Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Re: Tabsfri crop af JPEGs - Et program und~
Fra : Poul Krogh

Dato : 06-02-03 12:23

Hej, har prøvet dit program og syntes det er rigtig fedt. Kan næsten råbe
ENDELIG.
Har dog et par ønsker/forslag til forbedring, det er jo det du gerne vil
have.

1)
Hvis man har valgt en meget stor (feks. 1000 pixel) højde på thumbnails,
bliver billedet for bredt til at kunne vises på en feks. 1024 skærm (hvis
billedet ligger i 4:3 format) nemlig 1333 pixels. Det kunne være dejligt
hvis man kunne beholde denne zoom-instilling men bare kunne flytte billedet.
Altså stadig havde et billede på 1333x1000 pixels, men bare kunne flytte den
del man gerne vil have vist på skærmen. Feks. via scrollbarer nedenunder og
ved siden af billedet.
Således at man stadig får den dejlige præcision, samtidig med at man kan få
lov til at sætte crop-rektanglen hvor man vil (dette er vel meningen med
programmet )

2)
Måske alle subfoldere som valgmulighed når der åbnes en folder

3)
Måske en bar der indikerer om den er færdig med at genindlæse efter resize
af thumbnails feks. fra large til huge, eller på anden måde forhindrer en i
at trække i baren eller trykke på knapper mens den arbejder. Dette er vist
en generel tendens blandt os brugere, og gør kun programmet langsommere og
så sker der pludselig ting og sager når så programmet endelig er klar til at
tage sig af alle indputtene.

4)
Evt. mulighed for ikke at fjerne billderne fra programmet når de er cropped,
så man feks. kan lave flere forskellige beskæringer af samme billede.
Selvfølgelig skal man huske at ændre navnet på filen ellers overskrives den
promte. notch notch know what i mean, know what i mean ? En mulighed for at
blive advaret inden den overskriver billeder, eller automatisk navngivning
med nummerering 1,2,3, etc.

5)
Evt. mulighed for at indlæse de nye cropped billeder til sammenligning
(feks. flueben i File --> Preferences menuen) !? Er måske noget der ikke vil
blive brugt så meget, men kunne være dejligt en gang imellem.

6)
Lave knapper om til 90 grader cw ccw, således at feks. knapperne illustrerer
at det er 90 grader per gang, for pilene ser næsten ud som om det er 180
grader. Og skrive det i menuen, stedet for CW og CCW. Ved godt det er
trivielt og kedeligt men alligevel.

Ellers er her nogle generelle kommentarer:

Syns det vriker rimelig hurtig selv med 1000 pixels i højden, det tager lidt
tid at generere thumbs ved resize af dem, men det er jo at forvente (35
sekunder at starte programmet med de senere nævnte billeder, efter
tredoblingen (24 billeder).
Men den har rimelig store peak-memory forbrug, feks. har den 90-100 megs
peak ved 7 billeder 2288*1712 (maks. 2,2 megs, min. 580 KB, snit på 1,45
megs) + et billede på 3000*3000 men på kun 555 KB.
Og det er jo ik til at forstå ! Da den kun bruger 2,8 megs ved drift, og kun
6 - 8 megs ved en tredobling af billederne (kopierede de før beskrevede
filer to gange og ved ikke om du laver genbrug af thumbs på en eller anden
måde) Men man kan da glæde sig over at peak ikke blev større da jeg
tredoblede antallet.

Masser af access violations (på forskellige adr.) og abstract errors men er
ellers rubust over for det. Har endda fået begge på en gang.

Og hvorfor virker mussescroll ikke , den virker kun hvis man peger på
(formentlig) windows delen af framen, nemlig scrollbaren i siden.Det er
sikert ik noget du gidder rette/lave, men skulle bare brokke mig, når man
først har fået scrollhjulet ind på livet, er den ik til at undvære.

Ellers et RIGTIG godt tiltag, har manglet et program der kan lave netop
dette, ihvertfald et der ikke kræver alle dine system resourcer. Og
programmet kan fint bruges som det er nu.

Ellers fedt billede i About-menen. Er det dit hår eller !?!? hehe

Fra : Alex W

Dato : 06-02-03 13:34

Hej Toke
i ver 03.2 mangler der i beskæringsroutinen valgmuligheden til
crop-formatet samt drejning af Crop (ikke billedet)

Ellers ser det rigtig godt ud.

Jeg har lige lavet en håndfuld i 2x3 beskæring og været en tur til
fotohandlen sor at få dem fremkaldt.
Glæder mig til at se kvaliteten )

/Alex

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-02-03 14:26

Alex W says...
> Hej Toke
> i ver 03.2 mangler der i beskæringsroutinen valgmuligheden til
> crop-formatet samt drejning af Crop (ikke billedet)

Doh!

Det er mig der har været lige lidt for smart... Jeg lagde funktionen
sammen med info om tilskæringsområdet, så man skal have slået "Show
Cropsize" til under Preferences for at gøre det.

Det bliver selvfølgelig ikke bedre af at infofeltet med Cropsize er
slået fra som default.

Jeg sidder lige og roder med bedre håndtering af formaterne, så jeg
tager en kigger på det i den sammenhæng.

> Jeg har lige lavet en håndfuld i 2x3 beskæring og været en tur til
> fotohandlen sor at få dem fremkaldt.
> Glæder mig til at se kvaliteten )

Jeg må også hellere selv prøve om jeg kan se forskel på billeder der
har været genpakket og billeder der ikke har. Jeg tror ikke jeg kan,
men når man nu helt kan undgå forringelse, foretrækker jeg at gøre det.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : postkasse59@hotmail.~

Dato : 06-02-03 15:26

Hvordan er det lige man får fat i det tabsfrie cropningsprogram?
Er photoshops crop ikke tabsfri?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-02-03 15:57

Poul Krogh says...
> Har dog et par ønsker/forslag til forbedring, det er jo det du gerne vil
> have.

