plads til hund (irsk ulvehund)
Fra : jan

Dato : 04-02-03 19:15

Er det rigtigt, hvad jeg har hørt,

at lille hund kræver meget plads, og stor hund lidt.

det lyder lidt skørt eller hvad?

Fra : x Vuf x

Dato : 04-02-03 20:38

Tue, 4 Feb 2003 19:15:02 +0100, jan wrote:

>Er det rigtigt, hvad jeg har hørt,
>at lille hund kræver meget plads, og stor hund lidt.
>det lyder lidt skørt eller hvad?

Temmeligt! Prøv at bruge din sunde fornuft!

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 04-02-03 22:24

x Vuf x skriver:

> Temmeligt! Prøv at bruge din sunde fornuft!

Hej, slap dog af!
Manden har da en pointe! Vi har selv en (næsten) voksen Skt. Bernhard,
og den er bestemt ikke særligt pladskrævende, sin størrelse til trods.
Store hunde der får den nødvende udendørs motion er efter mine erfaring
ofte meget roligere i hjemmet end små hunde. Vores Nansen kunne i hvert
fald sagtens trives i en lille lejlighed, hvilket jeg ikke ville byde
visse mindre, mere aktive racer.

Dorthe
www.kishka.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 05-02-03 08:35

Tue, 04 Feb 2003 22:23:42 +0100, Dorthe Prip Lahrmann wrote:
>x Vuf x skriver:

>Hej, slap dog af!

Der har vi den igen...Du kan ikke se mig, når jeg skriver.

> [...]
>ofte meget roligere i hjemmet end små hunde. Vores Nansen kunne i hvert
>fald sagtens trives i en lille lejlighed, hvilket jeg ikke ville byde

Jeg kan stadig ikke se den pointe. Da jeg havde stor hund, lå han til
stadighed i vejen. Nu har jeg mange små hunde og falder ALDRIG over dem!

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-02-03 09:41

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse
> Jeg kan stadig ikke se den pointe. Da jeg havde stor hund, lå han til
> stadighed i vejen. Nu har jeg mange små hunde og falder ALDRIG over
dem!

Uanset om du falder over dine små hunde ... synes jeg det er svært at
komme udenom at de små hunde er langt mere vimsede og urolige i deres
bevægelse samt meget mere urolige inde end store hunde ..... jeg har
haft både små og store hunde spændende lige fra en papillion - til
Sandra der var en rigtig stor hund og Wupper er colliestørrelse ... og
jeg må tilstå at jeg er til store hunde en lille hunds vimsene
bevægelser giver mig stress mens jeg nyder den rolige harmoniske rolige
måde en stor hund bevæger sig på .... mine hunde(min hund) følger mig
også hvor jeg går .. (og om en hund følger en har bestemt ikke noget
med manglende aktivering at gøre) men den gør det på en rolig måde mens
en lille hund vimser rundt med en masse overflødige bevægelser .... man
har betydeligt mere ro i huset med to store hunde end to små hunde ...
men mon ikke vi kan blive enige om at det med om man er til små eller
store hunde ligger i ens egen psyke .. jeg ville få myrekryb hvis jeg
skulle bo sammen med en eller to små hunde .. mens jeg fint kan klare at
bo sammen med to store hunde .... Ikke sådan at jeg ikke kan lide små
hunde ... det kan jeg skam .... bare de ikke er mine hunde og jeg ikke
skal leve sammen med dem

Hejhils fra
Ami

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 05-02-03 11:32

Anne-Marie Prange Madsen skriver:

> [...]
>
> ... Ikke sådan at jeg ikke kan lide små
> hunde ... det kan jeg skam .... bare de ikke er mine hunde og jeg ikke

*smil*
Præcis! Jeg kigger altid på de der Papper, og andre tæppetissere og undrer
mig, hvorfor folk dog ikke bare får katte i stedet for så !

Dorthe

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-02-03 11:45

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
undrer
> mig, hvorfor folk dog ikke bare får katte i stedet for så !

tihi ... med stor fare for at få skyld for at forfølge visse personer
udtrykker du nøjagtigigt mine tanker ...
men med til at gøre de små hunde til det de er .. er jo udover deres
natur også den måde mange henvender sig til/opdrager en lille hund på
der findes jo desværre stadig folk der mener at en lille hund ikke
behøver samme opdragelse som store hunde .....
hejhils fra Ami

Fra : Karina og Christian

Dato : 05-02-03 14:05

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
> der findes jo desværre stadig folk der mener at en lille hund ikke
> behøver samme opdragelse som store hunde .....

