Berner hvalpe
Fra : Lasse Lundberg

Dato : 07-02-03 11:13

Så er det blevet afgort det skal være en berner .....og vil vil have den
til sommer...august eller sårn for der har vi mulighed for en lang
sommerferie.....men efter at have kigget rundt hos mange af opdrætterne kan
vi se at sådan en fætter koster 8000 kr !!! kan det virkelig passe?

på berner sennes officelle hp står der ca 5000....hvilket jeg også finder
meget rimeligt....vi skal ikke bruge en udstillings hund bare en god "klappe
kæle hund"...med alt hvad det indebære.

vi er begyndt at kontakte de forskellige kenneler....men hvis de alle skal
have 8kkr for en hund, så bliver det ikke en berner for det har vi
simpelthen ikke råd til....

er det billigere at hente en hund i sverige eller tyskland ? nogen der
kender gode sites til a starte eftersøgningen ?

Mvh
Lasse

Fra : Annelise Frederiksen

Dato : 07-02-03 12:39

Hej Lasse
Desværre tror jeg den er god nok,
prisen på en berner, følges meget godt med nefferne, og jeg ved at sort nef
koster 8000.
en brun 9000, og en der er sort hvid koster 15000.
Men måske hvis du lidt frisk og lidt fræk måske og kontakter nogle
forskellige og fortæller du
er interseret i en der måske har farvefejl, kunne du måske få et nedslag i
prisen.
Bare et foreslag.
Held og lykke, Mange venlige hilsner Annelise.

---

Fra : JBH

Dato : 07-02-03 12:54

Øh måske et dumt spm. En neffe? Hvad er det for en race?
Annelise Frederiksen <annelise@anneliselars.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:xPM0a.73$II3.21@news.get2net.dk...

Fra : Annelise Frederiksen

Dato : 07-02-03 13:05

Undskyld, Det en Newfoundlænder.
mvh Annelise.
"JBH" <JBH@12move.dk> skrev i en meddelelse
> Øh måske et dumt spm. En neffe? Hvad er det for en race?
> [...]

---

Fra : Berit Nielsen

Dato : 07-02-03 13:32

Kan man få en hvid Newfoundlænder ???

Fra : Michael Petersen

Dato : 07-02-03 13:37

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> mumbled something in news:3e43a729
$0$13153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Kan man få en hvid Newfoundlænder ???

kan man lære at quote ordentligt ???

www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
Michael

Who is General Failure and why is he reading my disc?
Skal du til Roskilde Festival ? Så tjek denne side http://mcp.amok.dk

Fra : Line

Dato : 07-02-03 14:57

"Michael Petersen" <mcp_dk@e-mail.dk> wrote in message

> kan man lære at quote ordentligt ???
>
> www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
>

> --
> Michael

Hmmmm, charmerende udtryksform..........

Mvh. Line

Fra : Annelise Frederiksen

Dato : 07-02-03 14:07

Hej Berit.
Der er også i hvid, men de har fået et andet navn. Øv jeg kan ikke huske
hvad de hedder.
Newfoundlænderen findes også i grå, men den er ikke anerkendt i Danmark, Jeg
ved den er
anerkendt i Australien, Det har jeg læst i Newfoundlænderposten.
Mange venlige hilsner A.

---

Fra : Battlefield´s

Dato : 07-02-03 14:36

Hej
Ifølge Birgitte Gothens bog: "Newfoundlænder" (1974)
findes der følgende farver for Newfoundlænder:
Sort
Hvid med sorte aftegn (betegnes nu som Landseer)
Brun (varierende fra mørk leverfarve til lysere næsten rødlig nuance)
Sjældnere ses grå, blågrå og gule.
Uønsket er hunde med farver, som findes i andre racer f.eks. sort og brun
som hos Gordon Setteren, hvide og rødlige som hos Skt. Bernhards hunde eller
hvid med grå aftegn ved hovedet som hos Pyreneer.

Hilsen Vibeke
> [...]
Jeg
> ved den er
> anerkendt i Australien, Det har jeg læst i Newfoundlænderposten.

---

Fra : pops2

Dato : 07-02-03 16:40

Nef*/neffe er bare en forkortelse for Newfoundlands Hund.... troede
egentlig det blev stavet Newfie, hmmm??

Fra : Bo Christensen

Dato : 07-02-03 13:52

hejsa (fra en glad 5 mdr. bernerhvalpeejer),
hvis du ikke har råd til at give de 8000 for en hvalp,
så syntes jeg ikke at du skal overveje den race.
Anskaffelsesprisen er slet ikke der den store udgift ligger,
du skal jo fodre den, vores 5 mdr hvalp spiser for ca 500 kr pr. 1½ måned, i
kvalitetsfoder (Specific) dertil kommer forsikring, vaccinationer osv.
og inden du skriver om billigt foder, så skal du se den flotte pelsglans som
vi har med dyrt foder
mvh bo
PS. ovenstående skal ikke forståes som et surt opstød, men som en venlig
hentydning.
Hvis du alligevel beslutter dig for en berner (fortræffeligt valg) så køb
den hos en Dansk kennel klub opdrætter, og IKKE en "blå avis" forhandler.

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 07-02-03 14:48

"Bo Christensen" <bo@anet.dk> wrote in message
> [...]
> den hos en Dansk kennel klub opdrætter, og IKKE en "blå avis" forhandler.

tjoo...vi har endda indregnet godt 500kr om måneden i budgette til mad...men
fra de 5kkr til 8kkr som prisen åbenbart er ...kan man altså få 9mdrs foder
dækket efter din beregning!...jeg synes bare det er meget dyrt....set i
lyset af at min mor for at par år siden købte en ægte lab for 1500 kr...hos
opdrætter.

vi er såmænd ligeglade med om vores kommende berner har farvefejl osv.....vi
har valgt racen ud fra sind, motionsbehov mm.......bevares vi kan nok godt
finde de 3kkr extra, og bliver nok også nød til det for det er ligesom
hunden !

bevares jeg forstå da godt at sjældne exemplare af f.eks en sort/hvid neffe
er dyr fordi de er sjældne, men en berneren er jo en ganske normal
hund...eller der tager jeg måske helt fejl ?

Lasse

Fra : Line

Dato : 07-02-03 15:06

"Lasse Lundberg" <Lasse@lundberg-net.dk> wrote in message

[snip]

> [...]
> er dyr fordi de er sjældne, men en berneren er jo en ganske normal
> hund...eller der tager jeg måske helt fejl ?

Hejsa Lasse.

Jeg har mødt folk, der har stået på venteliste til en bernerhvalp (tæve) i
op til 1½ år, så efterspørgslen er nok noget større end udbuddet - derfor
den lidt højere pris. Jeg har dog hørt, at situationen skulle have bedret
sig noget her på det sidste, men det må du nok hellere spørge nogle
berner-ejere om.
Held og lykke med vapsen.

Mvh. Line

Fra : Søren Houlberg

Dato : 07-02-03 17:48

Hej!

Der skal lige tages i betragtning, at det jo ikke ligefrem er gratis at
opdrætte hvalpe - faktisk kender jeg ikke mange opdrættere som har det fede
hus og den lækre bil.... Hvalpene skal både fodres, vaccineres, have
ormekur(e), stamtavle og dyrlægetjekkes. Endvidere kan der jo også have
været (det er der ofte) udgifter på tæven under graviditeten - samtidig skal
man lige huske de udstillinger og undersøgelser der ligger bag et opdræt af
en stambogsført hund. Det er bestemt ikke gratis at udstille (regn vel med
ca.600 kr pr. udstilling incl. benzin, mad etc.) Og mig bekendt er det
heller ikke gratis at få en HD status på sin hund.
Så inden I bliver slået med forbavselse så tænk lige over hvad der
(forhåbentligt) ligger bag ved en hvalp af arbejde og studietid.

Hilsen

Mette Sofie

Fra : Therese

Dato : 08-02-03 14:14

Hej Lasse

"Lasse Lundberg" skrev
> [...]
> dækket efter din beregning!...jeg synes bare det er meget dyrt....set i
> lyset af at min mor for at par år siden købte en ægte lab for 1500

Det er meget dyrt at opdrætte Berner Sennen. For det første er de dyre i
foder og derudover kommer HD-tests osv. osv.

Som det tidligere er blevet skrevet, er det ikke prisen på hunden, der er
den største udgift, men bl.a. foderet, dyrlægeregninger osv. osv, der
koster. Og efter min beregning er der kun 6 mdr. ekstra foder fra de 5000
til de 8000.

> [...]
> har valgt racen ud fra sind, motionsbehov mm.......bevares vi kan nok godt
> finde de 3kkr extra, og bliver nok også nød til det for det er ligesom

Vi har en Berner på 11 mdr. Han har farvefejl og kostede derfor kun 6000,
hvor hans søskende koster 8000.
Så det er muligt at få nedslag i prisen, hvis hvalpen har fejl. Du kan
sagtens forhøre dig hos opdrættere om de har en sådan hvalp, men du skal nok
passe lidt på, at du ikke lyder for meget som om, du kun tænker i penge, for
så er det ikke sikkert, de vil sælge til dig. Forstår du hvad jeg mener?

--
Mange hilsner
Therese

Fra : x Vuf x

Dato : 09-02-03 10:53

Sat, 8 Feb 2003 14:14:28 +0100, Therese wrote:

> [...]
>den største udgift, men bl.a. foderet, dyrlægeregninger osv. osv, der
>koster. Og efter min beregning er der kun 6 mdr. ekstra foder fra de 5000

Næppe dyrere end at opdrætte andre racer. Den eneste forskel på små og
store hunde er vel fodermængden, og den opvejes ved, at små hunde skal
ha' dyrere foder, da de kræver mere energi o.s.v. af foderet, end de
store. Så dér udligner det sig.

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Mari

Dato : 09-02-03 15:24

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse
> Næppe dyrere end at opdrætte andre racer.

Mon ikke omkostningerne er fordelt på antal hvalpe i kuldet - og at
vejl.pris så
er afhængig af "gennemsnitligt" antal hvalpe i kuldene. Og det varierer jo
fra den ene
race til den anden.
Yderligere omkostninger knytter sig til specialklubbernes regler for opdræt.
En Berner Sennen får typisk 2-3 kuld - og disse kuld skal finansiere
opdrættet og alle de
omkostninger det fører med sig. Læs reglerne her:
http://www.berner-sennen.dk
http://www.berner-sennen.no/valp/avlsregler.htm
http://www.berner-sennen.de
http://www.berner-sennen.nl
http://www.berner-sennen.be

Og forestil jer så, hvor mange kuld man skal have, for at blive i stand til
at kunne indhegne
et areal i sin have, som det man ser på den Hollandske side ))))))))

Det med priser på hunde - det ligger i samme "gade" som prisen på rugbrød.
Det må ikke koste noget - men det er noget vi VIL ha'.
Dét, der kostede 100 kroner i starten af 1996, det koster 117 kroner idag,
alene
som følge af prisudviklingen (i varer og tjenester, der indgår i de private
husstandes
forbrug excl. skatter og afgifter mv.). http://www.dst.dk/priser

Så, det vi kan gøre er, at vurdere om tingene er dyre eller de "bare" koster
mange penge.
Når en hvalp koster 8.000 kroner idag, ville den samme hund have kostet
omkring
7.000 i 1996 - uden at være blevet dyrere nu. Men det kan være mange penge
at skulle af med - og så er det en anden snak.

Hvis hunden bliver 10 år - så er det en gennemsnitlig pris til anskaffelsen
på 2,20 om dagen.
Dertil kommer, at den spiser for omkring 20 kroner om dagen og den skal
forsikres, vaccineres og helbredscheckes mv. for 4-5 kroner om dagen.
Lad os for nemheds skyld fastsætte, at det koster 30 kroner om dagen, hvoraf
anskaffelsen så repræsenterer 10%.

Dertil kommer kørsel og deltagelse i "hundeting", som for mit vedkommende
nemt kan løbe op i 1.000 kr. om måneden, eller over 30 kroner om dagen.
Og så har jeg enddda ikke overdrevet eller været ekstravagant. Det er med
privat overnatning - dvs. kun kørsel, tilmeldingsgebyr og bespisning.

Det giver en omkostning på ca. 57 kroner om dagen = omkring 21 tusind om
året for mig, og 10-11 tusind for en, der ikke ønsker at beskæftige sin
hund, eller gå
til træning/udstilling/konkurrence/stævne - eller bare køre ud og gå tur på
åbne
arealer (steder, hvor hunde MÅ være løse).

Det samme regnestykke skal en opdrætter stille op.
Avlstæven koster også mellem 11 og 21 tusind om året at have "gående". Hun
får typisk
2-3 kuld, som skal finansiere hendes 10 leveår. (Herlighedsværdien er ikke
medregnet )))
Hun koster så mellem 110 og 210 tusind at have i avl (excl. de avlsvæssige
omk.
bare det, at have hende.)

Lad os antage, at et typisk kuld er på 7 hvalpe á 8.000. Et kuld indbringer

56 tusind kroner. Tævens hvalpe indbringer så ialt 168. tusind.

