Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanning og lagring af foto's
Fra : LH Søfren

Dato : 05-02-03 23:01

Jeg skal scanne en del billeder ind på min ny HP750 (1200x2400 dpi).
Jeg vil gemme billederne i en god kvalitet (jpg) primært mhp en video-CD,
men også for at kunne lave komprimerede billeder til web.
Spørgsmålet er i hvilken "størrelse" jeg skal gemme disse for at få en god
(rimelig) kvalitet. Jeg har prøvet mig lidt frem, og "bedste" jpg-kvalitet
giver filer på ca. 14 MB - måske lidt i overkanten. Jeg har forsøgt med den
medfølgende scannersoftware og med Adobe Photoshop.
Nogle gode forslag til størrelse, f.eks. i pixel, og hvor stor filstørrelse
er rimelig for et godt billede ?

Lars Henrik
NB: fjern ".out" i mailadresse

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-02-03 23:18

LH Søfren wrote:
> [...]
> forslag til størrelse, f.eks. i pixel, og hvor stor
> filstørrelse er rimelig for et godt billede ?

Hvis du scanner papirbilleder, så er der ihvertfald ingen
grund til at bruge højeste opløsning - papirbillederne
kan ikke leve op til mere end 250-300 dpi.

Prøv at søge i gruppen - spørgsmålet bliver
drøftet jævnligt !

Jan Vestergaard
Email: jan@NOSPAMjve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Michael Holm

Dato : 06-02-03 01:37

Du skal huske på at dine filer er dit arkiv for de næste mange år. Derfor
skal du scanne i en opløsning som tillader at du kan bruge dem om 10 eller
20 år, hvor en standard farve laser printer er i 5000 DPI

Når dit scanner program siger 14MB, tales der om det ukomprimerede billede.
Prøv at scan et billede og check filstørrelsen.

Nogen sagde i et tidligere indlæg at der kun er 300DPI info i et billede (At
opløsningen i fotoet ikker er mere end 300 dpi) så scan dem i 300 DPI.

Du skal også være sikker på at du gemmer i ordentlig JPEG kvalitet. Default
på Agfas scanner software er 40% kvalitet, som (IMHO) er latterligt. Gem i
mindst 80%

--Michael

PS: Min kone har lige scannet 1400 billeder i 300 DPI, og 40% kvalitet, så
hun er lige startet forfra......

Fra : Rasmus Larsen

Dato : 06-02-03 09:01

Måske er det en idé at gemme billederne i to forskellige udgaver: Den bedste
udgave til videocd og en neddrosling af billedstørrelsen/billedopløsningen
til nettet. 14 MB i filstørrelse, som du nævner, er alt for meget til
nettet. Hvis din photoshop er ny nok, er der en funktion i "file"/"filer"
der hedder "save forWeb"/"gem til Web". Her gives automatisk hjælp til den
bedste komprimering til netbrug. Man kan få udmærkede resultater til
skærmbrug efter .jpg-komprimering med en billedfilstørrelse helt ned til 100
KB.

MVH. Rasmus