Ny maskine giver grå hår!!!
Fra : Jan B.

Dato : 09-02-03 02:04

Hej NG

Jeg sidder med min faders nye maskine.
Det er nu over 2 uger siden vi fik den og der er stadig
ikke et operativsystem på den

Konfiguration:
Soltek SL-75FRV motherboard
AMD 2100+ processor
Silent Viking II køler
Samsung 256Mb PC3200/400 Ram
Seagate Baracuda V 60 GB HD
InnoVISION Tornado GF2 grafikkort
56x cdrom
400w PSU

Når man prøver at installere Win-XP, enten rebooter den
eller kommer med en blå skærm med en fejlmeddelelse.
(Der er fundet en fejl, og Windows er blevet lukket ned
for at forhindre beskadigelse af computeren.....
Har et skærmbillede liggende.)
Det er lidt forskelligt hvor langt den når i installeringen,
som regel til den har indlæst de driverne på cd’en.
men ikke længere end til at den har formateret HD.

Jeg har:
1 Fået byttet Bundkortet
2 Prøvet med en gl. HD (4.3GB WD)
3 Byttet grafikkortet
4 Byttet cd-rommen
5 Byttet IDE kablerne rundt.
6 kørt memtest86
7 kørt seatool test
8 Opgraderet bios
9 Sat rammen i et andet slot
10 Sat ram-freqensen ned i biosen.
11 Installeret Win 98SE & 2000
12 Helt sikkert noget mere

Den kunne dog godt formatere og installere Win 98,
men aldrig starte helt op første gang. Så kommer den med
fejlmeddelelser og går død..
Det første Bundkort kunne jeg forresten godt installere XP på,
efter en 15-20 forsøg. Men det gik hele tiden ned.
Især hvis jeg begyndte at installere flere programmer.

Heeelp...Hvad er jeg ude i???
Har ikke mere hår tilbage på hovedet
Er der nogen der har nogen ideer, eller har oplevet noget lign.

På forhånd tak
Jan B.

Fra : -=Madsen=-

Dato : 09-02-03 02:47

Prøv med nogen andre ram, jeg har set eks. på der er nogen mærker ram som
ikke kan køre på nogen bundkort og godt kan køre på andre, det er også noget
som der sker hvis man har Asus bundkort, (sidst jeg så det var på det nye
P4PE) meeen Samsung ram skulle jo være blandt de bedste ram som vi kan få...
men selv om det er usansynligt ville jeg prøve med en anden stang standart
ram

Fra : olefabricius

Dato : 09-02-03 09:08

"Jan B." skrev d. 09-02-03 02:04 dette indlæg :

> [...]
>
> På forhånd tak
> Jan B.
>
> Hvis hd er helt ny skal den sikkert først forberedes med nogle filer
der hedder ???? noget med et nr,jeg ved ikke med sikkerhed om de er i
XP,men de var i mine Bootdisketter til win 2000,jeg mener jeg fandt dem
på Google,men nøjagtig hvad det var for nogle hæftede jeg mig ikke ved
da jeg ikke havde brug for dem,hvis du ikke finder ud af noget så lad
høre,så kan jeg få navnet af en der kører med XP,som mente jeg skulle
bruge dem ved en fabriks ny hd.Den kære mand står ikke op før om
eftermiddagen,derfor er de ikke med.Mvh Ole

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan B.

Dato : 09-02-03 19:59

> [...]
> bruge dem ved en fabriks ny hd.Den kære mand står ikke op før om
> eftermiddagen,derfor er de ikke med.Mvh Ole

Det kunne godt være at jeg skulle prøve med de filer du skrev om.
Kan nemlig ikke lige skaffe noget ram lige pt.
Hvad hedder filerne? Og hvor finder jeg dem?
Hvis du har dem kan du evt maile dem til min anden mail:
jan_boedker@stofanet.dk

/Jan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-02-03 01:59

"Jan B." <slettesjan_boedker@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne godt være at jeg skulle prøve med de filer du skrev om.
> Kan nemlig ikke lige skaffe noget ram lige pt.
> Hvad hedder filerne? Og hvor finder jeg dem?

Prøv først at gå ind i bios og så vælge enten failsafe, default eller
standard settings. Så er dit problem måske løst.

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Jan B.

Dato : 11-02-03 14:08

> Prøv først at gå ind i bios og så vælge enten failsafe, default eller
> standard settings. Så er dit problem måske løst.

Jeg har prøvet et par gange at loade default bios, uden held.
Jeg har lokket en kammi med en amd maskine til at hjælpe med at kigge på den i aften. Så mon ikke der ommer et resultat
Lige nu tror jeg selv at det står mellem ram'en eller cpu'en, men jeg glæder mig sq efterhånden til at få "mysteriet" opklaret.