Med den fare der altid lurer for, at man kan misforstås, vil jeg skynde mig
at sige, at det følgende absolut er sagt og ment i en fredelig og
fordragelig tone

Det er min opfattelse, at de store hunde "fylder" meget (altså i overført
betyning (også)) i vores fælles hunde-NG. Der er mange, der lever og ånder
for store hunde af en helt masse forskellige årsager - livet som hundeejer
er ganske enkelt ikke værd at leve, hvis man ikke har en stor stor hund

Så vil jeg sige, at vi er nogen (eller jeg kan jo naturligvis kun tale på
egne vegne, men mon ikke, jeg har nogle meningsfæller et sted derude?), der
/ikke/ lever og ånder for store hunde - men derimod for de mindre
hunderacer; herunder altså undertegnede.

Vores hund, der er valgt ud fra alle mulige og umulige overvejelser og
undersøgelser og erfaringer, er en cocker, der ikke kan karakteriseres som
en helt lille hund men dog som en mindre hund end de store

Vi har ikke valgt racen, fordi vi på nogen måde har haft en fejlagtig
forestilling om, at cocker-racen ville være nemmere at opdrage på eller
noget lignende - opdragelse er ikke nemt - men derimod et livslangt
samarbejde mellem hund og menneske, hvor vi kan finde fælles fods- og
poteslag i en "omgangsform", hvor begge parter kan leve godt og i gensidig
respekt for hinanden. Valget er faldet på racen, fordi den for os bare er
det helt rigtige.

Personligt ville jeg /aldrig/ vælge en stor hund - men heldigvis for vores
forskelligheder.

Med venlig hilsen
Karina
--
NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
----

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-02-03 14:13

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse

> Personligt ville jeg /aldrig/ vælge en stor hund - men heldigvis for
vores
> forskelligheder.

Har jeg på noget tidspunkt givet udtryk for at der ikke var plads til
små/mellemstore hunde jeg har vist bare sagt at jeg ikke ville kunne
leve en ustresset hverdag sammen med dem ... og når man anskaffer en
cocker tror jeg at mange glemmer at det de virkeligheden anskaffer sig
er en ulv i fåreklæder .. cokeren har en lille hunds fylde men en stor
men en scæfter/rotweilers selvstændighed og sig selv væren nok .. nå men
selvfølgelig skal der være plads til både store og små hunde i denne
gruppe .. ikke tvivl om det .. og vi må så bare acceptere om ikke forstå
hinandens meninger .. ingen tvivl om det ..
hejhils fra Ami

Fra : Karina og Christian

Dato : 05-02-03 14:31

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> wrote in message
[klip]>
> Har jeg på noget tidspunkt givet udtryk for at der ikke var plads til
> små/mellemstore hunde jeg har vist bare sagt at jeg ikke ville kunne
> leve en ustresset hverdag sammen med dem ...

Nej, det har du bestemt ikke sagt, hvilket jeg ikke engang antydningsvist
har indikeret, at du har. Jeg har efter bedste - men øjensynligt ringe -
evne endda prøvet at sige, at mit indlæg /ikke/ skulle misforstås og det var
sagt og skrevet i al fordragelighed.

Jeg ved sørme ikke, hvad jeg ellers skal gøre for at sikre mig, at læseren
ikke tager det skrevne ilde op. Eventuelle forslag modtages med glæde.

> [...]
> er en ulv i fåreklæder .. cokeren har en lille hunds fylde men en stor
> men en scæfter/rotweilers selvstændighed og sig selv væren nok ..

Enig. Endvidere er en cocker en fantastisk stædig hund med sine egne stærke
meninger og holdninger til tingene. Som jeg også skrev i mit indlæg er
opdragelse efter min mening - sådan er det naturligvis med alle hunde - men
meget udpræget ved cockere - i høj grad et spørgsmål om samarbejde. Der er
virkelig tale om en race, der giver respons tilbage på det, man forsøger at
lære den, og det handler, efter min erfaring, i meget høj grad om at tage
den "tilbagemelding" med sig i opdragelsen, og som nævnt, finde et fælles
fod- og poteslag, som begge parter er glade for og tilfredse med.

