Skærme
Fijala 3554
Slukke en skærm
Fra : ChristianTC

Dato : 06-02-03 16:15

Jeg har snakket med en af mine kammerater (vi har begge lige fået ny skærm)
og han siger at en skærm kan tage skade hvis man slukke den tit. Altså når
man lige går væk fra computeren slukker jeg den altid og når jeg kommer
tilbage til den måske 8-10 minutter efter tænder jeg den igen. Det er da
ikke skadeligt for skærmen, eller hvad?

MVH
Christian

Fra : Madsen

Dato : 06-02-03 16:34

ChristianTC skrev:

> Altså når man lige går væk fra computeren slukker jeg den altid og
> når jeg kommer tilbage til den måske 8-10 minutter efter tænder
> jeg den igen. Det er da ikke skadeligt for skærmen, eller hvad?

Det kan vel højest være skadeligt for knappen man trykker på, men
hvorfor ikke bare stille skærmen til at slukke efter 8-10 minutters
inaktivitet? Så slipper du for at trykke på knappen.

Madsen.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 06-02-03 16:51

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in

> Det kan vel højest være skadeligt for knappen man trykker på, men
> hvorfor ikke bare stille skærmen til at slukke efter 8-10 minutters
> inaktivitet? Så slipper du for at trykke på knappen.

Min skærm slukker ikke når jeg sætter Windows til at slukke for den -
så går den bare i standby - og der bruger den stadig strøm - ved ikke
helt hvor mange Watt, men hvis man gerne vil slukke den er det nok
smartest at bruge knappen på skærmen.

Jeg har haft min skærm i 1½ år og slukker den også hver gang jeg går
fra den - det har den ikke taget skade af.

Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Rasmus Wæhrens

Dato : 06-02-03 17:30

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote:

> [...]
>så går den bare i standby - og der bruger den stadig strøm - ved ikke
>helt hvor mange Watt, men hvis man gerne vil slukke den er det nok

Efterhånden bruger moderne skærme næsten ingen strøm i standby mode,
så jeg er helt holdt op med at slukke. Min TFT bruger under 2W i
standby - mit 32" TV bruger kun 0,55W i standby.

Hvis man endelig skal slukke for noget må det da alle de elendige
trafoer til subwoofer/højttalere, printer, cradle osv.
--
Rasmus Wæhrens

Fra : Madsen

Dato : 06-02-03 16:56

Flemming Joensson skrev:

> [...]
> ved ikke helt hvor mange Watt, men hvis man gerne vil slukke den
> er det nok smartest at bruge knappen på skærmen.

Nå ja. Det var en tanketorsk fra min side. Standby er jo ikke det
samme som off.

> Jeg har haft min skærm i 1½ år og slukker den også hver gang jeg
> går fra den - det har den ikke taget skade af.

Det er lidt forskelligt hvad jeg gør, men jeg har også brugt knappen
på fronten mange gange i den tid jeg har haft min nuværende skærm og
det er den ikke blevet ringere af.

Madsen.

Fra : ChristianTC

Dato : 06-02-03 17:31

> [...]
>
> Det er lidt forskelligt hvad jeg gør, men jeg har også brugt knappen
> på fronten mange gange i den tid jeg har haft min nuværende skærm og

Jeg synes også at det lød lidt mærkeligt at den kunne tage skade af det, så
tak for alle svarene =O)

MVH
Christian

Fra : Rune Christiansen

Dato : 06-02-03 18:29

"ChristianTC" <christoffertheviking@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> "Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg synes også at det lød lidt mærkeligt at den kunne tage skade af det,

> tak for alle svarene =O)
>
> MVH
> Christian

Det er faktisk ikke helt rigtigt, de fleste elektriske/elektroniske
apparater går i stykker ved enten opstart eller når det slukkes, Ikke når
de bare kører... (selvfølgelig med forbehold for klodsede kvinder ,
tabte apparater osv.)

/rune

Fra : WE

Dato : 06-02-03 23:26

Så slukker den jo, når manden kommer tilbage og vil bruge den

Fra : Madsen

Dato : 07-02-03 02:52

WE skrev:

> Så slukker den jo, når manden kommer tilbage og vil bruge den

Ja, jeg kan godt se at mit svar var helt ude i hampen. A'beklawer.

Madsen.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 07-02-03 12:01

Hej

> [...]
> man lige går væk fra computeren slukker jeg den altid og når jeg kommer
> tilbage til den måske 8-10 minutter efter tænder jeg den igen. Det er da

Det er ikke direkte skadeligt at slukke og tænde skærmen, men det slider
mere på elektronikken og opstartsforløbet er strømkrævende. Så jeg tror
næppe du sparer noget på elregningen, så længe det kun er 10 min. du er væk
fra skærmen.

Jeg mener holdbarheden nedsættes, hvis et tv eller monitor slukkes og tændes
mere hyppigt. Op og nedkøling af komponenter giver også tendens til dårlige
forbindelser.

Mvh
Hans