[CSS] BR og linieafstand
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 06-02-03 10:21

Hej gruppe

Hvordan kan man med CSS bestemme, hvor stort et mellemrum der skal være
mellem linierne efter en <BR>?

--
Mvh. Jesper

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-02-03 10:28

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.dk> wrote in message
> Hej gruppe
>
> Hvordan kan man med CSS bestemme, hvor stort et mellemrum der skal være
> mellem linierne efter en <BR>?

Det er den normale linjeafstand der anvendes.
Den kan sættes med line-height (med værdi i pxler, pt, % eller em tror jeg
nok)

Eksempel:
style="line-height: 16 px"

hvis det er in-line.

/Per

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 06-02-03 10:34

> Det er den normale linjeafstand der anvendes.
> Den kan sættes med line-height (med værdi i pxler, pt, % eller em tror jeg
> [...]

Det hjalp ikke - der var ingen forskel?

--
Mvh. Jesper

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-02-03 10:42

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.dk> writes:

> Det hjalp ikke - der var ingen forskel?

Den skal ikke sættes på br-elementet, men på det element som teksten
står i. Så påvirker den til gengæld alle linjer, ikke kun dem omkring
br-elementet.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 06-02-03 10:41

> Den skal ikke sættes på br-elementet, men på det element som teksten
> står i. Så påvirker den til gengæld alle linjer, ikke kun dem omkring
> br-elementet.

Okay - så ville den måske ligefrem være mere egnet end <P> modellen...
Kigger lige på det.

Tak for hjælpen begge to.

--
Mvh. Jesper

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-02-03 10:44

> Det hjalp ikke - der var ingen forskel?

Du kan ikke sætte den direkte på <br>.
Der skal en block uden om, - det kan feks. gøres med et font-tag:

Men mit typografiske øje, vil nu rådgive til, at du bruger <br> som et
normalt linjeskift, så det følger linjeafstanden i resten af teksten (og
dermed den overordnede font-styling).

/Per

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-02-03 12:07

Per Christoffersen skrev:

> Der skal en block uden om, - det kan feks. gøres med et

Font er et forældet element. Man kan bruge span hvis man bare skal
bruge en inline-beholder til style.

> Men mit typografiske øje, vil nu rådgive til, at du bruger
> resten af teksten (og dermed den overordnede font-styling).

Hvis der er behov for et større mellemrum bør man bruge p - her kan
man også styre mellemrummet før og efter med css.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-02-03 10:29

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.dk> writes:

> Hej gruppe
>
> Hvordan kan man med CSS bestemme, hvor stort et mellemrum der skal være
> mellem linierne efter en <BR>?

Det kan du ikke umiddelbart. Hvis du gerne vil adskille tingene før og
efter, så vil det være mere logisk at inddele teksten i to paragraffer.
Sådan nogen kan du sætte margin før og efter (margin-top, margin-bottom).

Br-elementet laver et tvungent linjeskift i en sammenhængende blok tekst,
så det er svært at behandle dele af teksten anderledes (ikke umuligt, bare
uhensigtsmæssigt).

/L

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 06-02-03 10:38

> [...]
> så det er svært at behandle dele af teksten anderledes (ikke umuligt, bare

Tak for tippet - jeg anvender <P> og sætter margins på den.

Det bliver brugt på en chat til at give større afstand mellem de forskellige
beskeder for at øge overskueligheden, ikke på indhold som sådan.

--
Mvh. Jesper

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-02-03 10:45

> [...]
forskellige
> beskeder for at øge overskueligheden, ikke på indhold som sådan.

Så er <P> et godt valg.

/Per

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 06-02-03 10:56

> Så er <P> et godt valg.

Ja, det ender det også med at blive.
Det virker fortrinligt

--
Mvh. Jesper

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 06-02-03 11:39

Jesper Nielsen wrote:

> Hvordan kan man med CSS bestemme, hvor stort et mellemrum der skal være
> mellem linierne efter en <BR>?

line-height bestemmer højden på linjen - og dermed også, hvor meget afstand,
der er mellem linjerne.

--
Jonas Koch Bentzen