Valg af skrifttype i script?
Fra : Lars

Dato : 05-02-03 14:56

Hej ng

Jeg bruger følgenede dato/år script på min side:
Men hvor skal koden for skriftypen indsættes hvis
jeg skal ændre den? Jeg har prøvet lidt forskelligt
men kan umiddelbart ikke få det til at virke, men jeg er
også nybegynder, så hvad skal indsættes, og hvor
hvis jeg f.eks vil have "Verdana" size"1"??

På forhånd tak!

MVH

Lars

Se script:

<script type="text/javascript">

<!-- Start

var days=new Array(8);
days[0]="Søndag";
days[1]="Mandag";
days[2]="Tirsdag";
days[3]="Onsdag";
days[4]="Torsdag";
days[5]="Fredag";
days[6]="Lørdag";

var months=new Array(13);
months[1]="Januar";
months[2]="Februar";
months[3]="Marts";
months[4]="April";
months[5]="Maj";
months[6]="Juni";
months[7]="Juni";
months[8]="August";
months[9]="September";
months[10]="Oktober";
months[11]="November";
months[12]="December";
var time=new Date();
var lmonth=months[time.getMonth() + 1];
var lday=days[time.getDay()];
var date=time.getDate();
var year=time.getFullYear();
var hours=time.getHours();
var minutes=time.getMinutes();
var seconds=time.getSeconds();

document.write("<p>" + lday + " den ");
document.write(date + ". " + lmonth + " " + year);

// Slut -->
</script>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-02-03 15:29

Lars skrev:

> Jeg bruger følgenede dato/år script på min side:
> Men hvor skal koden for skriftypen indsættes hvis
> jeg skal ændre den?

Skrifttyper og -størrelser sættes med css på den omgivende html-
kode.

> document.write("<p>" + lday + " den ");
> document.write(date + ". " + lmonth + " " + year);

Ovenstående linjer vil generere noget lignende:

"<p>Søndag d. 4. februar 2003" (tilfældig dato) - for at
specificere udseende skal du sætte style på p-elementet.

Det kunne fx være:

0.7em;">Søndag d. 4. februar 2003</p>

For at få det til at virke med dit script skal du tilpasse
anførselstegn. Både javascript og HTML kan benytte såvel enkelte
som dobbelte anførselstegn (dog altid i par), så jeg vil foreslå at
du benytter en slags til hvert sprog - så kommer der ikke
konflikter.

Når du bruger style på et element er det en rigtig god ide at lukke
det igen - ellers er det svært at vide hvornår styledefinitionerne
skal stoppe. Derfor har jeg tilføjet "</p>" der hvor teksten
slutter.

En pænere måde at skrive stylekoden på er at samle den, enten i en
style-blok i head-delen af dit html-dokument, eller også i et
eksternt stylesheet. Se fx <http://html.dk/tutorials/css/> for en
introduktion til css.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars

Dato : 05-02-03 15:45

> [...]
> som dobbelte anførselstegn (dog altid i par), så jeg vil foreslå at
> du benytter en slags til hvert sprog - så kommer der ikke

Tak for svar, men jeg forstår desværre intet af det du
siger, hvor skal style defenitionen af P stå i forhold til
koden fra scriptet?? Kan du ikke vise hele eksemplet?

Jeg vil helst ikke bruge eksterne stylesheet da det ikke
virker ordentligt i alle browsere...

MVH

Lars

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-02-03 15:54

"Lars" <lars-nielsen@SPAMFILTERmail.dk> writes:

> Tak for svar, men jeg forstår desværre intet af det du
> siger, hvor skal style defenitionen af P stå i forhold til
> koden fra scriptet?? Kan du ikke vise hele eksemplet?

document.write("<p>" + lday + " den ");
bliver til
document.write("<p style=\"background:yellow;color:red;\">" + lday + " den ");
(eller hvad du nu vil have af stil på dit ur).
Alternativt, og IMHO bedre, er at give dit ur en klasse eller id,
og så bruge embedded eller ekstern CSS:

document.write("<p id=\"ur\">" + lday + " den ");

med tilhørende CSS-regel:

#ur {background-yellow;color:red;}

(enten embedded i <style type="text/css"> ... </style> i head eller
eksternt med <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">)

> Jeg vil helst ikke bruge eksterne stylesheet da det ikke
> virker ordentligt i alle browsere...

Hvad ved det virker ikke? Jeg kender ikke lige nogen browser
der forstår stylesheets og ikke forstår eksterne sheets.

Jeg ved at nogle browsere ikke forstår @import til at inkludere
eksterne stylesheets, men link plejer at virke.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Lars

Dato : 05-02-03 16:29

> document.write("<p>" + lday + " den ");
> bliver til
> document.write("<p style=\"background:yellow;color:red;\">" + lday + " den ");
> (eller hvad du nu vil have af stil på dit ur).

Ok, men hvad med teksttypen, det er den der er
problemet.?

> [...]
>
> Jeg ved at nogle browsere ikke forstår @import til at inkludere
> eksterne stylesheets, men link plejer at virke.

Det var vidst CSS generelt jeg mente, beklager..

