/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Overlap af billeder
Fra : :o\)


Dato : 04-02-03 21:59

Hej NG

Kan jeg få billeder til at lappe ind over hinanden i html, uden brug af
z-index med absolut placering?
Jeg vil gerne gøre mig fri af absolut placering (i forhold til hele siden)
da jeg har billederne i celler i en tabel. Evt hvis der er mulighed for
absolut placering i forhold til celler, så kan det bruges.

Jeg har placeret billederne i celler i en tabel. Cellernes højde bliver pt.
afgjort af billedehøjden. Men kan jeg lave cellerne lavere, og få billederne
til at rage ind over hinanden (på tværs af tabellens celler)?

(Det er transperante GIF billeder)





 
 
Jens Gyldenkærne Cla~ (04-02-2003)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 04-02-03 22:23

skrev:

> Kan jeg få billeder til at lappe ind over hinanden i html,
> uden brug af z-index med absolut placering?

Nej.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

:o\) (04-02-2003)
Kommentar
Fra : :o\)


Dato : 04-02-03 22:51

> > Kan jeg få billeder til at lappe ind over hinanden i html,
> > uden brug af z-index med absolut placering?
>
> Nej.


Øv!



Jens Peter Karlsen (04-02-2003)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 04-02-03 23:08

Nej.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Tue, 4 Feb 2003 21:59:18 +0100, ":o\)"
<op363163@but.auc.nospamthx.dk> wrote:

>Kan jeg få billeder til at lappe ind over hinanden i html, uden brug af
>z-index med absolut placering?


:o\) (04-02-2003)
Kommentar
Fra : :o\)


Dato : 04-02-03 23:18

Det er tilsyneladende ikke muligt med overlap uden absolut placering...
Men kan man så lave absolut placering ift. en tabel, og ikke i forhold til
hele siden?





Jens Gyldenkærne Cla~ (05-02-2003)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 05-02-03 10:27

skrev:

> Det er tilsyneladende ikke muligt med overlap uden absolut
> placering... Men kan man så lave absolut placering ift. en
> tabel, og ikke i forhold til hele siden?

Absolut (og relativ) placering tager udgangspunkt i det nærmest
omgivende element der også er positioneret (med absolute eller
relative). Så du kan fx gøre sådan her:

<table style="position: relative;">
<tr>
   <td style="position: absolute; bottom: 10px; right:
5px;">1</td>
   <td>2</td>
</tr>
<tr>
   <td>3</td>
   <td>4</td>
</tr>
</table>

Dog skal man huske at absolut positionerede elementer ikke fylder i
det normale flow - det vil sige at 2-tallet i eksemplet ovenfor
bliver placeret i venstre kolonne (hvor 1-tallet skulle have været
hvis det ikke var positioneret). Vil man undgå det skal man bruge
relative.

NB: Kan du ikke skrive et mere sigende navn som afsender? Jeg er
ikke meget for at debattere med en smiley.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

:o\) (06-02-2003)
Kommentar
Fra : :o\)


Dato : 06-02-03 16:40

Tak for dit svar. Det gav mig ny viden om position princippet!

> Absolut (og relativ) placering tager udgangspunkt i det nærmest
> omgivende element der også er positioneret (med absolute eller
> relative). Så du kan fx gøre sådan her:

Jeg har prøvet dit princip. Men det løser stadig ikke mit problem. Så vidt
jeg kan se, så kan billeder ikke gå ud over de omgivende elementer (cellerne
i min tabel). Så på denne måde kan jeg kan ikke lave overlap på tværs af
cellerne, da jeg skal posiotionere ift cellerne(cellernes øverste kant).


> NB: Kan du ikke skrive et mere sigende navn som afsender? Jeg er
> ikke meget for at debattere med en smiley.
Det er mit NG alias. Men du må gerne kalde min Ole, hvis du vil

Ole /



:o\) (06-02-2003)
Kommentar
Fra : :o\)


Dato : 06-02-03 16:53

> Så vidt
> jeg kan se, så kan billeder ikke gå ud over de omgivende elementer
(cellerne
> i min tabel).

Præcisering:
Billederne kan gå ud over omgivende elementer, men ikke ind over andre
elementer omgivende elementer. Her kommer de ind under - selvom billederne
har højere z-index end elementerne som de forsvinder ind bagved.

Ole /




Lasse Reichstein Nie~ (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 06-02-03 17:23

":o\)" <p_ole@mobilixnet.nospam.dk> writes:

> Præcisering:
> Billederne kan gå ud over omgivende elementer, men ikke ind over andre
> elementer omgivende elementer. Her kommer de ind under - selvom billederne
> har højere z-index end elementerne som de forsvinder ind bagved.

