The Residents
Fra : Troels

Dato : 06-02-03 23:29

Hej
Sad lige og lyttede til en lp jeg købte med The Residents. Underligere musik
skal man lede længe efter. Er der nogen her der hører dem og evt. hørte dem
da de optrådte på roskilde for nogle år siden, der kan fortælle lidt mere om
hvad ideen bag er. Er det godt nok rigtigt at de i de 30 år de snart har
eksisteret aldrig er kommet til at afsløre hvem de er?

/Troels

Fra : Torben Larsen

Dato : 07-02-03 01:36

"Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> wrote in message
> [...]
> hvad ideen bag er. Er det godt nok rigtigt at de i de 30 år de snart har
> eksisteret aldrig er kommet til at afsløre hvem de er?

Hmm - jeg hørte dem i Saga en gang i 80'erne - lige inden Snakefinger (ham
med dødningehovedet) døde - tror nok det var 86 eller 87. Det var sq en
spøjs koncert. Egtl. ved jeg ikke så frygtelig meget om dem, de har
indspillet et hav af plader, der dels er udsendt på Ralph Records, men også
via et postordrefirma, Eyeball et eller andet. Musikken, hvis man kan kalde
det det, er vel mest en samling lyde og en sjælden gang reelle melodier
eller melodistumper. Jeg mener jeg en gang købte et NME hvor de stod frem
uden maskerne, men det fortaber sig lidt i tågerne om det nu også var helt
sandt det der stod.

Torben

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 07-02-03 09:57

> Hej
> Sad lige og lyttede til en lp jeg købte med The Residents.

Det var da en god ide.

> Underligere musik
> skal man lede længe efter. Er der nogen her der hører dem og evt. hørte
dem
> da de optrådte på roskilde for nogle år siden,

Jeg hørte dem på Roskilde, hvor de fremførte Wormwood, som er deres
fortolkning af Biblen. Det var en ret tankevækkende oplevelse selv jeg
hellere vil have set deres jubilæumsshow.

> der kan fortælle lidt mere om
> hvad ideen bag er.

Nu vil jeg ikke gøre mig klog på hvad The Residents mener, men som jeg ser
det er deres anonnymitet et hint til rock og popmusikkens idoldyrkelse. Ved
at være anonnyme kommer musikken i fokus. Desuden ser jeg deres musik som en
parodi på og kritik af især amerikansk populærkultur jævn f.eks deres
bizarre coverversioner af Elvis og deres mange hentydninger til religion og
især kristendom.

Deres tekster er ofte bidske og humoriske men har altid noget på hjertet.
Check f.eks også uddraget fra "Gingerbread Man" :

Maybe if I put a bullet in my brain
They'd remember me like Kurt Cobain
And the parasites on MTV
Would wipe their eyes and act like they knew me
But I wouldn't be a hero I'd be dead
Just a note beside a corpse that read
If you like to pretend that you'll never get old
You got what it takes to rock and roll

Eller fra "Freak Show":
Everyone comes the to Freak Show
To laugh at the Freaks and the Geeks
Everyone comes the to Freak Show
But nobody laughs when they leave.
We are only equal in the grave and in the dark
Said a man whose head was halfway eaten by a shark
Now if you ask me why I would continue on like this
I doubt that I would know so I could only make a guess
Half a mouth may not be much but it's still half a kiss.

Everyone comes to the Freak Show
To laugh at the Freaks and the Geeks
Life is a lot like a Freak Show
Nobody laughs when they leave.

Deres nye skive "Demons Dance Alone" handler efter sigende om 9/11 og en en
bøn om ikke at lade USA isolere sig.

Prøv:

http://www.residents.com/

http://212.12.33.205/euroralph/

De tournerer forøvrigt i Europa snart, men kommer selvfølgelig ikke forbi
Danmark, så mon ikke jeg skal et smut til Berlin eller Amsterdam?

> Er det godt nok rigtigt at de i de 30 år de snart har
> eksisteret aldrig er kommet til at afsløre hvem de er?

Det er sandt at de har været anonyme i 30år, selvom der da er mange bud på
hvem de er. Nogle af deres plader har bandfotos, men det er _ikke_ dem.
Eller er det?

Undskyld min mail blev lidt lang...

Kasper

Fra : Troels

Dato : 10-02-03 14:50

> [...]
> hvad ideen bag er. Er det godt nok rigtigt at de i de 30 år de snart har
> eksisteret aldrig er kommet til at afsløre hvem de er?

Mange tak for svarene. Det bragt jo lidt lys over hvem de er og hvad de står
for.

/Troels