Nu skal avlshannerne have deres del af kagen (værdien af 1 hvalp). Evt.
parringer i udlandet, tabt
arbejdsfortjeneste, og overnatning i 2-3 dage. Dyrlæge og andre omkostninger
ved
fødslerne er uomgængelige ligesom HD fotografering, fremvisninger,
avlsgodkendelse oma.
for overhovedet at kunne avle på hundene.
Indretning af hjemmet, renholdelse og erstatning af det hvalpene ødelægger
er også
en anselig post på budgettet, man skal medregne - og der er andre
omkostninger uden spec.
tillige med uforudsete omkostninger, der altid løber på.
For min race repræsenterer disse omkostninger værdien af 5-6 hvalpe. Dvs.
hunden
skal føde mere end 6 hvalpe, før der er noget til overs til at finansiere
avlstævens liv
og levned samt hendes meritter og præmieringer.

Så......... spørg lige om det er en guldgrube at avle hunde, medmindre man
har en
"hundefabrik", avler uden avlsgodkendelse mv. og sælger hvalpene som om de
var sunde
og velprægede hvalpe. Hvalpe som deres ejere kan leve godt og trygt sammen
med i 10-15 år.

/Mari

Fra : x Vuf x

Dato : 09-02-03 19:37

Sun, 9 Feb 2003 15:23:30 +0100, Mari wrote:
> [...]

>vejl.pris så er afhængig af "gennemsnitligt" antal hvalpe i kuldene.
>Og det varierer jo fra den ene race til den anden.

Ja, papilloner får normalt 1-4 hvalpe i et kuld.

>Yderligere omkostninger knytter sig til specialklubbernes regler for opdræt.
>En Berner Sennen får typisk 2-3 kuld - og disse kuld skal finansiere
>opdrættet og alle de omkostninger det fører med sig.

Papilloner typisk 3-5 alt efter, om tæven er vant til at få mange eller få i
kuldet. Alle klubber har avlsregler og restriktioner, og har klubben ikke dét,
kan man da selv pålægge sig f.eks. øjenlysningsregler.
Resten gælder også alle racer.

> [...]
>Og så har jeg enddda ikke overdrevet eller været ekstravagant. Det er med
>privat overnatning - dvs. kun kørsel, tilmeldingsgebyr og bespisning.

Ja det er normalt med kr. 1000,- for en udstillingsdag.

> [...]
>hunden skal føde mere end 6 hvalpe, før der er noget til overs til at finansiere
>avlstævens liv og levned samt hendes meritter og præmieringer.

Efter det regnestykke er mit opdræt et noget større tilsæt, end jeg regnede med!
Og jeg mener stadig kr. 8000,- er mange penge.
Det er i øvrigt, hvad jeg lige har måttet af med til et kejsersnit. Lige knapt.

> [...]
>om de var sunde og velprægede hvalpe. Hvalpe som deres ejere kan leve godt og

Du bli'r ved med 10 år...Bli'r bernere ikke mere? Papilloner bli'r 13-17 år.

Fra : Pia J

Dato : 09-02-03 19:41

> Du bli'r ved med 10 år...Bli'r bernere ikke mere? Papilloner bli'r 13-17
år.

12-13 er en meget høj alder for en stor hund. Til gengæld kender jeg en som
har en frisk puddel på 19!

:Pia

Fra : Mari

Dato : 10-02-03 01:19

> Du bli'r ved med 10 år...Bli'r bernere ikke mere? Papilloner bli'r 13-17
år.

Ja, der er en årsag til at forsikringsselskaberne har valgt at stoppe
forsikringsdækning ved de 10 år (jeg ved der er undtagelser).
Det er der, skavankerne starter - og der det store frafald starter.
Og selvfølgelig er der nogen, der bliver ældre.
Men det er som med maskiner. Man vælger en afskrivningsperiode
og det, der ligger ud over denne - er afskrivningsfri.

/Mari

Fra : x Vuf x

Dato : 10-02-03 12:26

Mon, 10 Feb 2003 01:18:33 +0100, Mari wrote:
> [...]

>Men det er som med maskiner. Man vælger en afskrivningsperiode
>og det, der ligger ud over denne - er afskrivningsfri.

Nååå...Ja de baner tænkte jeg ikke i.

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 10-02-03 11:14

"Therese" <therese@SLETelverdalen.dk> wrote in message du kun tænker i
penge, for
> så er det ikke sikkert, de vil sælge til dig. Forstår du hvad jeg mener?

det forstår jeg godt og det var også derfor at jeg skrev at det nok blev en
berner lige meget prisen....for det er sådan en hund vi vil have....og som
sagt er det jo kun ½ års foder....