Prøv at se på <URL:http://www.infimum.dk/privat/tablezindex.html>
Her er to tabeller, en uden z-index, og en med z-index. Normalt
vil et senere element overlappe et tidligere, så jeg har sat z-index
så det bliver omvendet i den anden tabel.

Det var nødvendigt at indsætte en div i hver celle, da position:relative
ikke kan bruges på td'er (en display:table-cell).

Pas iøverigt på med z-index. Hvis du sætter z-index på et element, så
er der intet udenfor der kan komme mellem det element og dets børn.
Altså hvis du har to div'er med z-index 1 og 4, og den første har et
barn der har z-index 10, så er indexet 10 i forhold til forælderen, og
den den med z-index 4 er derfor over dem begge to.
(Tekniskt: Et element med z-index starter en nyt lokalt stacking-context,
og alle dens børns z-index er i dette stacking-context, ikke det udefor.)

+--------+
|z:1 |
|+----+ |
||z:10| |
|| +--------+
|+--|z:4 |
| | |
+---| |
| |
+--------+

Det kan være noget i den stil der er gået galt for dig.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller
Nordjylland. Curriculum Vitae: <URL:http://www.brics.dk/~lrn/cv.html>

:o\) (06-02-2003)
Kommentar
Fra : :o\)


Dato : 06-02-03 17:45

> Normalt
> vil et senere element overlappe et tidligere, så jeg har sat z-index
> så det bliver omvendet i den anden tabel.

Ja, det er altid de senere elementer der ligger øverst.

Jeg kan ikke se, at det har hjulpet med z-index'et i dit eksempel. Ved dig
er det også stadig de seneste elementer der er øverst, selvom du bruger
z-index.
z-index overruler ikke en <div>, selvom div'en ikke har z-index. (Så vidt
jeg kan se)

Men tak for forsøget på at hjælpe




Det stinker.... Tror snart jeg opgiver. Øv øv.
/ Ole



Lasse Reichstein Nie~ (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 06-02-03 17:51

":o\)" <p_ole@mobilixnet.nospam.dk> writes:

> Ja, det er altid de senere elementer der ligger øverst.
>
> Jeg kan ikke se, at det har hjulpet med z-index'et i dit eksempel. Ved dig
> er det også stadig de seneste elementer der er øverst, selvom du bruger
> z-index.
> z-index overruler ikke en <div>, selvom div'en ikke har z-index. (Så vidt
> jeg kan se)

Søreme. Det ser ud til at IE (man fristes til at sige "som sædvanlig") ikke
fatter det. Det virker i Opera og Mozilla.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller
Nordjylland. Curriculum Vitae: <URL:http://www.brics.dk/~lrn/cv.html>

:o\) (06-02-2003)
Kommentar
Fra : :o\)


Dato : 06-02-03 17:55

> Søreme. Det ser ud til at IE (man fristes til at sige "som sædvanlig")
ikke
> fatter det. Det virker i Opera og Mozilla.

Ja det er ik første gang at man ser IE ikke overholder standarden...
Men det skal virke i IE, da de fleste besøgende på dette site bruger denne
browser.

Jeg dropper det. Med mindre der kommer nye ideer her i NG'en





Leif Blindbæk (05-02-2003)
Kommentar
Fra : Leif Blindbæk


Dato : 05-02-03 14:12

En anden vej at gå ...

"" <op363163@but.auc.nospamthx.dk> skrev i en meddelelse
news:4RV%9.52688$Hl6.6777132@news010.worldonline.dk...
> Hej NG
>
> Kan jeg få billeder til at lappe ind over hinanden i html, uden brug af
> z-index med absolut placering?
> Jeg vil gerne gøre mig fri af absolut placering (i forhold til hele siden)
> da jeg har billederne i celler i en tabel. Evt hvis der er mulighed for
> absolut placering i forhold til celler, så kan det bruges.
>
> Jeg har placeret billederne i celler i en tabel. Cellernes højde bliver
pt.
> afgjort af billedehøjden. Men kan jeg lave cellerne lavere, og få
billederne
> til at rage ind over hinanden (på tværs af tabellens celler)?
>
> (Det er transperante GIF billeder)
>
>

Du kunne jo sætte den ind i et nyt billede i et grafikprogram og der lade
dem overlappe - men det er vist ikke denne gruppe
mvh/leif b..



:o\) (05-02-2003)
Kommentar
Fra : :o\)


Dato : 05-02-03 21:03

> Du kunne jo sætte den ind i et nyt billede i et grafikprogram og der lade
> dem overlappe

Har overvejet det, men det skal passe til tekster til venstre for billederne
(i de andre celler), så ét stort billede vil give problemer med positioner i
forhold til teksten (der kan variere over tid).

Mvh Ole



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408562
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste