Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål til Canon Powershot G3 ejere!!
Fra : Kent

Dato : 05-02-03 15:44

Hej

Hvis du ejer et Canon Powershot G3 digitalkamera, har jeg
et meget simpelt spørgsmål til dig:

** Hvordan synes du, at Autofocusen fungerer i dårlig belysning?

Nogle enkelte reviews hævder, at autofocusen fungerer dårligt
i G3'eren, mens andre hævder det modsatte. Jeg kan ikke finde
ud af, hvad jeg skal tro på!!

Jeg håber, du vil fortælle mig og andre om dine erfaringer
med kameraet.

PS: Jeg står nemlig og overvejer en Ganon G3 eller en
Olympus C5050 Zoom, og ovenstående spørgsmål kan
være afgørende for mit valg.

Vh
Kent

Fra : Michaelbs

Dato : 05-02-03 16:29

autofocus fungerer fint i svagt lys...der er jo en hjælpelampe. En gang i
mellem er der for lidt kontrast til at den kan finde objektet, men det
problem lider alle digicams under 20000kr af.
mvhMichael

Fra : max

Dato : 06-02-03 01:43

> [...]
> mellem er der for lidt kontrast til at den kan finde objektet, men det
> problem lider alle digicams under 20000kr af.

Kan hjælpelampen slås fra på G3'ern - jeg hader hjælpelys, både
folk og fotograf blir totalt bims af det lys hver gang man diskret
prøver at tage et billed.. Sikkert udemærket til døde objekter..
max

Fra : J@N

Dato : 06-02-03 05:58

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> folk og fotograf blir totalt bims af det lys hver gang man diskret
> prøver at tage et billed.. Sikkert udemærket til døde objekter..

Ja heldigvis, det første jeg gjorde på min G3 efter udpakningen, var at
fravælge AF-hjælpelys, både af årsagen du angiver og for at spare strøm.
Hvis der ikke er lys nok til AF fortæller den det og så kan man prøve en
gang mere eller bruge manuel fokus.
Jeg kan tilføje debatten at det er et utroligt godt kamera i god kvalitet og
høj præcision. På trods af de mange funktioner er det et meget brugervenligt
kamera, og et vigtigt punkt for mig er Canon's flashprogram, der er i en
klasse for sig.

Jan

Fra : KASO

Dato : 06-02-03 09:50

"max" skrev d. 06-02-03 01:43 dette indlæg :

> [...]
> folk og fotograf blir totalt bims af det lys hver gang man diskret
> prøver at tage et billed.. Sikkert udemærket til døde objekter..

Hjælpelyset kan også være nyttigt til andre formål. Jeg har fra tid til
anden behov for at tage billeder, hvor jeg holder kamearaet i (næsten)
strakt arm. Hjælpelyset kan her bruges til at afgøre centrum af billedet
- og dermed en rimelig indikation af, hvad man tager billeder af. Ikke
den primære funktion - men nyttig i specielle tilfælde....
(og med et digitalkamera, hvor man ofte "fyrer løs" fordi man altid kan
slette bagefter, kan denne teknik give nogle billeder, som man måske
ellers ville gå glip af).

(Jeg ved det - G2/3 har en drejelig skærm - men det har mit S40 (og de
fleste andre) ikke )

http://www.kandu.dk/

Fra : Brian_Hagensen

Dato : 05-02-03 16:52

Hej Kent!

Jeg kan KUN anbefale den nye G3 og dens forbedrede auto-focus! - Havde
G2 før jeg skiftede!
Den havde absolut et problem, som Canon også selv erkendte!

- men G3'eren er virkelig blevet god og stabil! - syntes der er kommet
for meget "lir" med i G3'eren!
Opsætning af funktions lyde m.m. lort! - men det heldigvis vælges fra
hvis man ønsker det!

Fremfor alt afgørende, hammer god optik!!

Har ingen erfarring med Olympus!

http://www.kandu.dk/

Fra : Kent

Dato : 05-02-03 18:37

"Brian_Hagensen" <Brian_Hagensen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis man ønsker det!
>
> Fremfor alt afgørende, hammer god optik!!

Har du evt. også erfaringer med den specielle telelinse
og/eller vidvinkellinse, som kan købes som tilbehør til G3'eren.

Hvis jeg køber mig en G3'er, vil jeg nemlig nok også købe mig
en telelinse+adabter.

