Randers Fjord
Fra : Carsten Beck

Dato : 04-02-03 17:57

EU forlanger at alle færgeruter skal udbydes i offentligt udbud. De 2
færgeruter på Randers Fjord, kan kun eksistere med et årligt
drifttilskud på knap 2 mio. kr.
EUs regler risikerer derfor i yderste konsekvens, at kunne lukke de 2
ruter ved Mellerup og Udbyhøj.
Rougsø og Nørrehald kommuner har sendt en protest til
erhvervsministeren.

Indlæg:
Nu ligger emnet nok lidt uden for vores emner omkring fiskeri, men
alligevel - vi er mange, som er afhængige af en mulig færden over
fjorden. På sigt er det jo sikkert ikke kun Randers Fjord, det drejer
sig om. Hvad sker der næste gang med alle de små færger i Limfjorden!,
og så er emnet jo bragt på banen i forrummet på FISKETIPS.
Grundlæggende forstår jeg ikke vort lands politik omkring passage af
vore vande. Hvis vi - i fællesskab og for fælles midler - bygger en
bro, kører vi gratis over vandene. Se jer blot omkring i landet. Når
vi har en lille færge, skal den absolut gøres til genstand som værende
en urimelig omkostning m.m. Der betales dog for hver tur.
Svenskerne/nordmændene har faktisk en anden holdning, da de driver
såvel broer som færger som et fælles nationalt anliggende. Sikkert
vurderer de, hvornår en bro eller en lille færge er mest rentabelt.
Jamen så lad dog staten - eller hvem nu er ansvarlige - bygge en bro
eller 2 over Randers Fjord. Er det billigere at bygge og ikke mindst
vedligeholde en bro end støtte en lille færge, som faktisk har
indtægter. ??
Jeg tror det ikke; men her er omkostningerne nemme at se og forholde
sig til for beslutningstagerne. Politik/ideologi er en ting. Fornuftig
økonomi er noget helt andet. Kræver normalt en økonomisk uddannelse.
Gad vide, hvor vores politikere/beslutningstagere har lært at regne??

Fra : Carsten Beck

Dato : 10-02-03 16:23

Noget gik galt.
Jeg sendte en lille historie omkring Randers Fjord her til gruppen.
Der var tale om en totalt selvstændig tråd, men tilsyneladende havnede
den her - måske fordi overskriften var den samme ??
Jeg beklager, men det var ikke min hensigt at havne i denne tråd!
Tak Mette, for din pæne måde at gøre mig opmærksom på fejlen - Husk -
det tager længere tid at tænke, før man taler, end at tale før man
tænker!