Præsentation kontra adfærd
Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 12-02-03 16:40

Hej i gruppen.

Jeg spekulerede lidt over, hvorfor mon pseudo-klassen ":hover" og lign.
overhovedet er en del af CSS - der er jo ikke helt tale om "inaktiv"
præsentation, som ellers er hensigten med CSS. Som jeg har forstået det
er det vel idealet at have følgende opdeling:

HTML, XHTML, XML: Struktur
CSS, XSL: Præsentation
Scripts: Adfærd

Hvordan kan det så egentlig være, at der lige er smuttet :hover og
lignende "adfærds-beskrivende" med i en standard, der dybest set kun
skal beskæftige sig med præsentation? Er det fordi, det befinder sig på
grænseområdet, og er nært knyttet til pointer-baseret navigation?

Bare en tanke.

Henvisninger til tidligere diskussioner her eller andetsteds modtages
med glæde.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-02-03 17:07

"Anders Thorsen Holm" <zoolook.removethis@daimi.au.dk> writes:

> Jeg spekulerede lidt over, hvorfor mon pseudo-klassen ":hover" og lign.
> overhovedet er en del af CSS - der er jo ikke helt tale om "inaktiv"
> præsentation, som ellers er hensigten med CSS.

Nu siger du godt nok "og lign.", men så vidt jeg lige kan overskue så
drejer det sig om præcist tre pseudo-klasser: ":hover", ":active" og
":focus", de såkaldte "user interface pseudo-classes".

Der kan siges både for og imod. Generelt handler pseudo-classes om
at en regel kun gælder hvis "et-eller-andet" er opfyldt af elementet.
Det kan være at det er et besøgt link, at en attrbut findes og at dens
værdi er noget bestemt. Det giver en slags mening at sige at en regel
kun gælder hvis man peger på elementet, og så er en pseudo-klasse
den rigtige måde at gøre det på.

På den anden side, så er alle andre CSS-selectors uafhængige af
display-mediet. En web-oplæser vil virke lige så godt med de andre
selectors, men man kan kun hoovere med et grafisk interface med en mus
(en pen virker ikke engang). På det punkt er de tre pseudoklasser
klart forskellige fra de andre måder at skrive selectors på. De
overlapper også med det man kan med Javascript, så det er ikke fordi
der ikke er et alternativ. Så, det kunne være en smutter.

Der er også smuttere i XHTML. F.eks. er <br> ikke et strukturelt tag,
det er layout (og står til at forsvinde i XHTML 2).

> [...]
> skal beskæftige sig med præsentation? Er det fordi, det befinder sig på
> grænseområdet, og er nært knyttet til pointer-baseret navigation?

Mit gæt er at det var en smutter, fordi der ikke var et bedre sted at
placere det. Oprindeligt bestemte man farven på aktive links med en
attribut på body-tagget, sammen med farven på besøgte og ubesøgte links.

Da de to sidste blev oversat til CSS kom :active med, og hvis :active
var der, så gav det lige så meget mening at tilføje :hover også.

Personligt synes jeg det ville passe bedre uden, så kunne man istedet
opdatere classen på elementet med et script når man hooverede over
det. Mere arbejde, klart, men HTML+CSS er også nogle gange mere
arbejde end ren HTML.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Kurt Lund

Dato : 12-02-03 17:56

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> [...]
> display-mediet. En web-oplæser vil virke lige så godt med de andre
> selectors, men man kan kun hoovere med et grafisk interface med en mus

Jo da. Det virker fint nok.

--
Kurt Lund
- der ikke længere ser indlæg afsendt fra kandu.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-02-03 18:07

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> writes:

> Jo da. Det virker fint nok.

Ok, det skulle nok have være modereret til "virker måske ikke".
Hvis den bare virker som en mus, så er det selvfølgeligt det samme som
for en mus.
Hvis det virker som en touch-screen, så flytter man ikke cursoren,
men klikker udelukkende forskellige steder på siden.

/L