Fejl: Undefined variable?
Fra : Jakob

Dato : 11-02-03 16:06

Jeg er i gang med at forsøge at lære PHP og MySQL...

Jeg kører i første omgang det hele lokalt under Windows 98.

Når jeg forsøger at køre en PHP-side, som skal tilføje data til en
database, får jeg følgende fejlmeddelelse:

Notice: Undefined variable: submit in
c:\apache\Apache\htdocs\input.php on line 3

Dette uanset om jeg allerede har indtastet data i formularen eller
kører den for første gang. Når der er data i formularen, bliver de
ikke tilføjet databasen.

Jeg kan godt hente data fra databasen via PHP.

Koden ser således ud:

<?php
if ($submit)
{
$db = mysql_connect("localhost", "root","");
mysql_select_db("base",$db);
$sql = "INSERT INTO personer (firstname, lastname, nick, email,
salary) VALUES ('$first','$last','$nickname','$email','$salary')";
$result = mysql_query($sql);
echo "Thank you! Information entered.\n";
}
else
{
?>
<form method="post" action="input.php">
First name:<input type="text" name="first"><br>
Last name:<input type="text" name="last"><br>
Nick name:<input type="text" name="nickname"><br>
E-mail:<input type="text" name="email"><br>
Salary:<input type="text" name="salary"><br>
<input type="Submit" name="submit" value="Enter information">
</form>
<?
}
?>

Linien, der tilsyneladende indholder en fejl, er:

if ($submit)

Nogen, der kan finde fejlen?

Jakob.

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 11-02-03 16:20

Jakob wrote:
> Linien, der tilsyneladende indholder en fejl, er:
>
> if ($submit)

skal være if(isset($submit))

-ulrik

Fra : JMo.

Dato : 11-02-03 17:59

Ulrik Nielsen <ulrik@lazy.dk> wrote in

> skal være if(isset($submit))

Eller endnu bedre:

if(isset($_POST["submit"]))

- så vil det[1] også virke hvis register_globals er slået fra (hvilket kan
tilrådes af sikkerhedshensyn)

[1] De øvrige variabler skal (naturligvis) rettes til tilsvarende...

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 12-02-03 09:51

JMo. wrote:
> Eller endnu bedre:
>
> if(isset($_POST["submit"]))

eller hvis man ikke ved om der er tale om POST eller GET

if( isset( $_REQUEST['flaff'] ) )

-ulrik

Fra : JMo.

Dato : 12-02-03 10:09

> eller hvis man ikke ved om der er tale om POST eller GET

men nu /havde/ han jo sat method="post"