mavesyre
Fra : Pia J

Dato : 06-02-03 20:26

Min hanhund på 2 er begyndt at kaste op ret ofte, nogen gange hveranden dag,
hvad vi ser i hvert fald. Som regel er der ikke noget maveindhold med, det
er slim og galde (gul væske). Han er i fin form, vejer det han skal, men jeg
har siden i sommer ikke kunnet "fede ham op", hvor han ellers som hvalp bare
skulle have lidt for meget mad for at blive buttet. Han er MEGET slank,
meget frisk, men får ikke overdreven motion.

Er dette nogen symptomer der kan være alvorlige, så jeg kan læse lidt inden
en samtale med dyrlægen og få spurgt om de rigtige ting? Nogen gange synes
jeg han virker lidt dehydreret når jeg nulrer hans nakkeskind, det falder
ikke på plads med det samme.

:Pia

Fra : Ditte K

Dato : 06-02-03 20:41

Som regel er der ikke noget maveindhold med, det
> er slim og galde (gul væske).

Uschi gør det også nogen gange, men det er hvis hun har glemt at spise en
halv dags tid. Hvorfor de gør det ved jeg ikke. Mine forældres ene hund gør
det også.

Ditte

Fra : Pia J

Dato : 06-02-03 21:29

"Ditte K" <Ditte.K@oncable.dk> wrote in message news:3e42ba83$0$11036

> Uschi gør det også nogen gange, men det er hvis hun har glemt at spise en
> halv dags tid. Hvorfor de gør det ved jeg ikke. Mine forældres ene hund
gør
> det også.

Max glemmer ALDRIG at spise

:Pia

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 07-02-03 07:44

> Min hanhund på 2 er begyndt at kaste op ret ofte, nogen gange hveranden
dag,

Hej Pia
Min hanhund på 2 år gør det også ( samme gule væske).
Jeg tog kontakt til min dyrlæge hun råde mig til at skifte foder,
og hvis det ikke hjalp skulle der tages en prøve af hans mave flora.
jeg har nu skiftet foder og det er stadig det samme.

Majbritt

Fra : Pia J

Dato : 07-02-03 08:20

"Majbritt Sørensen" <majbritt.sørensen(remove-me)@tiscali.dk> wrote in
message

> og hvis det ikke hjalp skulle der tages en prøve af hans mave flora.
> jeg har nu skiftet foder og det er stadig det samme.

Hvad kan en sådan prøve evt. vise? Vi HAR faktisk skiftet foder for nylig,
så det kunne jo være interessant at gå tilbage til noget andet, hvis det
bliver en "vane" med opkastningen.

:Pia

Fra : Ragna

Dato : 07-02-03 11:06

>Min hanhund på 2 er begyndt at kaste op ret ofte, nogen gange hveranden
dag,

Måske kunne det hjælpe i første omgang at skifte over til et foder for hunde
med fordøjelsesproblemer, som f. eks. Hill's i/d.
Opkastningerne og tendensen til at blive tyndere kan stamme fra en dårligt
fungerende bugspytkirtel. Det kan måles ved en blodprøve, som skal tages
efter faste.
..Hvis problemet er en dårligt fungerende bugspytkirtel, kan man få en slags
kunstigt fordøjelsesenzym i pilleform. Det hedder Pankreatin.
Det behøver selvfølgelig ikke at være det, jeres hund fejler, men muligheden
er der med de symptomer.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : LLC

Dato : 07-02-03 11:41

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message news:<3e42b6d6$0$6617$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...
> [...]
> jeg han virker lidt dehydreret når jeg nulrer hans nakkeskind, det falder

Hej Pia

Det er nok en god idé at snakke med dyrlægen, som du skriver, for
hunden skal jo ikke gå og kaste op så ofte.

Hvis han først er blevet "meget slank" efter at du har skiftet foder,
så kan det jo være at du skal finde noget andet at fodre med - der er
jo stor forskel på hvor godt hunde trives på forskellige fodermærker,
også selvom det er gode (og dyre) mærker.

En anden ting du kan overveje, er om du har ændret fodertider eller
f.eks. er gået fra at fodre to gange til at fodre en gang om dagen.
Hvis hunden er vant til at få mad om morgenen, og man så
undlader/holder op med at fodre dem på det tidspunkt, så kan det føre
til opkastninger, fordi maven alligevel "starter hele maskineriet op"
når der plejer at komme mad.
Da min hund var unghund, skete det flere gange når vi var sprunget
over morgenmaden (når vi skulle til træning eller ud at gå spor lidt
op ad dagen, og han ikke skulle have "morgenmad" før bagefter), at han
kastede gult slim op. Og på et tidspunkt gik det op for mig, at det
kun skete, når jeg havde "snydt" ham for morgenmaden. Der var ikke
andet i vejen med ham.
Siden er han blevet vant til mere uregelmæssige spisetider, og er
blevet lidt mindre madglad, så det er ikke et problem mere.

Hvis der er lidt uorden med en hundemave, er det i øvrigt ofte en god
ide at give dem lidt A38 eller noget af det mælkesyrebakterie-pasta,
man kan købe hos dyrlægen/apoteket (fx Zoolac). Det er somme tider
nok.

mvh LLC

Fra : Pia J

Dato : 07-02-03 11:57

Nix, vi har først skiftet foder ½ år efter han blev mere slank, og ikke
fodertidspunkter. Dog har han oftest kastet op lige inden spisetiderne,
altså på tom mave. De næste 3 uger bliver de ikke længere lukket ud alene
morgen/aften, da "lillesøster" har fået det røde, så kan jeg holde øje med,
hvor tit han egentlig gør det. Kaster han maden op er der jo ikke noget at
sige til han er slank! Men det startede muligvis i forbindelse med et par
Prednisolonkure mod allergi i sommer. (høfeber, nærmest) At han ikke kan
tage på altså, han har ikke kastet op så længe.

Zoolac har jeg givet ham hver gang jeg har set ham kaste op, men måske en
yoghurtkur ville være en ide. Dyrlægen vil garanteret anbefale foderskift
til en start, når ikke hunden virker syg og dårlig, så det kan vi jo
passende prøve først.

:Pia