Puha. Her troede jeg at I var løbet tør for ideer... Jeg tager
glædeligt imod, men der kommer nok lige til at gå lidt tid, før jeg får
lavet det hele.

> [...]
> hvis man kunne beholde denne zoom-instilling men bare kunne flytte billedet.

Det burde ikke være så vanskeligt. Jeg kigger på det.

> 2)
> Måske alle subfoldere som valgmulighed når der åbnes en folder

Det er meget nemt, men det kan måske give en grim overraskelse, hvis
man ikke lige er bekendt med konsekvenserne? Det må blive en ekstra
menuindgang eller noget under Preferences.

> [...]
> af thumbnails feks. fra large til huge, eller på anden måde forhindrer en i
> at trække i baren eller trykke på knapper mens den arbejder.

Det er ren dovenskab at jeg ikke har lavet det endnu.

> Dette er vist en generel tendens blandt os brugere, og gør kun programmet
> langsommere og så sker der pludselig ting og sager når så programmet endelig
> er klar til at tage sig af alle indputtene.

Det må klart ikke være muligt at klikke på en masse, mens der arbejdes.
En grafisk indikation af status er mere luksus, men relativt til selve
indlæsningen koster en statusbar næsten ingenting. Vi snakker måske et
par millisekunder på en moderne maskine.

> 4)
> Evt. mulighed for ikke at fjerne billderne fra programmet når de er cropped,
> så man feks. kan lave flere forskellige beskæringer af samme billede.

Hmm... Det må blive en Advanced Option for dem der virkelig vil.

> Selvfølgelig skal man huske at ændre navnet på filen ellers overskrives den
> promte. notch notch know what i mean, know what i mean ?

Ups.

> [...]
> (feks. flueben i File --> Preferences menuen) !? Er måske noget der ikke vil
> blive brugt så meget, men kunne være dejligt en gang imellem.

Hmm... Den må jeg nok prioritere ned, medmindre andre også efterlyser
den.

> [...]
> at det er 90 grader per gang, for pilene ser næsten ud som om det er 180

Jeg prøver at lave nogle bedre.

> Og skrive det i menuen, stedet for CW og CCW. Ved godt det er
> trivielt og kedeligt men alligevel.

"Rotate 90°" og "Rotate -90°"? Så fremgår det jo ikke i hvilken
retning? Måske "Rotate right" og "Rotate left"?

[Snip Generelle tilbagemeldinger om hukommelsesforbrug]

Jeg har svaret på denne del separat.

> Og hvorfor virker mussescroll ikke ,

Jeg kunne sige at det er en mangel i driveren og at freewareprogrammet
MouseKat afhjælper det, men det er nok ikke det mest konstruktive svar.
Jeg se hvad jeg kan gøre.

> Ellers et RIGTIG godt tiltag, har manglet et program der kan lave netop
> dette, ihvertfald et der ikke kræver alle dine system resourcer. Og
> programmet kan fint bruges som det er nu.

Takker.

> Ellers fedt billede i About-menen. Er det dit hår eller !?!? hehe

Du ser ikke den hånd der holder totten. Er det ikke meget passende med
et snydebillede til et program til behandling af fotos? [Smiley]
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-02-03 01:19

Toke Eskildsen <dakwing@daimi.au.dk> wrote:

>Hmm... Det må blive en Advanced Option for dem der virkelig vil.

Som det virker nu, er det faktisk lidt forvirrende, hvis man har
saa store thumbs, at kun 1-2 er synlige ad gangen. Hvis man
f.eks. starter med at croppe billede nr. 5, og det derefter
forsvinder, kan det godt vaere lidt svaert at holde styr paa,
hvor langt man var naaet. Hvad med at lade croppede billeder
blive, men markere dem tydeligt, f.eks. med en anden farve ramme?

>Hmm... Den må jeg nok prioritere ned, medmindre andre også efterlyser
>den.

Jeg er ikke helt sikker paa, hvad der efterlyses her, men jeg
kunne godt taenke mig en preview-knap. Jeg har efterhaanden
beskaaret en del billeder med andre programmer, og jeg finder det
altid svaert at bedoemme paa forhaand, om et billede vil fungere
efter cropning, fordi jeg ikke kan abstrahere fra den del af
billedet, der ligger uden for rammen. (Brugeren er defekt,
reparer programmet.)

Maaske kunne det kombineres med pkt. 4, aaledes at det billede,
der bliver haengende i vinduet, er den croppede version. Saa
skulle der bare tilfoejes en Undo-knap til at fortryde cropningen
og slette den nye fil, samt en "Show original"-knap for det
tilfaelde, at man faktisk _skal_ lave flere beskaeringer af samme
original.

[...]
>"Rotate 90°" og "Rotate -90°"? Så fremgår det jo ikke i hvilken
>retning?

Enig. Folk, der arbejder meget med CAD eller matematik, vil nok
mene, at en positiv vinkel er mod uret. De fleste andre vil
taenke modsat.

Og saa et par af mine egne observationer (der er vistnok en del
sammenfald med andres tidligere indlaeg):

Tastaturgenveje:
Piletaster flytter det croppede omraade. Fint.

Enter udfoerer cropningen. Ogsaa fint, men jeg faar mange
"Abstract Error" eller "Access Violation". Langt flere, end naar
jeg bruger knappen. (WinXP DK SP0)

PgUp/PgDown aendrer stoerrelsen. Narh. Her ville jeg i de
facto-standardiseringens hellige navn hellere have samme
genvejstaster som i nogle af de populaere billedbrowsere, incl.
den, der er indbygget i WinXP:
PgUp/PgDown hopper til forrige eller naeste billede.
Numpad+ og Numpad- aendrer stoerrelsen af beskaeringen.

(I billedbrowserne bruge Numpad+ og Numpad- egentlig til aendring
af zoom-faktoren, saa helt det samme bliver det ikke, men jeg
tror, at det alligevel vil virke "intuitivt rigtigt".)

Navngivning:
Jeg er lidt hysterisk med, at et redigeret billede aldrig maa
hedde det samme som originalen, uanset hvor det laegges. Det
ville vaere rart, hvis man kunne definere en fast tekst, som blev
lagt til alle filnavne. F.eks. fast tekst "_crop##" ville foere
til, at pict0888.jpg i den croppede udgave kom til at hedde
pict0888_crop00.jpg, og en yderligere cropning af samme original
kom til at hedde pict0888_crop01.jpg osv.

Mulighed for at give filnavn som argument ved opstart:
Hvis man i Windows laver en alternativ association af jpg-filer
til dit program, kan man starte programmet ved at finde filen i
Stifinder, hoejreklikke paa den, vaelge "Aabn med" og vaelge
JPEGCrops i menuen. Eller rettere, det kan man ikke, for
JPEGCrops lytter ikke efter argumenter og starter derfor op uden
at loade billedet.

Hvis du tilfoejer den funktionalitet, skal der selvfoelgelig
helst ogsaa vaere en mulighed for (halv)automatisk at indlaese
alle oevrige billeder i samme bibliotek, naar programmet bliver
startet paa den maade.

Mulighed for stor visning af aktuelt billede:
Det kunne vaere rart, hvis man ude i venstre side kunne have en
kolonne med smaa thumbs, mens resten af programvinduet viste det
aktuelle billede og crop-rammen i stoerst mulig visning. Altsaa
ligesom eksempelvis Vallen Jpegger goer (Skaermdumpet viser en
lidt forvirrende visning med to kolonner med thumbs, men det
reduceres til en enkelt kolonne, hvis man reducere bredden af
undervinduet):
http://tucows.inet.tele.dk/mmedia/preview/218060.html

Belysningsjusteringer:
Er det korrekt forstaaet, at JPEG-formatet ogsaa giver mulighed
for at aendre lysstyrke og kontrast tabsfrit? Kunne det indbygges
i dit program, saa man kunne ordne alt paa een gang?

Ellers tak for et godt program. Det er allerede nu saa langt, at
det fremover vil vaere mit foretrukne til beskaering.

Hvis du yderligere laener dig lidt mere op ad funktionaliteten i
billedbrowsere som AcDeeSee og IrfanView, tror jeg, at det ogsaa
kunne blive mit foretrukne program til gennemsyn af billeder,
naar jeg skal udvaelge til "fremkaldelse".

Jeg kan se paa din hjemmeside, at jeg er blevet krediteret. Det
er ufortjent, eftersom der er blevet sat spoergsmaalstegn ved den
oplysning om DPI, som jeg bidrog med. Men hvis jeg endelig skal
staa der, saa er efternavnet altsaa Olesen.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-02-03 11:28

Allan Olesen says...

> [...] Hvad med at lade croppede billeder
> blive, men markere dem tydeligt, f.eks. med en anden farve ramme?

God ide.

> Jeg er ikke helt sikker paa, hvad der efterlyses her, men jeg
> kunne godt taenke mig en preview-knap.

Den nemmeste måde er at lade programmet beskære til en midlertidig fil
og derefter kalde systemets associerede program til visning af JPEGs.

> [...]
> og slette den nye fil, samt en "Show original"-knap for det
> tilfaelde, at man faktisk _skal_ lave flere beskaeringer af samme

Jeg er ikke meget for den med "Show original". Som altid er nye
features en balancegang: Hvis der kommer alt for mange
specialfunktioner bliver det pludselig svært bare at bruge programmet
almindeligt. I hvert flad som ny bruger.

Undo er jeg mere varm på.

[Snip Hvordan indikeres roteringsretning?]

> Enter udfoerer cropningen. Ogsaa fint, men jeg faar mange
> "Abstract Error" eller "Access Violation". Langt flere, end naar
> jeg bruger knappen. (WinXP DK SP0)

Jeg har fundet ud af hvad det skyldes (eller hvad jeg tror det
skyldes). Jeg vil rette det til næste version.

[Snip +/- forstørrer og formindsker, pageup/pagedown skifter billede]

Fair nok. Jeg er vist bare miljøskadet af Thumbs+.

[Snip Automatisk ændring af filnavne]

> F.eks. fast tekst "_crop##" ville foere
> til, at pict0888.jpg i den croppede udgave kom til at hedde
> pict0888_crop00.jpg, og en yderligere cropning af samme original
> kom til at hedde pict0888_crop01.jpg osv.

Så har vi igen problemet med specialfunktioner. Automatisk nummerering
er kun nødvendigt, hvis den normale arbejdsgang involverer at lave
flere crops af samme billede uden ændring af navnet.

Mit gæt er at det ikke gøres særlig tit: Hvis jeg vil lave to
forskellige crops af samme billede, vil jeg normalt give dem sigende
navne som "Strand_10x15.jpg" eller "Strand_maage_udsnit.jpg".

> Mulighed for at give filnavn som argument ved opstart:

S'føli. Det er nemt nok at lave, så det kommer bare på. Man kunne evt.
også tilføje et argument, der bevirkede tilskæring af alle billederne
ud fra default position af tilskæringsområdet og derefter afsluttede
programmet? Hvis nogen skulle have behov for en quick'n'dirty
tilskæring.

> [...]
> kolonne med smaa thumbs, mens resten af programvinduet viste det
> aktuelle billede og crop-rammen i stoerst mulig visning.

Det må vist blive i version 2.

> Er det korrekt forstaaet, at JPEG-formatet ogsaa giver mulighed
> for at aendre lysstyrke og kontrast tabsfrit?

