noget om google, cahche og indeksering
Fra : rasmus carlsen

Dato : 07-02-03 10:41

Hvad er det PRÆCIST dette gør?

ras

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-02-03 12:07

rasmus carlsen skrev:

> Hvad er det PRÆCIST dette gør?

Meta-tags er beskeder til browseren. Hvordan den enkelte browser
håndterer dem er svært at give et præcist svar på, men jeg kan godt
fortælle hvad meningen med de enkelte linjer er.

De tre linjer herover er alle beskeder om at browseren ikke skal
cache en side. Det vil sige at hvert besøg på siden skal udløse en
frisk side fra serveren. I praksis er det ikke muligt totalt at
forhindre brug af tilbageknappen, men ovennævnte linjer er ofte
brugt.

Robots er en besked til søgerobotter om hvor meget eller lidt af et
site de skal indeksere. Se en beskrivelse her:
<http://www.html.dk/artikler/00007/>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 07-02-03 12:13

> [...]
> frisk side fra serveren. I praksis er det ikke muligt totalt at
> forhindre brug af tilbageknappen, men ovennævnte linjer er ofte

- ok tak. Så hvis jeg indsætter ovenstående på mine sider undgår jeg, at en
besøgende, der kommer fra en søgemaskine får den "nye" side og ikke en evt.
gammel siden, som ligger i cachen?

- ok tak .. så med ovenstående er der altså større chance for at f.eks
siderne kan findes via google ...?

ras

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-02-03 13:21

rasmus carlsen skrev:

[metatags vedr. caching]
> - ok tak. Så hvis jeg indsætter ovenstående på mine sider
> undgår jeg, at en besøgende, der kommer fra en søgemaskine får
> den "nye" side og ikke en evt. gammel siden, som ligger i
> cachen?

Det behøver du nu ikke gøre så meget for at opnå. Alle nye
besøgende vil få en frisk side.
Cacheproblemer _kan_ opstå hvis man har en side der skifter flere
gange om dagen - og brugere der tilsvarende ser siden flere gange
på en dag. I modsat fald bør man ikke pille ved cache-
indstillingerne - fornuftig caching betyder både hurtigere load for
brugerne og mindre belastning på serveren.

> - ok tak .. så med ovenstående er der altså større chance for
> at f.eks siderne kan findes via google ...?

Nej. content="all" er standardværdien for robots-taggen, så linjen
herover vil hverken gøre til eller fra (medmindre man har sat en
anden defaultværdi med fx en robots.txt-fil).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 07-02-03 13:54

> [...]
> indstillingerne - fornuftig caching betyder både hurtigere load for
> brugerne og mindre belastning på serveren.

- jeg synes da jeg ind i mellem (når jeg søger på google) kommer via et
tidligere design ...!

> Nej. content="all" er standardværdien for robots-taggen, så linjen
> herover vil hverken gøre til eller fra (medmindre man har sat en
> anden defaultværdi med fx en robots.txt-fil).

- ok ...

ras

Fra : Robert Petersen

Dato : 07-02-03 17:33

det tidligere design, skyldes at F.eks. Google også vurderere hvor tit en
side bliver opdateret, normalt kommer google forbi ca. 1 gang om måneden,
men google arbejder på kun at kunne indexere de sider som er blevet
opdateret....

Hilsen Robert--

The site about Lymphangiomatosis and Gorham's Vanishing
Visit www.gorhams.dk