Win 98 SE vil ikke starte op med 1024 MB r~
Fra : Kenth Jensen

Dato : 06-02-03 18:31

Hej

Jeg er løbet ind i et problem, efter montering af 2 * 512 MB PC133 RAM på
mit ECS K7SEM bundkort vil Windows 98 second edition ikke starte op.

Under opstart skriver den "starting win 98" på sædvanlig vis hvorefter der
er aktivitet på hardddisken nogle sekunder, hvorefter der ikke sker en skid.

Hvis jeg starter den op i safe mode går det helt fint, og under system
properties skriver den også at den har 1024 MB RAM.

Hvis jeg kun kører med en klods på 512 går det helt fint, jeg har prøvet
begge enkeltvis uden problemer, og manualen til motherboardet siger også at
det skulle kunne håndtere 1024 MB.

Er der en eller anden begrænsning i Win 98 på et vist antal MB RAM?

Hvorfor kan den godt starte op i safe mode men ikke normal mode?

På forhånd tak

Hilsen Kenth

Fra : Jacob Jespersen

Dato : 06-02-03 18:36

Tror at du skal prøve at windows update din computer,
da jeg mener at det ikke er muligt at have så meget
ram i en almindelig Windows 98...

Jacob Jespersen

Fra : Kenth Jensen

Dato : 06-02-03 18:36

Jacob Jespersen <fonsie@nork.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b1u68r$dor$1@sunsite.dk...
> Tror at du skal prøve at windows update din computer,
> da jeg mener at det ikke er muligt at have så meget
> ram i en almindelig Windows 98...
>
> Jacob Jespersen

Men virker det så ikke mærkeligt at den godt vil starte op i safe mode?

Hilsen Kenth

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 06-02-03 18:54

Kenth Jensen wrote:
> Er der en eller anden begrænsning i Win 98 på et vist antal MB RAM?

Ja, den ene GB er for meget. Husk på at da Win98 kom på gaden så var der
ikke mange maskiner som blev leveret med mere en 16 MB ram, og 128 MB
ram var vild luksus eller noget på servere.

> Hvorfor kan den godt starte op i safe mode men ikke normal mode?

Formodentlig fordi den ikke indlæser en masse drivere m.m. og derfor
ikke laver det check som går galt.

Prøv det her:

http://www.soyousa.com/support/index.php?answer_id=99

som dog ikke er en perfekt løsning. (Da du begrænser Windows til at
benytte de 768 MB.)

Mvh

Bruno

Fra : Kenth Jensen

Dato : 06-02-03 19:03

> Prøv det her:
>
> http://www.soyousa.com/support/index.php?answer_id=99
>
> som dog ikke er en perfekt løsning. (Da du begrænser Windows til at
> benytte de 768 MB.)

Øh, dette link bringer mig blot til en FAQ hvor jeg ikke kunne finde noget
om mit problem, er linket korrekt?

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 07-02-03 01:29

Kenth Jensen wrote:
> Øh, dette link bringer mig blot til en FAQ hvor jeg ikke kunne finde noget
> om mit problem, er linket korrekt?

?

Citat fra der hvor linket peger:
Windows 98/98SE cannot support more than 1GB memory. error
message"Insufficient Memory to Initialize Windows".

If your computer has 1 gigabyte (GB) or more of random-access memory
(RAM) installed, Windows may not start. Also, when you try to start your
computer, you may receive the following error message:

1. Insufficient memory to initialize Windows.
2. Quit one or more memory-resident programs or remove unnecessary
utilities from your CONFIG.SYS and AUTOEXEC.BAT files, and restart your
computer.

This behavior may also occur during Windows Setup, or when you try to
start Windows for the first time.

RESOLUTION
To work around this issue, add the following line to the [386enh]
section of the System.ini file:

MaxPhysPage=30000

This limits the amount of physical RAM that Windows can access to 768
MB. To do so, use the following steps:

1. Use any text editor (such as Notepad) to edit the System.ini file.
2. Add the following line in the [386Enh] section of the file
MaxPhysPage=30000
3. Save the file, and then restart your computer
Jeg synes da egentlig det dækker ret godt eller?

Mvh

Bruno

Fra : Kenth Jensen

Dato : 07-02-03 06:28

> [...]
>
> Citat fra der hvor linket peger:
klip
> Jeg synes da egentlig det dækker ret godt eller?

Jeg kommer altså stadig ikke til denne side som du omtaler, men problemet er
løst på anden vis.

Tak for hjælpen

Hilsen Kenth

Fra : Kenth Jensen

Dato : 06-02-03 19:18

> Ja, den ene GB er for meget. Husk på at da Win98 kom på gaden så var der
> ikke mange maskiner som blev leveret med mere en 16 MB ram, og 128 MB
> ram var vild luksus eller noget på servere.

I følge nedenstående artikel fra Microsoft skulle Win 98 kunne håndtere 1 GB
men jeg har jo også 1,024 GB, er det mon det der er problemet?
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;304943

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 07-02-03 01:33

Kenth Jensen wrote:
> I følge nedenstående artikel fra Microsoft skulle Win 98 kunne håndtere 1 GB
> men jeg har jo også 1,024 GB, er det mon det der er problemet?
> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;304943

Du har 1024 MB hvilket er = 1 GB medmindre vi altså taler harddiske hvor
fabrikanterne snyder. Husk på at computere er basseret på det binære
talsystem så 1KB er 1024 Bytes, 1 MB er 1024 KB osv.

Mvh

Bruno

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-02-03 19:36

"Kenth Jensen" <kenth.susanne@FJERN_DETTE_postman.dk> skrev :

>I følge nedenstående artikel fra Microsoft skulle Win 98 kunne håndtere 1 GB
>men jeg har jo også 1,024 GB, er det mon det der er problemet?

Du har vel 1024 MB ram, som er det samme som 1GB.

Fra : Floffer Poffer

Dato : 06-02-03 19:11

læs et link som dette http://www.ati.com/support/infobase/3835.html

Fra : Kenth Jensen

Dato : 06-02-03 20:14

> læs et link som dette http://www.ati.com/support/infobase/3835.html

Det var lige det der skulle til, nu virker det.

Mange tak til alle der hjalp.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvor vidt dette ikke bare gør det samme som hvis
man pillede den ene RAM klods ud, eller hvad påvirker det?

Hilsen Kenth

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 06-02-03 19:14

> [...]
RAM på
> mit ECS K7SEM bundkort vil Windows 98 second edition ikke starte

[snip]
> [...]
RAM?

> Hvorfor kan den godt starte op i safe mode men ikke normal mode?

Prøv at begrænse vcache:
http://www.wintip.dk/hotspots/em/em3.htm

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.

Fra : sls

Dato : 06-02-03 19:51

Har ikke selv haft problemet, men min kammerat havde.
Han kunne også godt starte i safe mode, men når han startede normalt op, og
den indlæste grafikdriverne, så døde den. Han fandt så et prg. der hed noget
med cashman, og så kørte det igen.

Mvh sls

Fra : Karsten Jensen

Dato : 06-02-03 19:17

Hi Kenth Jensen, du skriver:

> [...]
> siger også at det skulle kunne håndtere 1024 MB.
>
> Er der en eller anden begrænsning i Win 98 på et vist antal MB RAM?

Her er et link med tips ang. store mængder RAM
http://www.wintip.dk/9x/trimning/ram.htm Måske kan det hjælpe

Karsten Jensen

Ved svar pr. email, fjern et.
When replying by email, remove one.