A7V bios flash fejlet
Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-02-03 11:44

Hej

Jeg har netop forsoegt at flashe BIOS paa et Asus A7V fra 1004D til
1011.

Jeg bootede paa en MS-DOS 6.22 diskette uden config.sys eller
autoexec.bat (dvs. intet indlaest udover DOS selv).

Jeg startede aflash.exe, bad den gemme den oprindelige BIOS som
a7v1004d.awd - det efter programmets opfattelse fint.

Jeg bad om at opdatere til a7v1011.awd. Den meddelte mig, at filen
indeholdt en "ASUS A7V ACPI BIOS Revision 1011" og at den var til
"<A7V>". Dette er fulstaendig identisk med den oprindelige BIOS
bortset fra versionsnummeret (1004D/1011).

Cheksummen var korrekt (E3C3), saa den maa have laest hele BIOS-filen
ind fra disketten.

Den slettede saa eprom'en og begyndte at programmere den. Midt i
programmeringen meddelte den pludselig at den ikke kunne laese fra
disketten ("Data error reading drive A") og maskinen froes
totalt. Taster jeg R (retry) sker der intet, numlock/capslock virker
ikke (dvs. dioden skifter ikke mellem taendt og slukket).

Maskinen staar taendt endnu i samme status - har jeg en spinkel chance
for at redde bios'en?

Jeg er bekendt med muligheden for CMOS reset, men tvivler paa at det
vil hjaelpe; jeg er ogsaa bekendt med muligheden for at flytte bios
over i et fungerende bundkort af samme slags (det har jeg dog ikke
mulighed for).

Hvad goer jeg, hvis jeg ikke faar liv i den igen? Skal jeg have fat i
en ny bios-chip? Hvor koeber man saadanne henne?

Pft.
/Rasmus

A surplus means there'll be money left over.
Otherwise, it wouldn't be called a surplus.

Fra : johnjohn

Dato : 07-02-03 13:53

On Fri, 07 Feb 2003 11:43:54 +0100, moffe@amagerkollegiet.dk (Rasmus

Surt !

Jeg kender ingen reddende tastetryk for a7v.

Du kan prøve een redning:

- lirke bios kredsen op (forsigtigt) og sende den til een der kan
flashe den i en flasher.

Nils Emil P. Larsen gør det imod gode ord og lidt betaling (ca. 100
kr. med porto).
Peter_Larsen@vip.cybercity.dk

Alternativt bruge et bundkort magen til, hvor bios kredsen lirkes op
og udskiftes i kørende tilstand, for at flashe den.

mvh

John

Fra : johnjohn

Dato : 07-02-03 13:54

brug en nyformatteret floppy en anden gang.
Ja, jeg ved da ikke lige, hvad der kan være sket.

mvh

John

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-02-03 14:38

johnjohn <johnknuhtsen@mail.dk> writes:

> brug en nyformatteret floppy en anden gang.

Det var den ogsaa - og kontrolleret. Flashprogrammet checksummede
endda biosfilen inden den begyndte programmeringen, saa laesning gik
godt foerste gang men ikke anden gang... Meget maerkeligt.

> Ja, jeg ved da ikke lige, hvad der kan være sket.

Heller ikke mig - men nu har jeg da proevet, hvor galt det kan gaa...

/Rasmus

Military Justice is to Justice, what Military Music is to Music.
-- Groucho Marx

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-02-03 14:36

johnjohn <johnknuhtsen@mail.dk> writes:

> Surt !

Jep.

> [...]
> flashe den i en flasher.
>
> Nils Emil P. Larsen gør det imod gode ord og lidt betaling (ca. 100

Ja, jeg regnede godt med, at det var en vej frem...

> Alternativt bruge et bundkort magen til, hvor bios kredsen lirkes op
> og udskiftes i kørende tilstand, for at flashe den.

Jeg har desvaerre ikke adgang til flere bundkort af slagsen, og kan
ikke komme paa nogen, der har

Men tak for hjaelpen - jeg vil se paa sagerne...

