BIOS problemer
Fra : Onkel Ond

Dato : 07-02-03 12:51

Hej

Jeg har fået det sære problem, at jeg ikke kan komme ind i BIOS
overhovedet.
Skærmen er sort lige ind til WinXP Pro's logon-skærm, og intet
virker indtil da. Hverken delete, F5 eller F8.
Jeg havde på et tidspunkt fat i et lille BIOS-report tool, der gav
alle oplysninger om bios, men det eneste jeg har kunne finde nu,
er følgende:

BIOS ID: <A7V
BIOS DATE: 03/08/01
BIOS SIGNON: 03/08/2001-VIA-KT133-<A7V-E>
BIOS TYPE: Award Modular BIOS v6.0
Super I/O: VIA 686 rev 64 found at port 7h
Chipset: VIA 82C305 rev 3
OEM signon: ASUS A7V-E ACPI BIOS Revision 1002D

Det er en AMD Athlon 900 Mhz processor med 256mb sd-ram

Problemet er, at maskinen står på mit arbejde (en ungdomsklub)
og jeg således langt fra er den eneste der bruger den.
Der kan altså have været 50 forskellige inde og rode rundt i
opsætningen, hvilket selvfølgelig ikke er hensigtsmæssigt, men
det har jeg så lært af nu.
Nogle gode forslag?
Kan man evt. nulstille BIOS selv, uden for mange dikkedarer, eller
er der noget software der evt. kan klare det nødvendige fra
Windows?
Jeg vil være taknemmelig for alle forslag, da maskinen er ustabil,
og jeg tror problemet ligger i den BIOS som jeg ikke har adgang til.

SiSoft Sandra 2003 siger bl.a. følgende:

Warning 238: Processor 1 : Cooler system
thermal resistance too high. Check cooler/transfer material!
Warning 239: Processor 1 : Cooler system
thermal resistance higher than recommended. Check it!

Hvorfor jeg tror der er noget med cooleren... :)
Jeg forstår det bare ikke, for for det første er den køler der sidder i
maskinen, lige blevet skiftet, og for det andet kan den køle op til en
2200 Mhz processor.

Kom med gode idéer...

/Onkel Ond

Fra : Leony

Dato : 07-02-03 14:36

"Onkel Ond" <jafj_usenetSNABEL_A@hotmail.PUNKTUM.com> skrev i en
meddelelse news:b206sk$cff$1@sunsite.dk

> Kan man evt. nulstille BIOS selv, uden for mange dikkedarer

Normalt klares det med en jumper på motherboardet (check manualen) eller
også kan man tage batteriet ud i nogle minutter.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Onkel Ond

Dato : 07-02-03 17:22

> Normalt klares det med en jumper på motherboardet (check manualen) eller
> også kan man tage batteriet ud i nogle minutter.

Er ikke sikker på at jeg kan finde manualen nogen steder.
Jeg kom først til huset efter at maskinerne var blevet indkøbt,
og der har ikke været overdrevet meget system i tingene
tidligere. Det ER jo en ungdomsklub :)
Men jeg burde altså kunne klare det ved at tage batteriet ud?
Og du mener at det vil kunne løse problemerne?

/Onkel Ond

Fra : Onkel Ond

Dato : 07-02-03 21:14

> Normalt klares det med en jumper på motherboardet (check manualen) eller
> også kan man tage batteriet ud i nogle minutter.

Det hjalp ikke at tage batteriet ud i "nogle minutter" -i dette tilfælde 10.
Er der et mindste tidsrum bundkortet skal være uden strøm, før det virker?

/Onkel Ond

Fra : Frank Andersen

Dato : 08-02-03 13:22

Asus er mange gange nogle skiderikker. Der er ingen jumper til at nulstille
bios. Bare to loddepletter ved siden af batteriet.
Prøv lige at kortslutte dem med en papirclips eller andet.

Fra : Onkel Ond

Dato : 08-02-03 15:10

Frank Andersen wrote:
> Asus er mange gange nogle skiderikker. Der er ingen jumper til at
> nulstille bios. Bare to loddepletter ved siden af batteriet.
> Prøv lige at kortslutte dem med en papirclips eller andet.

Jeg er altså ham der lige skal have det skåret ud i pap...
Skal der være strøm på maskinen?
Skal den være slukket?
HELT slukket, også på afbryderen på bagsiden af kabinettet?
Skal batteriet være fjernet også?
Har det nogen betydning, hvor længe jeg fjerner batteriet?
Risikerer jeg ikke at brænde noget af, hvis jeg forsøger mig
med en kortslutning?

