Selvtillidsøvelser
Fra : Søren Houlberg

Dato : 06-02-03 18:43

Hej Allesammen!

Jeg har en dejlig 3-årig riesenschnauzertæve og hun er utroligt lydig -
faktisk så lydig at det er begyndt at blive et problem (ja, jeg ved godt det
lyder dumt - men det er faktisk et problem)
Når jeg f.eks. sender hende ud på en rundering, så har hun svært ved at
udføre et selvstændigt stykke arbejde. Hun vil HELE tiden have sin "mor"
med - og det duer jo ikke rigtigt - at hun istedet for at finde
"forbryderen" tøffer rundt ved mig og hele tiden "spørger" om ikke nok jeg
vil gå med.
Hun er veltrænet og er snart klar til kåring i PH - jeg syntes bare at jeg
savner lidt initiativ fra hende - hun kunne godt tage at pisse lidt på mig
ind imellem og f.eks. stikke af eller lignende - men det kunne hun ikke
drømme om.

Hvis vi leger trækkeleg så vinder hun altid og har altid gjort - men der må
da være andre selvtillidsøvelser end lige det. Jeg lader hende klatre i
stenbunker og gå på væltede træstammer og lignende - men har I nogle andre
ideer til at få lidt mere fanden i voldsk hed ind i min ellers dejlige
hund?

Hilsen

Mette Sofie - og Eyla - som mener hun er som hun skal være

Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 07-02-03 00:45

"S ren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> wrote in message news:<3e429ed8$0$71707$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Hej Mette Sofie,
> Jeg har selv en schnauzertæve på 4 1/2 år, Alba, og har også haft dette problem.
Jeg trænede (og træner fortsat) meget med trækkelege, som du også
skriver du gør. I starten ville Alba ikke trække og turde i det hele
taget ikke "sige" mig ret meget imod. Det du måske kan kigge lidt på
er, hvor glad er din hund for at lege/trække med dig? Hvor gerne vil
den slippe legetøjet? Hvis du er en meget stærk, læs dominant leder,
vil hun nok ikke så gerne kæmpe alt for meget mod dig.
Hvis din hund er usikker i nogle øvelser, kan det jo være hun ikke er
helt sikker på hvad øvelsen går ud på? Måske det kunne være en idé at
gå et par trin tilbage og lave nogle simple runderinger, hvor hun ikke
kan undgå at få succes. Derudover kan du prøve at lægge mærke til din
egen rolle. Giver du mange kommandoer, eller er hurtig til at give en
kommando når hun går i stå? Hvis dette er tilfældet, får hun ikke
muligheden for selv at løse opgaven, og for nogle hundes vedkommende
opstår der usikkerhed overfor en øvelse, de ellers godt ved hvad er.
> Jeg har fået en mere selvstændigt arbejdende hund. Dette er naturligvis dejligt, dog har jeg fået et andet problem i takt med at hun er blevet mere selvstændig. Hun kan nemlig godt finde på at stikke af efter vildt nu, hvilket var helt utænkeligt før...

Håber mine forslag er til at forstå, ellers uddyber jeg gerne.
God arbejdslyst.

Mvh

Mette

Fra : Winther

Dato : 07-02-03 09:55

"Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med - og det duer jo ikke rigtigt - at hun istedet for at finde
> "forbryderen" tøffer rundt ved mig og hele tiden "spørger" om ikke nok jeg

Prøv at fortælle lidt om hvordan du har grundtrænet til rondering.

Vh. Winther

Fra : Winther

Dato : 09-02-03 12:49

> "Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Hun vil HELE tiden have sin "mor"

Der har du da noget af et problem. Især hvis du skal rundere i medvind.

