Hvilke overvejelser til billede galleri?
Fra : Thomas Jensen

Dato : 06-02-03 10:56

Hej,

Jeg vil til at lave et lille feriealbum hvor jeg (og kæresten) skal kunne
uploade nogle billeder til, samt der skal være en lille beskrivelse til
hvert billede.
Jeg har adgang til php, mysql på en unix server.

se subj.

Jeg kan forestille mig at jeg skal have lavet en begræsning på størrelsen af
billederne, samt en kontrol af endelsen på de filer jeg skal uploade, men
hvad mere (udover også et login)

Thomas

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 06-02-03 14:32

Thomas Jensen wrote:
> [...]
> hvert billede.
> Jeg har adgang til php, mysql på en unix server.

Det er nok så interessant om din PHP har GD library, hvormed du kan
resize billeder, checke for billedtype osv osv...

Det giver nemlig mulighed for at uploade billeder "til display", og lade
maskinen generere thumbnails idet man uploader m.m.

Jeg kan godt anbefale at hente et af de mange photogallerier på
hotscripts.com enten til at bygge videre på, eller bare til at kigge i
koden og se hvordan det kan gøres. Det er ikke alting der er udførligt
beskrevet i manualen under GD image manipulation

Samtidig giver disse systemer (og deres spec-sheets) et godt inblik i
mulig/nødvendig funktionalitet på et galleri

/Jesper Brunholm (som for nylig har lavet et galleri på
http://phonixfolk.dk/galleri.php)

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-03 18:28

On Thu, 06 Feb 2003 14:32:26 +0100, Jesper Brunholm
<nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

>Det er nok så interessant om din PHP har GD library, hvormed du kan
>resize billeder, checke for billedtype osv osv...

GDlib2
og
netbpm
de to billedemagere, er næsten et must

> [...]
>koden og se hvordan det kan gøres. Det er ikke alting der er udførligt
>beskrevet i manualen under GD image manipulation

Jeg ville nok hellere kigge på www.sourceforge.net og søge efter
gallery - Jeg syns det er et af de største og bedste fotogallerier der
findes på markedet - Og koden er faktisk ganske nem at finde ud af. Og
er ret nemt at lave et "nyt" design ud af

Og det bruger ikke en database (endnu?)

En lille test findes her -> http://natten-i.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 06-02-03 19:44

Martin <> wrote:

> GDlib2
> og
> netbpm
> de to billedemagere, er næsten et must

Det er som man tager det... :) Jeg var okay tilfreds med NetPBM, indtil jeg
opdagede ImageMagick, som er langt bedre til de ting, som ikke lige
involverer ægte PBM-filer (hvem bruger overhovedet det format?).

Programmet "convert" fra ImageMagick-pakken kan gøre mange af de ting, man
får brug for i et billedarkiv.

Se i øvrigt http://pear.php.net/manual/en/pecl.imagick.php

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-02-03 21:03

On Thu, 06 Feb 2003 19:44:22 +0100, Jonas Koch Bentzen
<ingen.email@eksempel.dk> wrote:

>Programmet "convert" fra ImageMagick-pakken kan gøre mange af de ting, man
>får brug for i et billedarkiv.
>
>Se i øvrigt http://pear.php.net/manual/en/pecl.imagick.php

Desværre er de manual-sider på pear.php.net om imagick-ekstension'en
ikke meget værd. Man kan langt fra regne med at det der står der stadig
passer.

Men bortset fra det, så er imagick-extension'en rigtig god, kører selv
pt. med 0.93 compilet ind i en php 4.3.0, uden problemer.

Og der er massevis af eksempler med, så man kan komme i gang uden at
have manualen at kigge i.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 06-02-03 21:14

Mads Lie Jensen wrote:

> Desværre er de manual-sider på pear.php.net om imagick-ekstension'en
> ikke meget værd. Man kan langt fra regne med at det der står der stadig
> passer.

Ellers kan man jo altid kalde convert direkte via exec eller lignende.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Danni Finne

Dato : 06-02-03 14:42

> [...]
af
> billederne, samt en kontrol af endelsen på de filer jeg skal uploade, men

Hvordan skal billederne uploades? Èt eller flere ad gangen?
Skal billederne kunne grupperes sammen?
Hvordan skal billederne vises?
Skal der kunne laves en thumbnail af hvert billede?

Overvej hvordan dine billeder skal præsenteres.
Se på nettet hvad alle de andre billedgalerier kan.

Lidt at starte på :)

--
Danni

Fra : Flemming Mahler Lars~

Dato : 06-02-03 20:23

Thomas Jensen wrote:
> [...]
> hvert billede.
> Jeg har adgang til php, mysql på en unix server.

Hvis du har det, så prøv at kigge på Gallery - http://gallery.sf.net/

Det er lavet i php, kan en masse smarte ting - herunder blandt andet en
fin adgangs kontrol. Gallery 1 (den aktuelle) kører med flade filer som
database, men Gallery2, som er på vej, får en mysql-backend.

Hvis du selv vil lave dit eget, så kan det være der er en del
kode/inspiration at hente fra Gallery - folk plejer ofte at bemærke det
er ualmindelig pæn og velstruktureret kode, der ligger bag.

(( Flemming ))
--
Flemming Mahler Larsen, Online Technology @ TDC Internet
http://netfactory.dk/ , +45 3552 6452

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 07-02-03 14:18

Overvej lidt at kigge på http://www.cat-photo.com/. Eftersom du muligvis var
interesseret i at kunne se billederne inklusiv kommentarer om 10-30 år, så
er det rimeligt relevant at tænke sig godt om med hensyn til filformater
m.v.

Hvis du henter spec'en kan du måske også få nogle ideer til kravspec.

Lars.

--
Freelance programmør
Programmering mod timebetaling