Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalt- vs. optiskzoom
Fra : Kasper Ø.

Dato : 04-02-03 21:15

Jeg lånte i weekenden et Casio Exilim EX-S2 og er blevet lidt lun på det.
MEN hvorledes forholder det sig med det digitalezoom contra alm (optisk)
zoom? Jeg har hørt at digitalt zoom ikke skulle være en skid værd?
Umiddelbart da jeg prøvede kameraet syntes jeg at det dig. zoom fungere
nøjagtigt som det optiske? Eller er jeg på vild spor?

Kasper

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-02-03 21:29

In article <b1p6vj$126v$1@news.cybercity.dk>, Kasper Ø. wrote:
> [...]
> Umiddelbart da jeg prøvede kameraet syntes jeg at det dig. zoom fungere
> nøjagtigt som det optiske? Eller er jeg på vild spor?

Det ser i den dårlige opløsning der er på den lille skærm sådan ud.
Men når du får billedet over på PC, så ser du at det eneste det
optiske zoom giver dig er en dårligere forstærrelse end man kan
lave i eksempelvis photoshop.

Billedet er altså skaleret op uden yderligere information. Prøv
i et billedbehandlingsprogram at zoome ind 8 gange, og se om det er
perfekt. Hvis digitalt zoom virkede, så ville alt have 1000x
digitalt zoom

Jeg slår generelt digitalt zoom fra, da det ødelægger billederne.
Hvs jeg vil have det større, så vil jeg hellere starte med et godt
billedei mit billedbehandlingsprogram end et der er smadret.

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-02-03 22:57

Povl H. Pedersen skrev:

> Det ser i den dårlige opløsning der er på den lille skærm sådan ud.
> Men når du får billedet over på PC, så ser du at det eneste det
> optiske zoom giver dig er en dårligere forstærrelse end man kan
^^^^^^ du mener vel digital zoom

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-02-03 23:45

In article <3e403710$0$242$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Carsten Holck wrote:

> ^^^^^^ du mener vel digital zoom

korrekt.

Fra : Benjamin

Dato : 05-02-03 12:12

Casio EX-S2 har lige fået dumpekarakter i Tænk og Tests sammenligning af 24
digitalkameraer.
Her står der at man ikke kan forvente skarpe billeder med en afstand på
mindre end 3 meter. Grumsede billeder under 2 meters afstand.
Min erfaring er iøvrigt, at digitalzoom normalt foringer billedets kvalitet.

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 05-02-03 14:05

Digital zoom har én eneste berettigelse. Hvis man printer billeder direkte
fra kameraet, kan man beskære billedet. Ellers er det bare salgsgas!

Johan Gadegaard

Fra : Thomas

Dato : 05-02-03 16:25

Det har jo også den fordel at det fylder mindre på mediet en det fulde
billede, men det er rigtigt at man ikke for mere information ud af billedet
end hvad man allerede har opnået med optisk zoom.
--
Med Venlig Hilsen
Thomas Jansson