Men der er efter min mening samtidig også tale om verdens bedste hund

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-02-03 14:56

> [...]
ringe -
> evne endda prøvet at sige, at mit indlæg /ikke/ skulle misforstås og

<> OK det var mit oprindelige indlæg og indlæget til dig også ....

> Jeg ved sørme ikke, hvad jeg ellers skal gøre for at sikre mig, at
læseren
> ikke tager det skrevne ilde op. Eventuelle forslag modtages med glæde.

Det kan du ikke .. jeg så ikke dit indlæg som et angreb .. ville blot
høre om du havde set et angreb i mit indlæg... ... fakta er at man når
man læser et indlæg dels ikke kan se kropssprog hos afsenderen .. dels
læser et indlæg med de frustrationer man nu en gang har/ikke har i
kroppen .. det jeg/du anser som et harmløst og fredeligt indlæg vil
andre se som et angreb ... såe fortsæt du bare i den skure du er ...

> og når man anskaffer en

> Enig. Endvidere er en cocker en fantastisk stædig hund med sine egne
stærke
> meninger og holdninger til tingene.
<> derom ingen tvivl .. jeg har selv haft to cockere .. og netop det du
der skriver var det jeg bl.a mente med en ulv i fåreklæder .... eller en
selvstændig i sig selv nok hund ....

> [...]
fælles
> fod- og poteslag, som begge parter er glade for og tilfredse med.

Du har helt ret ....både i at det drejer sig om samarbejde og om alle
hunderacer ... samarbejdet er langt at foretrække fremfor
kæfttritretningmetoden ... ved samarbejde lærer din hund at det kan
betale sig at samarbejde/udvise ønsket adfærd .. kæfttritretningmetoden
får hunden til at udvise ønsket adfærd enten af underkuelse eller
direkte skræk .. altså udsigten til evt. konsekvenser overvejer lysten
til at følge egne instinkter hvis du forstår .... og ingen ønsker vel en
robothund der er total ude af stand til at tænke selvstændigt ....
personligt kan jeg faktisk utroligt godt lide en hund der sommetider
kikker på mig og spørger mener du det virkelig .... men så på et vink
fra mig ..sukker opgivende og siger nåe ja så OK da når det ikke kan
blive anderledes ....

> Men der er efter min mening samtidig også tale om verdens bedste hund

selvfølgelig .. og det skulle enhver hundeejer gerne sige om sin hund ..
ellers er der noget i vejen .. og jeg må igen sige at når talen falder
på problemhunde ... hunde/børn problemer osv .. at det overvejende
problem findes hos ejeren og ikke hos hunden ..

hejhils fra Ami

Fra : Karina og Christian

Dato : 05-02-03 19:45

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
> kroppen .. det jeg/du anser som et harmløst og fredeligt indlæg vil
> andre se som et angreb ... såe fortsæt du bare i den skure du er ...

Du har ret. Denne kommunikationsform adskiller sig afgørende fra det, vi
alle er vant til - nemlig den personlige kontakt, hvor vi står over for et
andet menneske, og hvor denne kontakt - eksempelvis via kropssprog -
forsyner os med en lang, lang række informationer om det menneske, vi
kommunikerer med. Disse informationer får vi ikke her, og det stiller andre
krav til os og til klarheden af det budskab, vi gerne vil ud med - og måden,
hvorpå vi gerne vi have det sagt. Man kan med andre ord ikke ukritisk bringe
sit vante adfærdsmønster, der stammer fra den personlige kontakt, over i
dette medie - i hvert fald ikke uden en forøget risiko for at blive
misforstået. Kommunikation på denne måde er afgjort en udfordring - men da,
efter min mening - også en spændende en af slagsen.

> [...]
> direkte skræk .. altså udsigten til evt. konsekvenser overvejer lysten
> til at følge egne instinkter hvis du forstår ....

Ja, jeg forstår. Det de fleste fornuftigt tænkende mennesker ønsker sig er
en hund, der har respekt for sit menneske - og et menneske, der har respekt
for sin hund. Hvad jeg i denne sammenhæng så tilgengæld slet ikke begriber
er, hvorledes nogen mennesker overhovedet kan komme på den tanke at sætte
lighedstegn mellem frygt/angst og respekt - de to begreber er så langt fra
hinanden, som noget kan være. Respekt er noget, man gør sig fortjent til -
angst/frygt er noget, man truer sig til, og herredømme opnået på den måde,
kan umuligt føre noget godt med sig - tværtimod er det ødelæggende for alle
parter.