Lasse

Fra : Therese

Dato : 10-02-03 12:24

Hej Lasse

Held og lykke med søgningen.
På min hjemmeside har jeg skrevet en masse om vores overvejelser i
forbindelse med købet af vores Berner. Du kan jo gå ind og kigge, hvis du
har lyst
(Siden er ikke helt færdig. Der mangler bl.a. en masse billeder på nogle af
siderne)

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 10-02-03 14:10

> Du kan jo gå ind og kigge, hvis du
> har lyst

har skam allerede været der

Lasse

Fra : Smat

Dato : 08-02-03 08:58

Hej Lasse.
Ja 8000 virker som meget inden man får hunden. Jeg har selv en
Bernerhvalp på 4 mdr. Ja ville lyve hvis jeg sagde at han kun var en
million værd. Seriøst jeg ville ikkke bytte ham for en million. De 8000
kr bliver så uendelig ligegyldige. Som andre også han sagt så er det
ikke hundens pris man skal bekymre sig om, men det ved du jo godt. Men
det med at købe en fejlfarve kunne da være en god ting for dig, så kan
du jo spare de 3000. Har du fundet et sted at købe din hvalp? Du kan
godt begynde at gå på jagt nu, de hænger ikke på trærene. Vi var skrevet
op til Apollo før han var født. Så hvis jeg var dig ville jeg begynde at
ringe rundt og finde ud af hvem der planlægger at få hvalpe. Det giver
tit nogle gode snakke som man husker når man har fået hvalpen i hus.
Samtidig finder du ud af hvor du måske har lyst til at få din hvalp fra.
Nå men ellers kan jeg kun sige glæd dig. Trods en masse fustrationer i
min tid som hvalpeejer, så er Apollo men det at gøre hverdagen
sjovere
Margrethe og Apollo

http://www.kandu.dk/

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 10-02-03 11:26

"Smat" <Smat.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> Nå men ellers kan jeg kun sige glæd dig. Trods en masse fustrationer i
> min tid som hvalpeejer, så er Apollo men det at gøre hverdagen

det er da også det jeg håber på...og efterhånde har jeg da også indset at de
3kkr...tjaaa det er jo blot ½ års foder ....og hvad så....vi er ude efter en
klappe kæle hund....ikek et udstillings exemplar, ja bevares hvis det bliver
sådan en gør det da ikke noget...men som udgangs punkt har vi gjort os klar
på at det er hunden og ikek udseendet vi går efter.

mit spg til prisen gik egentlig mest på at på bernersennes hoved side stod
der ca 5kkr for en hund....og dem jeg snak med sagde 8kkr ...så derfor
stillede jeg spg ved

jeg har haft elektronisk kontakt til en stribe avlere...og vi har fundet et
par stykker som rent faktisk venter hvalpe i den periode hvor vi har
mulighed for at holde en lang sommerferie....og få en god lang start på
hvalpens kommende liv.

men jeg siger tak for kommentarene
Lasse
som stadig ikek har ombestemt sig eller ladet sig afskrække

Fra : Mari

Dato : 10-02-03 20:14

> [...]
>sådan en gør det da ikke noget...men som udgangs punkt har vi gjort os klar
>på at det er hunden og ikek udseendet vi går efter.

Det sker meget, meget ofte at man bliver interesseret i udstilling el.anden
hundesport hvis opdrætteren er "samler" omkring det. Når man er afkom af
et "kennel-fællesskab" så vil mange faktisk også gerne være fuldgyldigt
medlem af fællesskabet - f.eks. ved at være sammen om at præsentere dette
afkom.

En af de bedste måder at gavne sin opdrætters opdræt er møde op på en
udstilling et par gange, så avlen kan blive bedømt at et par dommere.

> mit spg til prisen gik egentlig mest på at på bernersennes hoved side stod
> der ca 5kkr for en hund....og dem jeg snak med sagde 8kkr ...så derfor
> stillede jeg spg ved

Hverken klubben eller opdrætterne må aftale faste priser. )))))
Så, det er heeeeelt tilfældigt, når hvalpene koster det samme hos mange
opdrættere. Skyldes nok mest at der afrundes til prisder delelige med 500.

/Mari

Fra : Smat

Dato : 17-02-03 12:56

Hej Lasse.
Nu ved jeg ikke hvor i ´landet du bor. Men her i weekenden var Apollo og
jeg med Berner-folkene i Viborg ude og gå tur. Vi kørte 65 km for det
hver vej og det var det værd. Det gider også et rigtig godt billede af
hunden.
Bare en opfordring mens i venter....
Folk elsker jo at få lov at fortælle om deres hunde, så man kan virkelig
få meget af vide på sådan en dag.
Det er selvfølgelig det rene racesnopperi sådan en tur, men hvor var det
sjovt at se Apollo kun blandt Bernere http://www.bangshaab.dk/, her
kan du læse lidt om det.

Margrethe og Apollo

http://www.kandu.dk/