/Rasmus

Mommy, mommy! The garbage man is here!
Well, tell him we don't want any!
-- Groucho Marx

Fra : complex@pc.dk

Dato : 07-02-03 17:56

Igen en der prøver med flash.
Hvorfor i hede hulede hel... flashe en maskine der kører godt nok ????
Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Devast8or

Dato : 07-02-03 18:05

For at få BIOS til at acceptere en XP CPU. A7V er gammelt board (KT133A
chipset så vidt jeg husker) så uden en update af BIOS ville han ikke kunne
få den til at køre med den nye processor.

Devast8or (som selv lige har puttet en XP2000+ i sit KT7A-RAID med samme
chipset)

--
Spamfilter activated

Fra : Kim

Dato : 07-02-03 18:07

<complex@pc.dk> wrote in message
> Igen en der prøver med flash.
> Hvorfor i hede hulede hel... flashe en maskine der kører godt nok ????

ehhh måske fordi en bios opgradering er nødvendigt for at
bundkortet understøtter større cpu'er?

Fra : complex@pc.dk

Dato : 07-02-03 18:19

God begrundelse, hvis det virker har det et formål, men der er mange
der bare flasher fordi der er kommet en nyere!!!!
Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : jens

Dato : 09-02-03 11:08

<complex@pc.dk> skrev i en meddelelse
> God begrundelse, hvis det virker har det et formål, men der er mange
> der bare flasher fordi der er kommet en nyere!!!!
> Lars (København nord)
> complex@pc.dk

enig har sådan en kammerat *G*
jens

Fra : Gert Vest

Dato : 07-02-03 19:45

<complex@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Igen en der prøver med flash.
> Hvorfor i hede hulede hel... flashe en maskine der kører godt nok ????
> Lars (København nord)
> complex@pc.dk

Jeg opdatere da min når der kommer en ny, det gør jeg fra windows og ingen
problemer.
A7V333

GV

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-02-03 01:48

complex@pc.dk writes:

> Igen en der prøver med flash.
> Hvorfor i hede hulede hel... flashe en maskine der kører godt nok ????

Blå skærm er ikke "godt nok" i min verden (vi snakker NT og ikke
95-familien).

/Rasmus

Windows NT: Insert Wallet into Drive A: and press any key to empty.
--Matt Garrison, MacLine

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-02-03 14:43

complex@pc.dk writes:

> God begrundelse, hvis det virker har det et formål, men der er mange
> der bare flasher fordi der er kommet en nyere!!!!

Det var det så ikke; det var som nævnt et forsøg på at løse en række
stbilitetsproblemer - den gamle bios lader ifølge google ikke til at
være for heldig...

/Rasmus

[...] Note that 120 sec is defined in the protocol as the maximum
possible RTT. I guess we'll have to use something other than TCP
to talk to the University of Mars.

Fra : Henrik Thomsen

Dato : 07-02-03 19:24

Jeg ved ikke, om dette kan hjælpe dig, men du har vel ikke noget at
tabe.

http://www.bns-computer.de/Support/bios/bios_rec.htm

Henrik

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-02-03 14:40

Henrik Thomsen <henrikpthomsen@bigfoot.com> writes:

> Jeg ved ikke, om dette kan hjælpe dig, men du har vel ikke noget at
> tabe.
>
> http://www.bns-computer.de/Support/bios/bios_rec.htm

Jeg er ganske vist ikke så sej til tysk, men det indebærer vist at
flashe via en diskette - problemet er at den aldrig rører
diskettedrevet - så der er vist kun hardwarepilleri tilbage

/Rasmus

Is there anything else I can contribute?
The latitude and longtitude of the bios writers current position, and
a ballistic missile.
-- Alan Cox

Fra : Lipst

Dato : 08-02-03 20:47

Fra : jens

Dato : 09-02-03 11:16

> [...]
>
> Hvad goer jeg, hvis jeg ikke faar liv i den igen? Skal jeg have fat i
> en ny bios-chip? Hvor koeber man saadanne henne?

du kan da starte med at resette den bios det virked for mig
hos mig misted jeg strømmen lige inden jeg skulle genstarte så jeg resetted
den og så køre det igen
mit bundkort er ASUS A7V
jens