Hvorfor er koncerter altid forsinkede?
Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 12-02-03 22:50

Jeg var til en koncert forleden. Koncertstedet havde annonceret at dørene
ville blive åbnet 20.30, og koncerten ville starte mellem 21.00 og 21.30.
Da jeg mødte op lidt over 21, stod instrumenterne opstillet på scenen. Kl.
21.30 var der ikke sket mere. Først 22.05 blev scenen betrådt - desværre
kun af opvarmningsbandet. Da de var færdige, og havde fjernet deres egne
instrumenter, var der en yderligere pause på en halv time. Nu var klokken
efterhånden blevet 23.20. Omkring midnat begyndte en del tilskuere at
forlade stedet, sikkert pga. at de skulle hjem med offentlig transport, så
selvom hovednavnet kun spillede i 55 minutter (inklusiv den obligatoriske
ekstranummerpause), gik mange glip af noget af koncerten.

Ovennævnte er absolut ikke en engangsforteelse. Næsten hver eneste koncert
jeg er til, har tilsvarende forsinkelser. Hvad er det der foregår? Alle
instrumenter var jo allerede stillet op kl. 21, så hvorfor kunne de ikke
starte koncerten til tiden? Hvad er det der stopper dem? Forstår bands og
arrangører ikke at det er publikum der skal holde dem i live, og at dette
publikum har betalt for at høre musik - ikke for at stå op og vente? Det
kan simpelthen ikke være rigtigt at en koncert skal bestå af 1/3 musik og
2/3 venten.

Forøvrigt er 55 minutter også alvorligt i underkanten af hvad man kan
tillade sig at spise publikum af med.

--
P3 - slukket radio

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 12-02-03 23:57

> [...]
> instrumenter var jo allerede stillet op kl. 21, så hvorfor kunne de ikke
> starte koncerten til tiden? Hvad er det der stopper dem?

Jeg ved ikke lige præcis med den koncert du var til, men til mange
koncerter, hvor der måske ikke er solgt så meget i forsalg, så venter bandet
med at gå på, til de synes der er folk nok i salen. Eller til stemningen i
mængden er rigtig. til tider kan det selvfølgelig også være rent praktiske
problemer a la: trommeslageren kan ikke finde sine stikker, eller der
mangler en ledning til den ene mikrofon. Men indrømmet...andre gange kan det
ganske enkelt være mangel på disciplin fra bandet, eller en opfattelse af,
at det er mere "rock'n'roll" at gå for sent på scenen.

> Forøvrigt er 55 minutter også alvorligt i underkanten af hvad man kan
> tillade sig at spise publikum af med.

Det kommer an på hvilket band det er. Red Hot Chili Peppers spiller sjældent
mere end 1 time, da de mener deres show passer til det. Og det har de ret i.
Men de har jo også et RET dynamisk show. Hvis dete r mere afdæmpet musik, så
vil man gerne have lidt mere.

/Morten

Fra : Troels

Dato : 13-02-03 00:43

> [...]
> ganske enkelt være mangel på disciplin fra bandet, eller en opfattelse af,
> at det er mere "rock'n'roll" at gå for sent på scenen.

Lidt i forlængelse af det du siger kan man måske også nævne at det nærmeste
er en "ond" (ond i gåseøjne, for det er jo som man ser på det) cirkel som
band og publikum er kommet ind i. Publikum dukker jo også op senere end
koncerter er annoncerert, så bandet kan næsten ikke begynde før at rimeligt
antal af publikum har indfundet sig.

Hvis du dukkede og til en koncert nu hvor bandet begyndte til tiden, ville
du jo nærmest blive chokeret.

/Troels

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 13-02-03 09:31

> [...]
> antal af publikum har indfundet sig.
>
> Hvis du dukkede og til en koncert nu hvor bandet begyndte til tiden, ville

Så er det jo at man skal være konsekvent, som Smashing Pumpkins var i feks.
Valbyhallen i år 2000. Jeg tror ikke den var mere end 10min over 20:00, da
de gik på. Koncerten var sat til kl. 20:00, og det var ikke opvarmning..
Respekt til dem, det er sådan det skal være !!! (efter min mening).