/Jan

Fra : jens

Dato : 09-02-03 10:53

> [...]
>
> Heeelp...Hvad er jeg ude i???
> Har ikke mere hår tilbage på hovedet
> Er der nogen der har nogen ideer, eller har oplevet noget lign.

jeg tror det enten er din cpu blæser eller strømforsygning den er gal med
har du kigget i biosen for at se hvor varm cpuen bliver
jens

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 09-02-03 11:12

"jens" <jens@com> skrev i en meddelelse
> jeg tror det enten er din cpu blæser eller strømforsygning den er gal med
> har du kigget i biosen for at se hvor varm cpuen bliver

Også mit bud Jens, har selv lige prøvet noget lignende og her var det bøde
strømforsyning og varme problemer.
Lad maskinen stå og køre i Bios og se hvad temperaturen bliver på CPUen og
tjek også lige om PSUen yder 12 Volt.
Hver opmærksom på at hvis PSUen ikke yder 12 Volt kan temperaturen være fejl
angivet.

--
Med Venlig Hilsen
Henrik

Fra : Villy Jensen

Dato : 09-02-03 11:57

> jeg tror det enten er din cpu blæser eller strømforsygning den er gal med
> har du kigget i biosen for at se hvor varm cpuen bliver
> jens

Det kan være at CPUkøleprofilen ikke har korrekt termisk forbindelse
til CPUkærnen! - så vil PC'en dog typisk blive ustabil relativt hurtigt
efter
'power on'

Kan du sætte FSB og RAM ned til 100 MHz i BIOS? (kender ik' dit mobo)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Jan B.

Dato : 09-02-03 13:54

> jeg tror det enten er din cpu blæser eller strømforsygning den er gal med
> har du kigget i biosen for at se hvor varm cpuen bliver
> jens

Har lige været inde og lure lidt i Biosen. Der ser det ok ud:
CPU Current Temp :       46°
Temp sencor1 (u.kerne):   37°
Fan speed :   ca.   2135 rpm.

CPU Vcore         1.62V
+2,5V         2,56V
+3,3V         3,28V
+5,0V         5,03V
+12V         12,35V
-12V         -12,7V
5V SB         4,92V
Batt         2,93V

Jeg har lagt en sencor under kernen og ud til fronten som siger ca 35°
Jeg har ligeledes målt alle spændinger til bundkortet og HD mm., og disse
stemmer ca. overens med bios målingerne.

Jeg kan umiddelbart kun se at man kan rette på freq. til rammen.
Det har jeg haft prøvet uden held.

Det kan vel ikke være CPU'en der er "TRÆLS".
Jeg vil også lige prøve om der ikke er en jeg kan låne en stang ram af,
så det er udelukket.

Jeg kørte også lige ram og HD testene igennem i nat,
for lige at være helt sikker. Men det så iflg. memtest86 & Seatools
ud til at køre ok.

/Jan

Fra : Jan B.

Dato : 09-02-03 14:02

> Jeg har lagt en sencor under kernen og ud til fronten som siger ca 35°

Rettelse. Sensoren ligger selvfølgelig oven på cpu'en. Under køleprofilen.
Jeg har iøvrigt brugt sølvpasta mellem kerne og køleprofil.
Og jeg har checket et par gange om de har kontakt,
inden jeg montertede den helt fast.

/Jan

Fra : J. V. Rasmussen

Dato : 10-02-03 23:21

Nu er jeg ikke ekspert, men bør en sensor sidde der? I instrukserne til min
blæser var det utrykkeligt fortalt at den ikke måtte placeres imellem CPU og
kølerprofil men skulle sidde ved siden af.

Jan B. <slettesjan_boedker@jubiipost.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1103_1044795713@news.stofanet.dk...

Fra : Jan B.

Dato : 11-02-03 14:03

I min står der at den skal sidde der. og der er også plads til den der. Den skal dog ikke sidde på selve kobber delen af profilen.
Denne er ca. en millimeter længere nede end alu'et på profilen.
Ellers ville man jo heller ikke få en realistisk temp vist i displayet.
Display temp er generelt 2° lavere end mobo temp 1, som er vist i Biosen.
Så det må være rimeligt til at stole på

/Jan

Fra : Jan B.

Dato : 11-02-03 21:46

Først vil jeg gerne lige takke alle der har hjulpet på vej med gode råd her inde fra
Jeg har i dag været ude ved en kammi, hvor bla prøvede at smide denne processor over i en anden maskine.
Og ganske rigtigt.... efter 30 sec kørsel af en screensaver som bruger 100% cpu kraft "væltede maskinen og rebootede.
Vi prøvede også at clocke proc. ned, så den svarede til en 1900+ proc. Herefter kunne Herefter kunne jeg installere XP og manøvrere rundt der i
Jeg går nu ud fra at fejlen er fundet
Men Murphy lever jo endnu....

/Jan

::: Sådan er der jo så meget.... og så får vi løn,og så er der så lidt :::