Du skal have mere afstand på hunden igen. Hvis bevogtningen er i orden, kan
du eventuel prøve at lave en krydsrundering med 2 figuranter. Fig. 1 gør
opmærksom på sig selv, når hunden har opdaget ham sendes den afsted med
kommandoen ronder. Løber hunden op til figuranten og bevogter kan den
belønnes inden du når helt op, dette gør at hunden vil finde ud af, at du
ikke behøver at være der, før der kommer en belønning. Du får fat på hunden,
og fig. 2 på den anden sidelinje har nu bevæget sig frem, og gør opmærksom
på sig selv, og hunden sendes. Sådan arbejdes der nogle gange på skift op
gennem ronderingsstykket.
Herved får hunden ronderingsmønstret, og ved ind imellem at belønne inden du
når op, flyttes opmærksomheden fra dig til figuranten. Hvis hunden har
kunnet på lang afstand, lyder det for mig til at være manglende forståelse
for opgaven.
Du kan også prøve at lade figuranten sætte hunden op med skindstykket eller
pølle, når hunden er rigtig tændt, sætter figurenten i løb ind i skovstykket
der skal runderes. Du sætter så hunden i bilen og venter et stykke tid. Så
tager du hunden ud og runderer skovstykket, så burde du nok få en mere tændt
hund, der prøver at finde figuranten. Prøv at undgå for mange kommandoer,
lad bare hunden trække derhen, eneste kommando skal være ronder. Altså ikke
noget med plads når snoren skal på ved bilen osv.

Lad os høre hvordan det går

Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 07-02-03 12:25

"S ren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> wrote in message news:<3e429ed8$0$71707$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

Hej Mette Sofie (igen)

> [...]
> med - og det duer jo ikke rigtigt - at hun istedet for at finde
> "forbryderen" tøffer rundt ved mig og hele tiden "spørger" om ikke nok jeg

Jeg kom til at tænke på, om hun er nervøs over for figuranten? Hvad er
hendes belønning for at finde figuranten? Jeg har prøvet med min egen
tæve, at hendes belønning skulle være at lege trækkeleg med
figuranten. Det opfattede hun bare ikke som belønning, og det blev
væsentligt bedre efter belønningen blev ændret.

Mvh

Mette

Fra : Søren Houlberg

Dato : 07-02-03 17:14

Hej I to!

Hun er fra hvalp blevet trænet med drift. Vi startede med at have hvalpen i
en kang (10 m) line og figuranten hidsede den så op med et stykke læder (som
hunden i forvejen havde lært var det bedste io verden) og han løb så i zig
zag (som kaninerne) de ca. 10 m væk fra hunden (et afmærket og udmålt sted)
som gjorde, at den lige netop IKKE kunne nå han for linen. Når han var på
plads blev hunden sendt afsted med kommandoen "Runder" og den fræsede jo så
efter ham - men da linen ikke var lang nok så kunne hunden jo ikke nå helt
derhen til skindet og derved fik/får man en perfekt halsgivning fordi hunden
bliver frustreret i sin knold over at den ikke kan nå byttet. Efter en kort
halsgivning (1 - 4 bjæf) fik den belønningen som var at springe på byttet
(læs skindet) trække det til jorden, ruske, vinde og så løbe rundt og være
sej fordi den havde fanget byttet) Da hunden efter få gange havde lært dette
så tog vi snoren af og sendte den nu på Rundering uden og efterhånden også
hvor figuranten løb i skjul inde i en busk eller rundt om et hjørne. Den har
ALDRIG været i tvivl om hvad der var ideen. (Nøhj det bliver et langt
indlæg....
Hun er ikke i tvivl om hvad hun skal på Runderingen - og hun er fuldstændig
vild med at få skindet - der er intet bedre her i verden end at få lov til
at dræbe det og fise rundt og blære sig over det bagefter.
I starten på de rigtige runderingsbaner løb hun gladeligt helt ned i den
anden ende (200 m.) væk uden at se sig tilbage og derfor er hun så blevet
trænet med at der (måske) ikke er noget at løbe derned efter - det har så
resulteret i at hun slet ikke løber efter noget.....
Jeg har dyrket den med at blive væk for hende hvis hun ikke lige holdt øje
med mig - og var gået langt væk og jeg tror måske det er den som sidder i
hende - at det kan være jeg forsvinder mens hun er ude at rundere.
Men jo, det kan godt være at jeg har været for hurtig med kommandoer til
hende når hun har set forvirret ud og at jeg har pillet hendes selvtillid ud
af hende på den måde....

Og så lige tilsidst: Hvor er Alba fra?