Desværre nej. Justering af lysstyrke og kontrast er tabsgivende. De
nuværende kendte tabsfrie operationer (med 8/16 pixels begrænsninger)
er rotering, tilskæring, spejling, transponering ("skrå spejling") samt
anbringelse af et JPEG billede oven i et andet. Heraf mener jeg kun at
rotering og tilskæring er relevant til et program som JPEGCrops.

JPEGCrops er ikke beregnet på at være en decideret billededitor.
Hovedformålet er at gøre det nemt at producere billeder til udprint.

> [...]
> kunne blive mit foretrukne program til gennemsyn af billeder,
> naar jeg skal udvaelge til "fremkaldelse".

Dertil kommer det næppe. ACDsee og IrfanView er _meget_ mere
gennemarbejdede og er i en helt anden klasse som billedvisere.
Det ville være bedre den anden vej rundt: Indbygning af et
tilskæringsværktøj i de programmer, i form af et plugin.

> Jeg kan se paa din hjemmeside, at jeg er blevet krediteret. Det
> er ufortjent, eftersom der er blevet sat spoergsmaalstegn ved den
> oplysning om DPI, som jeg bidrog med.

Hvis ønsker om funktionalitet ikke skal give credits, så ved jeg ikke
rigtig hvad der skal?

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 07-02-03 11:50

In <MPG.18ada897ee20f82498972e@News.CIS.DFN.DE> Toke Eskildsen <dakwing@daimi.au.dk> writes:

>Jeg har fundet ud af hvad det skyldes (eller hvad jeg tror det
>skyldes). Jeg vil rette det til næste version.

En lille ting. Gider du ikke nævne aktuel version en gang imellem
i de her postings ? Jeg var lige inde og hente version etellerandet
på din ekot.dk side og får også abstract errors, som andre har
nævnt tidligere, men jeg gætter på at du er ligeglad med flere
fejlmeldinger indtil næste version er på banen og så kunne det
jo være rart med lidt synkronisering af hvilken version vi er
nået til ?

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-02-03 19:17

Kai Birger Nielsen says...
> En lille ting. Gider du ikke nævne aktuel version en gang imellem
> i de her postings ?

Will do.

Jeg har lige lagt version 0.4.0 beta på nettet.

Den største ændring er bedre fleksibilitet ved valg af
størrelsesforhold (det tog lidt tid, da jeg lige ville lave det
ordentligt). Forhåbentlig har jeg også fået udryddet den fejl, der smed
abstract errors en gang imellem.

Jeg har tænkt mig at arbejde lidt videre med grænsefladen til næste
version: Der skal bedre ikoner på, man skal kunne afbryde indlæsningen
af billeder og der skal være fuld tastaturnavigering.

> Jeg var lige inde og hente version etellerandet
> på din ekot.dk side og får også abstract errors, som andre har
> nævnt tidligere,

Hvis den stadig giver fejl, så råb endelig højt.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>
JPEGCrops <url: http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ >

Fra : Morten Wartou

Dato : 08-02-03 00:42

"Toke Eskildsen" <dakwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige lagt version 0.4.0 beta på nettet.

Hej Toke!

Sikkert fint program - jeg har dog ikke prøvet det endnu. :) Men - en dejlig
funktion ser det det ud til at mangle - JASCs program "After Shot" har en
genial croppingfunktion. Det der er markeret til cropping er lysere end
resten af billedet (ah, ja, det er altså lige så lyst som originalen - det
er alt det udenom der er mørkere) - det gør det utroligt let at finde det
rigtige udsnit uden hele tiden at skulle kigge på et separat preview. Hatten
af, hvis du implementerer det. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-02-03 02:39

Morten Wartou says...
> [...] JASCs program "After Shot" har en
> genial croppingfunktion. Det der er markeret til cropping er lysere end
> resten af billedet

Jeg kunne ikke lige finde ud af at lave det så snedigt, så i første
omgang har jeg bare farvet det udenom sort. Jeg kan dog bedre lide bare
at gøre det mørkere, så jeg vil arbejde lidt videre med det.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>
JPEGCrops 0.4.5 <url: http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ >

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 08-02-03 10:29

On Fri, 7 Feb 2003 19:17:27 +0100, Toke Eskildsen
<dakwing@daimi.au.dk> wrote:

>Kai Birger Nielsen says...
>
>Will do.
>
>Jeg har lige lagt version 0.4.0 beta på nettet.

Uden at have den ringeste forstand på det tekniske, har jeg fulgt
hele tråden. Programmet er jo så brugervenligt, at selv jeg kan
bruge det. Tak for det.
Jeg har et spørgsmål, da der i denne tråd findes mange, som er
særdeles godt inde i sagerne, det passer måske ikke helt ind i
tråden meen,
Når jeg har taget et digitalt billede på den "forkerte led", kan
det hænde at en person ligger ned og fylder hele billedet, jeg
kan ikke rotere og croppe, uden at amputere hoved og ben, det er
jo i 4:3 og skal bruges sådan, til VCD fremvisning på TV, hvad
gør jeg, for ikke at få de to sorte felter i hver side ?
Undskyld hvis jeg forstyrrer linien i tråden.
mvh Ebbe

Fra : H. P. Holm

Dato : 08-02-03 10:55

Toke Eskildsen skrev:

> Kai Birger Nielsen says...

> Hvis den stadig giver fejl, så råb endelig højt.

Både abstract error og access violations er væk i version 0.4 hos
mig, og jeg har heller ikke set pile-taste fejlen i de seneste par
versioner.

Settings.ini fra 0.3.2 skulle slettes for at få indstillingerne i
version 0.4 til at virke. Det er selvfølgelig mit ansvar som tester
at huske det, men måske en lille notits omkring linket til download?