Jeg lærer aldrig nogensinde at forstå eller på nogen måde acceptere fysisk
magtanvendelse over for hverken børn, dyr (eller voksne mennesker for den
sags skyld, hvis det hele skal med). Vold er ikke og bliver aldrig, aldrig
nogen løsning på noget som helst. Hvordan man ser sig selv i spejlet efter
at have straffet en hund fysisk, kommer jeg aldrig til at forstå. En hund er
den bedste, kærligste og mest trofaste ven, man overhovedet kan tænke sig,
og hvorfor et menneske vælger at "takke" hunden for det venskab med straf,
det....

Nå, men jeg kom vist rigeligt langt ud ad sidesporet her. Jeg ville egentlig
bare erklære mig enig med dig

> [...]
> kikker på mig og spørger mener du det virkelig .... men så på et vink
> fra mig ..sukker opgivende og siger nåe ja så OK da når det ikke kan

Lige præcis sådan ser Vaks ud i hovedet indimellem Selv om vi ikke laver
særligt avancerede øvelser eller sådan noget, har vi da nogle ting, vi laver
sammen, og som han er rigtig dygtig til.

> ellers er der noget i vejen .. og jeg må igen sige at når talen falder
> på problemhunde ... hunde/børn problemer osv .. at det overvejende
> problem findes hos ejeren og ikke hos hunden ..

Enig igen. Jeg tror ikke på, at hverken børn eller dyr fødes "onde". Det
bliver de /kun/, hvis de lærer, at sådan skal de være.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Verner

Dato : 05-02-03 17:29

On Wed, 05 Feb 2003 08:34:44 +0100, x Vuf x <nospam@sonpet.com> wrote:

>Der har vi den igen...Du kan ikke se mig, når jeg skriver.

Det er nok meget godt, men det er måske også derfor du skulle tænke
lidt mere over dine udgydelser !

Det er jo ikke TV det her !

mvh
Verner

Fra : Verner

Dato : 04-02-03 23:09

>Temmeligt! Prøv at bruge din sunde fornuft!

>Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Kan man ikke også bruge sin sunde fornuft til at lukke Hornet, indtil
det der kommer ud kan bruges ??

mvh
Verner

Fra : x Vuf x

Dato : 05-02-03 08:36

Tue, 04 Feb 2003 22:08:52 GMT, Verner wrote:

>Kan man ikke også bruge sin sunde fornuft til at lukke Hornet, indtil
>det der kommer ud kan bruges ??

Jo...Prøv dét!

Fra : Bjergskoven

Dato : 04-02-03 22:11

"jan" <h@h.dk> skrev i en meddelelse

> Er det rigtigt, hvad jeg har hørt,
>
> at lille hund kræver meget plads, og stor hund lidt.
>
> det lyder lidt skørt eller hvad?

Hej Jan

Nej det er faktisk ikke så skørt. Når man taler om at en stor hund fylder
mindre end end lille hund,handler det om at "fylde" psykisk. En stor hund
som en ulvehund "fylder" ikke ret meget indendørs, idet den lægger sig
roligt ned og sover, når man ikke beskæftiger sig med den. Min erfaring er
at mindre hunde er mere livlige og aktive indendørs (det var mine ruhårede
gravhunde ihvertfald) Mine Golden Retrievere er også mere aktive indendørs.
De leger ofte vilde lege på stuegulvet og følger efter mig, hvorhen i huset
jeg går, mens ulvehundene blot konstaterer at jeg går fra det ene rum til
det andet, og så bliver de ellers liggende i deres puder.
Så på den måde kan man altså godt sige at store hunde fylder mindre end små.

Hilsen

Merete

Fra : Therese

Dato : 04-02-03 23:00

"Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> skrev i en meddelelse

> En stor hund
> som en ulvehund "fylder" ikke ret meget indendørs, idet den lægger sig
> roligt ned og sover, når man ikke beskæftiger sig med den.

Sådan troede vi også Bernere var, men vi tog grueligt fejl med vores *LOL*

--
Mange hilsner
Therese

Fra : JeHoB

Dato : 05-02-03 09:05

"Therese" <therese@SLETelverdalen.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan troede vi også Bernere var, men vi tog grueligt fejl med vores *LOL*

Der er nu noget om snakken. Min mor har to Newfoundlændere og selv de en
gang imellem vælger deres puder dér hvor man skal forbi er det kun i
perioder de fylder stuerne med aktivitet. Jeg selv har både en ShæfWeiler
( og en Labrador og selv om Labradoren er naturligt meget aktiv idet
den er hvalp, så er min 7 årige ShæfWeiler meget mere rolig og tosser ikke
rundt og fylder.

