Omdrejningstæller på blæser?
Fra : Thomas Rokamp

Dato : 05-02-03 11:14

Hejsa!

Jeg har monteret et par blæsere i kabinettet. De får alle strøm fra
strømforsyningen.

Jeg har selv loddet en ledning på tæller-delen af blæserne, i håb om
at kunne måle omdrejningstallet for dem.

Disse ledninger (monteret i hver sit stik, der passer til bundkortet),
er siden monteret på bundkortet (i stikkene til blæsere, således at
ledningen til tælleren sidder hvor den skal).

Problemet er dog, at der ikke bliver talt noget. Jeg går ud fra, at
det skyles at de to strømførende ledninger fra blæseren ikke er
monteret på bundkortet.

Hvad skal der til, for at jeg kan få bundkortet til at tælle
omdrejninger? Jeg vil gerne bibeholde forsyningen af strøm til
blæserne via PSU'en...

Nogen forslag?

PS : Er det smart at sætte sin PSU-blæser fast på bundkortet frem for
at den får strøm via PSU'en direkte? For det ville jo i hvertfald løse
RPM målingen for PSUens blæser...

Mvh.
Thomas Rokamp

Fra : Leony

Dato : 05-02-03 12:38

"Thomas Rokamp" <mail@crax.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvad skal der til, for at jeg kan få bundkortet til at tælle
> omdrejninger? Jeg vil gerne bibeholde forsyningen af strøm til

Strømforsyningen i mit Chiefteckabinet får strøm direkte fra
strømforsyningen, samtidig har den en ledning så rpm kan måle vi en
tilslutning på motherboardet. Denne tilslutning har 2 ledninger -
rotation og ground. Så måske kan dit projekt lykkedes hvis du også
tilslutter ground.
Vil dog lige understrege at det sker helt på eget ansvar (selvom jeg
ikke tror der sker nogen skade på mobo).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : o&u

Dato : 05-02-03 12:44

On Wed, 05 Feb 2003 11:13:31 +0100, Thomas Rokamp <mail@crax.dk>
wrote:

> [...]

>er siden monteret på bundkortet (i stikkene til blæsere, således at
>ledningen til tælleren sidder hvor den skal).

Det burde virke.

> [...]
>
>Hvad skal der til, for at jeg kan få bundkortet til at tælle
>omdrejninger? Jeg vil gerne bibeholde forsyningen af strøm til

Prøv om programmet speedfan siger noget om rpm.
http://www.almico.com/speedfan095.zip

en anden mulighed er hardware monitor program fra din bundkort
producent.

>PS : Er det smart at sætte sin PSU-blæser fast på bundkortet frem for
>at den får strøm via PSU'en direkte? For det ville jo i hvertfald løse
>RPM målingen for PSUens blæser...

Visse nyere strømforsyninger har en ledning ud til at montere på stik
på bundkort for aflæsning af rpm.

mvh

John