--
Hans

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-02-03 13:45

H. P. Holm says...
> Både abstract error og access violations er væk i version 0.4 hos
> mig,

Andre melder det samme, så jeg antager at rettelsen virkede.

> og jeg har heller ikke set pile-taste fejlen i de seneste par
> versioner.

Jeg antager så at den er væk, indtil der opdages andet.

> Settings.ini fra 0.3.2 skulle slettes for at få indstillingerne i
> version 0.4 til at virke. Det er selvfølgelig mit ansvar som tester
> at huske det, men måske en lille notits omkring linket til download?

Mystisk. Der burde ikke have været problemer. Hvad var det mere præcist
der ikke virkede?
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>
JPEGCrops 0.4.0 beta <url: http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ >

Fra : H. P. Holm

Dato : 09-02-03 05:53

Toke Eskildsen skrev:

> H. P. Holm says...

> Mystisk. Der burde ikke have været problemer. Hvad var det mere præcist
> der ikke virkede?

Det var OK og Cancel knapperne der manglede i vinduet til indstillinger.
Reproducerbart ved skift fra version 0.3 -> 0.3.2 -> 0.4 - det skyldes
muligvis at jeg bruger store skrifttyper (125%) i Windows?

--
Hans

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-02-03 02:46

H. P. Holm says...

[Snip Problemer ved opgradering]

> Det var OK og Cancel knapperne der manglede i vinduet til indstillinger.
> Reproducerbart ved skift fra version 0.3 -> 0.3.2 -> 0.4 - det skyldes
> muligvis at jeg bruger store skrifttyper (125%) i Windows?

Det er derfor, ja. Jeg vil overveje hvordan det kan undgås i fremtiden.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-02-03 01:30

Toke Eskildsen <dakwing@daimi.au.dk> wrote:

>Undo er jeg mere varm på.

Naar bare jeg faar min visning af det croppede billede...

>Jeg har fundet ud af hvad det skyldes (eller hvad jeg tror det
>skyldes). Jeg vil rette det til næste version.

Jeg har lige hentet 0.4. Problemet ser ud til at vaere vaek her.

>[Snip +/- forstørrer og formindsker, pageup/pagedown skifter billede]
>
>Fair nok. Jeg er vist bare miljøskadet af Thumbs+.

Aah, nej. Er der flere saedvanlige maader at navigere paa?

Jeg har for oevrigt bemaerket, at beskaeringsrammen vandrer opad,
hvis man bliver ved med at holde PgUp nede, efter at rammen har
naaet fuld stoerrelse. Men det har vel kun kosmetisk betydning.

>Så har vi igen problemet med specialfunktioner. Automatisk nummerering
>er kun nødvendigt, hvis den normale arbejdsgang involverer at lave
>flere crops af samme billede uden ændring af navnet.

Jeg var egentlig foerst og fremmest interesseret i en automatisk
omdoebning.

Jeg havde bare overset, at det allerede _var_ med i 0.3.2.
Opdagede det foerst i 0.4.0 og maatte saa lige en tur tilbage for
ogsaa at finde det i den gamle. Pinligt.

Og saa havde du endda brugt noejagtigt den tilfoejelsesstreng,
jeg bagefter foreslog, bortset fra tallene. Saert.

Men lige en enkelt ting. Jeg hentede en stak billeder ind, fandt
omdoebningsfunktionen og slog den til, og saa kunne jeg ikke
forstaa, at filerne blev gemt uden at vaere omdoebt.

Indroemmet - jeg foelte mig lidt brugeragtig, da jeg flere gange
forgaeves havde vaeret inde i Preferences for at kontrollere, om
jeg nu ogsaa havde faaet krydset sat, og saa endelig kom i tanker
om, at det maaske foerst virkede paa de naeste billeder, jeg
indlaeste. Men jeg tror egentlig, det er naturligt at taenke
saadan - man forbinder mentalt omdoebningen med at gemme filen,
ikke med at hente den, og derfor forventer man, at det er tidsnok
at slaa omdoebning til, lige inden man cropper.

Kort sagt: Naar man slaar omdoebning til, vil det maaske vaere en
ide, at indholdet af feltet Filename for allerede indlaeste
billeder automatisk bliver opdateret med det omdoebte filnavn.

(Saa kan man spekulere over, hvad der skal ske i den situation,
hvor brugeren allerede selv har vaeret i gang med manuel
omdoebning paa det tidspunkt, hvor han slaar funktionen til.)

>S'føli. Det er nemt nok at lave, så det kommer bare på.

Fint. Nu bliver jeg endnu mere kraevende, for jeg har taenkt mig
om:
Udskift "filnavn" med "filnavne" i min anmodning.

Altsaa saa man kan markere 30 billedfiler i et bibliotek, vaelge
Aabn med... JPEGCrops, og saa starter JPEGCrops og indlaeser
alle 30 billeder, klar til beskaering.

Men saa vidt jeg lige kan se, vil Windows kalde programmet med
hvert filnavn som et argument. Er der mon en oevre graense, hvor
enten Windows eller Delphi loeber toer for argumenter og begynder
at slaas?

> [...]
>ud fra default position af tilskæringsområdet og derefter afsluttede
>programmet? Hvis nogen skulle have behov for en quick'n'dirty

Det ville nok ikke vaere en funktion, jeg kom til at bruge.

Det er for boevlet at skulle finde og indsaette det rigtige
ekstra argument i en genvej, isaer naar du allerede har indbygget
en knap med en Crop All-funktion, hvor man trods alt har en
mulighed for foerst lige at skimme billederne igennem og rette de
mest indlysende fejlbeskaeringer.

Under Linux, hvor gode programmer helst skal kunne kaldes fra
scripts og derfor helst skal kunne koeres i non-interactive mode,
ville jeg have en anden holdning. Men paa den anden side ville
jeg jo nok slet ikke bruge et GUI-program i den situation.