/Onkel Ond

Fra : Frank Andersen

Dato : 08-02-03 19:36

Strømmen skal være afbrudt.
Batteriet skal sidde på plads.
Nej der sker ikke noget. Det jeg siger er bare at på andre bundkort er der
en jumper man lige vender, men Asus bruger bare at der er to loddepletter
man skal forbinde. Kortslutte er nok et forkert ord.
Når du nu er der inde, så se lige efter om CPU-blæseren kører. Altså før du
slukker den og tager strømmen fra.

Fra : Lipst

Dato : 08-02-03 20:21

"Frank Andersen" <type411@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man skal forbinde. Kortslutte er nok et forkert ord.
> Når du nu er der inde, så se lige efter om CPU-blæseren kører. Altså før

Hej Rasmus
Du kan læse "lidt" om dit problem via dette link
http://www.a7vtroubleshooting.com/
Den der med at kortslutte loddepunkterne eller pille batteriet ud, virker
ikke. Jeg har et helt nyt A7V board liggende i skabet, hvorfor ? Død bios.

Venligst
Svenne

Fra : jens

Dato : 09-02-03 11:03

> [...]
> ikke. Jeg har et helt nyt A7V board liggende i skabet, hvorfor ? Død bios.

det har jeg da gjort og det virker fint nu
væk med strømmen og kun batteri på og så kortslutter du de 2 lodde klatter
der er lige ved siden af batteri der står noget med CMOS så vidt jeg husker

lodde klatter *G*
jens

Fra : Lipst

Dato : 09-02-03 12:29

"jens" <jens@com> skrev i en meddelelse

> [...]
> væk med strømmen og kun batteri på og så kortslutter du de 2 lodde klatter
> der er lige ved siden af batteri der står noget med CMOS så vidt jeg

Så er du en af de heldige Jens. Mit mb ville hverken det ene eller det
andet, så jeg købte en ny bios i Sverige ( 400 kr. ) og det virkede igen, så
skulle jeg lige -man skal jo altid "lige"- ændre ramhastighed, og det var =
sur røv. Købte et andet mb. Det skal lige siges at det med kortslutning af
loddepunkter, virker på nogle mb og ikke andre.

Venligst
Svenne

Fra : Frank Andersen

Dato : 09-02-03 12:57

Nej Svenne, det har du fået forkert i halsen. Du har måske været uheldig.
Men det med bios er ikke så mystisk.
Jeg købte en BIOS-redder, sikkert fra samme svenske firma.
Da det så virkede, skulle jeg jo prøve at slukke for 220 volt midt i en
biosopdatering på mit Abit KT7A.
Der skete ikke andet end at den bare kom og bad om en boot-diskette allerede
ved start, altså før den talte ram op eller andet. Så fik den bare den og så
kunne jeg opdatere min bios forfra. Spildte 472 kr. for bios-redder. Men det
kunne man jo ikke vide.
Jeg har flashet op og ned og prøvet at flashe fremmede chip i mit bundkort
osv. Der er sku´ aldrig sket noget. Jeg forstår ikke de problemer folk har
med bios herinde.

Fra : Lipst

Dato : 09-02-03 14:58

> [...]

> osv. Der er sku´ aldrig sket noget. Jeg forstår ikke de problemer folk har

Frank, nu er det ASUS A7V tråden omhandler, og dette mb´s bios kan ikke
resettes via en jumper på boardet.

Venligst
Svenne

Fra : Frank Andersen

Dato : 09-02-03 17:58

Jeg vil da ikke sidde her og argumentere om man kan resette et bundkort.
Jeg har for ikke mere end en uge siden overclocket, opdateret bios og
resettet et Asus A7v, da den ikke kunne starte efter en for voldsom
overclockning. Det bundkort fungerer akkurat lige som andre Asus bundkort,
nemlig ikke med en jumper, men med 2 loddesteder der lige skal forbindes.

Fra : Onkel Ond

Dato : 09-02-03 15:39

Frank Andersen wrote:
> [...]
> Når du nu er der inde, så se lige efter om CPU-blæseren kører. Altså
> før du slukker den og tager strømmen fra.

Blæseren kører som den skal, det ville også være sært andet, eftersom
maskinen jo godt kan starte WinXP op -det er bare indtil login-skærmen
dukker op, at skærmen ellers er kulsort som natten selv, og jeg ikke
kan komme i BIOS.
Men tak for rådet :)

/Onkel Ond