Køler til ny cpu
Fra : Mikael Schøler

Dato : 05-02-03 08:57

Hejsan NG..

Dette er min første post i denne NG (rolig nu, ingen applaus - endnu :)), så
jeg beklager hvis dette er et spørgsmål der er stillet 1000 gange før eller
jeg stiller det i den forkerte NG..

Jeg står og skal opgradere mit bundkort (ASUS A7V133) med en Athlon
Thunderbird 1333Mhz cpu og skal jo i den forbindelse have en ny køler på.

Det jeg så er interesseret i at høre, er om der er nogen af jer der kan
anbefale en god køler. Den skal helst ikke være aaalt for tung og skal helst
ligge lavt i db-niveau. Jeg har forsøgt at rode rundt på nettet efter
anmeldelser og anbefalinger, men det er godtnok en jungle når man intet ved
om kølere..Pris har selvfølgelig også sin begrænsning..

Takker på forhånd..:)

mvh

Mikael Schøler

Fra : Martin K

Dato : 05-02-03 20:49

Mikael Schøler wrote:
> [...]
> nettet efter anmeldelser og anbefalinger, men det er godtnok en
> jungle når man intet ved om kølere..Pris har selvfølgelig også sin

Jeg vil uden tøven sige Tt Silent Viking eller MIST Silent Twin. Er nok mest
for den sidste personligt...

--
Martin K

Fra : Mikael Schøler

Dato : 05-02-03 23:11

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> wrote in message

> Jeg vil uden tøven sige Tt Silent Viking eller MIST Silent Twin. Er nok
mest
> for den sidste personligt...
>
> --
> Martin K

Ja Silent Viking er også hvad jeg har kigget på. Det der dog bekymrer mig er
vægten - hele 500g.. Synes jeg virker ufattelig voldsomt iforhold til så
mange andre.. Så er der jo lavet Silent Viking II som så er nede på 400g...
Men altså.. det virker bare en anelse vildt at en køler skal veje så
meget..:(

Den der MIST ser nu ret fornuftig ud.. Den er forholdvis let (i forhold til
Silent Viking) og det ligger faktisk på et lavere db end den anden..

Hmm.. vil kigge nærmere på den så.. Tusind tak for svaret! :) Havde aldrig
set den hvis ikke du havde sagt noget.. :))

Mikael

Fra : Aragorn

Dato : 06-02-03 00:31

Køb MIST køleren, den koster omkring 400 men den er pengene værd!!! dejlig
lydløs og effektiv... Held og lykke, og velkommen i gruppen!

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 06-02-03 01:08

Hejsa

Jeg har lige købt følgende:
<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724737908>

Review:
http://www.pcabusers.com/reviews/spire2/p1.html

Fordele:
- nem at installere
- billig ! 99,- kr
- lydløs (overraskede faktisk mig)
- yder godt (XP1800+ 35C idle , 45 - 50C ved almen brug, TB1000 ca 52C ved
almen brug)
- 80x80mm blæser, hvilket gør du kan udskifte den til en pabst hvis du synes
den larmer for meget (tror jeg dog næppe!

Ulemper:
- ?

mht. vægten ? ikke det vilde!

Jeg kan i hvert fald VARMT anbefale den! ! ! !
Til dato den bedste køler jeg har haft efterfulgt af gode gamle Golden Orb
til slot 1 P3
og jeg har cirka haft 5 kølere til AMD cpu'er

Med venlig hilsen
Ronni
rofe@mailmeFJERNDETTE.dk

Fra : Jacob Andersen

Dato : 06-02-03 11:52

<rofe@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Review:
> [...]

Jeg har selv den samme køler, og lydløs er den bestemt ikke overhovedet. Jeg
er ikke engang særlig interesseret i at kalde den støjsvag, den larmer ca.
25 dB ifølge specifikationerne.

> [...]
synes
> den larmer for meget (tror jeg dog næppe!

Og dog, den larmer da alt alt for meget, helt ærligt. Den er kanon til
prisen, men den er bestemt ikke low-noise efter min mening.

/Jacob

Fra : Mikael Schøler

Dato : 06-02-03 16:44

"Jacob Andersen" <duk@glem.det> wrote in message
> [...]
>
> Og dog, den larmer da alt alt for meget, helt ærligt. Den er kanon til
> prisen, men den er bestemt ikke low-noise efter min mening.

Det er sjovt du siger det - har siddet og sammenlignet specs på forskellige
kølere og 25db er i mine øjne en tand for meget.. Det kan godt være prisen
er lav, men vil man gå efter støjsvag,er det ikke denne man skal nuppe. Det
kan så være Ronni har andre ting der larmer ligeså meget at han ikke kan
høre køleren..