>Desværre nej. Justering af lysstyrke og kontrast er tabsgivende.

Jeg maa ved lejlighed faa kigget paa, hvordan JPEG-kompressionen
fungerer.

Jeg mener at have laest engang, at man inden for hver enkelt blok
konstruerer nogle tilnaermede matematiske funktioner, som
beskriver farveforloebene hen over blokken. Det har jeg altid
troet paa, fordi det passer meget godt med, at man ser en form
for oversving i lysstyrken, naar man passerer en brat overgang
mellem lyst og moerkt paa et JPEG-billede.

Og hvis det er rigtigt, skulle man jo tro, at man kunne redigere
de matematiske funktioner, saa i hvert fald lysstyrken kunne
aendres ved simpelthen at aendre funktionernes begyndelsespunkt.
Men paa den anden side havde nogen jo nok gjort det, hvis jeg
havde haft ret.

>JPEGCrops er ikke beregnet på at være en decideret billededitor.
>Hovedformålet er at gøre det nemt at producere billeder til udprint.

Enig. Men i hvert fald i mit eget tilfaelde inkluderer den opgave
naesten altid aendring af belysningen paa nogle over- eller
underbelyste billeder.

Men kan det ikke goeres tabsfrit, kan det naturligvis vaere
ligemeget.

>Det ville være bedre den anden vej rundt: Indbygning af et
>tilskæringsværktøj i de programmer, i form af et plugin.

Det maatte du for min skyld gerne tage penge for.

>Hvis ønsker om funktionalitet ikke skal give credits, så ved jeg ikke
>rigtig hvad der skal?

Nu havde jeg jo ikke bidraget med oensker, da du krediterede mig,
men det maa vi saa forklare med clairvoyance.

Et par kommentarer mere til 0.4:

Rotation:
Jeg kan se, at du har tilfoejet en "Flip Aspect". Det er fint, at
man har valget, men det ville vaere rart, hvis krydset automatisk
blev sat/fjernet, hver gang man roterede et billede 90 grader. I
langt de fleste tilfaelde vil man jo ikke beskaere paa tvaers af
et billede.

Maaske skulle funktionen ogsaa kombineres med en detektion af, om
billedet allerede er rejst ved indlaesning, saa krydset ogsaa
kunne saettes her.

Blokering af knapper under indlaesning af billeder:
Det er blevet efterlyst af nogen. Jeg har faktisk ikke turdet
teste, om det er blevet implementeret. Men burde programmet ikke
aendre musemarkoeren til et timeglas, mens brugeren er sat uden
for indflydelse?

Sprogligt:
Jeg er ikke sikker, men det hedder vist "crop area" og ikke
"croparea"?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-02-03 02:29

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
>aendres ved simpelthen at aendre funktionernes begyndelsespunkt.
>Men paa den anden side havde nogen jo nok gjort det, hvis jeg

En hurtig soegning paa Google viste, at andre _har_ gjort det -
eller i hvert fald haevder det.

Paa www.pegasusimaging.com kan man finde et program ved navn
ImagesASaP!, som ifoelge pdf-manualen kan aendre lysstyrke,
kontrast og diverse farvevaerdier tabsfrit.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-02-03 08:48

Allan Olesen says...

[Snip Tabsfri ændring af lysstyrke og kontrast i JPEGs?]

> Paa www.pegasusimaging.com kan man finde et program ved navn
> ImagesASaP!, som ifoelge pdf-manualen kan aendre lysstyrke,
> kontrast og diverse farvevaerdier tabsfrit.

Ja, jeg har set på det. Det er ikke tabsfrit, men jeg må indrømme at
det er noget der ligner. Man ændrer på dele af de eksisterende data, så
der kommer automatisk afrundingsfejl, men i forhold til en komplet
genpakning af billedet er disse ændringer meget pæne.

Det er dog kun muligt at lave lineære ændringer som f.eks. kontrast og
lysstyrke. En funktion som gammacorrection ændrer ikke med samme faktor
for hver pixel, og er derfor umulig uden genpakning.

Jeg vil prøve at undersøge hvor svært det er at implementere. Jeg kan
selvfølgelig bare købe licens til
<url: http://www.hallogram.com/pictools/ >... Kun $1999. [Smiley]

Og så røg vi vist uden for fotogruppens område.
XFUT til dk.edb.programmering

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-02-03 02:39

Allan Olesen says...

[Snip Automatisk omdøbning]

> [...]
> hvor brugeren allerede selv har vaeret i gang med manuel
> omdoebning paa det tidspunkt, hvor han slaar funktionen til.)

Så skal navnet vel ikke ændres for de filer der allerede er omdøbte?

[Snip Filnavne som argumenter]

> Fint. Nu bliver jeg endnu mere kraevende, for jeg har taenkt mig
> om:
> Udskift "filnavn" med "filnavne" i min anmodning.

Det er ikke mere besværligt at lave. Det er hermed gjort.

> Altsaa saa man kan markere 30 billedfiler i et bibliotek, vaelge
> Aabn med... JPEGCrops, og saa starter JPEGCrops og indlaeser
> alle 30 billeder, klar til beskaering.

God ide. Jeg vil prøve at finde ud af at tilføje programmet til
højrekliksmenuen, så brugeren ikke behøver gå omkring "Åbn med...".

> [...]
> hvert filnavn som et argument. Er der mon en oevre graense, hvor
> enten Windows eller Delphi loeber toer for argumenter og begynder

Det burde der ikke være, men den brokkede sig, da jeg prøvede med mere
end 40 filer. Jeg undersøger sagen.

[Snip JPEG formatet og hvad der er tabsgivende]

> Jeg mener at have laest engang, at man inden for hver enkelt blok
> konstruerer nogle tilnaermede matematiske funktioner, som
> beskriver farveforloebene hen over blokken. [...]

