Celle skal være så smal som muligt
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 09-02-03 23:05

Hejsa

Jeg har en tabel med to kolonner. Venstre kolonne er headers og højre
kolonne er værdier:

+-------+----------+
| Navn: | Thomas |
+-------+----------+
| Køn: | Ja, lidt |
+-------+----------+

Hvad er den korrekte syntaks for at lave header-kolonnen smallest muligt
(dvs. lige så bred som den bredeste tekst)? Lige nu har jeg gjort det ved
at sætte bredden til 0em og padding-left og -right til 1em, men det må
kunne laves mere rigtigt... (?)

Mvh.
/Thomas

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 10-02-03 11:36

Hej, Thomas!

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (dvs. lige så bred som den bredeste tekst)? Lige nu har jeg gjort det ved
> at sætte bredden til 0em og padding-left og -right til 1em, men det må

Det er faktisk tabelcellens normale adfærd, at kolonnen kun lige er bred nok
til den bredeste værdi, så hvis du unlader at angive noget som helst ud over
de nødvendige tags, gør den det, du ønsker:

<TABLE>
<TR>
<TD>Navn:</TD>
<TD>Thomas</TD>
</TR>
<TR>
<TD>Køn:</TD>
<TD>Ja, lidt</TD>
</TR>
</TABLE>

Sæt evt. "CELLPADDING" attributten til 0 i din TABLE-tag for at få kolonnen
allersmallest.

Mvh

C@rsten

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 10-02-03 20:26

"Carsten Pedersen" <cp@miljodata.dk> wrote in

> Det er faktisk tabelcellens normale adf‘rd, at kolonnen kun lige er
> bred nok til den bredeste v‘rdi

Hmm... jaeh - men hvad så hvis jeg gerne vil have at tredie kolonne er
højrejusteret og flugter med teksten ovenover? :)

+-------+--------+------------------------------------+
| Navn: | Thomas | <billede af mit kønne ansigt> |
+-------+--------+------------------------------------+

Mvh.
/Thomas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-02-03 20:36

> [...]
>
> +-------+--------+------------------------------------+
> | Navn: | Thomas | <billede af mit kønne ansigt> |

Så skal den højre celle blot tildeles en css-definition, der højrejusterer
indholdet - i alle rækker:

Erik Ginnerskov - eriksnabelaginnerskovdotdk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 11-02-03 00:32

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote in

> S† skal den h›jre celle blot tildeles en css-definition, der
> h›jrejusterer indholdet - i alle r‘kker:

Jeg er vist lige nødt til at forklare mig lidt tydeligere :)

Antag at min tabel skal være lige så bred som et andet element på siden -
f.eks. at den skal være lige så bred som den omgivende box (dvs. <table
width="100%">).

I denne tabel har jeg tre kolonner:
1) Den venstre som skal være mindst mulig - dvs. at teksten i den
midterste
kolonne blot er et enkelt mellemrum til højre for den bredeste tekst i
venstre kolonne.
2) Den midterste kolonne indeholder bare tekst.
3) Indholdet i den højre kolonne er højrestillet.

Hvordan får jeg den venstre kolonne til at skrumpe sammen (bredden på de
to andre er lige meget)?

Hvis jeg bare definerer en tabel som følger:

så får jeg følgende

+-----+-----+-----+
| hej | med | dig |
+-----+-----+-----+

og hvis jeg tilføjer en bredde:

får jeg

+-----------+-----------+-----------+
| hej | med | dig |
+-----------+-----------+-----------+

Men hvordan får jeg det her? (det er kun den "rigtige" måde at lave
første kolonne på der volder besvær).

+-----+--------------+--------------+
| hej | med | dig |
+-----+--------------+--------------+

Mvh.
/Thomas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-02-03 01:08

Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev :

>Hvordan får jeg den venstre kolonne til at skrumpe sammen (bredden på de
>to andre er lige meget)?

Se <http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/table.htm>.
(højreklik => vis kilde)

Fra : Thomas Lindgaard