JHB

Fra : Pia J

Dato : 05-02-03 09:33

Tja, både min labweiler og schæffador på hhv 60 og 68 cm leger
jyllandsringen her hver formiddag, hvis jeg ikke får drukket min kaffe
hurtigt nok og går ud og leger.... Når vi har gæster så ville de helst møve
rundt og ligge hos dem i sofaen, hvis de fik lov.

:Pia

Fra : x Vuf x

Dato : 05-02-03 09:16

Tue, 4 Feb 2003 22:10:39 +0100, Bjergskoven wrote:

> [...]
>det andet, og så bliver de ellers liggende i deres puder.
>Så på den måde kan man altså godt sige at store hunde fylder mindre end små.

Tror du ikke bare, det er DIN personlige erfaring? Mine små hunde lægger
sig altså også bare, hvis jeg går rundt i huset og arbejder og ikke lige
har tid til dem. Desuden er min erfaring med gravhunde (specielt de små),
at de ER mere urolige og gøende end de fleste andre små racer. Men som sagt
er det kun min personlige erfaring.
At dine golden følger efter dig, er måske fordi de havde brug for mere
aktivering, end du lige havde tid/lyst til at gi' dem?

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-02-03 10:02

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse >

At dine golden følger efter dig, er måske fordi de havde brug for mere
> aktivering, end du lige havde tid/lyst til at gi' dem?

Det var da noget af en påstand .... grunden til at dine hunde ikke
følger dig ... jeg så sige .. er nok at de egentlig er mere fikserede
på/knyttede til hinanden end på/til dig ...altså ..... har man mange
hunde sammen er det vel umuligt 100 % at have kontakt og at give 100%
til alle hundene .. hundene vil da .. mener jeg automatisk danne der
egen lille flok der egentlig ikke har det store behov for dig .. de har
dannet deres egen rangordning deres egne mønstre og spørgsmålet er hvor
stor plads du egentlig har i denne sammenhæng ..
hejhils fra Ami

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 05-02-03 11:34

x Vuf x skriver:

> At dine golden følger efter dig, er måske fordi de havde brug for mere
> aktivering, end du lige havde tid/lyst til at gi' dem?

Det var da en ualmindelig ubegrundet og bitched kommetar! Drop dog denne tråd
hvis du ikke har noget at bidrage med!

Dorthe

Fra : R. Ilsøe

Dato : 05-02-03 14:24

> At dine golden følger efter dig, er måske fordi de havde brug for mere
> aktivering, end du lige havde tid/lyst til at gi' dem?

Hold da op en gang øregas! Kan man ikke få ret på det ene punkt, så kan man
da angribe på det andet punkt. Glimrende debat-teknik! *ruller overbærnde
med øjnene*

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 05-02-03 11:43

jan skriver:

> Er det rigtigt, hvad jeg har hørt,
> at lille hund kræver meget plads, og stor hund lidt.
> det lyder lidt skørt eller hvad?

Hej Jan.
Det kan være du allerede har fundet dette site:
http://www.irish-wolfhounds.com/
Her er masser af dejlige billeder og en del info.

Held og lykke
Dorthe
www.kishka.dk

Fra : R. Ilsøe

Dato : 05-02-03 14:21

Kan ikk lige se pointen i den her debat, for det er vel logik at det kommer
an på Racen. Nogen store hund kræver mindre plads end nogen små hunde og
omvendt! Så er den vel ikke længere! Man kan jo umuligt slå alle over een
kam!

Som oftest kan man læse sig frem til hvor pladskrævende en hund er!

Rinnie

Fra : Kosmonauten

Dato : 05-02-03 20:08

Dette må man ikke skrive:
Citat
"At dine golden følger efter dig, er måske fordi de havde brug for mere
aktivering, end du lige havde tid/lyst til at gi' dem?" Citat slut

Men dette er tilladt:
Citat
[...]
Citat slut

Der er vist noget galt med billedet her, hvorfor skal alting i denne gruppe
ende med "sort og hvidt", vores hunde er sku da bedøvende ligeglade om de er
store eller små, få eller mange, bare de får den omsorg og gode behandling
vi skylder dem.
Fortsat rigtig god debat
Hygge
Martin & Laika