Det passer også fint med opsplitningen i 16x16 pixels blokke (de kan så
også være 8x16, 16x8 eller 8x8 pixels(?)) ved crop.

> Og hvis det er rigtigt, skulle man jo tro, at man kunne redigere
> de matematiske funktioner, saa i hvert fald lysstyrken kunne
> aendres ved simpelthen at aendre funktionernes begyndelsespunkt.

Jeg ved ikke nok til at kunne sige noget definitivt, men det er
omtrentligt sådan jeg forstår det. Det er nok det Pegasus Imaging leger
med.

> [...]
> blev sat/fjernet, hver gang man roterede et billede 90 grader. I
> langt de fleste tilfaelde vil man jo ikke beskaere paa tvaers af

Jeg vil overveje den, men jeg er lidt bange for at det bliver i stil
med Microsoft Words "hjælp", der har det med at irritere nogle brugere.

> Maaske skulle funktionen ogsaa kombineres med en detektion af, om
> billedet allerede er rejst ved indlaesning, saa krydset ogsaa
> kunne saettes her.

Den er jeg til gengæld med på. Det er også sådan Thumbs+ gør det.

> Blokering af knapper under indlaesning af billeder:
> Det er blevet efterlyst af nogen. Jeg har faktisk ikke turdet
> teste, om det er blevet implementeret.

Det var det ikke, men det er det nu. Der popper et lille vindue med en
af de der blå rektangler og en cancel-knap op.

> Jeg er ikke sikker, men det hedder vist "crop area" og ikke
> "croparea"?

Det lyder rigtigt.

Tak for hjælpen.

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-02-03 11:58

Toke Eskildsen <dakwing@daimi.au.dk> wrote:

>Så skal navnet vel ikke ændres for de filer der allerede er omdøbte?

Enig.

[...]
>God ide. Jeg vil prøve at finde ud af at tilføje programmet til
>højrekliksmenuen, så brugeren ikke behøver gå omkring "Åbn med...".

Var du ikke lige bange for at blive for Word'sk, eller hvad du
kaldte det? Jeg haaber i hvert fald, at en saadan funktion bliver
valgfri.

Men en automatisk tilfoejelse til "Aabn med..." ville ikke vaere
af vejen.

>Jeg vil overveje den, men jeg er lidt bange for at det bliver i stil
>med Microsoft Words "hjælp", der har det med at irritere nogle brugere.

Jeg er ikke sikker. Jeg tager masser af billeder paa hoejkant.
Det skyldes, at jeg allerede paa det tidspunkt har bestemt mig
til, at billedet tager sig bedst ud i en lodret beskaering. Saa
er chancerne ret smaa for, at jeg aendrer mening, naar jeg gaar i
gang med at rette beskaeringen til 2:3.

Efter min mening er det mest rigtige og naturlige, at billedets
default-beskaeringsformat foelger retningen af billedets
originale format - ogsaa efter man har roteret billedet op i
lodret, saa det staar som man tog det.

Men maaske et ekstra kryds under Preferences, hvis vi ikke kan
blive enige om, hvad der er at foretraekke?

[...]

>Tak for hjælpen.

Selv tak.

Jeg har i oevrigt lige installeret 0.4.5 paa en Win98 baerbar med
800x600 skaerm. Felterne til hoejre for billedet mangler ("Flip
aspect" osv.). Er det taget ud af 0.4.5 eller er den bare ikke
gode venner med Win98?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Per, Odense

Dato : 10-02-03 12:50

I news:3e4785a0$0$133$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk , skrev Allan
Olesen <aolesen@post3.tele.dk> , bl.a. :
> [...]
> 800x600 skaerm. Felterne til hoejre for billedet mangler ("Flip
> aspect" osv.). Er det taget ud af 0.4.5 eller er den bare ikke

Er det alle felterne du mangler? - når jeg kører >wiew - Small, er Flip
Aspect skjult. Feltet kan først ses når jeg kører Medium eller større.
Win ME, bærbar, 1024x768
Jeg har oplevet en enkelt gang efter nyinstallation (Jeg sletter den gamle
version før jeg pakker den nye ud - det er måske ikke nødvendigt?) at
felterne manglede indtil programmet havde været lukket en gang, og filen
"settings.ini" blev dannet.

--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-02-03 13:34

"Per, Odense" <per.herholdt@***tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>version før jeg pakker den nye ud - det er måske ikke nødvendigt?) at
>felterne manglede indtil programmet havde været lukket en gang, og filen

Tilsyneladende det samme her. Samtlige felter manglede, men efter
en genstart af programmet var de der.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-02-03 15:12

Per, Odense says...

[Snip Infofeltet]

> Er det alle felterne du mangler? - når jeg kører >wiew - Small, er Flip
> Aspect skjult. Feltet kan først ses når jeg kører Medium eller større.
> Win ME, bærbar, 1024x768

Det er rettet.

> [...]
> version før jeg pakker den nye ud - det er måske ikke nødvendigt?) at
> felterne manglede indtil programmet havde været lukket en gang, og filen

Jeg bestræber mig på at man ikke behøver at slette gammel installation
ved opgradering. Settings skulle gerne blive overført.

Den fejl du og Allan beskriver har jeg fundet og rettet: Nu skulle
infofeltet gerne fungere ordentligt (men det er næppe grund nok til at
opgradere fra 0.4.5 til 0.4.6, medmindre I har særligt behov).
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>
JPEGCrops 0.4.6 <url: http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ >

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-02-03 12:42

> [...]

>infofeltet gerne fungere ordentligt (men det er næppe grund nok til at
>opgradere fra 0.4.5 til 0.4.6, medmindre I har særligt behov).

Vi kan slet ikke opgradere fra 0.4.5 til 0.4.6. Du har kun lavet
en opgradering fra 0.4.6 til 0.4.6.

