Hvilken race skal man vælge
Fra : JeNyLa

Dato : 13-02-03 12:04

Hej
Stort spørgsmål, men svar modtages med glæde.
Min datter og svigersøn og deres to piger på 7 og 10 vil gerne have en ny
hund. De er i tvivl om hvilken race, den skal være venlig og omgængelig, den
skal være sikker børnevenlig - børnene skal selvfølgelig lære at behandle
den ordenligt - de har haft hund før og omgås jævnligt andre hunde - der er
kat og kanin i huset også.

De har tænkt på golden retriever evt. den amerikanske eller en Howaart (ved
ikke lige hvordan det staves)
gode råd ønskes så vil jeg formidle dem videre.
Jette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-02-03 12:14

"JeNyLa" <jenyla@privat.dk> wrote in message
> [...]
er
> kat og kanin i huset også.
>
> De har tænkt på golden retriever evt. den amerikanske eller en Howaart

Hvad er en amerikansk golden retriever ?
Er det en Nova Scotia Dock Trolling Retriever du mener ?

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Battlefield´s

Dato : 13-02-03 12:33

Hej
Prøv evt. dette link:
http://animal.discovery.com/guides/dogs/selector/selector1.jsp
Hilsen Vibeke

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3e4b7e05$0$155$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> Bill Cabot: What's that man's T-Shirt say?
> Depot Worker: Oh...[laughs]... I am a bomb technician, if

---

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 13-02-03 12:54

Hej Christian

Prøv at gå ind på www.goldenretrieveren.dk
Der står lidt om forskellen.

Hilsen Betina

http://medlem.jubii.dk/betina79

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-02-03 13:17

"Betina von Ahnen Thygesen" <betina@deskstar.dk> wrote in message
> Hej Christian
>
> Prøv at gå ind på www.goldenretrieveren.dk
> Der står lidt om forskellen.

Det er vel lidt lige som F1 lab'en ?
Men der er kun en standard ifølge DKK og FCI.
Mon ikke også dette gælder goldens.
Den amerikanske golden er vel det man kalder en Field Trial Golden ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-02-03 13:20

> [...]
> Mon ikke også dette gælder goldens.
> Den amerikanske golden er vel det man kalder en Field Trial Golden ?

Efter at have læst lidt mere er jeg kommet frem til at en amerikansk golden
er udstillingstyperne.

Fra : permann

Dato : 13-02-03 13:07

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 13-02-03 16:31

Hej

Jeg ville umiddelbart ikke vælge en hovawart, med mindre de har tænkt sig at
arbejde meget med hunden - og sådan lyder det ikke umiddelbart. Der er en
del vagtinstinkt i denne race, hvilket ofte ikke harmonerer med børn, da der
jo ofte vil komme legekammerater på besøg.

En golden af ordentlige linier er en god ide, men ikke en sikker succes. Der
skal arbejdes og trænes med alle hunde, uanset race. Ingen hunde er født
sikkert børnevenlige, det afhænger 100 % af prægningen.

-Trine

Fra : basse

Dato : 13-02-03 19:57

Hejsa !

> Jeg ville umiddelbart ikke vælge en hovawart, med mindre de har tænkt sig
at
> arbejde meget med hunden - og sådan lyder det ikke umiddelbart.

Som tidligre Hovawart-ejer kan jeg sige, at en Hovawart kræver meget træning
og det er ikke den allernemmeste hund at arbejde med, da den er meget umoden
indtil ca. 3 års-alderen. Det er efter min mening en race, der kræver en
rutineret ejer, som er indstillet på at træne og arbejde meget med hunden.

Der er en
> del vagtinstinkt i denne race, hvilket ofte ikke harmonerer med børn, da
der
> jo ofte vil komme legekammerater på besøg.

Nu blev vores Hovawart godt nok aflivet fordi hun ikke kunne med vores
datter, men i vores tilfælde fik vi hunden længe før barnet. Når børnene er
der før hunden tror jeg nu nok, at den kan blive en fin børnehund, men det
vil nok være svært for børnene at håndtere hunden, da den som tidligere
nævnt er krævende mht. træning og kræver en rimelig fast hånd.

> [...]
> skal arbejdes og trænes med alle hunde, uanset race. Ingen hunde er født
> sikkert børnevenlige, det afhænger 100 % af prægningen.

Jeg er enig i overnstående, men med det kendskab jeg har til Golden
Retrievere, tror jeg under alle omstændigheder, det vil være et bedre valg
end Hovawarten.

Held og lykke med det og husk nu at vælge en fornuftig opdrætter - netop
disse to racer opdrættes i meget stort omfang af en opdrætter, som har flere
kenneler rundt om i landet. Vores Hovawart var fra denne opdrætter og han
kan ikke anbefales. Han reklamerer meget massivt i Den Blå Avis bla. med de
amerikanske golden retrievere og altså også med Hovawarter. Han er blevet
smidt ud af DKK og vist også af DRU, så hvis du vælger en opdrætter der er
medlem af en af disse foreninger skulle du kunne undgå ham.

Mange hilsner

Rebekka

Fra : René Løweneck

Dato : 14-02-03 08:39

Hej Jette !

"JeNyLa" <jenyla@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den ordenligt - de har haft hund før og omgås jævnligt andre hunde - der

Jeg vil anbefale dig en Rottweiler. Vi har haft kanongod erfaring med
Rottweiler. Vi fik den første Rottweiler, da vores børn var på den alder, du
nævner.

René Løweneck
www.loweneck.dk
www.lowesite.dk

Fra : René Kofoed

Dato : 17-02-03 11:55

Hejsa.
Jeg ville uden tvivl vælge en Labrador!! En tæve.
Den er glad, legesyg og det mest kærlige og hengivne væsen. Den er "Leif
Lalleglad" i egen person (-lighed).
Mange hunderacer kan anbefales, men jeg tror hvis man ser på mange racer
generelt, er Labben, den der ville score højest point, i børnetesten.Alt
efter hundens eget væsen og sind, der ingen regler uden undtagelser.
Men hvis de er meget i tvivl så kontakt evt. DKK, og få en snak med dem om
hvilken hund der har det bedste "børnery".
Børnene skal selvfølgelig lærer at, omgås hunden, og hunden skal
selvfølgelig også have den mest basale træning.
Jeg har selv en blanding af Labrador og en eller anden korthåret jagtrace,
hun kan ikke lide børn under en vis alder, hun går bare ( pga blandingen
falder hun udenfor normen af Labradorracen (tror jeg)).Jeg har også en
schæferhvalp, han, på snart 7 mdr. og han er det mest kærlige og legesyge
væsen, men lidt voldsom, så mange små børn desværre bliver lidt utrygge ved
han "overfaldende" kærlighed.
De bedste ønsker med hundekøbet.
Mangehilsner fra
Susanne.