Jeg har iøvrigt fundet en Glacialtech Igloo Silent Breeze som ser ud til at
vøre okay.. Den ligger på 19db og vægten er kun 280g.. Prisen er 269,-, så
det er jo ikke overvældende..:)

Mikael

Fra : Jacob Andersen

Dato : 06-02-03 20:27

> [...]

at
> vøre okay.. Den ligger på 19db og vægten er kun 280g.. Prisen er 269,-, så

I øjeblikket kører min Falconrock med en 12 dB papst, så den siger ikke
meget i øjeblikket. Derudover sidder der to blæsere i mit kabinet på 7 volt,
de er ikke så lydløse som jeg gerne ville have, da det bare er nogle
utroligt dårlige blæsere. Temps. er Idle: 43 Load: ~ 56. Der er altså noget
der kunne tyde på at køleprofilen er ganske udmærket.

/Jacob

Fra : Mikael Schøler

Dato : 06-02-03 21:29

> [...]

noget
> der kunne tyde på at køleprofilen er ganske udmærket.

Ja okay, det lyder jo ikke specielt meget. Så rent kølermæssigt er den jo
fin.. Men jeg tvivler stadig på de 25db... er bange for at det, i
kombination med min smålarmende HD, vil larme endnu mere end nu..

Vil forsøge med en af de 2 mindre larmende... tror jeg... vistnok... :)

Mikael

Fra : Jacob Andersen

Dato : 07-02-03 03:34

> [...]
> kombination med min smålarmende HD, vil larme endnu mere end nu..
>
> Vil forsøge med en af de 2 mindre larmende... tror jeg... vistnok... :)

Alt andet lige er de jo nok også bedre.
Hvis dit bundkort har monteringshuller omkring soklen kunne du også overveje
en Alpha 8045 køleprofil + en eller anden low-noise blæser.

/Jacob

Fra : Mikael Schøler

Dato : 07-02-03 10:35

> [...]
overveje
> en Alpha 8045 køleprofil + en eller anden low-noise blæser.

Puha nu snakker du godtnok volapyk.. Har ikke fået kigget på boardet
endnu og aner ikke en dyt om det har monteringshuller eller ej. Men vil da
tjekke op på det og så lige se på det du foreslår..:)

Har aldrig troet det skulle være så svært at få købt en køler til en cpu..
Næste gang lader jeg sgu bare en anden gøre det..

Mikael

Fra : Jacob Andersen

Dato : 07-02-03 14:33

> [...]
>
> Har aldrig troet det skulle være så svært at få købt en køler til en cpu..
> Næste gang lader jeg sgu bare en anden gøre det..

Monteringshullerne er nogle huller i bundkortet (til skruer) der sidder
omkring cpu-soklen.
Alphaprofilen er halvdyr til omkring 400,- uden blæser, men den skulle være
noget af det bedste der fås.

/Jacob

Fra : Mikael Schøler

Dato : 07-02-03 16:29

> [...]
> omkring cpu-soklen.
> Alphaprofilen er halvdyr til omkring 400,- uden blæser, men den skulle

Okaaiii... Vil jeg da lige kigge nærmere på.. Når jeg en af dagene får tid
altså..:)

Men tak for forslagene..:)

Mikael

Fra : Peter Skovgaard

Dato : 07-02-03 02:38

On Wed, 5 Feb 2003 08:56:37 +0100, "Mikael Schøler" <mik_s@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>anmeldelser og anbefalinger, men det er godtnok en jungle når man intet ved
>om kølere..Pris har selvfølgelig også sin begrænsning..

   Hej Michael. Jeg kan anbefale en kølerder hedder Sibak
Cooler. Den har en kobberkerne så den er helt suveræn til at lede
varme væk fra cpu'en. Det eneste problem er at der skal være god plads
ved soklen, ellers kan det blive et problem at montere den,da
køleribberne fylder en del. Det er en prisbillig model, men som sagt
er den extremt god til at lede varmen væk fra cpu'en. Prisen er
overkommelig, den koster kun 179 kr. Jeg har købt den i Holstebro ved
BEK-Data på struervej. Du kan ringe til dem og bestille den. De sender
gerne. De har dette tlfnr: 97 40 46 00.

Hjemmeside: www.bek-data.dk

Jeg håber at du kan bruge dette.
M.v.h
Peter

Fra : Mikael Schøler

Dato : 07-02-03 10:33

"Peter Skovgaard" <peter.skovgaard@mail.dk> wrote in message

> [...]
> overkommelig, den koster kun 179 kr. Jeg har købt den i Holstebro ved
> BEK-Data på struervej. Du kan ringe til dem og bestille den. De sender

Det lyder jo faktisk meget godt, men har lidt svært ved at finde noget info
om den. Hjemmesiden indeholdt intet og edbpriser gør heller ikke.. Jeg fandt
dog en Sibak Tornado CPU Cooler AMD Socket A men den støjer altså
frygteligt.. Du har ikke et specifikt navn på den?

Mikael