Buletur
Fra : CB

Dato : 09-02-03 20:26

Er netop kommet hjem fra Bule tur i Helsingør 3 små torsk blevet hivet om
bord,
men med en enormt understrøm var det svært at ramme stimerne over bunden.

PS. ingen af torskne blev fanget af mig.

Fra : Søren Pedersen

Dato : 09-02-03 21:26

Det glæder mig. Så har torskene da fået en chance for at videreføre slægten.
Jeg mener at det burde forbydes at fange gydemodne torsk. De burde
simpelthen fredes i gydetiden. Jeg forstår ikke at lystfiskere kan få sig
selv til at fange torsk midt i gydetiden. At mange fisk bliver fejlkroget
gør ikke tingene bedre. Lad dog gydetorskene være i fred og fisk efter noget
andet i stedet.

Fra : SGF

Dato : 09-02-03 22:07

"Søren Pedersen" <sbp@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv til at fange torsk midt i gydetiden. At mange fisk bliver fejlkroget
> gør ikke tingene bedre. Lad dog gydetorskene være i fred og fisk efter

Øf-Øf-Øf............fejlkrogning eller ikke er et spørgsmål om teknik, og
har iøvrigt været diskuteret her 130mill gange før!!
Lad dog bulefiskerne være i fred og smid dine fordomme efter noget andet!!

Mvh
Søren

Fra : SGF

Dato : 09-02-03 22:25

Af hensyn til selve meningen med NG, mener jeg, vi bør holde vores diskution
til dette forum.
Alene det faktum, at du vælger, ikke at signere dine udtalelser virker meget
useriøst på mig.......men anyway:

Biologer har gang på gang på gang vist, at mængden af lystfiskerfangede
torsk er ABSOLUT ligegyldige mht. sikring af bestanden.....der har fx.
aldrig været tale om at indføre kvoter på lystfiskerfangede fisk.

Af jeg så også kan få en lidt dårlig smag i munden over visse
småbådsfiskeres erhvervsfiskerlignende fangster er en lidt anden sag. Jeg
mener personligt, at så længe man sigter efter (og i langt de fleste
tilfælde har succes med) at lade fiskene hugge rent, og så holder sig for
øje, ikke at tage livet af flere fisk, end man selv kan fortære, er der
intet forgjort i at tage en fisk eller to med hjem for at hygge sig med
frisk torskerogn og fiskefrikadeller.

Hvis det faktum alene, at fisken er rognbærende bør frede den pågældende
fisk, skal ethvert kommercielt salg af torskerogn - eller fiskerogn i det
hele taget vel forbydes eller???

Mvh
Søren

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 10-02-03 08:51

De burde fredes for alle. Men sålænge de ikke er det, vil jeg ikke se ned på
fiskere der fanger dem. Det er jo ikke den enkeltes fangst der spiller en
rolle. Men samlet tror jeg nok at lystfiskere spiller en rolle for torsken i
især Øresund.

Men jeg mener at vi alle burde kunne se at de burde fredes. Vi fanger jo
heller ikke gydemodne havørreder på gydebankerne?

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Thomas

Dato : 10-02-03 09:15

Æh, jo, vi fanger faktisk gydemodne havørreder på/tæt på gydebankerne. Bare
det sker udenfor fredningen. Jeg nævner det ikke for at drille, men
mennesker har altid fisket hvor der var flest fisk, inkl. gydebankerne, og
hvis det ikke skader bestanden, har man forsat med det.
Hilsen
Thomas

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 10-02-03 09:52

Ja vi fanger blanke opgængere, og enkelte fanger vel også farvede fisk før
fredningen.
Vi fanger også gydemodne hornfisk og sild. Men sålænge bestandene ha det
fisnt er der ikke noget i venjen med det. Men torsken er truet pt og derfor
et det totalt galimatias ikke at frede dem. Men det er jo en politisk
beslutning, og ikke en biologisk.
Biologerne har jo råbt højt om torskene i mange mange år. Og
erhvervsfiskerne har råbt at det var vrøvl, samtidigt med at det nu viser
sig at de fanger dobbelt så meget som de hjemtager af mange fiskearter. De
dårlige fisk ryger simpelthen ud.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse