Medefiskeri efter barbe (flodbarbe) i Danm~
Fra : JE

Dato : 05-02-03 20:06

Har jeg ret i, at der ikke findes barber i Danmark ?

Jeg er helt vild at prøve at fange sådan en.

Gad vide hvorfor den aldrig er blevet "importeret" til Danmark (og udsat) ?

Mvh Jan

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 06-02-03 08:27

Fordi det er faunaforurening og forbudt. At udsætte importerede dyr og
planter er kan være meget skadeligt for naturen, og kræver en speciel
tilladelse.
Tænk bare på al den snak omkring bæveren. Ok nu er en barbe ikke en bæver
men alligevel.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

?

Fra : JE

Dato : 06-02-03 19:35

"Faunaforurening" .... ?? Hvilken skade kan en barbe gøre. Jeg kan forstå at
man kan skade barben, ved fx at udsætte den i nærringsfattigt vand eller
lignende, men hvilken negativ virkning kan en barbe ha' (i forhold til
udsætning af andre typer fisk -> fx suder eller karper) ??

Bare rolig, jeg har ingen planer om import eller lignende Jeg er bare
nysgerrig.

Mvh Jan

"Erik Breum Petersen" skrev

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 07-02-03 08:21

Du må heller ikke udsætte suder, karpe, græskarper eller sandart i et vand
hvor de ikke findes i forvejen. Selv ikke de fredede frøer, tudser og
salamandre må man udsætte i et vandhul hvor de ikke findes. Eller
hundestejler eller nogen som helst anden fisk.

Grunden er at de kan ødelægge økosystemer. F.eks. kan udsætning af fisk i et
vandhul hvor de ikke er true padderne der.

Fra : Thomas

Dato : 06-02-03 09:06

Ja du har ret. Selvom den lever på vores breddegrader (England), findes den
ikke i Danmark. Den kan sagtens have været her tidligere, for den findes
lige syd for grænsen. Den foretrækker rask strømmende (ikke for koldt) vand
("Barberegionen" - heraf navnet). Når den ikke tidligere er blevet forsøgt
udsat, må det hænge sammen med at der ikke har været nogen interesse i det.
Den er en fantastisk sportfisk. I vore dages faunahysteriske tider, er det
naturligvs totalt udelukket at forsøge en udsætning (som nok vil slå fejl,
da vores åer er for kolde). Så tag sydpå!
Hilsen
Thomas

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 06-02-03 10:22

Jeg mener faktisk også at den findes i Sydsverige.

I øvrigt angående ferskvandsfisks udbredelse. Læg mærke til at der er nogle
arter der kun findes i Vestjylland, og nogle arter der ikke findes i
Vestjylland. De to grupper af rene ferskvandsfisk er simpelthen indvandret
til danmark efter istiden ad to forskelige veje.

F.eks. stalling, som det mest kendte eksempel

mvh

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Thomas

Dato : 06-02-03 10:35

Ikke i sydsverige, du tænker nok på døbelen. Mht indvandring har du helt
ret. Der er i øvrigt sandsynligt at barben tidligere har været i
Vesterhavsåerne jvf. dens
udbredelse i Rhinen og i Østengland (i "Bævertiden" (fnis)).
Hilsen
Thomas

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 06-02-03 10:46

Jep, det er døbelen jeg tænker på.

Fra : Peter Rødsgaard

Dato : 06-02-03 15:39

Hej Erik

Stallingen findes både i øst og vestjylland.

Hilsen Peter

Fra : Thomas

Dato : 06-02-03 16:05

Den er udsat i Østjylland.
Thomas

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 06-02-03 16:18

"Peter Rødsgaard" <roedsgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Erik
>
> Stallingen findes både i øst og vestjylland.
>
> Hilsen Peter

Hej Peter

Stallingen er jo kun naturligt forekommende i de vestjydske vandløb. Det
eneste østjydske vandløb med stalling er Gudenåen, hvor stalling-bestanden
er opstået på grund af udsætning, og det har derfor ikke så meget at gøre
med Erik's forklaring om indvandring efter istiden....

I øvrigt har der været udsætning af stalling andre steder, uden at de har
etableret sig til en bestand, f.eks. i Lilleåen ved Hadsten

Steen