Hilsen & TAK

Mette Sofie

Fra : René Kofoed

Dato : 09-02-03 12:47

Hej Mette Sofie.
Har I trænet figurantfasthed ??
Altså ladet figuranten gøre "jobbet" med at, fastholde hendes koncentration,
selvom du trækker hende væk??
Det har taget ca 1-1½ år at, gøre min lab.bla. tæve figurantfast/sikker (hun
er meget forsigtig og morsyg), men det har krævet en vanvittig dygtig
figurant, at give hende denne selvtillid, så hun synes at, det er sjovere
at, være/lege med figuranten end komme hen til "mor". Hun laver nu en
knaldgod rundering, fordi hun synes det er sjovt.
Håber du måske kan bruge det til noget.
Mange hilsner fra
Susanne, Coco og Xawier.

Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 09-02-03 13:25

"S ren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> wrote in message news:<3e43db48$0$71691$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

Hej Mette Sofie,

> [...]
> trænet med at der (måske) ikke er noget at løbe derned efter - det har så
> resulteret i at hun slet ikke løber efter noget.....

Det kunne lyde som om du er gået for hurtigt frem og at hun måske er
blevet "snydt" lidt for mange gange? For at hunden skal bibeholde
lysten til at eftersøge et område ordenligt, er det nok vigtigt at
variere træningen meget. Hermed mener jeg, at der som regel er en
figurant at finde, og at man varierer mellem at hun bliver kørt godt
op, og at der til andre tider er en figurant som har gemt sig i
forvejen. Målet må vel være at hunden stoler på at der er en figurant
og hvis den er blevet overrasket tit nok med at der er en figurant,
hvor den ikke troede der var en, får hunden forhåbentligt den
opfattelse at..."jeg må hellere løbe ned og kigge, for selv om jeg
ikke har set nogen, så var der jo dengang der lige pludselig lå en
mand i en busk.."
Lidt kringlet forklaring håber du forstår. Min pointe er, at
variation og overraskelser er vigtige, så hunden ikke tror at den ved
bedre end os.

> Jeg har dyrket den med at blive væk for hende hvis hun ikke lige holdt øje
> med mig - og var gået langt væk og jeg tror måske det er den som sidder i
> hende - at det kan være jeg forsvinder mens hun er ude at rundere.

Hvad hvis du roser hende medens hun løber bort fra dig, vil hun så
vende om? Jeg bruger ofte selv det, at jeg i en fremadsendelse roser
medens min hund løber væk fra mig for at bekræfte hende i, at det er
faktisk rigtigt.

> Og så lige tilsidst: Hvor er Alba fra?

Alba er en (mellem) schnauzer, og kommer fra en opdrætter på Sjælland.
Jeg har ligeledes en hanhund på 10 mdr., som er hentet hos en anden
sjællandsk opdrætter.

> Hilsen & TAK

Det var så lidt

Mvh

Mette

Fra : Søren Houlberg

Dato : 09-02-03 22:15

Hej!

> Hermed mener jeg, at der som regel er en
> figurant at finde, og at man varierer mellem at hun bliver kørt godt

Min hund er ALDRIG blevet snydt! Jeg har fra start af haft en suveræn træner
(som er hundefører ved politiet) og han har sagt, at vi ALDRIG må sende
vores hund ud på en rundering uden der er noget at gå efter.

Jeg tror du kan have ret i, at jeg er gået for hurtigt frem - og hunden så
på en eller anden måde er blevet forvirret over, hvad det egentligt er det
går ud på.

Winther har skrevet en god idé som jeg faktisk også fik foreslået i går
(lørdag) til træning af en af de lidt mere erfarne hundeførere - så den tror
jeg lige jeg prøver af.

I dag var jeg til et kursus med en hunde-guru-mand og han fik også problemet
fremstillet. Han mente som jer andre at jeg skulle gå mange skridt tilbage
og lave nogle korte fremadsendelser hvor hun kan se figuranten - så vi
prøver ideen med de to figuranter.

Jeg skal nok fortælle hvordan det går.

Hilsen

Mette Sofie

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 10-02-03 08:31

Hej Søren o.a.

> Min hund er ALDRIG blevet snydt! Jeg har fra start af haft en suveræn træner
> (som er hundefører ved politiet) og han har sagt, at vi ALDRIG må sende
> vores hund ud på en rundering uden der er noget at gå efter.

Sally, vores rottweilertæve, synes det er sjovt at rundere også selvom hun endnu
aldrig har fundet en mand bag noget skjul. Får hun en apportering i nærheden af
en skjul smutter hun sommetider lige den vej fordi det er så sjovt.

/Kim