Død CPU. Dødt bundkort? Update
Fra : CK®

Dato : 09-02-03 00:49

Ja, så synes jeg det er tid til igen at spørge hvad I mener.

Jeg tog en formandsbeslutning og købte et nyt bundkort til kærestens
'putter.
Og det virkede heller ikke.

Jeg smed mit eget grafikkort i, det virkede stadig ikke.
Jeg smed min egen strømforsyning i, det hjalp heller ikke.
Og dog: Pludselig startede skidtet op, med billede på og det hele, og ville
have at jeg
skulle indstille BIOS på det nye bundkort. Da jeg så troede, at nu kørte det
hele
alligevel, lukkede jeg 'putteren ned og genstartede. Så ville den ikke igen.
Jeg rodede med ledningerne fra kabinettet, den ville stadig ikke.
Rodede noget mere, så ville den godt. Og så ville den ikke.
Og så ville den . Og ikke. Og ikke. Og ikke siden.

Hvad hulen er det for noget?!

Kort sagt: Jeg har prøvet alt, jeg overhovedet kunne drømme om:
Startet skidtet op med kun grafikkort, ram og (naturligvis) cpu.
Prøvet med min egen strømforsyning.
Skiftet ram.
Resat CMOS.

Ikke prøvet (endnu):
Skille min egen maskine ad og prøve bundkortet i mit kabinet.
Skifte køler.
Pisse på den med strømmen sat til.
Voodoo.

HJÆLP!

Jeg blir tosset...

Claus

Den originale post:

"CK®" <kaplov@stofanet.dk> wrote in message
> Kærestens 'putter døde her forleden.
> Uden den store dramatik gik den bare hen og ville ikke rigtig virke.
>
> Hun bad mig om at se på den. Jeg startede skidtet (en XP1600+ på et DFI
AD75

Fra : Villy Jensen

Dato : 09-02-03 08:01

> Ikke prøvet (endnu):
>a) Skille min egen maskine ad og prøve bundkortet i mit kabinet.
>b) Skifte køler.
>c) Pisse på den med strømmen sat til.
>d) Voodoo.
>
>e) HJÆLP!
>f) Jeg blir tosset...

Det kunne være en strømstyringsfacilitet i modellens mobo -
har du prøvet at frakoble 220 volt forsyningsledningen til PC'en 10 minutter
og se om den så kan starte?

Kommentarer til 'ikke prøvet':
a) det ku' godt hjælpe!
b) har du brugt kølepasta i minimal mængde?
c) det vil jeg ikke anbefale
d) det må vi høre om, hvis det funker!

e) 'a prøver jo
f) ja, ja, ja. - Men bare modellen syn's du er dygtig og flittig og
dejlig, så går det jo nok altsammen!

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : L.M.L

Dato : 09-02-03 09:14

> Det kunne være en strømstyringsfacilitet i modellens mobo -
> har du prøvet at frakoble 220 volt forsyningsledningen til PC'en 10
minutter
> og se om den så kan starte?

Måske det er strømforsyningen der er træt ?

(Jeg skal lige sige til mit forsvar at jeg kun har
lyn-skimmet til tidligere post om emnet)

mvh
Lars

Fra : Villy Jensen

Dato : 09-02-03 11:38

> minutter
>
> Måske det er strømforsyningen der er træt ?

Nej, hvis det er et strømstyrings-problem, så er det mobo, der ikke
kan finde ud af at starte efter dvale-tilstand.

... har oplevet underlige lignende fænomener på mit GigaByte mobo:
Når det ikke vil starte, så er det at fjerne 220 V HELT fra PSU i
10 min., så funker det hele påny.

Jeg brugte temmelig lang tid på fejlfinding 1. gang... men efter
frakobling af PSU-stik i mobo samt 220 V samtidig 'var problemet
væk', og PC kunne starte op.

Jeg er overbevist om at det er et problem med APM. Da jeg ikke
lige forstår opsætning heraf, er det p.t. helt disabled, både i BIOS
og i WIN 98 kontrolpanel, og hvis dit problem løses ved at fjerne
220 V i 10 min., så er jeg overbevist om at APM er problemet!

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Laila Johansson

Dato : 09-02-03 23:52

"Villy Jensen" <vje@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne være en strømstyringsfacilitet i modellens mobo -
> har du prøvet at frakoble 220 volt forsyningsledningen til PC'en 10
minutter
> og se om den så kan starte?

Jeps!

> Kommentarer til 'ikke prøvet':
> a) det ku' godt hjælpe!

Yeah, right!

Hej, det er Claus igen...

Ja, så skilte jeg min egen 'putter ad og satte det gamle bundkort i.
Det, som jeg regnede med var brændt af sammen med CPU'en.
Det var det ikke.

Det startede glad op i mit kabinet.

Så satte jeg lydkortet til, virkede stadig.

Så satte jeg netkortet i, virkede ikke.
Satte kablet til skærmen ordenligt i stikket, SÅ virkede det igen.

Satte kærestens harddisk i (og til), virkede stadig.
Tilsluttede mit cdrom-drev, virkede stadig.

Og det hele virker stadig.
Jeg skriver dette på min kærestes computer, er det ikke fedt? (Ja, det er
hende, der hedder Laila.)

MEN: Hvorfor virker skidtet ikke, når jeg sætter det i kærestens kabinet?!
Er der ikke en behjertet og belæst sjæl, der kan forklare mig det?

I morgen må jeg så gå ned i Zitech og aflevere det nye bundkort og tage et
nyt kabinet i stedet.
Jeg fatter det altså ikke...

Go figure...

Claus