Tosa
Fra : Mighty

Dato : 04-02-03 19:31

Hej NG
Er der nogen her der har erfaring med Tosa Inu? Har prøvet at finde bøger om
racen, men kan ikke rigtig finde noget. Nogen har der kan hjælpe med en
titel eller forfatter? Hvordan er den at have i hjemmet og med andre hunde?

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 04-02-03 21:37

Hm....forhåbentlig er der ikke mange der har den store personlig kendskab
til Tosa, da den så vidt jeg ved, er forbudt i Danmark og blev forbudt
samtidig med Pittbull'en.

--
Venlig hilsen
Pernille Lauridsen

There are easier things in life than finding a good man... like nailing
jello to a tree, for instance.
http://praxis-it.dk/
http://praxis-it.dk/humor/
http://praxis-it.dk/chezannette/

Fra : jan

Dato : 05-02-03 07:37

Der er forbud mod pitbull terrier og tosa inu, samt krydsninger heraf
(siden 1991)

Fra : jan

Dato : 05-02-03 07:38

Der har været forbud mod pitbull terrier og tosa inu, samt krydsninger

Fra : Mighty

Dato : 05-02-03 12:10

Vidste ikke dette var nyhedsgruppen for de moralske vogtere!
Forbudet fortæller vel intet eller meget lidt om hundens væsen!
Hvorfor er denne race forbudt?

Fra : Michael Petersen

Dato : 05-02-03 14:22

"Mighty" <apbt@ofir.dk> mumbled something in news:b1qrg7$b1d$1@sunsite.dk:

> Vidste ikke dette var nyhedsgruppen for de moralske vogtere!
> Forbudet fortæller vel intet eller meget lidt om hundens væsen!
> Hvorfor er denne race forbudt?

Næh men i dit indlæg skriver du meget som om du er ved at anskaffe dig denne
hund og derfor er det vel meget relevant at folk oplyser at racen er forbudt
i danmark!

--
Michael

Who is General Failure and why is he reading my disc?
Skal du til Roskilde Festival ? Så tjek denne side http://mcp.amok.dk

Fra : Mari

Dato : 05-02-03 22:42

> [...]
> racen, men kan ikke rigtig finde noget. Nogen har der kan hjælpe med en
> titel eller forfatter? Hvordan er den at have i hjemmet og med andre

Hvem ville fortælle offentligt, at de har en Tosa Inu )) medmindre den
er mere end 10 år gammel.
http://www.amstaffs.dk/forbud.htm

[citat]
I medfør af § 10 og § 28, stk. 5, i dyreværnsloven, jf. lov nr. 386
af 6. juni 1991, fastsættes:
§ 1. Besiddelse og avl af følgende hunde er forbudt:
1) Pit bull terrier og
2) Tosa.
Stk. 2. Forbuddet i stk. 1 gælder tillige for krydsninger, hvori de nævnte
hunde indgår.
§ 2. Personer, som den 1. december 1991 var ejere af de i § 1 nævnte hunde,
kan dog fortsat besidde disse, såfremt der indgives anmeldelse herom til
politiet senest den 1. februar 1992, og såfremt hundene forsynes med en
øretatovering og steriliseres. Anmeldelse skal ske på en særlig blanket, der
udleveres af politiet, og som på blanketten attesterer retten til at besidde
de i § 1 nævnte hunde. Forinden indgivelse af anmeldelse til politiet, skal
anmeldelsesblanketten forsynes med en erklæring fra en dyrlæge om, at
øretatovering og sterilisation har fundet sted.
Stk. 2. Den attesterede anmeldelse skal opbevares af ejeren og skal på
forlangende forevises politiet.
§ 3. Hunde, som nævnt i § 2, stk. 1, må ikke overdrages. Hvalpe, der fødes
af sådanne hunde efter bekendtgørelsens ikrafttræden, skal straks efter
fødslen ved ejerens foranstaltning aflives af en dyrlæge.
Stk. 2. Hunde, som nævnt i § 2, stk. 1, må kun holdes på ejerens bopæl. På
steder, hvortil der er almindelig adgang, skal sådanne hunde føres i bånd af
ejeren eller af en person over 15 år, der hører til ejerens faste husstand.
Hundene skal tillige være forsynet med mundkurv.
§ 4. Overtrædelse af §§ 1-3 straffes med bøde eller hæfte.
Stk. 2. Hunde, der holdes i strid med § 1, aflives ved politiets
foranstaltning. Det samme gælder hunde, som nævnt i § 2, stk. 1, for hvilke
der ikke den 1. februar 1992 er indgivet anmeldelse, hunde, der overdrages i
strid med § 3, stk. 1, samt hvalpe, som nævnt i § 3, stk. 1, der ikke er
aflivet. Det samme gælder hunde, der i gentagelsestilfælde færdes i strid
med reglerne i § 3, stk. 2.
§ 5. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. december 1991.

Justitsministeriet, den 14. november 1991
Hans Engell

[citat slut]

Fra : Toft Stryhn

Dato : 06-02-03 08:09

Lindt om Tosaér, håber i kan engelsk.

http://www.albedo.net/~avarga/tosas/

http://www.tosa-inu.com/

http://www.jkc.or.jp/japanese_dog/j_dog7_e.html

http://home.earthlink.net/~wesdas/index.html

http://www.pets4you.com/tosainu.html

Personlig erfaring finder du nok ikke ret meget af i dk. Men som du kan
læse på de overnævnte hjemmesider, er tempremanet meget vigtigt for racen,
altså at de bibeholder det . Og ikke bliver en Golden retriver af sind,
dette er ikke nogen fornærmelse til alle golden ejere, nermere et rosende
ord for deres ofte super gode temprement.

Racen er naturligvis interessant, den er forbudt. Er du ikke "trænet"
hundeejer, vil det med 99,9% sikkerhed også gå hvis du skaffer dig såden en
hund til landet.

Med Venlig hilsen Anette og Bordeauxerne.
Mighty <apbt@ofir.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:b1p0va$a8l$1@sunsite.dk...