Ja, her i dag ringede jeg til en fotohandler for at høre, om
han/hun havde en G3'er hjemme, som jeg kunne komme
og "befamle". Jeg vil helt sikkert bestille kameraet på nettet,
men jeg vil jo gerne lige prøve at have den i hånden først.
Ekspedienten kunne desværre fortælle mig, at de ikke
havde G3'eren hjemme i øjeblikket, og at Canon
har store leveringsproblemer med deres kameraer.

Jeg kan lige tilføje, at jeg i de senste dage har haft ringet
til ca. 10 fotoforhandlere. INGEN havde en G3'er hjemme!

Når jeg nu ikke kan få den i hånden, så vil jeg
gerne spørge dig. Føles G3'eren solid, og føles
den som kvalitet?

Espedienten oplyste mig desuden om noget, som nu
har gjort mig endnu mere forvirret (om muligt?). Indenfor
1½-2 måneder vil både Olympus og Fujifilm lancere
en helt nye og kraftigt forbedret kameraserie. Hvad
Fujifilm angår, bliver det en kameraserie med deres
nyudviklede 4. genrations Super CCD (den havde jeg
hørt om i forvejen). Rent faktisk rådede ekspedienten
mig til at vente med at købe et kamera.

Den nye Super CCD skulle blandt andet fuldstændigt
kunne eliminere støj på de digitale billeder!

Ja, jeg ved ikke.............

Vh
Kent

Fra : Brian_Hagensen

Dato : 05-02-03 19:51

Hej Kent!

> Har du evt. også erfaringer med den specielle telelinse
> og/eller vidvinkellinse, som kan købes som tilbehør til G3'eren.

- både ja, og nej! - for til mit G2 havde jeg adapter + vidvinkel, men
eftersom
der er kommet ny monterings fatning på G3 + anden udgave af vidvinklen,
så solgte
jeg det samlede!
Typisk nyudvikling af produkt fremstilling , som man som
forbruger kan brække sig over!!! :(

Men jeg syntes vidvinklen gjorde et flot stykke arbejde! - du mister jo
en del opløsning, da du får "mere information" med i dit billede, men
sådan er det jo!
Jeg var ihvertfald glad for den!

> Når jeg nu ikke kan få den i hånden, så vil jeg
> gerne spørge dig. Føles G3'eren solid, og føles
> den som kvalitet?

Hmm...faktisk fint spørgsmål! - fordi her har de igen tænkt i
penge/fremstillings tid!
Plastik plastik plastik...fremfor G2! - G2 var lavet temmelig robust
syntes jeg, men
jeg fornemmer også med min G3, at her er sparet tid/penge!

http://www.kandu.dk/

Fra : Kent

Dato : 05-02-03 20:36

> [...]
> syntes jeg, men
> jeg fornemmer også med min G3, at her er sparet tid/penge!

Det er også det indtryk jeg har fået af de efterhånden mange, mange
reviews, jeg har læst om G3'eren. Derimod føles Olympus C5050
jo som kvalivare med et kamerahus i ren magnesium.

Hvis ikke det var for zoomen på kun 3x og den ret markante
støj på billeder fra Olympus C5050, efter hvad flere review påtaler,
så tog jeg nok Oly'en. Desuden er tilbehør til Oly'en mere end
dobbelt så dyrt som udstyr til Canon'en.

Uha, hvor er det altså et helt utroligt svært valg.

Det ender sgu nok med, at jeg intet kamera køber lige nu, for
jeg kan ikke bestemme mig. Bare én eller anden ville komme
med de vise ord .

Vh
Kent

Fra : Sten Bæk Sørensen

Dato : 05-02-03 20:34

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> writes:

> [...]
> havde G3'eren hjemme i øjeblikket, og at Canon
> har store leveringsproblemer med deres kameraer.

Jeg modtog mit G3 for et par dage siden fra Tyskland, efter at have
ventet i næsten 2 måneder, så ja, det kan være svært at få fat i
(eller også var jeg bare uheldig).

> Jeg kan lige tilføje, at jeg i de senste dage har haft ringet
> til ca. 10 fotoforhandlere. INGEN havde en G3'er hjemme!

Jeg så tilfældigvis at Bingo Foto i Ballerup Centret havde et
igår. Afhængig af hvor du bor kan der selvfølgelig godt være lidt
langt derhen

> Når jeg nu ikke kan få den i hånden, så vil jeg
> gerne spørge dig. Føles G3'eren solid, og føles
> den som kvalitet?

Det er så vidt vides hovedsagligt lavet af plastic, men det føles
overhovedet ikke plactic-agtigt.