[Dukker mig]

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-02-03 15:08

Allan Olesen says...

[Snip Tilføjelse til højrekliksmenu]

> Var du ikke lige bange for at blive for Word'sk, eller hvad du
> kaldte det? Jeg haaber i hvert fald, at en saadan funktion bliver
> valgfri.

Jeg får selv fniller af programmer der uprovokeret ændrer på
højrekliksmenue, så bare rolig. Det bliver valgfrit.

[Snip Toke: Roter crop area sammen med billedet - Lidt for smart?]

[Allan: Næh, det er det mest naturlige]

> Men maaske et ekstra kryds under Preferences, hvis vi ikke kan
> blive enige om, hvad der er at foretraekke?

Det er nok måden.

Jeg skal have ryddet lidt ud i preferences, men det må hellere vente
til der skal laves en version 1.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-02-03 16:07

Sendt til både dk.fritid.foto og dk.edb.programmering.pascal med
follow-up til dk.edb.programmering.pascal da emnet er ved at blive for
teknisk til dk.fritid.foto.

Programmet der snakkes om ligger på
> [...]

> tid at generere thumbs ved resize af dem, men det er jo at forvente (35
> sekunder at starte programmet med de senere nævnte billeder, efter

Jeg ved det kan gøres hurtigere hvis man accepterer lidt dårligere
kvalitet. Hvis der findes en gratis Delphi komponent til quick & dirty
JPEG visning vil jeg gerne benytte den.

> [...]
> peak ved 7 billeder 2288*1712 (maks. 2,2 megs, min. 580 KB, snit på 1,45
> megs) + et billede på 3000*3000 men på kun 555 KB.

Jeg prøvede at åbne 115 billeder på 2048x1576, large thumbnails.
Peak var nok på omkring 40MB, drift på 16MB. Hmm... Det lyder suspekt
lavt...

Jeg benytter XP. Hvilket styresystem brugte du?

> [...]
> filer to gange og ved ikke om du laver genbrug af thumbs på en eller anden

Ingen genbrug.

> Men man kan da glæde sig over at peak ikke blev større da jeg
> tredoblede antallet.

Thumbs genereres ved at hente hele det store billede, lave en
nedskaleret udgave og slette det oprindelige billede fra hukommelsen.
Dette sker sekventielt, så der burde ikke blive de store peaks.

> Masser af access violations (på forskellige adr.) og abstract errors men er
> ellers rubust over for det. Har endda fået begge på en gang.

Grr... Dem troede jeg jeg havde ordnet. Det er vel ikke så heldigt at
det kan genskabes med en fast handlingssekvens?
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Claus Christiansen

Dato : 06-02-03 21:27

Toke Eskildsen <dakwing@daimi.au.dk> wrote in

> [...]
> kvalitet. Hvis der findes en gratis Delphi komponent til quick &
> dirty JPEG visning vil jeg gerne benytte den.

.... uden at have sat mig ind i hvad tråden tidligere har beskæftiget sig
med:

Brug unitten "jpeg" fra Borland, så kan du bruge jpeg i "alle" de
tilfælde hvor du før kun kunne bruge bitmaps eller ikoner.

<klip en hel masse, som jeg heller ikke lige kan sætte mig ind i>

/Claus

--
Claus Christiansen, <mailto:NOSPAM@unipeople.dk>, leave the adr. as it is
personal: <http://unipeople.dk/~cch>; pythia: <http://www.pythia.dk>

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-02-03 22:59

Claus Christiansen says...

[Snip JPEGCrops]

> ... uden at have sat mig ind i hvad tråden tidligere har beskæftiget sig
> med:

Et program til tabsfri beskæring af JPEGs. Der skal vises en række
formindskede JPEG billeder under hinanden.

> Brug unitten "jpeg" fra Borland, så kan du bruge jpeg i "alle" de
> tilfælde hvor du før kun kunne bruge bitmaps eller ikoner.

Det er den jeg bruger nu. Den fungerer udmærket og er ikke decideret
langsom. Jeg ville bare gerne have en hurtigere.

Ellers tak for hintet.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : postkasse59@hotmail.~

Dato : 06-02-03 16:56

Kunne godt tænke mig at vide hvordan man sætter en fixed aspect
ratio udover defaulten 2:3? Det er jo ikke altid udskriften er
15*10

Fra : postkasse59@hotmail.~

Dato : 06-02-03 17:00

postkasse59@hotmail.com skrev:
>Kunne godt tænke mig at vide hvordan man sætter en fixed aspect
>ratio udover defaulten 2:3? Det er jo ikke altid udskriften er
>15*10

Har selv fundet ud af hvordan man gør...pudsigt lille
program....jeg spørger lige igen: Er crop i photoshop ikke tabsfri?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-02-03 18:57

postkasse59@hotmail.com says...
> jeg spørger lige igen: Er crop i photoshop ikke tabsfri?

Selve handlingen at croppe i PhotoShop er tabsfri, men hvis man gemmer
billedet igen i JPEG sker der tab af kvalitet.

Man kan kompensere delvist for dette i PhotoShop, hvis det originale
JPEG billede var gemt fra PhotoShop og man tilskærer til 16 pixels
blokke og man gemmer med samme kvalitetssetting.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Madsen

Dato : 06-02-03 17:23

postkasse59@hotmail.com skrev:

> Er crop i photoshop ikke tabsfri?

Jo, men den croppede fil skal jo også gemmes igen. Hvis du åbner et
JPEG-billede i Photoshop, cropper det og gemmer i JPEG igen, så er
det croppede billede i en ringere kvalitet end originalbilledet.
Hvis du derimod gemmer det croppede billede i et tabsløst format,
så har du ikke mistet andet end det du har skåret væk. Billedet er
ikke blevet yderligere forringet.

Madsen.