Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af kamera ? :-)
Fra : HTX Svendborg

Dato : 04-02-03 13:05

Hej...
Jeg er kommet lidt i tvivl om valget af mit nye kamera..
Jeg har haft mulighed for at lege med min skoles Canon Powershot S45, og jeg
fik brugt ca. 4 timer på at lege med det, men fik stadig ikke nået det hele
igennem
Der er 15 sekunders lukketid som maksimum. Er det normalt der ikke er mere?
Jeg ved at der ved nogen analoge SLR kamera er mulighed for at have lukketid
på op til flere minutter... Men det er der måske ikke nogen digitalkamera
(til under 10000kr) som kan klare?

Jeg var inde på edbpriser.dk og fandt priser på diverse kamera og fandt ud
af at S45 koster ca. 5600, men så så jeg at et G2 koster 6200...Hvilket er
bedst? Jeg synes ikke rigtig canon's hjemmeside fortæller mig noget...

Måske skulle man også kigge i retning af Olympus ? Jeg har været rimelig
glad for mit C-1, men har også altid synes at der har manglet en hel del hos
det kamera (det var en trøste premie i Joepardy).
Olympus Camedia C-5050ZOOM ser da ikke helt åndsvagt ud..?
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324677961
Jeg tvivler dog lidt på optikken hos olympus.. er der hold i det?

MEN, ønskekameraret er et Nikon Coolpix 5700! De billeder jeg har set taget
med det har nærmest alle sammen været perfekte, og jeg synes det ser ud som
et rigtig godt kamera (og det er vist nok i metal hus?). PÅ edbpriser har
jeg set det til 10200 kroner, men har hørt at man i Tyskland kan få det for
ca. 8000 kroner.
Men hvad med et Nikon Coolpix 5000 ? Det er ligesom 5700 også 5Mpixel, men
det koster kun ca. 7000.. Det må vel også kunne købes langt billigere i
Tyskland?

Er der nogen jeg har glemt? Sony P707 / P717 ?

Jeg håber på lidt hjælp til at indkredse hvilket kamera der er jeg skal
investere mine surt opsparede penge i

Mvh Anders Houmark
(som håber at folk har kunne tygge sig igennem dette meget forvirrede indlæg
:)

Fra : Alex W

Dato : 04-02-03 13:39

CoolPix 5700 er ok (det har jeg)
Men hvis det ikke var fordi jeg fotografere natur, ville jeg vælge 5050 (til
privat brug).
Det er et topkamera også i metal. Lysstærkt og fornuftigt at bruge. Der kan
forkomme en anelse støj på billederne, støjen kan ses svagt i en blå himmel,
men det gør Nikonen nu også.

/alex

Fra : Anders Houmark

Dato : 04-02-03 16:07

"Alex W" <skriverstuen@adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> forkomme en anelse støj på billederne, støjen kan ses svagt i en blå

Jeg har kigget på steves-digicams.com og ha rlæst anmeldelsen.. Det lyder
som et rigtig godt kamera det C 5050..... Og så er det en del billigere end
Nikon 5700.. det hjælper også helt godt på valget

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 04-02-03 14:07

On 04/02/03 13:05, in article b1oa9h$sc2$1@news.net.uni-c.dk, "HTX
Svendborg" <ingen@mail.ok> wrote:

> Er der nogen jeg har glemt? Sony P707 / P717 ?

Du skal ikke købe 707'eren. Den er vist også udgået - 717'eren er noget
forbedret.

Om få dage skulle jeg få min 717'er (er bestilt!) - så skal jeg fortælle dig
om glæden ved den er lige så stor som jeg forventer.

Jeg vippede mellem 717'eren og Nikon 5700, som du også nævner. 5700'eren er
helt sikkert et fedt kamera og begge to får også fremragende anmeldelser på
fx. www.preveiw.com.

Jeg har valgt Sony fordi jeg har haft Sony før og været utrolig glad for det
(og så skal jeg heller ikke investere i store MemoryStick igen).
Fordi www.dprevier.com konluderer at der ikke findes et 5Mpix-consumerkamera
på markedet der tager bedre billeder.
Fordi det har gode funktioner til at vælge motiv og fokusere i mørke (kan
også tage mørkebilleder).
Fordi det har mange lækre funktioner og detaljer.

Nikon'en har en større optisk zoom, hvilket også tiltalte mig meget, men jeg
må "nøjes" med 5x (38-190 mm) til jeg får råd til en tele-forsats.