--
Sten Bæk Sørensen

Fra : Kent

Dato : 05-02-03 20:45

"Sten Bæk Sørensen" <sten_@baek-soerensen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> langt derhen

> Det er så vidt vides hovedsagligt lavet af plastic, men det føles

Det er nok lige lovligt langt for mig at købe. Jeg bor nemlig i en
meget lille landsby i THY ved navn Gammel Bedsted . Helt
derude hvor kragerne ikke gider tage madpakke med.

Hvad er ellers dit indtryk af kameraet? Dine første billeder?

Vh
Kent

Fra : Sten Bæk Sørensen

Dato : 05-02-03 23:43

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> writes:

> Hvad er ellers dit indtryk af kameraet? Dine første billeder?

Murphy sørgede selvfølgelig for at jeg fik det en mandag og ikke en
fredag, så jeg må gå en hel uge uden nævneværdig dagslys

Jeg har dog fået taget nogle test-shots, og umiddelbart er jeg ret
godt tilfreds.

Min sparsomme digitale fotoerfaring kommer fra et PowerShot S10, som jeg har
haft i et par år, og selvom det dengang var et ganske godt kamera i
sin klasse, så er det her noget helt andet. F.eks. langt bedre tegning
og mere lysstærkt, men såden skulle det jo også gerne være.

Det virker meget brugervenligt, og det er meget let at ændre indstillinger på.

--
Sten Bæk Sørensen

Fra : 4b-areus

Dato : 05-02-03 18:28

Jeg kan KUN anbefale den nye G3 og dens forbedrede auto-focus! - Havde
G2 før jeg skiftede!
Den havde absolut et problem, som Canon også selv erkendte!

Host -Host

v/ 4b

Fra : Kent

Dato : 05-02-03 18:39

"4b-areus" <4b-areus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> G2 før jeg skiftede!
> Den havde absolut et problem, som Canon også selv erkendte!

Øøøh, hvad mener du? Hvorfor "Host-Host"?

Uddyb venligst.

Vh
Kent

Fra : 4b-areus

Dato : 05-02-03 20:42

> Øøøh, hvad mener du? Hvorfor "Host-Host"?
>
> Uddyb venligst.

Jeg har bare, indtil nu, været så glad for min G2'er - og var, igen indtil
nu, ikke var klar over at det var dårligt til auto-fokus.
Nu må jeg overveje at sælge mit kamera - og smide alle mine billeder ud, da
jeg ikke, ud fra billederne, helt kan afgøre hvilke der er taget med manuel
indstilling, og hvilke der er taget med auto-fokus - og jeg er naturligvis
meget ked af, at alle mine billeder jo nok er ude af fokus. - og specielt er
jeg ærgelig over jeg ikke har set det.
Er der, i sådan en situation noget at sige til at mavesyren kom op i halsen.
Men jeg retter det gerne til - ærgeligt - ærgeligt.

v/4b

Fra : Kent

Dato : 05-02-03 20:50

> [...]
halsen.
> Men jeg retter det gerne til - ærgeligt - ærgeligt.

Ja, men sådan er der så meget. Nogle mennesker siger, at fx G2'eren eller
G3'eren er helt fantastisk kameraer, mens andre siger det modsatte.

Jeg kan ikke forstå, at mennesker og reviews kan have så forskellige
holdninger på noget så enkelt som fastslå/se, om et kamera
har god eller dårlig autofocus! Jeg fatter det ikke!

Er der noget at sige til, at os stakkels førstegangskøbere bliver
totalt forvirrede .

Vh
Kent

Fra : Jan-Emborg

Dato : 07-02-03 00:53

cut ------------

Tjaa : Jeg er nu ikke helt tilfreds med autofocusen på min 14 dage gamle G3.
Jeg får kun uldne portræt foto. Men ved afstande over 2 meter fungerer
autofocus nu godt nok.
mv. Jan E

Fra : Kent

Dato : 07-02-03 15:59

"Jan-Emborg" <jan-emborg@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
G3.
> Jeg får kun uldne portræt foto. Men ved afstande over 2 meter fungerer

Ja, undskyld, men det kan altså ikke være kameraets skyld,
at du ikke kan få gode portrætfotos på under 2 meter. Så skal
den da ihvertfald have en defekt! Der er simpelthen for mange
reviews, der fortæller om G3'erens utroligt skarbe billeder
på korte og lange afstande.

Har du prøvet at slå autofocusen over på "Single Mode AF"?
Det skulle gøre autofocusen betydeligt bedere.

Vh
Kent