Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Håndtering af G3 RAW filer
Fra : Johan Gadegaard

Dato : 05-02-03 10:09

Jeg har lige ruineret mig selv og købt et Canon G3. Til min store
fortrydelse ser jeg, at den medfølgende software til håndtering af kameraets
raw-filer er ualmindelig klumpedumpet, langsom og ufiks (jeg er godt vant
fra nogle års arbejde med DCS 520, hvis nogen kan huske den model). Det
medfølgende acquire modul til DCS 520 arbejder lynhurtigt, og der er nogle
værktøjer, jeg savner til G3. Det er muligt at kombinere en manuel
hvidbalance med tungsten belysning på billeder taget indendørs, så hudtoner
og farvemætning ofte kun skal finjusteres efterfølgende, bare for at nævne
et eksempel.

Er nogen bekendt med andre løsninger til G3 end Canons egen (har prøvet
BreezeBrowser)

Johan Gadegaard

Fra : Niels Chr. Bøgh

Dato : 05-02-03 11:26

Hvis filerne hedder *.crw kan Bibble måske håndtere dem.

http://www.bibblelabs.com/

http://www.haun.dk/index.php?mode=1&sid=48

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 05-02-03 13:51

"Niels Chr. Bøgh" <dtp@FJERNdtpkurser.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis filerne hedder *.crw kan Bibble måske håndtere dem.
>
> http://www.bibblelabs.com/
>
> http://www.haun.dk/index.php?mode=1&sid=48

Puha, så skal jeg jo have penge op af lommen! Jeg har hentet en 12-dages
prøveversion, som jeg prøver af i aften.

Tak for tippet!

Johan Gadegaard

Fra : J@N

Dato : 05-02-03 12:25

"Johan Gadegaard" <foto-fjern-best@lazy.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hudtoner
> og farvemætning ofte kun skal finjusteres efterfølgende, bare for at nævne

Der er fejl i Canons File Viewer Utility, når du bruger manuel hvidbalance.

Fra Canons hjemmeside:
http://www.canon.co.jp/Imaging/NOTICE/FVU030129-e.html

Canon has discovered an incompatibility when using File Viewer Utility to
convert RAW format images shot in Custom White Balance mode with these
cameras.

Description of the problem:
Accurate color reproduction cannot be obtained when converting RAW images
shot with the PowerShot G3 or S45 in Custom White Balance mode, using the
bundled software File Viewer Utility (Windows® / Macintosh).
Please Note: RAW format images shot with these cameras using White Balance
settings other than Custom White Balance can be processed normally. Also,
images shot as in-camera JPEGs with these cameras using Custom White Balance
or any other White Balance mode are recorded properly.

> Er nogen bekendt med andre løsninger til G3 end Canons egen (har prøvet
> BreezeBrowser)

Jeg kender ingen.

Jan

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 05-02-03 14:01

> Der er fejl i Canons File Viewer Utility, når du bruger manuel
hvidbalance.

Ja, jeg læste lidt om det under en søgning efter noget brugbart. Indtil
videre har jeg kun lavet manuel hvidbalance på billeder, jeg har slettet på
kortet. Så jeg er ikke stødt på problemet endnu. Man kunne så have et håb
om, at Canon benytter lejligheden til at sætte programmet op i 2. gear, nu
der alligevel skal ændres i det.

Johan Gadegaard

Fra : Michaelbs

Dato : 05-02-03 16:31

BreezeBrowser er da udmærket, synes du ikke, Johan??
mvh Michael

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 05-02-03 22:28

> BreezeBrowser er da udmærket, synes du ikke, Johan??

Tja...det kan godt være, jeg er for godt vant. Selvom BreezeBrowser er en
del hurtigere end den medfølgende software, synes jeg stadig, det går meget
langsomt. Og så vidt jeg lige i farten kan se, har du ikke adgang til flere
værktøjer.

Johan Gadegaard