Jeg vil gerne vende tilbage, når jeg har fået det, hvis du er interesseret.

/kristian

Fra : Kent

Dato : 04-02-03 16:24

"HTX Svendborg" <ingen@mail.ok> skrev i en meddelelse
UDDRAG:

> [...]
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324677961
> Jeg tvivler dog lidt på optikken hos olympus.. er der hold i det?

Jeg synes absolut, at du skulle overveje Canon Powershot G3 også!!
Som nok en del efterhånden ved her i nyhedsgruppen, går jeg selv
og overvejer en Olympus C5050 Zoom eller Canon Powershot G3.

Lige nu hælder jeg nok mest til G3'eren, og grunden beskrives
faktisk meget godt her:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1010&message=4300509

Vh
Kent

Fra : emj

Dato : 04-02-03 22:27

On Tue, 4 Feb 2003 16:23:36 +0100, "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk>
wrote:

>Lige nu hælder jeg nok mest til G3'eren, og grunden beskrives
>faktisk meget godt her:

jo, men se så her
http://www.haun.dk/index.php?mode=1&sid=109
Hilsen emj

Fra : Kent

Dato : 04-02-03 23:15

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> jo, men se så her
> http://www.haun.dk/index.php?mode=1&sid=109
> Hilsen emj

Så se her:
http://www.dpreview.com/reviews/canong3/

og her:
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/g3.html

og her:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/G3/G3A.HTM

Alle meget højt respekterede anmeldere, og de taler alle
meget godt om kameraet. Men du har da lidt ret, for
nogle taler rent faktisk om svagheder ved autofocusen,
men det er muligvis, fordi de bruger den forkert. Hvis
autofocusen ændres til "Single mode AF" skulle problemet
være væk.

Jeg stillede spørgsmålet om autofocus til Canons Talk Forum,
og fik nogle gode svar tilbage.
Se tråden her:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1010&message=4311690

Jeg vil gerne opfordre ejere af Canon G3 til at skrive om deres
gode/dårlige erfaringer med kameraet her i tråden!!!

Lige en lille kommentar. Jeg ville ikke vælge Nikon Coolpix 5700
af den simple grund, at den ikke har en AF-hjælpelampe. Det
burde ALLE kameraer have. Det vil helt sikkert give den
problemer med at focusere i svag belysning.
Se fx her:
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/nikon5700_pg6.html

Vh
Kent

Fra : emj

Dato : 05-02-03 02:25

On Tue, 4 Feb 2003 23:15:12 +0100, "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk>
wrote:

> [...]
>burde ALLE kameraer have. Det vil helt sikkert give den
>problemer med at focusere i svag belysning.

Jeg tænkte nu mere på C5050 som alternativ til G3.
Hilsen emj

Fra : Alex W

Dato : 05-02-03 08:42

Hej emj

.... Jeg ville ikke vælge Nikon Coolpix 5700 af den simple grund, at den ikke
har en AF-hjælpelampe. Det burde ALLE kameraer have......

- Enig - den er lidt lang tid om at stille skarpt på mørke locations. Men
hvad, fyren er købt til portræt og naturbilleder... Kanont kamera til
portrætter. Skarpheden er fabelagtig og tegningen er fjong, faktisk bedre
end mit gamle analoge Nikon (FE2) med 85mm tele
Nikon har desværre ikke lavet kameraet sådan, at en original blitz med
AF-lampe kan bruges til focus. De har vist sovet i timen!! Det kan være at
en firmvare update kan rette op på det. Man kan jo håbe...

/Alex

Fra : Kent

Dato : 05-02-03 15:37

> Jeg tænkte nu mere på C5050 som alternativ til G3.
> Hilsen emj

Jo, jo - sådan forstod jeg det også. Men Anders Houmark
overvejer jo blandt mange andre en Coolpix 5700 - derfor
min kommentar.

Vh
Kent

Fra : J@N

Dato : 05-02-03 06:37

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> jo, men se så her
> http://www.haun.dk/index.php?mode=1&sid=109
> Hilsen emj

Det er en ringe, mangelfuld og useriøs anmeldelelse Haun har begået, læs de
mere dybdeborende og komplette anmeldelser:

http://www.digit.no/Tester/canon_g3/ps_g3_intro.htm
eller
www.dpreview.com

Jan