning - hun havde jo
aldrig været i et hjem før og havde derfor svært ved at finde ud af at begå
sig der. Hun var desuden meget raceatypisk i udseende på trods af stambog og
vi havde faktisk mistanke om, at der et eller andet sted havde sneget sig en
Golden retriever ind. Sidst men ikke mindst havde hun hormonforstyrrelser,
som gav dårlig hud og pels samt overvægtsproblemer.

> [...]
> avler. Men det er jo noget af en jungle at begive sig ud i - hvilke
> erfaringer har I - er det mon bedst at købe fra en kennel (testede hunde

Min mand og jeg er helt enige om, at vi til enhver tid fremover vil købe
hund fra stueopdræt, som andre har nævnt har dette ikke noget med
kennelmærke eller ej at gøre, men med de forhold hundene er opdrættet under.
Vores anden hund er fra stueopdræt (blandingshund) og hun har på alle måder
været markant nemmere at have med at gøre (hvilket selvfølgelig også har
noget med race og sind at gøre, men også at hun var vant til at begå sig i
et hjem).

Mange hilsner

Rebekka

Fra : Mari

Dato : 16-02-03 00:50

> Jeg kender ikke den præcise begrundelse for, at han er blevet smidt ud af
> DKK og DRU,

Pga. indavl ......... og deraf følgende dårligt temperament.

/Mari

Fra : basse

Dato : 16-02-03 10:23

Hej Mari

> Pga. indavl ......... og deraf følgende dårligt temperament.

Det kan du godt bilde mig ind. Efter vi havde købt vores hund, fortalte han
os, at de arbejdede med linieavl og viste os nogle af de hvalpe, der var
kommet ud af det. Det var meget foruroligende - 3 mdr. gamle hvalpe, der
allerede var temmelig agressive.

Hilsen Rebekka

Fra : x Vuf x

Dato : 16-02-03 10:55

Sun, 16 Feb 2003 10:23:09 +0100, basse wrote:

> [...]
>os, at de arbejdede med linieavl og viste os nogle af de hvalpe, der var
>kommet ud af det. Det var meget foruroligende - 3 mdr. gamle hvalpe, der

Det skal der nu hverken indavl eller linieavl til. Luk mange hvalpe ind
på for lidt plads evt. også med for lidt eller for dårligt mad, så har du
nogle virkeligt skrappe aggressive hunde!