Kan man ikke finde en lidt bedre beskrivelse af brugen af CSS
end den på html.dk ? Der står aldrig hvordan tingene skal indsættes
på siderne, og så hjælper det ihvertfald ikke mig.

MVH

Lars

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-02-03 16:57

Lars skrev:

> Ok, men hvad med teksttypen, det er den der er
> problemet.?

Du kan sætte flere styles ind i samme definition - de adskilles med
semikolon (der står fx allerede to separate definitioner ovenfor).

Altså fx:

   document.write("<p style=\"background: yellow; color:
red; font-family: Verdana, sans-serif; font-size: 10px;\">"

[browserunderstøttelse]
> Det var vidst CSS generelt jeg mente, beklager..

Alle nyere browsere forstår css. De ting man kunne opnå med HTML
(<font> o.l.) kan opnås med lige så godt understøttelse i css (hvis
der er en forskel må den være minimal).

> Kan man ikke finde en lidt bedre beskrivelse af brugen af CSS
> end den på html.dk ? Der står aldrig hvordan tingene skal
> indsættes på siderne, og så hjælper det ihvertfald ikke mig.

Har du læst side 2 (http://html.dk/tutorials/css/lektion2.asp)? Det
står ret udførligt beskrevet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars

Dato : 05-02-03 17:09

> Altså fx:
>
> document.write("<p style=\"background: yellow; color:
> red; font-family: Verdana, sans-serif; font-size: 10px;\">"

Nej, desværre, dette gør at at scriptet ikke vises.

> Har du læst side 2 (http://html.dk/tutorials/css/lektion2.asp)? Det
> står ret udførligt beskrevet.
> --

Ja. og jeg har også lavet sådan et som virker, men der står ikke
rigtig noget om styring af forskellige skriftyper med referencer på.

MVH

Lars

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-02-03 17:19

Lars skrev:

> Nej, desværre, dette gør at at scriptet ikke vises.

Jeg gik ud fra at du selv kunne sætte resten af linjen ind.
Indholdet i den oprindelige document.write skal stadig med.

Her er en fuld udgave

document.write("<p style=\"background: yellow; color: red; font-
family: Verdana, sans-serif; font-size: 10px;\">" + lday + " den
");
document.write(date + ". " + lmonth + " " + year + "</p>");

Du kan også bare sætte styledefinitionen på en div uden om scriptet
(som Knud foreslog) - eller simpelthen tage p-elementet ud af dit
script:

sans-serif; font-size: 10px;">
<script type="text/javascript">
    // ....starten af dit script
   // Bemærk at <p> er fjernet fra linjen herunder

   document.write(lday + " den ");
> [...]

> Ja. og jeg har også lavet sådan et som virker, men der står
> ikke rigtig noget om styring af forskellige skriftyper med

Hvad så med side 4?

Alle font-egenskaberne er beskrevet der. De skal placeres på præcis
samme måde som alle andre css-elementer - nemlig sådan som det er
beskrevet på side 2.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars

Dato : 05-02-03 17:34

> Jeg gik ud fra at du selv kunne sætte resten af linjen ind.
> Indholdet i den oprindelige document.write skal stadig med.

Jeg skrev at jeg var nybegynder, så jeg er ikke lige så god til
at opdage fejl i koderne endnu.

> [...]
> ");
> document.write(date + ". " + lmonth + " " + year + "</p>");

Kanon, nu virker det hele, jeg takker for hjælpen fra
jer alle....

MVH

Lars

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-02-03 16:10

"Lars" <lars-nielsen@SPAMFILTERmail.dk> skrev :

>men jeg er
>også nybegynder, så hvad skal indsættes, og hvor
>hvis jeg f.eks vil have "Verdana" size"1"??

><script type="text/javascript">

Langt det enkleste er at smide scriptet ind i et blokeelement som

<script type="text/javascript">
+ resten af scriptet

Fra : Lars

Dato : 05-02-03 16:46

> Langt det enkleste er at smide scriptet ind i et blokeelement som

> <script type="text/javascript">
> + resten af scriptet

Det virker, så mangler skriftstørrelsen kun ??

MVH

Lars

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-02-03 17:09

Fra : Lars

Dato : 05-02-03 17:23

>Det virker, så mangler skriftstørrelsen kun ??

Det virker ikk' skriftstørrelsen forbliver uændret?

Jeg har lige indsat hele sidens kode, så må i da kunne
finde fejlen?

<head>
<title>test</title>

content="text/html; charset=ISO-8859-1">

</head>
background="file:///C:/Documents%20and%20Settings/Lars%20Nielsen/Dokumenter/Diyhifi/grafik/baggrund.GIF">

<tbody>

</script> </div>
</tbody>

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-02-03 17:34

"Lars" <lars-nielsen@SPAMFILTERmail.dk> skrev :

>Det virker ikk' skriftstørrelsen forbliver uændret?

Ændre den til den størrelse, du ønsker.

Jeg har glemt alt om size=1, men det er vidst en meget lille
størrelse, så prøv med f.eks. 0.8em eller noget andet 1.2em osv.