Thomas

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 13-02-03 10:01

> [...]
> de gik på. Koncerten var sat til kl. 20:00, og det var ikke opvarmning..

I januar 2002 så jeg en 3-bands bill i Vega (Vicious
Rumours/Blaze/Savatage). Den skulle starte kl. 20 og VR gik på 20:03 ifølge
mit ur... Så fik de 45 min, Blaze gik på 21:10 og havde ca. en time, og
22:30 gik Savatage på og gav os 1½ time. Jeg var ude igen kl. 00.15, og
kunne nå toget hjem til Fyn kl. ca. 01.
Så der er nogen, der kan komme i gang til tiden... *S*

--

Med Venlig Hilsen
Claus Ellegaard Skytte, 5750 Ringe.

Fra : sune vuorela

Dato : 13-02-03 23:51

On Thu, 13 Feb 2003 09:31:04 +0100, "Thomas Jørgensen"
<thomasjorgensen@mail.dk> wrote:

> [...]
>de gik på. Koncerten var sat til kl. 20:00, og det var ikke opvarmning..
>Respekt til dem, det er sådan det skal være !!! (efter min mening).

OG det var tilmed en rigtig _fed_ koncert... og den varede længe.
Selvom der var et fjols der kastede en bajer ned i mixerpulten og var
ved at stoppe hele koncerten...

--
Sune

Fra : RH

Dato : 14-02-03 11:36

sune vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote in

> OG det var tilmed en rigtig _fed_ koncert... og den varede længe.
> Selvom der var et fjols der kastede en bajer ned i mixerpulten og var
> ved at stoppe hele koncerten...

Typisk "ring i næsen" opførsel!

Mvh
RH.

Fra : Andrew

Dato : 13-02-03 14:09

> [...]
i.
> Men de har jo også et RET dynamisk show. Hvis dete r mere afdæmpet musik,

I Parken spillede de da 1½ times tid så vidt jeg husker (?)

Mvh Anders

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 15-02-03 04:31

> sjældent
> i.
> så
>
> I Parken spillede de da 1½ times tid så vidt jeg husker (?)

Det er muligt de spillede lidt længere der, det kan jeg ikke huske. Min
udtalelse var udelukkende på grundlag af et inerview jeg læste med bandet,
hvor de sagde at de følte 1 time passede meget godt til deres show. Jeg har
selv set RHCP 3 gange, men har dog aldrig taget tid på dem *G* Det havde jeg
slet ikke tid til

/Morten

Fra : Pipeline

Dato : 13-02-03 02:13

Jeg tror også at det er med til at piske en stemning op. Jo længere publikum
skal vente, jo større bliver jublen når endelig bandet går på scenen.
Derudover bliver der jo også solgt mere øl og merchandise i ventetiden.

MVH
Pipeline

Fra : Anders Riis

Dato : 13-02-03 16:36

Jesper Lauridsen wrote:

> [...]
> selvom hovednavnet kun spillede i 55 minutter (inklusiv den obligatoriske
> ekstranummerpause), gik mange glip af noget af koncerten.

Det skulle vel aldrig ha været Moon Gringo på Musikcafeen i fredags?
Jeg var der selv og tidsplanen passede nogenlunde på det du skriver...

Da Suede spillede deres 2. koncert i Vega i oktober var koncerten rykket FREM i
forhold til det annoncerede starttidspunkt! Claus Hempler skulle varme op og
bagefter Moon Gringo. Jeg dukkede op på det tidspunkt hvor opvarmningen skulle
starte, da jeg gerne ville høre Hempler, men her var Moon Gringo godt i gang med
deres 2. sidste nummer...
Der kunne Vega i det mindste have skrevet på deres hjemmeside at tidsplanen var
ændret!

Mvh
Anders

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 13-02-03 22:50

Jesper Lauridsen <rorschak@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> 2/3 venten.
>
> Forøvrigt er 55 minutter også alvorligt i underkanten af hvad man kan

Når jeg går til koncert med Shu-Bi-Dua i Tivoli, så starter de på
sekundet.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/